La filosofia és l’art de fer preguntes que aboquen a construir nous
conceptes. Preguntes que demanen certa reflexió i argumentació. En paraules
d’Aristòtil, és deixar-se encuriosir pel que passa al món i en nosaltres
mateixos.
Hi ha qui afegeix que l’interrogant s’ha de portar sobre el sentit
últim de les coses i de la nostra existència. Subratllen el qualificatiu últim.
Creuen que així separen adequadament el paper que correspon a la filosofia, més
abstracte, del de la ciència que es qüestiona sobre elements més concrets.
Doncs, a mi no em molesta, fins i tot ho trobo encertat, que filosofia i
ciència comparteixin el fet de preguntar, la curiositat. La diferència, per a
mi, rau en el tipus de pregunta i de resposta. Però la relació entre filosofia
i ciència pot esperar.
Evidentment, qualsevol pregunta no és filosòfica. Preguntar per l’hora,
per la marxa de l’economia o la funció del gen X no demana cap reflexió sinó
consultar un aparell, revisar unes dades o observar els resultats d’un
experiment.
Fer conjectures o derives mentals a partir de fets quotidians o
científics en diem fer filosofia en el llenguatge familiar, però tampoc és
exacte. Fins i tot pot ser contraproduent perquè dóna una idea poc rigorosa del
fet de filosofar. Una generalització qualsevol no pot ser considerada activitat
filosòfica. Com si filosofar fos anar-se’n pels núvols!
Com són les preguntes filosòfiques? Crec que haurien de veure’s
revestides de les característiques que ara esmentaré.
“El valor de la filosofia s’ha de buscar en gran mesura en la seva real
incertesa. L’home que no té cap vernís de filosofia va per la vida presoner
dels seus prejudicis que deriven del sentit comú, de les creences habituals en
el seu temps i en el seu país, i de les quals s’han desenvolupat en el seu
esperit sense la cooperació i el consentiment deliberat de la seva raó. Per
aquest home el món tendeix a fer-se precís, definit, obvi; els objectes
habituals no li susciten cap problema, i les possibilitats no familiars són
desdenyosament rebutjades. Des del moment que comencem a filosofar, trobem per
contra, que encara els objectes més ordinaris condueixen a problemes als quals
només podem donar respostes molt incompletes. Així en disminuir el nostre
sentiment de certesa sobre el que les coses són, augmenta en alt grau el nostre
coneixement del que puguin ser; rebutja el dogmatisme una mica arrogant dels
que no s’han introduït mai en la regió del dubte alliberador i guarda vivaç el
nostre sentit de l’admiració, presentant els objectes familiars en un aspecte no familiar” (Bertrand Russell, Els problemes de la
filosofia)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!