El pallasso Jaume Mateu, Tortell Poltrona, estrena aquest cap de setmana a Reus “Grimègies”, un muntatge ideat, escrit, dirigit i interpretat pel propi Poltrona que tracta “amb sentit d’humor de la mort”. “Grimègies” es representarà els dies 16 i 17 d’abril al teatre Bartrina de Reus, i després té intenció de girar per tot Catalunya i per Espanya, sempre que ho pugui combinar amb les funcions del Circ Cric, que també dirigeix Poltrona. Així, es preveu portar “Grimègies” al Poliorama de Barcelona i a un teatre de Madrid. En roda de premsa, Tortell Poltrona ha explicat que “Grimègies” té el seu origen en una paraula que pronunciaven els seus pares quan era petit, “grimèjia”, és a dir , entremaliadures, i que, al rebre l’encàrrec d’aquest muntatge per part del Centre d’Arts Escèniques de Reus (CAER), va poder comprovar que a principi del segle XX va existir en aquesta ciutat una revista satírica denominada “Grimegia”.
“Vam localitzar un exemplar de 1917 i el vaig comprar a un particular”, ha indicat el pallasso català, que amb aquesta obra torna a pujar a l’escenari d’un teatre després de deu anys. (L’article continua)
Després de l’encàrrec, rar perquè “als pallassos no se’ns encarreguen aquest tipus de treballs”, va optar per una obra “que fes riure en un moment dramàtic per a la societat” i va decidir bussejar en l’antropologia dels pallassos per convenir que “el que fa riure és el que no es comprèn”, com els trons, els llampecs o la mort.
Així es va decidir per tractar la mort, doncs “ara es viu pensant en què no morirem mai, i morim pensant que no hem viscut”.
Una vegada amb la idea al cap, va contactar amb Pepe Viyuela i es van posar a escriure el text, per a la qual cosa també va comptar amb el suport de Claret Papiol, el pallasso argentí Chacovachi o Arcadi Oliveres, a més d’amb la col·laboració artística de Mario Gas.
També en l’obra ha reunit “a tota la seva família artística” per a un muntatge que “no és teatre infantil” i que, després de dos mesos d’assajos, arriba ara a Reus.
De la seva banda, Mario Gas ha agraït “la persistència” de Poltrona perquè participés en un projecte de “one man show” i poder “aportar alguna cosa”.
“Normalment, en aquest tipus de muntatges, el director artístic ho malbarata tot. Jo he intentat respectar la seva personalitat i que viatgi sense cadenes”, ha afegit Gas.
D’una altra banda, Poltrona, que la setmana passada va finalitzar una gira amb el seu circ que ha comptat amb 32.000 espectadors, s’ha mostrat molt crític amb la falta d’ajuda de les administracions cap a aquest art i l’escàs pressupost, de manera que “d’aquí a poc haurem de pagar”.
Segons el seu parer, tot depèn de “si a la ciutat a la qual vas hi ha gent que t’espera”, com a Falset (Priorat), per exemple, encara que no es denominin poblacions “amigues del circ” com altres que, en aquesta gira, li han posat una infinitat de traves.
En aquesta línia, ha explicat que a Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental) van patir “set inspeccions d’electricitat” o que “a Manresa (Bages), em van demanar la fiança poc abans de l’estrena i ara ens demanen una taxa per haver penjat una publicitat que després vam retirar”.
O com a Rubí (Vallès Occidental), on els van sol·licitar el full de reclamacions perquè “deien que el que és nostre no era circ”.
Davant aquesta situació, Poltrona diu que ha optat per “demanar perdó abans que per demanar permís”, i ha demanat que es diferenciï “el circ amb voluntats culturals” dels restants, que també han d’existir.
“Cal acabar amb les polítiques discriminatòries cap al circ”, ha postil·lat Tortell Poltrona. Font: AGÈNCIA EFE
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!