ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Fidels a la utopia

Brams, sala Apolo (Barcelona), 13 de març de 2010

Crònica publicada a El Punt el dia 15 de març de 2010

Fidels a la utopia

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Nostàlgia dels 80

Spandau Ballet, Pavelló Olímpic (Badalona), 12 de març de 2010


Crònica publicada a El Punt el dia 14 de març de 2010

Nostàlgia dels 80


14/03/10 02:00



// <![CDATA[
var prefix = 'mailto:';
var suffix = '';
var attribs = '';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy4720 = 'gvidal' + '@';
addy4720 = addy4720 + 'elpunt' + '.' + 'info';
var addy_text4720 = 'spandau ballet / xavier mercadé';
document.write( '‘ );
document.write( addy_text4720 );
document.write( ‘
‘ );
// ]]>
spandau ballet / xavier
mercadé

Han passat
justament vint anys de la darrera visita que va fer Spandau Ballet a
Catalunya; va ser a l’antic Palau d’Esports de Barcelona el 13 de febrer
de 1990. Pel camí ha passat gairebé mitja vida dels qui allà hi
eren. Divendres passat a sobre de l’escenari del Pavelló Olímpic de
Badalona van aparèixer de nou els cinc components d’Spandau Ballet (més
un teclista i una corista de reforç) amb una imatge propera a uns
respectables pares de família que ja fa molts anys van ser moderns,
mentre que a baix hi trobàvem un públic (unes 5.000 persones, segons
fonts de l’organització) format principalment per senyores que un dia
van ser adolescents i fans cridaneres.

El retrobament dues dècades
després va ser com la trobada de vells amants que durant aquests anys
han mantingut viu els records gràcies a vells àlbums de cançons
evocatives. Dues hores que van ser maques, emotives i intenses, però
sense més futur que reviure els moments viscuts i acomiadar-se amb el
regust agredolç d’una cançó de Luis Eduardo Aute. L’edat no perdona.

El
contrast entre les imatges del passat que emetia la pantalla de vídeo
quan va començar l’actuació o les d’ídols adolescents que van posar
mentre interpretaven Round and Round contrastava amb una realitat
inapel·lable: el cantant Tony Hadley presentava un aspecte físic més
gruixut del que la memòria recordava, embolcallat dintre d’una americana
i una corbata que li oprimia una gola que encara manté la seva
potència. Els germans Marty i Gary Kemp cada cop necessiten menys
usar les pintes, mentre que l’únic capacitat per fer carreres per tot
l’escenari era el ros saxofonista Steve Norman. El bateria John Keeble
s’amagava ben protegit al darrera d’una excessiva bateria amb un
innecessari doble bombo, sens dubte l’antítesi de les bateries
electròniques que lluïen quan eren els representants dels new
romantics
.

Musicalment, els Spandau Ballet del segle XXI van
oferir ni més ni menys que el que s’esperava d’ells sense gaire
líftings: una artilleria pesada de grans èxits on l’únic tema nou que
van interpretar (Once more) va passar d’amagatotis entre les
canonades que significaven cançons com Only When You Leave o Highly
Strung
.

El grup va començar amb To cut a long story short i The
Freeze
, dues càrregues d’aquella època (1981) en la qual els
pantalons de pinces i els mitjons blancs combinaven perfectament amb les
sabates negres. She loved like diamond va sonar alentida, i
a Instinction hi va haver un duel vocal força atropellat amb la
corista. Through the barricades i True van servir per fer
la sessió de karaoke corresponent, mentre que en els teclats de cançons
com Lifeline o Communication va quedar palès que el pas
del temps també els afectava negativament…Gold va ser el cop
d’efecte moral que va acomiadar una vetllada centrada en una nostàlgia
de temps ja pretèrits.


Lloc i dia: Pavelló Olímpic (Badalona), 12 de març.

 

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

La edat no perdona

Spandau Ballet, Palau d’Esports (Barcelona), 13 de febrer de 1990

Spandau Ballet, Pavelló Olímpic (Badalona), 12 de març de 2010

Vint anys entre la primera i la segona imatge, i també més de vint diferències. Algú les troba?

I demà la crònica
  

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Non Stop Festival

Nacho Campillo, Sot del Migdia (Barcelona), 21 de juny de 1996

Hi ha nits que passen a la història. Algunes per bons motius, d’altres per resultar total i absolutament desastrossas. El que sempre he tingut clar que em vaig equivocar al no comprar la samarreta del festival que no va interessar a ningú (bé, a 89 espectadors): el Non Stop Festival.

Es va anunciar com un festival Non Stop de 34 hores entre els dies 21 i 23 de juny, amb un cartell que no te l’acabaves (de Marc Parrot a Sopa de Cabra, passant per Paul Carrack o David Byrne, ininterrompudament en dos escenaris) i tots els serveis possibles en un festival urbà. El dia abans en una roda de premsa triomfant els organitzadors parlàven de 8.000 entrades anticipades venudes.

El dia del concert vaig arribar amb la moto i em vaig adonar que hi havia més moviment al veí cementiri de Montjuïc que no pas al Sot, on aconsegueixo aparcar sense cap problema a la porta. Fora no hi ha ningú, ni fent botellada a la porta, ni comprant entrades… però la organització sembla que funciona, hi ha gent de seguretat a les portes i sona algun soroll dins del recinte, sembla que Los Rebeldes ja estan tocant. Quan entro em trobo l’inmensa esplanada completament buida, allà no hi ha ni dèu, només un bon grapat de periodistes i unes decenes d’espectadors despistats amb cara de mala llet i d’haver fotut la pota. Fins i tot n’hi ha algún amb cara de incredulitat que porta el sac de dormir a sobre disposat a passar tota una nit de concerts.

Del cartell només va tocar un grup de Sarajevo anomenta Konvoi i Los Rebeldes. Els organitzadors van fer passejar a David Byrne pel recinte, però el fracàs estava més que cantat. Nacho Campillo (exTam Tam Go!) ho va intentar, però ho va deixar còrrer no sense que jo abans li fes alguna foto… allò no hi havia qui ho salvés. Les barres eren plenes de bidons de cervesa que mai s’obririen. En un xiringuito n’hi havia un que llençava decenes de xoriços a les brasses per fer entrepans que ningú es menjaria. Què en farien de tants xoripans?

 

Un guateque sense tu

Publicat el 7 de març de 2010 per rockviu

Melodrama, Sala B (Barcelona), 5 de març de 2010

Que amb l’entrada del concert et regalin el nou i flamant disc de Melodrma “Dilluns a tanger”, una còpia del vinil de “Grandes fracasos 1976-1991” i un ou ferrat només costava 10 euros.

Trobar-me de nou amb Melodrama tocant cançons noves després de vint anys sense cap disc: això no te preu!

El set list de Melodrama en bones mans (hi falta “No me digas que me dejas” que la van fer al bis final).

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Com cremar una ciutat (cinc en una nit)

Publicat el 5 de març de 2010 per rockviu

21:04 hores — Sílvia Pérez Cruz, Palau de la Música (Barcelona), 04 de març de 2010

Con segueixi en aquest camí ningú la voldrá tenir de telonera. Amb només mitja hora es va menjar amb patates a la cap de cartell. Una carrera de molt llarg recorregut que no ha fet més que començar.

21:54 hores — Dulce Pontes, Palau de la Música (Barcelona), 04 de març de 2010

El que la Martirio és a la copla, Dulce Pontes ho és al fado.

22:25 hores — At Versaris + Ass Trio, sala La [2] (Barcelona), 04 de març de 2010

Hip-hop amanit amb jazz, classe i cultura de carrer. Bona mescla i amb versió del Rage Against the Machine (“Bullet in your head”) inclosa.

23:01 hores — Inspira (Jordi), sala Sidecar (Barcelona), 04 de març de 2010

23:15 hores — Egon Soda, sala Sidecar (Barcelona), 04 de març de 2010

La cirereta del pastís. Ni més ni menys.

Crec que ho va dir Lou Reed: “la meva setmana és el vostre any”.

(El set list de Dulce Pontes a vull llegir la resta de l’article)

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

D’un temps, d’un país

Publicat el 3 de març de 2010 per rockviu

Joan Baez, Palau de la Música (Barcelona), 2 de març de 2010

Hi ha artistes que saben extreure el poder evocatiu de les cançons. I ahir Joan Baez, tota una senyora de la cançó, em va aconseguir extreure records d’un passat, d’un temps i d’un país que tenia emmagatzemats a la memòria. Ja sigui amb un “Rossinyol” cantant en un català atropellat, rendint tribut al seu ex Bob Dylan (“Forever young”, un “Don’t think twiece, it’s all Right” imitant la veu del de Minnesota o un “Blowin’ in the wind” amb part de la lletra en català) o rememorant l’essència de Mercedes Sosa amb “Gracias a la vida”.

El temps li ha modulat més la veu, ja no deixa anar aquells refilets que en el passat tant m’irritaven, per mostrar una presència vocal segura i ferma fins i tot quan rellisca. Possiblement una de les poques veus autoritzades per fer  un “Suzanne” amb les condicions suficients com per posar la pell de gallina.

Només una petita reflexió: em va donar la impressió que el públic que omplenava el Palau fa dècades eren progres i ara tots em semblaven caixers de banc… Si, ja ho se, no s’ha de generalitzar però…

El set list de Joan Baez (atenció: aquesta llista és incompleta ja que hi falten tots els temes que va fer en acústic després de “Suzanne” i els que hi va afegir als bisos, com “Donna Donna”, per petició popular).

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari