Avui, 14 d’abril, dia en què es va proclamar la República Catalana, fa 79 anys, voldria recordar dos ideals històrics del republicanisme (que analitzo més a bastament en el llibre #Política 2.0), que esdevenen fonamentals per al progrés del nostre país i que continuen vigents com a valors del nou republicanisme: llibertat i virtut cívica.
I és que en el marc actual i global de crisi econòmica, crisi social i crisi de valors, els grans reptes que hem d’afrontar com a país passen per recuperar, justament, aquests valors del republicanisme, el de la llibertat vinculada al bé comú i el del compromís de la ciutadania amb tot allò que succeeix al seu voltant.
En aquest context, una de les claus de la recuperació dels valors republicans -n’hi ha moltes més, per descomptat- és l’ús de la web 2.0. i de les noves xarxes socials d’informació i comunicació. El republicanisme, per definició, sempre ha anat lligat a fer del país una xarxa activa de ciutadans informats i participatius. Per això, els usos de la tecnologia actual poden generar un salt qualitatiu endavant i una evolució de l’exercici del republicanisme.
El 2.0 és per al republicanisme una eina potencial com n’hi ha poques per fer realitat la idea de la implicació i la participació de la ciutadania en la cosa pública, en la defensa del bé comú i col·lectiu, i en la definició del marc de llibertats que es vol per a la Catalunya del demà.
El que ens cal ara és obrir les estructures polítiques a les xarxes socials, establir un diàleg directe, transparent i sincer amb la ciutadania, provar i consolidar experiències de participació. És moment de passar del pensament i l’acció individual a l’intercanvi de coneixement comú i al treball col·laboratiu. Ens calen ciutadans que s’interessin per la política, que s’informin, que participin i que actuïn en l’esfera pública sobre la base de valors positius, valors del republicanisme (llibertat, igualtat, solidaritat, tolerància, justícia social…). Aquesta nova societat emergent pot trobar-se, expressar-se, implicar-se i participar a través de les xarxes socials.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!