Il Divo, Palau Sant Jordi (Barcelona), 3 d’abril de 2009
La crònica dels fets
Crònica publicada a El Punt el dia 6 d’abril de 2009
A la seva manera
«IL DIVO» / Xavier Mercadé
Un suís, un
francès, un americà i un espanyol… no, no és l’inici d’un acudit
dolent, és l’alineació d’Il Divo, un producte prefabricat (els quatre
components van sorgir de càstings) per a tots els públics, amb veus
operístiques en un intent per acostar el bel canto al gran
públic o a l’inrevés. Els que pensaven que allà on trepitjaven els
AC/DC no tornava a créixer l’herba estaven força equivocats. Tres dies
després d’arrasar-lo amb un concert incendiari, el Sant Jordi renaixia
de les cendres per rebre el quartet triomfador en les llistes de vendes
amb, un altre cop, totes les entrades venudes des de feia setmanes. Els
dos concerts tenien en comú un escenari monumental, un públic eufòric i
segur d’estar assistint al millor espectacle del món i un grup disposat
a donar allò que els espectadors li reclamen. Però aquí s’acaben les
coincidències. Difícilment algú del públic podria coincidir en ambdós
concerts, allà on dimarts hi havia joves amb banyes vermelles de
plàstic aixecant el puny, ara hi trobàvem un públic que majoritàriament
superava el mig segle i poc acostumat a les cerimònies dels
macroespectacles. I allà on hi havia Angus Young fent carreres ara hi
havia quatre xicots ben mudats passejant-se com si fos una desfilada de
models.
Amb un escenari el·líptic amb una estructura molt semblant al que van usar U2 en la gira All that you can’t leave behind
l’any 2001, totes les cançons que van interpretar en una hora i mitja
de concert (amb vint minuts de mitja part) estaven tallats pel mateix
patró i amb la mateixa estructura: inici suau, alternança de veus i
final èpic i apoteòsic per fer posar tothom dempeus. Tot amb una
interpretació impecable, tot mesurat per aconseguir l’impacte desitjat
i sense que cap dels quatre components prengués un protagonisme
especial. Acompanyats per una orquestra d’una vintena de músics més un
quartet bàsic de pop amb guitarra, bateria, baix i teclats, van
desgranar un repertori farcit d’estàndards AOR propis de la FM per
adults sense gaire risc, com ara el Bridge over troubled water de Simon & Garfunkel, Nights in white satin de Moody Blues, Without you de Nilsson, The winner takes it all d’ABBA, el My way de Paul Anka i The power of love de Frankie Goes to Hollywood.
Tot
i que alguns espectadors anaven mudats com si fossin al Liceu amb
talons alts i vestits de nit contrastant amb el ciment del Sant Jordi,
també hi havia escenes que difícilment podien viure’s al temple de la
Rambla com era veure milers de fans il·luminant l’escenari a cop de
flaix o trencant un cerimoniós adaggio d’Albinoni amb crits de «guapo» i «tio bó» que, sens dubte, passaran a la posteritat ja que el concert s’enregistrava per fer-ne un DVD.
Lloc i dia: Palau Sant Jordi (Barcelona), 3 d’abril.