Prenc prestat el titular d’aquest post del comunicat que ha fet públic la Confederació Sindical de Catalunya en relació a la vaga anunciada pels dies 25 i 26 de setembre i 1 i 2, 11 i 15 d’octubre per part de CCOO, UGT, SEMAF i CGT contra l’eventual traspàs de la xarxa de rodalies a la Generalitat de Catalunya.
Allò més sorprenent d’aquest anunci és que, hores d’ara, encara no es coneix si el traspàs s’efectuarà realment, (ahir ho va anunciar Zapatero a la Festa de la Rosa del PSC però això no és garantia de res), i els sindicats esmentats des de la seu central a Madrid ja han anunciat mobilitzacions. Formalment ho fan per garantir les condicions de treball del personal ferroviari però aquest ràpida reacció contrasta amb el silenci que han mantingut davant la reiterada fallida del servei als usuaris catalans des de l’agost ençà.
La resposta de la representació dels afiliats catalans arran de l’anunci de vaga encara està per veure, segur que és de contrarietat, sabedors com són de l’estat d’opinió de la població respecte d’aquest serveis de titularitat estatal. Com comentava amb el meu amic Cesc Poch, i altres companys que conec d’UGT, serà un d’aquells moments que fan aflorar totes les contradiccions que el treball sindical dintre de les centrals hegemòniques comporta quan es fa des d’un inequívoc compromís amb els treballadors i el país. Confio en la capacitat d’influència dels companys que es troben en aquesta conjuntura i tant de bo es produeixi una correcció en positiu del plantejament inicial dels convocants, i si no és així en una resposta sindical, cívica i política a l’alçada del repte plantejat. El paper dels agents sindicals en el procés de construcció nacional serà fonamental i aquest conflicte, segons com es resolgui, pot ser un preludi d’altres que vindran en el futur.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Ens la fan i la manxen la guerra nacional. Nosaltres els catalans no l’hem fet mai. L’experiència de l’estatut del 2005 / 2006 es molt important i fonda i marca canvi en les consciències. L’han fet molt grossa.
La UGT de Catalunya a favor del traspàs de rodalies, però reclama més informació al Govern sobre com afectara als treballadors
BARCELONA, 13 de setembre (EUROPA PRESS)
El secretari general de la federació de Transports d’UGT de Catalunya,
Joan Moreno, ha defensat avui que els sindicats no estan en contra del
traspàs de Rodalies a la Generalitat, però ha reivindicat que els
treballadors han de conèixer "com els afectarà aquest canvi de
competències".
En declaracions a Europa Press, Moreno ha insistit que "des d’un
principi UGT de Catalunya va reclamar que es complís l’Estatut i es
produís el canvi de competències", però va matisar que això "ha d’anar
acompanyat de la informació pertinent sobre les condicions laborals que
tindran els treballadors de Renfe davant d’aquesta nova situació".
Per a UGT de Catalunya el que seria negatiu "és que després del
traspàs, la Generalitat oferís el servei de Rodalies a través d’una
altra operadora, potser privada", en primer lloc pels perjudicis que
comportaria als treballadors de l’actual operadora i en segon perquè és
l’empresa pública "la que millor coneix" la manera com aquest negoci
cal desenvolupar a Catalunya.
Amb tot, Moreno ha reconegut que Renfe "no ha prestat un servei
en condicions als seus usuaris", i ha assegurat que això és fruit d’una
falta d’inversions els últims anys i d’una falta de treballadors i de
material rodant, que hauria de solucionar-se si el traspàs de
competències està acompanyat de més dotacions econòmiques.
UNA COMISSIÓ PER INFORMAR ELS TREBALLADORS.
Davant d’aquesta situació, UGT de Catalunya ha proposat la
creació d’una comissió entre els sindicats i la Generalitat "per
debatre i determinar" les condicions laborals que es materialitzarà el
traspàs.
Moreno ha confessat que des de la Generalitat han rebut "amb bona
predisposició" la creació d’aquesta comissió, que encara no té data per
a la primera reunió, però que "podria arribar a curt termini".
En aquest sentit, Moreno ha criticat que tot i que ja hi ha data
per al traspàs –l’1 de gener– el Ministeri de Foment no ha informat
com es desenvoluparà aquest traspàs i ha posat èmfasi que els gairebé
1.400 treballadors de Renfe a Catalunya "encara desconeixen com els
afectarà aquest canvi de competències" i en quines condicions de
treball estaran sota el paraigua de la Generalitat.
em sembla bé que el canvi de titolaritat generi dubtes, però sense excesos. continuen sent funcionaris (o pseudo-funcionaris) i continuaràn tenint els drets adquirits que tenien quan depenien de l’estat (fins i tot l’absurd plus per piles que cobren tot i que ja no calguin)…..i és aquí on veig perduts als sindicats.
caldria que fossin ells els primers en transmetre aquesta serenor i aquesta calma. canviar d’ens que et gestiona no implica pèrdua de qualitat de feina, per què a banda, no es diu que els maquinistes aniràn a les rutes d’andalusia, es diu que l’ens serà català. res més.
als sindicats també cal exigir-los coherència en la forma de fer vida pública i/o política. el més trist però, és que, igual que passa amb la política, la dinàmica de partits (sindicats) prostitueix el concepte i acaben per defensar actes i actituts que haurien de ser destapades.
Fa un parell de dies en el meu bloc Menjar blanc de Reus vaig parlar del mateix. Lamentable aquesta convocatòria i els motius per la que es fa.