Recorda aquells moments plàcids de tarda d’estiu asseguda a la cadireta de balca al balcó, darrera de la persiana de fusta que deixava passar la claror del sol tamissada que es reflectia sobre les rajoles de l’habitació-la de la nena- dibuixant un llistat daurat. En aquell llavors el carrer a les hores de calor era callat, els nanos encara no havien començat a dibuixar amb guix les porteries al terra de la mansana per a jugar els partits de futbol i a les voreres no hi havia criatures jugant a la xarranca, a les estàtues ni s’hi escoltava la pregunta i resposta del “vèlit?-vèlit”. La mama li explicava contes, la nena li explicava històries innocents imaginades, cantaven. D’aquells temps la primera cançó apresa fou la que es preguntava “què li donarem a la pastoreta…” i acabava amb el perfumat “flors i violes i romaní”.
Ni la mare ni la nena sabien que ja la més antiga ceràmica grega representava la dona clausurada al gineceu i a la vida privada amb el teler i el mirall, aquest li retornava la mirada negada a l’espai públic, aquell li mantenia ocupades les mans. No sabien tampoc que Homer presentà la bellíssima Hèlena a Ilió teixint un gran mantell doble de porpra on brodava els durs combats de troians i aqueus.
La nena repetia el gest que feia més de 20.000 anys un avantpassat feia quan inventà l’estri per a cosir els vestits amb què es defensava del fred, un troç de fusta, un os acabat amb ganxo, l’eina cosidora que Marc, el sant evangelista, emprà com a símbol de la dificultat del ric per a guanyar la felicitat eterna, “és més fàcil que un camell passi pel forat d’una agulla…”. Ganxet i agulla, els estris amb què la nena aprenia a “fer labors” les càlides tardes de les vacances d’estiu.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!