última ronda

r.mirabete

SOTA EL CEL DE L’IMAGINARI

Deixa un comentari

 

Josep-Ramon Bach, L'Estrany (Témenos Edicions, 2014)
Josep-Ramon Bach, L’Estrany (Témenos Edicions, 2014)

 

SOTA EL CEL DE L’IMAGINARI

La voluntat de ser poeta és l’esclat del llampec que una mà invisible fa temps que va encendre. Entre la quotidianitat de les tragèdies reals i els presagis negres del viure entotsolat, el poeta sap que és en la mirada la raó de la bellesa que contempla. Fer-se vell amb la poesia -i resguardar del fred el niu on la paraula venç la cendra- és la motivació lírica principal del nostre poeta. Josep-Ramon Bach amb L’Estrany ha volgut confegir un retrat líric i moral de la figura del poeta que viu i pensa en relació amb els altres i amb el món que l’envolta. El poeta pot representar les tres cares humanes del llibre que teniu a les mans: per alguna gent és l’estrany; segons algú pot ser l’imperfecte. Per a nosaltres és, definitivament, l’amagat. La poètica de Josep-Ramon Bach s’inicià fa més de quaranta anys amb l’obra Emilie Kraufort, alumna de primària (poemes de Johnny Course), editada a Sabadell el 1972. Heus aquí el primer heterònim de l’autor: Johnny Course. Als anys noranta el mite de Kosambi traurà el cap a L’Ocell Imperfecte (Columna Edicions, 1996) i ja en comptarem dos. Aquesta obra va merèixer dos premis realment importants: per una banda, el Premi Crítica Serra d’Or de prosa poètica el 1996 i, per una altra banda, el Premi de la Crítica Cavall Verd-Josep Maria Llompart el 1997. A més, la concepció de l’home que ha anat bastint l’autor va adquirint la marca de la imperfecció, és a dir, els rastres de la bellesa humana. Abans havia publicat poemes varis en revistes i llibres col·lectius com ara I li estreba les vetes de la cotilla (Barcelona: Miquel Arimany, 1971). Així doncs, la seva trajectòria poètica arrenca amb força als anys setanta amb les obres que anà publicant a Curial Edicions Catalanes i a Llibres del Mall, entre el 1974 i el 1985 amb Trànsfuga de la llum. Des d’aleshores les ramificacions líriques de la seva obra literària han abastat la poesia, la narrativa i el teatre.

L’Estrany és un poemari de dues cares, amb dues parts ben diferenciades que duen el títol de L’Imperfecte i L’Amagat. La primera cara és una reflexió moral sobre la vellesa, escrita des de l’impuls creador de la poesia que és mirada i sorpresa, assaig d’eternitat i alhora esclat d’atzarosa vida humana. La concepció poètica de Josep-Ramon Bach va desenvolupant-se al llarg dels poemes agafant la forma de propòsits vitals, juraments morals sobre el pas del temps i el progrés social, demandes i súpliques literàries. És per això que trobem poemes com ara “Súpliques” que, per cert, té una doble versió. A “Súpliques I” el poeta vol traspassar el sofriment íntim i abastar el món. Demana que la llum inundi el poema i que el destí de la seva escriptura s’agermani amb les troballes que provenen de la sorpresa:

 

 

I que un destí obstinat

m’encadeni per sempre

als batents de la sorpresa.

(“Súpliques I”)

 

 

I seguint el motiu líric de la llum, el jo poètic es dirigeix a les muses i els demana que la mirada prengui la llum de l’horitzó. El poeta se sap fill del dubte i de la temporalitat humana i vol que el poema sigui el record del futur personal:

 

 

Carregueu-me la ploma

amb sang de l’imaginari,

mentre ajorno la mort.

(“Súpliques II”)

 

És en aquest trajecte líric quan la incertesa de la vida pren la forma d’un laberint en el qual el poeta es veu a si mateix com a “Hoste de Dèdal”. Segons la mitologia grega Dèdal era un arquitecte i artesà molt hàbil que construí el laberint de Creta. Per al poeta, el laberint serà l’espai que representa el món exterior i alhora el seu món interior, és a dir, casa i persona. El jo líric se sent captiu a causa dels miratges de la realitat i busca una sortida a les mans del somni i de l’imaginari. L’art i la vida entesos com un doble joc que fa possible el món i alhora el somni:

 

 

Captiu d’un bell esguard

arribo a perdre el món

per culpa de l’engany

i el traïment del joc.

(“Hoste de Dèdal”)

 

No vull que em reteu honors

ara que he decidit marxar

de casa i cercar aixopluc

sota el cel de l’imaginari.

(“La fugida”)

 

 

 

Al llarg de la primera part, la consciència de la vellesa i d’un cert escepticisme envers el món va configurant la mirada sàvia i esperançada del poeta. Fa balanç de la vida viscuda i també evoca episodis amorosos com ara la unió sexual entesa com a fugida cap a l’eternitat. Hi ha un paral·lelisme entre l’instint humà que malda per perviure i les creacions de la bellesa (la poesia) per atènyer l’instant poètic i immortal, amorós:

 

Aquesta profunda fugida

entre esbufecs i ritmes tous

de dos cossos posseint-se,

aquest plaer desenfrenat

que, entre escletxes de llum,

demana perviure

sense treva ni respit.

             (“Assaig d’eternitat”)

 

 

 

A L’Amagat la poesia de Josep-Ramon Bach s’endinsa en el terreny pur de la creació lírica. L’art és una forma d’exaltació de la vida, de superar els trencalls per on ens condueix la inèrcia i la mort. En aquesta segona part, l’autor aconsegueix una escriptura basada en l’instint d’elevació i d’efervescència lírica. Hi trobem de nou, com una de les seves constants líriques, la confiança perenne en l’amor com a via de coneixement, de fusió amb la natura i els nostres ancestres, amb un elogi de la paraula i de la mirada: “Rebento límits / amb la mirada clara/ i el mot precís”, escriu al primer poema de L’Amagat. I tot seguit afirma: “Desvergonyit i carnal, / desfaig el passat / amb un amor nou”. El poeta veu en l’amor la possibilitat de transcendència, cap als altres i cap al fons de si mateix. Esbotza el llenguatge racionalista, que ben sovint és castrador, i creu en la mirada lliure i comprensiva que fa sentit i bellesa, que transcendeix la humana condició cap a un món proper a la vivència total de les experiències.

És en aquesta part del llibre quan el poeta es desfà de la càrrega del món explicat a L’Imperfecte i mostra la seva mirada i la seva poètica. El joc lingüístic de l’autor, la destresa poètica i les creacions de l’imaginari permeten copsar el que la mort i la cobdícia humana amaga: la bellesa, que és fruit de l’imaginari i resultat líric de la mirada i de la paraula.

 

 

Aprendre l’idioma

embruixador del fum

per advertir des de l’aire

que la mort és cendra

i que la paraula reneix.

(21)

 

 

Cada poema hauria de ser la premonició d’un miracle, escrigué el poeta a L’Enunciat (labreu edicions, 2011). Un miracle que prové de la mirada justa, com bé va escriure a Kosambi, el narrador (Proa, 2006), que és un conjunt de diàlegs en clau de poema. En transcrivim un bell fragment:

 

 

-Ai, amic, sempre trobes la paraula justa!

-La mirada justa –es va defensar Kosambi- La mirada ho és tot. Sóc ull i paisatge alhora.

 

 

Entre l’ull i la mirada no hi ha cap escissió, segons la poètica bachiana. L’ull construeix allò que veu i alhora es deixa impregnar per les formes externes que provenen de la natura. Hi ha un bell poema en el qual el poeta ens dóna la seva concepció poètica per mitjà del seu domini en la construcció d’imatges i en l’ús de la metàfora. Vegem-lo com a clau d’interpretació del seu art:

 

 

MIRAR

El poema és la mirada.

Ho deixarem escrit.

Els ulls estimen la vida.

Ho direm a l’inrevés:

versos i llambrecs

com un vendaval de pestanyes

que amb lletres de mirall

cerquen l’horitzó.

Com uns ulls absorts

que naveguen sense rumb fix

per l’oceà dels miracles.

 

 

La vida del poeta és aquesta aventura estètica que cerca el sentit i troba la pròpia vinculació amb la realitat mitjançant la mirada amorosa cap al món. El poeta s’hi emmiralla amb allò que veu i aconsegueix la seva estreta fusió amb l’entorn esdevenint ull i paisatge, la plena simbiosi entre el jo creador i el món creat, observat, estimat. Aquest és el llibre del poeta amagat que sap on mirar. Que sap mirar ben lluny, però encara en sap més de veure-hi de ben a prop. En aquell punt líric mig horitzó i mig miracle és on perviuen aquests bells poemes del que fa temps li’n deien, potser, L’Estrany.

Ricard Mirabete, pròleg a L’Estrany, poemari de Josep-Ramon Bach,                                                                                                          que acaba de publicar Témenos Edicions.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 27 de juliol de 2014 per ricard99

LA GRAN BAIXADA SEGONS DAVID MADUEÑO

Deixa un comentari

SOTA L’INFLUX DE BROSSA

La poesia és, per a Ricard Mirabete, una canal per on trafiquejar els planys i els enigmes de la vida que la realitat és incapaç de resoldre per si mateixa, i que provoquen en el poeta el desassossec. Ja vam veure, quan parlàvem de Radar (2012), que els seus llibres plantegen un joc de clarobscurs, de versos tan colpidors com allunyats d’una comprensió superficial, que ens conviden (gairebé ens exigeixen) a submergir-nos-hi si volem tornar a la superfície amb algun corall o alguna perla. De vegades, però, només sortim amb les mans plenes del llim del fons, perquè en aquest cas la seva poesia esdevé oceà, però en canvi en d’altres esdevé un llac tenebrós i immòbil.

Enguany fa deu anys que publicava el seu segon llibre, La gran baixada, a l’editorial emboscall, de l’artesà Jaume AumatellHavien passat cinc anys des del seu debut amb Última rondaque va rebre el Premi Amadeu Oller, i va crear expectatives entre els lectors habituals del vers: un autor jove amb una marcada personalitat poètica, gens assequible, que prenia l’escenari urbà com a teló de fons de les seves composicions. Ara, deu anys després, i amb la represa de l’emboscall, ens arriba una segona edició. Això ens permet observar que en el seu segon llibre Mirabete remarca la tendència que comentàvem, que es confirma posteriorment amb Les ciutats ocasionals (Premi Òmnium Cultural de Vallès Oriental, 2009), però també n’apunta una de nova: malgrat ser sempre fidel al context urbà, Mirabete és un creador inquiet que prova d’oferir en cada llibre nous horitzons poètics, prenent-se un llarg temps de reflexió, elaboració i publicació entre ells. A La gran baixadala ciutat és el rerefons constant, el llac on naufraga el jo poètic i el lector que l’acompanya, però és una ciutat intemporal, gairebé mai contextualitzada, i per damunt seu suren altres consideracions més importants, de més abast. El fet és que per entendre el llibre cal tenir molt en compte la influència de la poesia primerenca de Joan Brossa(1919-1998), sobretot la del llibre Fogall de sonets (1943-1948), en què apareix el poema “La gran baixada”. Però veiem què ens diu Glòria Bordons al pròleg de Poemes escollits sobre el Brossa d’aquesta època:
“El seu interès per la psicologia freudiana el portà a escriure imatges hipnagògiques, producte de somnis o d’estats inconscients. Un cop a Barcelona, en la seva recerca d’orientació, un amic li presentà JV Foix l’any 1941. En aquests primers moments, Foix fou un autèntic mestre per a Brossa, ja que aconduí aquella explosió intuïtiva cap al coneixement de les formes mètriques tradicionals, com el sonet, i l’introduí en el surrealisme. (…) Gràcies als consells d’aquests mestres, llibres com La bola i l’escarabat (1941-1943) o Fogall de sonets(1943-1948) guanyaren en elaboració i retòrica, sense renunciar a les tècniques més estrictament surrealistes.”

Doncs això és el que du a terme Mirabete en el seu segon llibre, una conjuminació de la forma equilibrada i clàssica (no pas usant sonets, però sí rimes consonants i versificació equilibrada d’art major) amb un realisme estripat de cop i volta per imatges surrealistes (com en el poema “Amb les mans al fanal”, on després de descriure un dia de mercat, i “dia” és una paraula usada tres cops per remarcar-ho, de cop i volta culmina amb un trencament de sentit radical: “d’aquells que giren la mirada/ vers la dona que du plegat/ el cap en una paperina”). La llengua que empra no és pas complicada, ni la sintaxi enrevessada, però el canvi de sentit que produeixen alguns dels versos deixen el lector despenjat de cop i volta, i amb l’obligació de buscar el sentit al símbol emprat per completar l’obra. Per tant, Mirabete fa la seva feina, elabora els poemes amb un lligam intern i un sentit concret, però com un mag ens mostra el truc sense explicar-nos-el, deixant-nos embadocats i pensant com s’ho ha fet, com ha arribat a aquesta conclusió.

Tal com ja passava amb Radarforça poemes de La gran baixada s’allunyen de les interpretacions epidèrmiques. Però tanmateix, i com també passava en aquell altre llibre, n’hi ha uns quants de més accessibles, o de més abordables, que ajuden a donar un sentit general per tal que no ens perdem del tot, i mantinguem un cert rumb. De fet, l’estructura del llibre és molt equilibrada en aquest sentit: s’obre i es tanca amb dos poemes llargs, de tipus narratiu, dividits en dues parts. Després, pel mig trobem poemes més breus. M’agradaria fer esment d’alguns d’aquests poemes i aportar-hi llum per arribar a copsar el sentit general de l’obra.

En primer lloc, la primera part de “La gran baixada”, el poema que obre el llibre, defineix l’escenari, el to i el tema, tot de cop. El jo líric acut a la botiga de la remeiera Quimeta per demanar “un bon tast d’herbes d’oblit/ que la sort és lluny”, i com diu més endavant, “La meva vida és només l’esperança/ de poder sortir d’aquest laberint.” Per tant, el dolor d’una realitat negativa és atacat amb la irracionalitat de la màgia, ja que la vida del jo poètic oscil·la “entre la ciutat i la teologia”. És a dir, entre una realitat vulgar i planera i tot allò que concerneix als inexplicables de l’existència. I per extensió, doncs, podem deduir que la poesia és aquesta màgia amb què el poeta vol evadir-se d’aquesta manca de comprensió. Perquè amb la màgia, el poeta s’evadeix:“Desafio la llunyania/ i tot el que m’és rar i fugisser”; per tant, no li serveix per explicar-se res, sinó per defugir-ho. D’alguna manera, això implica per al lector que no cal obsedir-se massa a buscar el significat, sinó a deixar-se sorprendre. El fet que la ciutat que l’envolta es presenti tenyida d’intemporalitat, dóna al llibre una sensació d’irrealitat que allarga el joc.

Els següents poemes segueixen endinsant-se en aquesta idea; un cop d’ull als títols ens revelarà que, dins la ciutat, Mirabete tria espais claustrofòbics, tancats, que connoten l’esperit del jo líric: “En laberints estranys”, “Jardí tancat”, “Pou neguitós”, “El mur dels sortilegis”… Una sensació de neguit, de negativisme recorre el llibre, i de mica en mica el somni va prenent cos com a via d’escapament: a l’esmentat “Jardí tancat”, molt breu, escriu: “Un home desperta amb les mans/ tapant-li els ulls per no veure la nit./ Resguarda en ell un continent/ de somnis vers lluny del mur de granit.”

Tot plegat enderroca les certeses del poeta i va creixent la imatge de l’enigma, fins al punt que el darrer poema, amb el revelador títol “L’inútil sac d’ossos que deixa la vida”, està dividit en dues parts, amb els subtítols de “Enigma” i “Rèquiem”, que és l’única composició musical i/o artística vàlida després de tot plegat. Abans, però, ja apareix l’enigma a “La ciutat interior”: “I faig del foc interior la cremor/ que apaivaga el neguit de ser enigma/ d’una pluja, d’un cel, d’una remor/ que pobla l’ànima de por i estigma.” És a dir: el foc interior, la passió, fa minvar el neguit de no reconèixer-se, de no entendre’s, un neguit que li provoca la por de viure i el sentir-se assenyalat. Insisteixo: sense fer-ho evident, interpreto que el “foc interior” segueix essent la poesia, la màgia, el somni. Finalment, en el poema “Nocturn”, Mirabete condensa tot un plegat d’imatges i símbols eminentment romàntics. “Inicio el viatge llarg de la nit/ mitjançant el somni nu de l’alosa/ que travessa els sembrats de l’esperit.” L’ocell hi apareix com a enlairament de l’esperit, però no oblidem que també és un símbol trobadoresc d’avís als amants, de primera llum del dia, de cant alegre, i que prefereix els camps oberts als boscos (símbol del tancament, de l’angoixa). I malgrat moure’s entre “paranys” que li deixen “l’ombra d’una remor”, també és cert que “sóc entre la nit els ulls de l’ànima,/ retrobo el cel, l’elixir de la lluna,/ la rosa de nit enmig de la runa/ i el mar immens que transcendeix la llàgrima.” Aquest és, per a mi, el poema més bell de tot el llibre per les reminiscències romàntiques que abans comentava: imaginació, malenconia, bellesa, representades pels símbols de la lluna, la rosa, la runa, l’alosa, el mar…

D’altres poemes esdevenen més inescrutables i cal deixar-se anar sabent que no tenim xarxa sota els peus, però l’experiència val la pena. El llibre s’obre amb una excel·lent anàlisi de Xavier Soler, que traça molt millor que el present text les línies mestres que relliguen La gran baixadaI aquesta segona edició també compta amb un inspirat epíleg poètic de Josep-Ramon Bach.

              David Madueño, article publicat al blog llunÀtic (08/07/2014)

Enllaç:  http://llunatic.blogspot.com.es/

Ricard Mirabete
La gran baixada 

Editorial Emboscall
(Col. Prima Materia, 85)

Pròleg: Xavier Soler – Epíleg: Josep-Ramon Bach 
Dipòsit Legal: B 15202-2014
ISBN: 978-84-92563-69-2
Primera edició: maig de 2004
Segona edició: juny de 2014
PVP: 7 €
 

Aquesta entrada s'ha publicat en La gran baixada el 11 de juliol de 2014 per ricard99