A tall d'invocació

blog d'Enric Balaguer

24 de febrer de 2009
Sense categoria
6 comentaris

Carmelina Sànchez-Cutillas

Acabe d’assabentar-me de la mort de Carmelina Sàchez-Cutillas. La informació és del periòdic. Carmelina, néta del folklorista Martínez i Martínez, és, sobretot, l’autora de Matèria de Bretanya, una delícia de llibre a mig camí del memorialisme i l’autobiografia. Per a mi, és un llibre (podeu llegir-ho en aquest article de l’any 2001) amb molta màgia: “La mar vivia a una badia molt gran” –la primera frase del relat– ens trasllada, de colp, la força d’una història fabulosa, talment  un xiquet o una xiqueta perceben el món, abans d’acostumar-se a veure’l. 
     Trobe que Matèria de Bretanya mostra dues coses. La primera que la infantesa més que una edat –una fase de la vida– és, fonamentalment, una forma de veure el món: una visió entre màgica i mística, els sentiments oceànics que deia Freud, la tendència a la heroïficció de l’entorn, etc. La segona és la conseqüència de fer que l’exercici evocador de la infantesa no siga des de la distància, com un exercici intel·lectual, sinó submergint-se’n tan profundament que ens el fa tastar a nosaltres. Ens el fa oldre, palpar, sentir… Sobretot sentir perquè la gràcia de l’escriptura de Carmelina és l’oralitat.  (n´hi ha més)     

Matèria de Bretanya més que llegir-lo, l’escoltem: com si una persona estigués parlant-nos a cau d’orella. 

       També hi ha la poesia de l’autora en dues línies ben diferents, la representada a Els jeroglífics i la pedra de Rosetta, una poesia d’una gran densitat d’imatges i de referències culturals, i una altra –on se situen tres dels quatre llibres de l’autora– d’una lírica senzilla, de figuració domèstica. Vet ací un exemple:

        La clau, al pany de la certesa
    
       Sempre que et veig, amor, se’m fa diumenge
       per tot el trencaclosques dels meus ossos.

       Ai, per això tinc por moltes vegades
       pensant en la distància que em separa
       dels dies feiners, d’aquelles coses
       que de tan senzilles,
       no cal moure la mà per agarrar-les.

       Deixa la clau al pany de la certesa
       si vols que passe avant, incontenible,
       com un riu d’enyorances. Per les vores
       –del riu i del meu cos–
       ja creixen els baladres i la molsa.

                                       Llibre d’amic e amada, 1980

  1. És una llàstima que Carmelina deixara d’escriure, just quan havia a un interessant periode de maduresa.
    Així i tot ens ha deixat una obra honesta i ben feta.

  2.              Benvolgut Enric, recorde com en les teues classes insisties en la
    bellesa de l’obra de l’alteana. A mi m’ho semblava, però va haver un col·lega
    que va dir que no li agradava gens, que un autor bo era Pla, però que
    Carmelina, res! Sí, són tan bonics “les comandantes”, “el mercat dels dimarts”
    i altres capítols… Com va pel departament, no l’han colonitzat tot els de
    medieval?
               Pere   

  3.  A mi no m’apassiona. Em resulta una mica ploramiques, molt, molt femenina… Es com si de colp et trobares en un matalap de coto-en-pel. Embafa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!