A tall d'invocació

blog d'Enric Balaguer

23 de febrer de 2011
Sense categoria
0 comentaris

“Pa negre” d’Agustí Villaronga

Veig, a través de filmin, en versió original, Pa negre, d’Agustí Villaronga. Evidentment, una gran pel·lícula. Una obra que sí, és sobre la guerra civil i sobre la postguerra, però també alguna cosa més: el món dels xiquets, el pas de la infantesa a l’adolescència. Val a dir que el film ofereix una imatge de la infantesa molt, però molt, allunyada de la innocència.
  La del film, és una època difícil i restaria fàcil fer la corresponent denuncia, però la pel·lícula és quelcom més: és l’expressió d’un món de passions incontrolables, de venjances, d’heroïcitats, de misèries, de mesquineses… (n’hi ha més)

M’han agradat els recursos fílmics: l’escena del carro de l’inici, l’escena en què la mare del protagonista (Nora Navas) és amb l’alcalde (Sergi López) i el xiquet els veu a través d’un vidre quasi opac; o quan mitjançant el baf, l’Andreu, el protagonista, fa borrosa la imatge de sa mare. És una història sobre la mirada, sobre allò que es veu i allò que se sap, sobre la resistència a saber i la voluntat de saber. Sobre la negació d’evidències, les suposicions… I és, sobretot, una pel·lícula de vísceres (dictadura dels cossos?) on la puixança de la natura  –una natura exuberant– sembla regir-ho tot. 
  La pel·lícula commou. És catàrtica, com les tragèdies gregues. I potser ens insinua que per descobrir la veritat cal tenir una ment no atapeïda de grans paraules, ni de frases fetes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!