BONA VIDA

Jaume Fàbrega

24 d'agost de 2022
0 comentaris

CUINA MEDEIVAL. Panades, aportació catalana

 

Panada de tonyina

TONYINA EN PA

Les panades o empanades eren molt corrents en la cuina medieval. Al Llibre del coc de Mestre Robert n’ hi apareixen  de tota mena: tonyina en pa,déntol, morena, esturió, emperador, saboga, salmó, llampresa (com la que es fa encara a Galícia) i altres. Les panades de peix eren una de les menges preferides pels Bons homes (càtars), ja que les podien dur en els seus viatges.

A la recepta Mestre Robert hi afegeix: “si la vols menjar freda, traure’n lo suc, perquè cada vegada que faràs panades e ton senyor les voldrà menjar  així fredes, és necessari que cada vegada ne llevis lo suc, perquè mentre que lo suc hi és, no´s poden tenir guaire” (no es conserven gaire). El suc es teia fent un forat a la sola de la panada.

En aquest receptari també hi ha panades amb llobarro, déntol, llissa, palamida (peix blau), emperador, saboga, barb,llampresa (aquesta encara es fa a Galícia), salmó, congre fresc,morena, esturió… El Llibre d’ aparellar de menjar diu que també es poden fer d’ arengs (i no d’ arengades, com es diu en l´edició del llibre, on hi ha altres errors  en els noms dels peixos). Diu que s’ hi ha de posar ceba tallada grossa, pebre, safrà,julivert i una mica de vinagre o un altre àcid. També diu que es pot fer amb  sardines, bogues, verats, llobarros, llisses…tot cuits abans a l´ast o a la graella, També  hi inclou una panada de conill, igualment abans cuit a l´ast.

Ingredients (per a 6 o 7 persones)

250 g de farina passada pel sedàs

1 cullerada de llevat en pols

1 ou

75 g de llard (o bé oli d’ oliva)

una mica de sal

mantega per al motlle

300 g de tonyina fresca

1 ceba (opcional)

1 ou i 1 rovell

sal , pebre, gingebre, safrà

Elaboració

Poseu a sobre d’ un marbre la farina juntament amb el llevat a manera de corona, al mig hi tireu l’ ou, el llard i la sal. Barregeu-ho amb una cullera obtenint una pasta fina i ho amasseu després amb les mans incorporant-hi la farina que admeti, a fi que no s’ enganxi als dits.

Empolseu la taula amb farina, estireu la pasta amb el corró aplanant-ho fins a uns 3 cm de gruix i folreu un motlle pla de pastís untat amb mantega, reservant.ne per a cobrir la panada.

Netegeu la tonyina i talleu-la a daus d’ un tres dits de gruix. Piqueu al morter la sal, el gingebre, el pebre i el safrà, i amb aquesta picada amaniu els talls de tonyina. A part, sofregiu la ceba tallada a llunes.

Amb aquesta composició ompliu el motlle preparat amb la pasta i ho ruixeu amb un raig d’oli; i el recobriu amb la resta de la pasta. Ho pinteu amb el rovell d’ ou diluït amb una mica d’ aigua utilitzant un pinzell petit  i ho fiqueu al forn a temperatura  moderada durant 20 minuts.

Notes

Un cop cuita, desemmotlleu-la en calent sobre una reixeta.Serviu-la tèbia o un cop sigui freda. Es pot guardar dos o més dies.

Si la voleu a l’ estil del menjar de Setmana Santa, substituïu el llard per oli.

També es pot fer amb tonyina en conserva, especialment salada i de la dita “sorra”, nom d’ origen àrab que ja apareix en els receptaris medievals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!