última ronda

r.mirabete

L’OLOR DEL RECORD QUE PERDURA

Deixa un comentari

El llançador d’espases

Eduard Sanahuja

Pagès Editors

Lleida, 2013 

L’OLOR DEL RECORD QUE PERDURA

Hi ha un lapse de temps entre el llançador d’espases i la diana, entre l’agent feridor i la diana que és un mateix, entre la vida que és dolor i la poesia que l’exemplifica. Ens referim a un joc de tensions líriques entre les imatges com a cops de puny i les fórmules de caràcter solemne, com escriu Jordi Virallonga al pròleg d’aquest nou poemari d’Eduard Sanahuja. El llançador d’espasesva rebre el premi Maria Mercè Marçal i és un pas endavant en la trajectòria poètica de Sanahuja. Recrea el personatge característic del circ amb les connotacions pròpies que comporta d’atzar, agressió i patiment físic i moral.

La poesia de Sanahuja ha arribat a un estat madur pel que fa a explicació lírica i reflexiva del que significa el fet de viure.El llançador d’espasespot ser el jo poètic però segurament és, en realitat, la personificació de la vida.

Començà a publicar poesia el 1981, amb el llibreEl gos del Galiot, i des d’aleshores s’ha centrat en la producció poètica pròpia i en la traducció. Li recordem la traducció deProsa del Transsiberià(Edicions 62, 1992), de Blaise Cendrars.

El poemari actual consta de tres parts, en les quals el poeta s’interroga sobre el concepte d’identitat, el pas del temps i el fet de viure, entès com una experiència d’orfenesa i de patiment. Les tres parts són tres sèries de nou poemes que desenvolupen els tres poemes inicials del llibre, que duen el títol dePròleg I, II iIII, respectivament. Tanmateix la poesia –i l’amor– és allò que ens configura i que ens defensa davant dels estralls de la vida. Per aquest motiu, podem considerarEl llançador d’espasesun poemari que aposta per l’amor com l’única forma de redempció possible. Al poemaTeoria amb el besde la primera part, el poeta es declara escèptic pel que fa al poder còsmic i general de l’amor com a força i motor, però afirma: “Sé prou bé què és el bes, / el darrer estadi evolutiu del mos, / un intent de negar / la crueltat voraç de les mandíbules, / un intent d’oblidar / que les boques es moren.” I més endavant conclou: “El bes no ens salvarà, / però ens identifica”.

A la segona part, la recerca adquireix el to misteriós i suggeridor de saber quina part o quin tot configura elMonstre, l’element que dóna nom a aquesta part. És un diàleg amb si mateix amb tots els ets i uts. El jo poètic coneix “les lleis de l’espectacle” i també sap del “trau per on s’escola l’aigua abans de la sequera”. El poeta s’encara amb si mateix, s’interroga i busca les claus que expliquin tantes escomeses d’espases rebudes i llançades. Amb el dolor que l’ha anat conformant individualment, afronta la mort que vindrà més tard, després de blindar-se per dins amb els versos que ben sol haurà escrit. Versos que naixien sense públic ni escenari. És un poemari escrit des de la maduresa vital i poètica, que reflexiona sobre el dolor i en tasta tan sols l’olor, l’olor del record que perdura, i que pot evocar i testimoniar, encara.

    Ricard Mirabete, article publicat a El Punt Avui (13/12/2013)

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 26 de desembre de 2013 per ricard99

LLINATGE I LLEGAT REBEL

Deixa un comentari

LLUÍS CALVO

Llegat rebel

Edicions Terrícola
(“Llibres de l’Afrau”, núm.1)

Granollers, 2013

 

Fotografia:

http://edicionsterricola.wordpress.com/

D’un vell llinatge i d’un llegat rebel. D’aquí prové la poesia i la vida. L’art entès com a manifestació cultural de la parla, de les tècniques heretades, del combat humà per al futur col·lectiu. Lluís Calvo, amb Llegat rebel, construeix una cosmovisió que aplega el bo i millor de la nostra tradició poètica catalana i alhora integra en el seu discurs líric la llegenda, la rondalla, el relat històric contemporani, la crònica poètica dels nostres ancestres, cap a una evocació del viure i de l’escriptura originària. Si la vida és l’interval entre l’espasme i la dansa, si l’escriptura és l’expressió del geni de la llengua que arriba a ser llum i pedra, petja humana, el poema serà la sang, els esperits, les veus de l’ombra:

I què més cal, si viure resta arran
de l’espasme i la dansa?
Emètiques glopades de ricí, papaies,
l’escriptura que s’enfonsa
en l’aigua de les resurreccions
i bull com els esperits que destralegen
el seu nom de llum i pedra.

(“Dels papers d’Albert Perulles, desaparegut a les selves del Gabon”)

Hi ha en aquests poemes de la primera part un to llegendari i premonitori, que és testimoniatge d’un món que cal revifar i d’uns ancestres que provaren de dominar la natura i el ritme del món, a la recerca d’il·luminacions i escalf. L’ésser humà se serveix de les tradicions culturals per desenvolupar la seva pròpia visió del món i per construir-se el seu destí. Com bé sabem, els qui ens precediren, els qui ens llegaren els seus instruments i realitzacions formals, edificacions i obres artístiques, iniciaren la història de la humanitat. El poeta insereix el seu missatge nou dins d’aquestes creacions històriques i culturals que formen el nostre passat i la nostra tradició cultural. L’art es ramifica i es renova simultàniament amb cada fita artística que assolim. Els fluxos artístics creen noves realitats i noves maneres de concebre l’ésser en el món. L’ésser humà és i actua des de la natura, entesa com a generadora de moviments i d’estats existencials que fan possible la continuïtat de les tensions i la creació artística:

perquè el jo sempre escup les seves ombres
quan la disfressa n’alça la ferum!
Ja no saps camuflar-te en l’alegria
que et feia senda ardent, petjada extrema,
prodigi ofert als llamps i als vents.

(“L’art del camuflatge”)

Quan el jo es descobreix i cau la màscara que duu posada, queda demostrada la seva vulnerabilitat:Tot et traeix, / lliurat a la claror i a la intempèrie. / Què esperes? Núvols? Déus? El sol s’atarda.Llavors ser feliç és seguir l’instint i el joc, llançar-se a l’amor, és a dir, al món. L’ésser troba el seu lloc al món en l’instant de lliurar-se a l’altre/a, de seguir el reclam de la vida en la pell de l’altre. De tot plegat una cosmologia que ens defineix com aquelles partícules / que s’uniren en el passat i sempre restaran entrellaçades, / mal que romanguin en punts ben allunyats (“Entrellaçats”).

L’imaginari tendeix cap a la realitat. Permet entreveure i configurar els estats existencials i construeix el marc per on es mou el jo. L’art ens acara al monstre, a l’ésser desdoblat com el nostre reflex al mirall, com una il·luminació íntima o bé com el desvari de la raó; tanmateix, com escriu el poeta, marca un límit entre el món i el cant. La creació poètica és el terreny mitjançant el qual l’ésser humà ateny el sentit i l’esdeveniment. Es construeix una màscara protectora i alhora es constitueix com a ésser conscient. El poemari va lliscant entre la freda constatació dels fets i el discurs del somni ancestral que viu i s’expressa per mitjà de nosaltres. Hi ha un espai per a les urbs contemporànies i la seva “plàcida barbàrie”, com esmenta Lluís Calvo al poema “Astrakhan” que relata la faula postmoderna davant la façana del Macba i els sotracs emocionals, guiris i esquèiters que s’hi passegen amb la màscara i el rostre de l’excés:

Excessos, sí: dites i sotracs
d’una ciutat tan falsa com la mà
que s’alça entre almoines i parracs.
Som-hi, doncs: vine amb mi, engrapa l’aire,
fes-ne literatura si el cos put.
I si no pots aferrar el món,
converteix-lo almenys en faula.

Al llarg del llibre la reflexió i la temàtica artística conflueixen en el lliure dir del poeta contemporani. Hi ha una concepció de l’art, de l’art pictòric i poètic en concret, que vehicula les tensions i el coneixement del món. L’art ens ha permès desplaçar la visió del món al terreny de la configuració i de l’abstracció, com a mètodes de construcció de la nostra realitat. L’art ja no és mimètic, no descriu les aparences del natural sinó que construeix la pròpia percepció individual i compartida:

I ara sabem que el món –com l’art, com la poesia-
no és apunt del natural, sinó naturalesa pròpia
que empeny una aparença i la desfà
per pur desig i mer desfici.

(“Construcció d’un carrer”)

En aquest poema Lluís Calvo relata la història de l’art pictòric des de l’impressionisme fins a les Avantguardes i ho exemplifica per mitjà del tema d’un carrer costerut. Des del tractament que en féu Van Gogh, per exemple, fins al cubisme per part de Picasso. Li serveix per demostrar la seva tesi:

La construcció d’un lloc
n’és l’avançament de la demolició.
Aquest és el llegat inesgotable:
l’art que s’extravia a si mateix,
sense aturall ni centre,
i cerca nous ravals de solitud.

(“Construcció d’un carrer”)

Així com a la natura li agrada d’amagar-se, segons les tesis dels presocràtics, també l’art és una petja que apareix i desapareix essent alhora llegat i traç fugisser, sovint esvaït per la petja següent. Aquí rau la rebel·lia i el llegat: en la inesgotable capacitat humana de recrear el silenci i la parla originària.

               Ricard Mirabete, article publicat a Núvol,
                                           el digital de cultura  (11/12/2013)

Enllaç:   http://www.nuvol.com/critica/llinatge-i-llegat-rebel/

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 17 de desembre de 2013 per ricard99

TASTET POÈTIC AL CASTELL DE MONTESQUIU

Deixa un comentari

DISSABTE 14 DE DESEMBRE A LES 19.00 hores

Biel Barnils
Sílvia Bel
Josep Casadesús
Cristina Casas  
Manel Castromil
Josep Checa
Salvador Giralt
Ricard Mirabete
Joan Solà

Amb l’acompanyament musical de Sílvia Comas
 


Tothom qui ho vulgui podrà sopar al Restaurant la Casanova del Castell, cal fer la reserva al 938529022 fins el dia 12 de desembre.

Ho organitza l’Associació Cultural de Jocs Florals i hi col·labora l’Ajuntament de Montesquiu i la Diputació de Barcelona.

Enllaç:  Codi de Barres, blog de Biel Barnils 

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/255616

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 12 de desembre de 2013 per ricard99

T’HI SÉ EN VERS I EN EL DIR

Deixa un comentari

ENRIC CASASSES

T’hi sé

Edicions de 1984

Barcelona, 2013
 

T’HI SÉ EN VERS I EN EL DIR

La vida no ha de ser res més que vida quotidiana, escrigué Joan Brossa, i la poesia, també. Allò que es diu, i creix més enllà del so en el tu que ho escolta, pren la forma del vers esmolat i sonor a les mans d’Enric Casasses. Amb T’hi sé Casasses mostra un ventall prou ampli dels camins per on passa el poeta i de les fonts primeres d’on beu el seu art d’escriure. Són poemes d’arrel popular i de ramificacions d’avantguarda. Una flor rara i germana de l’oralitat. Poesia viscuda i nascuda precisament en el mateix moment de fer-se obra literària.

Perquè la llengua poètica defuig els motlles estantissos i les estructures sintàctiques constrenyedores, perquè el poeta és l’artesà que mou els fils de la llengua que es parla i la recrea al seu lliure albir. L’element fònic, oral, generador de nous matisos lèxics, fa possible que la llengua catalana sigui un cos viu en el qual el significat prengui terreny respecte la significació. Els jocs lingüístics, les reformulacions líriques de locucions i frases fetes, són dos dels recursos expressius que més domina Casasses a l’hora de construir una tradició poètica popular que parteix dels referents cultes primigenis –els trobadors provençals– fins als autors d’avantguarda del segle XX. Si li sabem a Enric Casasses la seva afinitat artística amb Max Jacob i Tristan Zara, per exemple, també li reconeixem que les seves creacions poètiques expliquen una concepció de l’art, no només de la poesia.

Al llarg d’aquest volum hi detectem un seguit de continuïtats temàtiques i una plena intenció lírica original. Els poemes giren a l’entorn de la poesia amorosa i reivindicativa, des del carrer i des dels camins ofegats per la banalització postindustrial que ell combat en vers i en el dir amorós. El títol T’hi sé al·ludeix a un possible nom d’autor de poesia oriental, clàssic, imaginari, i a una apel·lació còmplice al tu amorós, receptor dels poemes. Hi ha homenatges explícits a Salvat-Papasseit i a Malevitx, com dues de les baules que conflueixen en la seva proposta poètica: l’un com a exponent de la poesia popular, reivindicativa i amorosa catalana, i l’altre com a exemple d’art pictòric d’avantguarda, que forada les convencions interpretatives burgeses. Ambdós són referents que ben sovint Casasses ha reivindicat explícitament als seus poemaris anteriors. També Vinyoli, és clar.

El poemari mostra una polimetria brillant amb una especial predilecció pels versos tetrasíl·labs, que li permeten un to sentenciós proper a l’aforisme líric, com al poema Epicur, sentència 33: “Crida la carn: / no tenir fred, / no tenir fam, / no tenir set. / El qui ho pot fer, / i que demà / veu que també / se’n sortirà, / d’aquestes tres, / no el guanya ni / el mateix Zeus / a ser feliç.” També cal destacar la composició de versos tetrasíl·labs rimats de Mon pare fou en la qual el poeta crea una imatgeria precisa i il·luminada, que desenvolupa una visió totalitzadora de la realitat i de la qüestió de si hi ha religió més enllà de l’espiritualitat humana.

   Ricard Mirabete, article publicat a El Punt Avui (06/12/2013)

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 7 de desembre de 2013 per ricard99

LA FRAGMENTACIÓ DEL SENTIT

Deixa un comentari
MÍRIAM CANO

Buntsandstein

Viena Edicions

Barcelona, 2013

LA FRAGMENTACIÓ DEL SENTIT

Hi ha qui escriu poesia per formar-se una autobiografia literària pública. N’hi ha d’altres que n’escriuen per donar sentit a allò que viuen i per explicar d’una manera elaborada allò que ens configura per dins. És així, en aquesta segona variant creativa que esmentem, quan la veu poètica adquireix completament la seva raó de ser. Míriam Cano (Molins de Rei, 1982) pertany a aquest grup de poetes i amb Buntsandstein, que és el seu debut literari, va merèixer el prestigiós Premi de Poesia Martí Dot 2012 per a joves poetes. Míriam Cano ha construït un poemari sòlid i ben estructurat que desenvolupa el motiu temàtic dels processos d’erosió -i de sedimentació- de la pedra. El lligam explícit amb el món de la geologia li permet objectivar els seus processos existencials i vitals amb els diferents estats de la matèria: erosió-transport-sedimentació-meteorització. De fet, aquests quatre estats són els que donen nom i sentit a les quatre parts homònimes del llibre. El títol ja remet a l’erosió geològica mitjançant el mot alemany Buntsandstein (“pedra de sorra vermella”) que remet a l’era secundària i exemplifica a la perfecció les variacions constitutives que viu l’individu en la seva morfologia interior. El paral·lelisme queda palès al llarg de tot el llibre. Com escriu David Castillo al pròleg de l’obra, el poemari presenta líricament la dislocació entre el desig i la realitat, entre l’amor i la impossibilitat. El que és erosió en la matèria és desgast en l’interior de les persones. L’erosió és emoció a nivell existencial. És una força externa que suporta l’individu en el terreny de les emocions i que fa possible el creixement i alhora els canvis en la seva personalitat. L’erosió és desgast, transformació i sedimentació. Si bé podem establir el paral·lelisme de la pedra amb el món interior individual, també el podem desplegar temàticament en la noció del cos com a element que reflecteix les fissures, les ferides, les esquerdes, del dia a dia: El dolor / sobre la pell / ha esdevingut / nova pell. // He de destil·lar / gota a gota / la fel / i convertir-la / en aigua. En l’altre poema acarat amb aquest, pàgina per pàgina, la poeta declara el procés d’escriptura: Repensar-se, / sorgir de la paraula neta / [buida], // esdevenir argila, / endolcir-se els contorns, / deixar que els mots s’enfilin / per les venes, / omplir-se de sentit, / configurar-se, / deixar sorgir del llot un altre jo. Els sotracs emocionals, el desamor subjacent als versos i la transformació vital constant, comanden la construcció lírica del llibre. Míriam Cano ha sabut convertir els estralls externs de la realitat en una condensació lírica que conjumina poesia i veritat. Desenvolupa un cicle creatiu que adopta els caires de l’el·lipsi i del simbolisme, com a recursos expressius, i que enriqueixen les claus realistes des d’on naixien els poemes. Les referències literàries, cinematogràfiques i musicals del poemari creen una radiografia urbana de la contemporaneïtat.

 

             Ricard Mirabete, article publicat a El Punt Avui (29/11/2013)

Enllaç: http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/696497-la-fragmentacio-del-sentit.html?cca=1 

 

Aquesta entrada s'ha publicat en Diaris el 1 de desembre de 2013 per ricard99