miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

quina xalada!

(Apunt de cocció i degestió ràpida)

Podeu veure’n les magnífiques fotografies al bloc de la Roser Ortiz.
Parlo de la 8a. Trobada de Cantadors a Espolla.
Podeu veure-ho a la crònica que publica
el 9diari de Figueres i a la nota de premsa de Cor de Carxofa. 

I en el  moment suggerent a bufa el vent d’espolla. Vegeu altres apunts relacionats amb la glosa,  els trobareu aquí

Gaudir i fruir sense mida, enriquir i fer lluir els mots,
donar-los ritme i fer rima a l’abast de totes i tots;
harmonitzant melodies, sinfonies de notes i acords,
afrontant reptes infectes de l’expert Gustinet i
fent-ho complicat al jurat, capficat i molt aplicat.

Generosos mots enginyosos, poderosos i capciosos,amb mots  juganers, destralers i filibusters, gens escadussers; mots entremaliats, enriolats, forassenyats i espavilats, amb mots  provocadors i insinuadors;
estirabots, decàlegs i elogis, mots per a diàlegs i sil·logis;
brames i proclames, descripcions i narracions;
sortides intel·ligents, girs sorprenents;
crítica política: glosa satíríca; semiòtica exòtica:glosa eròtica; disjuntiva discursiva: glosa combativa;
voltes remarcables, molt lloables, i petits ensurts, embuts,mots esmaperduts.
Glosada que motiva per festiva i activa, que captiva per sentida, per gens discutida, i per encertada i dsputada, i per espectant i fascinant.

Romanços,
jotes, corrandes,
nyacres, garrotins i glosa menorquina
xalar, gaudir i brindar que és cosa fina!
(i garnatxa que emborratxa a qui la tasta en excés possés, però jo només olorant-la i sense catar-la vaig fruir, xalar, gaudir i flipar No hi puc fer més…!)

(Us convido a passejar per la resta d’apunts sobre aquest tema que tinc escampats pel bloc, aquest índex us hi pot ajudar: improvisat al bloc (o un bloc que imporvisa?)

nit de reis a badalona IV: el fanalet d’en tasi

Ningú sap d’on ve aquest costum de cridar els reis dins les cases, ni per què es fa a Badalona, i només a Badalona, que sapiguem. Sabem que disposar de  fanalets per anar-los a rebre és un costum molt present a diverses comarques catalanes i també que, per algun motiu, Badalona hi dedicava una atenció especial: (continua)

la bellesa i espectacularitat dels seus fanalets queda documentada en pàgines de la història antiga de Badalona, i també una altra peculiaritat: segons diu el costumari, la vigília de reis la canalla sortia a passejar i descobria rastres de la proximitat dels mags d’orient, en trobar per alguns racons del carrer, a prop de casa, i també al portal o a la finestra, caramels, confits, ametlles i tot tipus de dolços de xocolata.
De com es va passar d’aquest costum fins a les crides dins les cases no en tenim cap referència documental. D’altra banda, la memòria oral dels nostres avis – en aquest cas de la meva àvia materna, montgatina, – ens parla d’alguns detalls interessants que ens poden apropar a quin era el sentir i la vivència dels infants de principis del segle passat, o final del XIX, respecte a tota aquesta moguda epifànica. Segons m’explicava la iaia Antònia, els infants de la seva època corrien amunt i avall pels carrers, per la platja i pels dels turons de la costa, vigilant  qualsevol senyal de l’arribada dels reis, empesos pels més grandets, que els orientaven: “M’han dit que s’han vist cap allà” i corredisses amunt i avall, caminades en colla, fins aquell indret on, algú altre avisava,´”sí, però ara han anat cap aquí…” i així passaven les hores, amb torxes enceses i estris per fer soroll. corns, tambors, trompetes… Llavors no hi havia cavalcades, i l’espera de la nit de reis es vivia així, d’una forma molt sentida, molt vivencial.

Amb aquestes referències és fàcil d’imaginar – o almenys així m’ho imagino jo – que aquest costum antic de sortir a cridar els reis ha estat promogut principalment per la canalla: la por que els reis no sabessin trobar el seu poble o ciutat els incitava a sortir en colles a fer el màxim soroll possible, acompanyant-se de torxes enceses i de tot tipus d’instruments per assegurar-se que els reis els trobarien.

L’any 2001 em vaig decidir a escriure un conte que deixés constància d’aquests fets i intentés explicar-los als infants per tal de donar-los un fil que vinculés la nostra ciutat a aquest costum atàvic. El conte es troba actualment publicat al segon volum dels Contacontes Badalona, en una edició d “Edicions Fet a Mà” titulada “Petons de paper i tinta”. El conte es diu “El Fanalet d’en Tasi i d’ençà de la seva existència s’explica cada any, abans de Nadal, a la Biblioteca Central de Badalona, Can Casacuberta, i fins fa uns anys s’explicava també al final de la crida als reis al carrer, abans de l’encesa del fanalet gegant. El text d’aquesta versió publicada el pots trobar aquí.

La imatge de l’apunt és de l’explicada d’aquest any (18 de desembre de 2009), que va comptar per primera vegada amb el suport d’imatges realitzades per Anna Riera Fonollà. Durant l’explicada del conte també s’assagen les cançons dels reis, acompanyats per la guitarra i l’animació de Joan Giralt.

nit de reis a badalona III: el fanalet gegant

Hi ha conjuncions que fan real la màgia. Innovacions nascudes amb voluntat de sumar. D’engrandir petites gestes. El fanalet gegant es va inventar per a l’edició de la crida als reis al carrer, del 2001. Era l’aportació de l’entitat XARXA, dinamitzada per Joan Giralt, com a continuïtat de la tasca en pro del fanalet (mostra, concurs, tallers…). Aquesta vegada en complicitat amb diversos artistes de la ciutat. S’hi estrenava l’escultor Dionís Òrrit. La idea era inaugurar un fanalet gegant cada any, i nodrir la ciutat d’aquest emblemàtic element fins convertir-lo en un referent significatiu. Amb la intenció que s’anéssin instal·lant a les diverses biblioteques, centres cívics, o fins i tot al carrer, en parcs i jardins públics, o en centres educatius. Una proposta lluminosa que ha quedat, però, arraconada. No pas per falta de creativitat. (continua)

Des del 2001 es va anar estrenant, cada 5 de gener, un nou fanalet gegant. En la foscor de la freda nit de reis, envoltats d’una cantada d’aquelles que mouen per dins i enmig d’una pluja d’estrepitosos caramels i fruits secs que rajaven del cel, al pati de l’associació de Veïns del Centre, anomenat Pati de la Llibertat, ocupat literalment per la ciutadania més menuda, s’encenia, misteriosament, el fanalet gegant. Cada any un de nou, fruit de l’enginy i les hores de treball d’un o una artista local.

Sovint em pregunto quina és la maledicció que plana sobre la vida cultural de la nostra ciutat, que no permet que iniciatives com aquesta tinguin projecció i continuïtat. Els fanalets gegants acumulats fins ara dormen a les instal·lacions de la Biblioteca de Can Casacuberta, on es poden veure a certa distància. Quedarien bé instal·lats al passadís interior que porta a l’Espai Betúlia. O instal·lats un a cada Biblioteca, o a cada Centre Cívic… em repeteixo, ja ho sé, però és que em costa acceptar-ho.

No sé quina és la quantitat d’euros que ha costat renovar les carrosses de la Cavalcada de Reis, o contractar serveis professionals per fer el que abans feien voluntaris. No crec que fos una necessitat imprescindible. Ni sé quin és el rèdit que se’n pot treure. Ara ens omplim la boca de que per TV3 s’ha explicat que a Badalona tenim una tradició especial (per cert, que se’n diu CRIDAR ELS REIS, no fer-los cagar!), com a un guany important de tota aquesta inversió. Però, en canvi, desaprofitem l’oportunitat de donar projecció a aquesta tradició en clau interna. La majoria de nenes i nens de Badalona no saben què és això de cridar els reis, i a casa seva no es practica. Instal·lar els fanalets gegants arreu de la ciutat, com a símbol d’aquesta referència que ens identifica, és, des del meu punt de vista, molt més rendible en vistes a la cohesió de ciutat,que no pas que un dia TV3 en parli. I més si aquesta iniciativa neix de la societat civil i implica artistes locals. O potser aquest és el problema? Potser al nostre ajuntament no li agraden les idees que no es gesten dins els seus despatxos? No vull creure que sigui aquesta la causa, per més que de vegades em tempta sospitar-ho.

En tot cas caldria trobar ben aviat la solució tècnica adequada per aprofitar aquesta conjunció màgica que pot donar llum a la ciutat: que pot il·luminar el sentit de pertinença i de cohesió territorial, que pot nodrir un valor identitari senzill, assequible, emblemàtic, factible.

( Em resta, per acabar, llistar-vos els artistes que han contribuït any rere any a enriquir aquest patrimoni, i el nom i estil del seu fanalet gegant. Ho faré més endavant, nos disposo, ara, de totes les dades)

nit de reis a badalona II: cridem els reis al carrer del carme

Una altra nit – i ja en fa quinze! – s’ha apagat l’enllumenat públic del Carrer del Carme, s’ha controlat com s’ha pogut la circulació de vehicles i el carrer ha estat ocupat, de cap a cap, per criatures, les seves famílies i acompanyants, amb fanalets encesos, ganes de cantar i molta il·lusió.   (continua)

Entre els anys 1994 i 1995 aquest carrer va estar sotmès a unes obres que van transformar-lo per sempre. No només perquè el col·lector va evitar – per fi! – les inundacions i el sobreeiximent de les clavegueres, no només perquè al quedar d’un sol nivell i sense aparcament permès es guanyava mobilitat i espai ciutadà, no només perquè la prevista prioritat dels vianants i la posterior correcció del pla de trànsit reduiria la circulació i velocitat dels vehicles; per tot això i perquè en el dia a dia del trasbals i l’impacte de les obres, es va teixir una complicitat veïnal i un procediment participatiu molt potent. Us en parlava a l’apunt carrer del carme, transformacions que perduren.
Doncs va ser en aquest clima de complicitat, participació i ganes d’ocupar el carrer com a espai de vida comunitària, que el gener del 1996 el veïnat va estrenar un experiment: portar a la via pública allò que bona part del veïnat celebrava de portes endins amb les famílies i amics propis. Fer, de forma col·lectiva, la crida als reis.          

Una crida que ben aviat va ser seguida per un nombre impressionant de gent d’arreu, que s’hi afegien un cop acabada la cavalcada. La massificació obligava a tenir cura de molts aspectes d’organització, de seguretat, d’informació… i així va anar creixent una iniciativa “d’estar per casa”. El principal escull, aconseguir la foscor del carrer, es va salvar des del principi, gràcies a la complicitat municipal. La resta ja va ser cosa de la implicació i organització del veïnat, que més endavant va comptar amb una bona suma de suports d’entitats que van ajudar  afer créixer en qualitat el resultat de la crida: edició de tríptics explicatius de la tradició i amb les lletres de les cançons- que molts badalonins desconeixen -; equips de persones dinamitzadors de la cantada distribuïts al llarg de tot el carrer (amb guitarres i instruments d’arrel tradicional); equips veïnals de control del trànsit de vehicles (en això sí que el suport municipal sovint era precari);planificació de la rajada per assegurar que tots els infants podrien viure en un moment o altre la misteriosa experiència de sentir caure damunt seu la pluja de caramels i fruits secs – per cert, durant unes entranyables i enyorades edicions, embolicats un per un en paper de seda… -; instruccions -mai prou secundades!-, per evitar trencar la màgia del moment, com era el cas de veïnat sol·lícit que volent ajudar als reis tornant a llençar els caramels acumulats als balcons, o collits de terra,  el que feia era visualitzar una imatge del tot reprovable aquella nit, imatge que cap nen hauria hagut de veure; reunions, intendència, planificació, valoració, correcció i tornem-h!i, tot coordinat des de l’entitat veïnal, l’Associació de Veïns del Centre de Badalona.
La vivència, en general, és molt intensa: la foscor, els fanalets, la multitud avançant a les palpentes, la cantada col·lectiva, l’espetec dels caramels i fruits secs caiguts del cel…
L’any 2001 s’hi va incorporar l’encesa del Fanalet gegant, i a partir d’aquell any l’explicada del conte “El fanalet d’en Tasi” al pati de l’Associació de Veïns del Centre, punt final de trajecte, d’esprés d’haver incorporat al recorregut el Carrer Magatzem. Era un final apoteòsic, molt vibrant.

Aquest any, com l’any passat, dissortadament amb menys acompanyament musical que altres vegades, sense tríptics, sense els mítics papers de seda embolicant els fruits secs i sense l’esclat final al pati de l’associació.
Però ha estat un any d’abundosa rajada i s’han sentit grups nombrosos cantant amb força la cançó. El més important, segurament, és que no es deixi de fer, i en aquest sentit és d’grair l’esforç i la voluntat d’organitzar-ho. Però cal tenir cura també de la qualitat de l’experiència i, vetllar per la implicació i la participació del veïnat i les entitats en la seva organització i planificació, doncs ara com ara és la única mostra pública d’aquesta tradició que tenim a tota la ciutat. Una mostra pública que cal mantenir i tan de bo es pugui, a la llarga, ampliar.

nit de reis a badalona I: cridar els reis a casa els avis/…

Mentre als carrers es desmunten les grues, generadors i camions de TV3, la gent espera atapaïda a que es normalitzi el servei d’autobús i els darrers comerços van abaixant les persianes, observo les families que tornen apressades, fanalet en mà, potser cap a casa els avis. El Carrer del Carme fosc com la gola del llop delata la singular crida als reis que organitza el veïnat des de fa una quants anys, per treure al carrer un costum que perviu entre moltes famílies (continua)

“Els reis vénen les cirerers cauen, cauen de pastor per nostre senyor”
Cireres de pastor és com n’hi diem per Badalona (i a molts altres indrets!) a les cireres d’arboç, i conta el conte que aquesta aportació badalonina a la cantarella dels reis vénen es deu a un fet ocorregut fa molts anys; és una història actual, inventada, que intenta explicar i fer conèixer una tradició que es conserva de generació en generació però que no ha transcendit encara a la gran majoria de famílies vingudes de fora, ni tan sols a les que fa més de 40 anys que hi viuen. És un costum secret? Potser sí, de màgia en té molta…
Confesso que no m’agraden les cavalcades, no m’han agradat mai. M’hi sobra opulència. La meva vivència de la nit de reis connecta amb una altra òrbita on els savis mags d’orient se’m fan propers en una essència més volàtil, més austera; sense tants llums i motors i sense tanta estridència. Sé que no és un sentir gens compartit, però tampoc vull amagar-me’n. Aquest any ni tan sols l’he vista – que malament, direu! -, no podré ni opinar amb criteri propi quan demà a la sobretaula es discuteixi si ha estat bé o no, si ha valgut la pena l’enrenou i la despesa.
Intento connectar amb les meves vivències infantils davant les cavalcades i no en trobo, no les recordo. En canvi, recordo perfectament com anàvem a ca l’avi, a Montgat, i tota la cosinada voltàvem passadís amunt, passadís avall, amb els fanalets encesos i cantant, cridant, les cantarelles, totes les estrofes de les cançons. Amb els llums apagats esperàvem el moment en què l’espetec sonés al sostre, talment com un tro, i comencéssin a ploure fruits secs i caramels. La pluja espetegava als nostres caps i esquenes, dins dels fanalets i a les rajoles. Paravem per recollir, tot a la pila comú, i algunes vegades, a plena llum, descobríem un grapat de confits, cacahuets de xocolata, paraigües o altres llaminadures típiques. I tornàvem a començar. El sostre no semblava tenir cap esquerda, cap escletxa, i en canvi, en el punt àlgid dels nostres cants col·lectius, entre les ombres tremoloses projectades per les “bombes” (una manera d’anomenar els fanalets), tornàvem a escoltar aquell catacrac i el sostre deixava anar altra vegada un estrepitós raig de sorpreses. 
Aquesta és una de les vivències més vibrants i un dels records més màgics i perdurables de la nit de reis. Qui l’ha tastada la vol fer tastar: es transmet, doncs, de generació en generació. Amb variants: la casa comú pot ser la d’uns amics, tiets, veïns… la tradició es reunir la família, però el concepte de família és ampli i flexible, el cas és ser colla i enfortir llaços de pertinença.

La imatge que il·lustra aquest apunt és una il·lustració d’Anna Riera Fonollà, que vam projectar a l’explicada del conte “El fanalet d’en Tasi” fa unes setmanes a la Biblioteca Can Casacuberta.

(No deixeu de llegir el comentari de la Teresa, de fet és part d’un missatge que ha enviat ella a unes amigues que deien no sentir, a aquestes alçades, emoció per la nit de reis… un missatge que complementa perfectament aquest apunt i l’hem converit doncs en comentari)

la guitarra i les cançons són les armes

“Les cançons ens han d’ajudar a unir coses ben desaparellades: les classes socials, les diferents cultures i races, els diferents pobles”

Que algú s’aixequi enmig d’una sala atapaïda de públic, en ple desenvolupament d’una taula rodona, i amb l’ukelele a la mà enceti una cançó que tota l’audiència segueix amb entusiasme, només pot passar, possiblement, en un acte dedicat a un personatge singular, amb estil i esperit propi, que en el seu moment va connectar amb el poble essent força políticament incorrecte. 

Això ho vam viure fa unes setmanes, a la sala Betúlia de Badalona.(continua)

“No serem moguts” i altres cançons que Xesco Boix va apropar-nos van ser l’himne dels estudiants i dels obrers en les lluites de finals del franquisme, sense l’ajut dels mitjans de comunicació. Les cançons viatjàven ràpidament através de la gent compromesa, que trobava reflectits en moltes d’aquelles lletres els seus ideals, i canalitzava amb elles la força contracorrent del moment. En un temps en què cantar col·lectivament encara era patrimoni del poble.

 “Una cançó per mi és com una forma de vida, per mi és una cosa estimada, per mi és una cosa que m’ajuda a viure, per mi és una arma, una arma que serveix per unir la gent.”
Aquesta manera d’entendre la cançó i la seva tasca d’investigació i difusió el van portar a mitjans seixanta a l’Hogar del Libro, on tot fent cançoners es van conèixer i col·laborar una colla que serien la gènesi del Grup de Folk, entre ells sobretot Jaume Arnella, encara en actiu, i amb qui van compartir molta feina i vivències, i Joan de Déu Soler i Amigó, que treballava “a l’ombra”. El Grup de Folk pretenia retornar a la cançó popular i fer participar activament a l’auditori. A diferència dels Setze Jutges, que eren més seriosos i s’influenciàven de la cançó francesa, el Grup de Folk pretenia recuperar la cançó catalana i deixar-se influenciar pel folk nord-americà en aquells moments en efervescència amb Pete Seeger, Bob Dylan, Joan Baez, PP&M…al capdavant. Joan Soler i Amigó adaptava i traduïa cançons, i també escrivia lletres. Segons ell, a Xesco Boix se l’ha encasellat d’una manera equivocada, limitant-lo a la seva faceta de folklorista i d’animador infantil, i esborrant la seva dimensió política (no partidista, tanmateix), que era ben clara i avui queda oblidada.

“Cantar és bo per a la salut, encoratja, engresca, apaivaga, esponja el cor, ajuda a estimar, desemboira, alegra, distreu, fa arrelar, agermana i sensibilitza…” 
Als setanta, amb tota una colla de gent, entre ells la Núria Ventura, van fundar el grup d’animació Ara Va de Bo, que va fer història. De fet a Xesco Boix se’l considera el precursor i el model de l’estil d’animació català, encara vigent. Com va recordar-nos Núria Ventura aquesta tasca anava molt lligada al compromís de lluita social, als barris, al costat dels més desafavorits, defensant el  model democràtic, la cohesió i la igualtat d’oportunitats.

“La mainada necessita, al meu entendre,cançons que els situïn al món, que els facin comprendre, que els espongin el cor, que els facin xalar, que els facin crear, conèixer el seu cos, agafar bon gust per viure, que pot ésser una cosa molt bonica”
D’en Xesco com a pedagog i mestre de música ens en va parlar una mica en Joan de Déu en relació a l’escola Thau, però sobretot la Teresa Giné, una de les tres fundadores de l’Escola Gitanjali i que era directora quan ell va treballar-hi, època en què es va gravar el disc El Gripau Blau, amb la participació d’alumnes de l’escola.  Part de la seva intervenció ha quedat reflectida als apunts vint-i-cinc anys després xesco viu en el record, ixesco boix amb ulls d’infant (d’una alumna).

” Un dit per si sol no pot fer gairebé res, però dins de la mà, amb tots els dits, les seves possibilitats són il·limitades” Vam comptar amb Noé Rivasper parlar d’aquesta etapa final de la carrera de Xesco Boix, de la tasca dels 5 dits d’una mà, encara en actiu, i per reflexionar sobre molts aspectes de la personalitat i obra de l’animador.

Va ser un plaer coordinar una taula rodona com aquesta, impressionant com han destacat diversos assistents. Vam parlar del vell amic Xesco, tant de la seva personalitat, atreviment, estil, vivèncis compartides i aportacions a la cultura del país, com de la petjada que ha deixat en totes les persones que l’han conegut en alguna de les seves facetes. El públic, participatiu, va enriquir la part vivencial i de la relació de la ciutat amb el cantant (per Rialles-Òmnium, AVCentre-Festa del Badiu, Coordinadora Esplais de Badalona-sessió de formació als monitors…), però això forma part d’un altre apunt,  el pas de xesco boix per badalona.

Per acabar, Jaume Arnella ens va deixar amb una interessant reflexió damunt la taula: el paper de la cançó cantada col·lectivament pel poble en el seu oci i esbarjo, en el treball i en la festa, de forma lliure i espontània, per gaudir, cohesionar…un paper que sembla que ha desaparegut…

(Qui va iniciar i animar la sentida i aplaudida cantada enmig de l’acte fou Joan Giralt i Salvadó, ànima del Memorial Xesco Badalona i autor del mural de retalls, efímer, que decorava la sala)

regalar paraules, trencar murs

És una bona activitat per començar l’any nou. Un gest de solidaritat i de conscienciació sobre la salut democràtica del món.

“TRENQUEM EL MUR (O SI MÉS NO TRAVESSEM-LO)
Semblen inofensives, tan petites i fràgils. De paper rompible, arrugable, i a sobre reciclat (i reciclable…) Però són màgiques. Les cartes tenen el fantàstic poder de filtrar-se per les escletxes més insignificants i penetrar els murs més aïllants.
(continua)
Arriben a tot arreu, i transporten missatges fonamentals. Les cartes tenen el poder de trencar l’aïllament, la incomunicació. Ara com ara no poden tirar a terra materialment els murs de les presons que captiven la llibertat dels nostres companys. Però poden trencar l’aïllament que pretenen. Depèn de tots. De tú i de mi també. No costa res escriure una carta,una postal, quatre ratlles de solidaritat i ànims. I té importants conseqüències. Ja pots començar, avui mateix (la llista no és pas curta…) “  Aquest text i aquesta imatge il·lustraven la secció de la revista EL MOCADOR des d’on promovíem una campanya de cartes als empresonats per la causa de l’objecció-insubmssió al servei militar obligatori i a la llei d’objecció (LOC). Ho he rescatat del número 20 d’aquesta revista de No-violència i desmilitarització, corresponent a la primavera del 1992, en rebre aquests dies el missatge de promoció de la campanya d’Amnistia Internacional a favor d’enviar missatges als presos de consciència del món. Aquest organització mundial ha defensat sempre, des de fa més de 50 anys, a les persones que pateixen presó, persecució o qualsevol vulneració dels seus drets i llibertats per raons de consciència, per les seves idees, opinions… sempre que no hagin actuat emprant la violència.

Tradueixo el text que acompanya la campanya: Les teves paraules poden ajudar molt. `L’època nadalenca per als presos i preses de consciència no es diferencia de les altres , però pot arribar a ser particularment trista. Per això volem inforndre’ls ànims i regalar-los paraules de solidaritat. En rebre aquests missatges, potser en idiomes que no comprenen, sabràn que la injustícia que els empresona és coneguda i això els reportarà un gran suport moral. Aquests missatges, a més, servian per alertar a les autoritats de que les víctimes estan rebent el suport de molta gent de tot el món.Aquest any volem que el pare l vietnamita Nguyen, l’advocat siri Anwar i l’activista iraní Ronak, presos i preses de conciencia, rebin les nostres paraules d’ànim, solidaritat i optimisme. Les teves paraules són molt importants!

Podeu trobar més informació aquí,
Podeu consultar el dossier elaborat pel grup d’educadores i educadors d’Amnistia Internacional Catalunya, sobre els presos de consciència.