Article publicat a l’Accent 123 [enllaç]
Tot plegat està per veure, ja que el model es definirà d’acord amb les negociacions de la comissió bilateral Estat-Generalitat, juntament amb les inversions d’infraestructures que l’Estat ha de fer a Catalunya a càrrec dels pressupostos generals. Ara per ara, i amb els desplegament de l’Estatut a l’espera de les eleccions estatals del març i uns pressupostos del 2008 que no compleixen la clàusula de les inversions no sembla que el dèficit fiscal hagi de reduir-se a curt termini. De fet, sectors empresarials de Catalunya, com a les Illes on el sistema de finançament previst és força similar, encara pressionen per definir el model dins la previsió estatutària i els límits constitucionals.
Un dels elements que més controvèrsia han provocat són les balances fiscals. La negativa sistemàtica a publicar-les per part del govern espanyol ha irritat als partits catalans. De fet, la Conselleria d’Economia va optar per publicar-ne unes de pròpies tot i que aquesta està dirigida per socialista Castells. La discussió publica i les excuses rauen en la disparitat de criteris a l’hora d’elaborar-les. En el fons de la qüestió s’hi amaga que la seva publicació suposa posar xifra oficial al dèficit fiscal, quelcom que no agrada als partits espanyols.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!