miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

dimitri, (per no dimitir)

Ho fan avui al Zorrilla.
No puc passar per alt la semblança entre Dimitri – el nom de l’espectacle – i el verb dimitir, que és la gran temptació (en alguns casos la gran realitat) per a la majoria de professorat de secundària davant la tasca de fer estimar la llengua catalana als alumnes que no la tenen com a llengua pròpia malgrat haver nascut aquí. O en la de fer-los adquirir com a mínim la capacitat d’ús en igualtat de competència que la castellana. Impossible sense pràctica oral!

El
nucli de la història és un “titella” que li tallen els fils i
s’ha d’enfrontar tot sol al mòn. Una bona metàfora per veure quin
és el camí de l’adolescència al mòn dels adults.
Durant l’espectacle es
rapeja en català
i és una suma
de disciplines properes al llenguatge juvenil.
Pels
professors de català pot ser una proposta interessant per motivar als alumnes i
desprès estirar el fil a classe.

Fitzxa tècnica:

A càrrec de: El Nota, Dive Dibosso, Magmovies, Rudy Alvarado
i Hipnòtik Faktory. Una producció creada per el Festival Món Llibre 2010, amb
l’objectiu d’innovar i investigar amb diferents llenguatges artístics a partir d’un àlbum
il·lustrat.

 Adaptació
en clau hip hop del conte homònim publicat per l’editorial Baula.
Espectacle multidisciplinar que a partir
de la música, el ball hip hop, el rap i l’ audiovisual proposa diferents
lectures d’un àlbum il·lustrat en un sol
escenari.

 Durada: 45 m + Col·loqui amb els artistes.

 Temàtica: Apropar
els llibres amb el llenguatge emprat pels joves

D’on surt això?: L’activitat s’enmarca dins del Projecte Biblioteques Obertes. Un
projecte per promoure l’ús de les Biblioteques Escolar més enllà de
l’horari lectiu per als alumnes i les famílies d’aquests. S’està en la tercera fase del projecte de Biblioteques Obertes que
promou des de fa 4 anys el Pla Educatiu d’Entorn de Badalona. En aquesta
tercera etapa, s’està promovent activitats de dinamització lectora, unes
promogudes pel propi centre i d’altres de complementaries promogudes pel
PEE, com és aquest cas que s’ofereix avui. Enguany,
el Pla d’Entorn de Badalona forma part del Festival Flic (Festival de
Literatura Infantil i Juvenil). Dins el catàleg de propostes, es va triar aquest
espectacle. Al teatre es podrà veure i escoltar al raper El nota, amb la seva proposta
Dimitri on rapeja l’àlbum il·lustrat homònim acompanyat d’una
ballarí de hip hop i d’un artista visual. Acabat l’espectacle,els
alumnes podran preguntar allò que vulguin als components del
grup.


L’activitat forma part d’aquesta voluntat que seguim tenint alguns de “fer conèixer i fer estimar la llengua catalana als joves que no la tenen com a pròpia”. Convençuts que és la única fórmula per assolir autèntica cohesió social, autèntica igualtat d’oportunitats i autèntica fórmula per respectar els drets lingüístics d’un país, d’una llengua que ha resisitit malgrat la persecució contínia a que és sotmesa.

He escrit sovint sobre el paper que juga el PLAER en tot aquest procés. Han estat massa anys sense intervenir en aquest aspecte, massa anys sense que la política de normalització lingüística abordés aquest terreny amb valentia (només cal comprovar encara ara què costa accedir a productes per fer Karaoke en català, o quin tipus de música no sona mai en qualsevol activitat al carrer…), massa anys sense normalitzar l’ús lúdic de la llengua, i ara sembla que tot està perdut. Però no toca dimitir. Toca entrar en aquest terreny, encara que sembli definitivament tard per fer-ho. És la darerra oportunitat?

Us convido a llegir: el plaer, motivació d’ús lingüístic. I en aquest calaix trobareu altres articles, també, sobre el fet de rapejar en català, començant per aquest que us recomano… rapejar en català? sí, gràcies!

 



  1. Tot està per fer i tot és possible! No pensem dimitir! Ni parlar-ne! Gràcies per amplificar aquesta proposta que ens va semblar tant interessant de proposar! Una abraçada, Gisela Torns (Coord.PEE Badalona)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.