4 de gener de 2008
5 comentaris

Xenofòbia demòcrata i cristiana.

Duran i Lleida es defensa. Diu que el seu vídeo preelectoral no és xenòfob. No sé si ho és, però, sincerament,  m’en fa tota la pudor, de xenòfob.

Del que estic absolutament convençut és que aquest vídeo és oporunista i populista fins a la repugnància, i ha estat concebut amb una total manca de principis ètics i pensant només en el rèdit electoral, i de cap manera orientat a fer una contribució positiva a la societat amb una proposta política constructiva. Si no és xenòfob, com a mínim, sembla una obra d’éssers mesquins i covards. [continua]

La seqüència del vídeo que ha provocat les acusacions de xenofòbia és la que fa rederència a un hipotètic pare magribí que no vol que la seva filla faci educació física a l’escola.

En el seu bloc, Duran Lleida al·lega que cal enfrontar les conseqüències de la immigració i no ocultar-les, i que els nouvinguts han de respectar les nostres lleis, conèixer els seus drets i complir els seus deures com a ciutadans, alhora que se’n respecten els seus deures. També diu que l’increment de població comporta la necessitat d’atendre a millores en els serveis educatius o sanitaris, per exemple, i que no voler veure aquests problemes es pot girar contra els mateixos immigrants… Gens de xenofòbia en aquest discurs, només pura hipocresia, perquè tota aquesta assenyada argumentació no té res a veure amb la intencionalitat real del vídeo i molt menys en la seva ressolució final.

No crec que la manera d’afavorir un bon clima de convivència i una situació social òptima per a la correcta acollida i integració dels immigrants sigui assenyalant amb el dit un col·lectiu concret, marcat, a més, per estigmes i prejudicis, generalitzacions sempre injustes que a poc a poc es van fent manifestos en la nostra societat i que no falta qui els alimenti i engreixi de manera interessada.

És cert que es dónen aquests casos. És cert que alguns ciutadans d’altres països han d’aprendre i acceptar els drets i deures ciutadans que regeixen la nostra convivència. Però també és cert que no són els únics que necessiten aquest aprenentatge. El titular del diari que apareix en primer terme al vídeo podria dir, per exemple, "Ultrasur i boixos nois s’enfronten amb ús d’armes blanques", o bé "Una banda d’ultradreta agredeix un ciutadà perquè és homosexual", o bé "Centenars d’empresaris s’aprofiten i exploten immigrants sense papers" o bé, "L’oferta d’ensenyament del català i de les escoles  per a adults són insuficients per a la demanda dels immigrants", o bé "Un pare ultracatòlic no vol que el seu fill faci Educació per la Ciutadania". I podríem continuar amb molts més possibles titular per a problemes prou importants. Tant o més importants que el de l’exemple del vídeo. Deixeu-me’n afegir un més: "CiU, a partir de gestions realitzades per Unió, salva al Congreso de los Diputados els símbols franquistes de l’Església".

Curiosament, no tria cap d’aquests exemples. No és rendible electoralment, i, no ens enganyem, la funció d’aquest vídeo no és pedagògica —com semblaria a la vista dels arguments de Duran al seu bloc—, sinó pura i totalment utilitària.

Duran prefereix fer esment d’un col·lectiu determinat. L’apel·lació explícita d’un  hipotètic ciutadà magribí que observa una conducta que cal esmenar, sí que és una càrrega de profunditat cap a la sensibilitat pública, una activació directa i brutal dels ressorts més viscerals de part de població que veu amb preocupació i por la diversificació cultural i religiosa de la població catalana. No és la gravetat del problema el que importa denunciar, sinó que només es vol aprofitar una sensibilitat social, aquells punts en què tots podem ser més manipulables, en els punts en què ens podem arribar a moure per prejudicis irracionals o ens poden dibuixar un panorama esbiaixat.

I ara que algú em justifiqui que un pare tingui dret a apartar el seu fill de l’assignatura d’Educació en Ciutadania per raons de consciència i de creences religioses, i un altre pare no té dret a prohibir que la seva filla faci gimnàstica per raons idèntiques. És que les fantasies metafísiques d’un són més vàlides que les del l’altre? És que el fanatisme catòlic és més justificable que l’islàmic?. La ignorància i la mala llet, són menys verinosos si són també tradició nostrada?. I la diferència i perillositat social entre Rouco i qualsevol imam integrista, és tan notable alhora de voler imposar la seva moralitat a creients i no creients a través de les lleis de l’Estat i en nom de les seves respectives supersticions primitives?.

Això són prejudicis. Els prejudicis que porten a destacar un o un altre problema social a l’hora de seleccionar els arguments d’una estratègia electoral. Els prejudicis que porten a centrar en un col·lectiu específic tota la responsabilitat d’un repte com és la convivència en la diversitat, la integració de nouvinguts a un sistema de drets i deures que ens permet una convivència harmònica i ens indica un model de ciutadania responsable i implicada imprescindible per a una democràcia de qualitat. Perquè al costat de molts nouvinguts que es resisteixen a una integració a la nostra societat,  hi ha també moltes altres persones que els rebutgen d’entrada —globalment, també als que s’esforcen per integrar-se—, especialment si són perceptibles diferències ètniques. I no és tant important trencar els prejudicis d’uns com els dels altres perquè la convivència i la cohesió social siguin possibles?.

Naturalment, senyor Duran, jo l’entenc. En una situació conflictiva és altament rendible cercar la identificació emotiva dels qui voten. I els que no voten, doncs mala sort que tenen, perquè els toca fer de "l’altre", de boc expiatori, d’instrument útil al servei dels interessos . I si cal enllardar-se dels prejudicis i la xenofòbia que justament dificulten les solucions que vostè diu proposar, doncs què hi farem, vingui la brutícia, que ja ens tapem el nas. Qui ha dit que no es pot ser demòcrata i cristià si no es respecta a les persones?.

  1. Ja hi tornem a ser, els "detectors de xenofòbia" en acció. Home deixem aquest bonisme insuls i afrontem el fet que, quan peti la construcció i amb ella la resta, tindrem una ingent mà d’obra barata sense qualificació i difícilment requalificable rondant per ací.

    Són les conseqüències d’un model econòmic que si ha importat mà d’obra d’aquest tipus no és per fer-los cap favor, simplement és per poder-los explotar i poder competir amb el tercer món en igualtat de condicions. Amb l’útil suport de les ong’s que pequen d’una ingenuïtat increïble.
    Quan peti rebrem tots.

    Jo sóc del parer que ja hem fet prou i més del que molts països han fet acollint immigrants. Mentre tinguem bosses d’immigració no integrada (i vull pensar que integrable), pobles sencers d’immigració hispana que en 40 anys no han fet ni un pas per integrar-se, no podem acollir-ne més, perquè les conseqüències després ja sabem les que seran. Mentre no siguem un país normal amb recursos i capacitat per gestionar aquest problema per nosaltres mateixos, crec que qualsevol iniciativa directa o indirecta per limitar més fluxes migratoris al país o per afavorir-ne la marxa serà bona. Una moraròria de dues generacions em sembla necessària.

    Ara em direu de tot. Tan me fa.
  2. potser si que duran tira la pedra i
    amaga la mà però com a mínim genera debat ja que
    si la immigració es considerat un dels 3 principals problemes
    pels catalans, fer mut i a la gàbia com la majoria de partits
    amb el típic és bo per la economia és no
    donar-li solucions al votant i que al final acabi votant partits
    tipus PxC que en parlen sense embuts. A més duran centre el problema en el col.lectiu musumlà i per mi el problema són tots, ho fa d’aquesta menera pq no està en contra de la immigració ja que el sector negocis s’ha esta fent d’or amb l’explotació d’ells i la baixada de sous (oferta i demanda), sinó que ho fa per motius religiosos.

    tu dius:
    "Un
    pare ultracatòlic no vol que el seu fill faci Educació
    per la Ciutadania".

    Jo no sóc pare i sóc
    ateu i estic encontra d’aquesta assignatura ja que adoctrina en la
    religió "progre". En tot cas aquests temes depenen
    dels pares, ja que hi ha gent que creu que la democràcia
    (monarkia-parlamentaria) no és el millor sistema de poder ni
    tp creu en el capitalisme i pensa que la homosexualitat no és
    natural o en tot cas és una conducta sexual minoritària
    que no es té que posar al mateix nivell. En tots aquest temes
    no hi ha cap punt de vista únic i per tant són els
    pares qui decidiran que ensenyar-li.

     

    Si em dius són els valors de la constitució, jo no la vaig votar i a l’estatut vaig dir que no.

     

    Si al menys jo volia que
    treiessin la religió de l’escola que me la canviïn per
    una altra em sembla que anem de mal en pitjor, a més has de
    pensar que el dia que el PP mani agafarà aquesta assignatura i
    la convertirà a la seva moral igual que han fet els
    socialistes. A l’escola tenen que ensenyar llegir i sumar i en tot
    cas el professorat, si és bó, té que transmetre
    valors humanistes..

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!