El violinista celest

Bloc sobre literatura i art de Xulio Ricardo Trigo

12 de març de 2007
0 comentaris

L?ART COM RAJA (VIII): Joan M. Pujals i els llibres d?art.

En un antic film de Hollywood, l?heroïna assistia a les curses de cavalls amb l?exclusiva idea de passar revista als animals que hi competien. De l?hipòdrom estant, en comentava la posa, la disposició de les crins i, fins i tot, l?harmonia dels muscles en el punt àlgid del seu esforç. Avui, fent un tomb per les principals llibreries de la ciutat, recordo aquella escena que la memòria ha volgut retenir. I el motiu és el sorprenent canvi de pelatge que els llibres han sofert d?uns anys ençà. Com en el film, ens veiem assaltats per una abundància visual que persegueix l?atenció sobtada de l?espectador/comprador, cobertes espectaculars que amaguen esforços no sempre reeixits.

L?evolució afecta tot tipus de temes -culinari, assagístic, històric- però, a mesura que anem canviant d?expositor, descobrim que els més afavorits són els llibres d?art. Ja no es fa necessari endevinar, a través de les fotografies en blanc i negre, de les pèssimes il·lustracions en color o, senzillament, de la seva absència, les bondats artístiques que el text elogia. Hem passat, doncs, d?elucubrar sobre els monstres d?aquells antics cronistes d?índies a discutir sobre l?autèntica naturalesa de l?objecte artístic. Un pas de gegant en una època que sembla amagar-ne pocs…

Una de les principals artífexs de la revolució ha estat l?editorial alemanya Taschen, amb la seva política de llibres esplèndids a baix cost. Però a Catalunya, que per altra banda alberga una gran tradició de llibres d?autor, és Viena Art l?editorial que sembla destinada a marcar la pauta. Tot i que no seria just oblidar altres esforços, com ara el de Polígrafa o els llibres aïllats d?empreses més generalistes.

Dins d?aquest context s?ha de remarcar la col·laboració que ha dut a terme la Diputació de Tarragona amb Viena Art. Sobretot perquè el resultat és el llibre Seqüències d?art, de Joan M. Pujals. D?en Pujals no hauria de ser necessari dir grans coses. Els seus estudis sobre escriptors contemporanis i sobre el món de la pintura avalen encara més la seva trajectòria cívica. Però els textos que acompanyen les reproduccions d?aquest llibre suposen un pas al front en la notable experiència de la crítica d?art catalana.

En Pujals escriu més enllà de la crítica, endinsant-se en les sensacions íntimes, en la necessària recerca d?autobiografia que ens provoca la contemplació de l?obra artística. I és així perquè l?autor no sols analitza la trajectòria de l?artista. Seqüències d?art penetra l?essència de cada obra a través de comentaris que apleguen amb una perícia poc freqüent la circumstància, la visió estètica i la conclusió humanista. El quadre o l?escultura se?ns mostren en totes les seves dimensions en un arriscat exercici de despullament intel·lectual.

El llibre, doncs, no és només un volum per mirar, com de vegades se?ns ha fet veure aquest tipus de publicacions, més aviat som davant d?una obra per viure el plaer que ens pot oferir la modernitat, en aquesta època de la reproductivilitat tècnica que amb tant d?encert va augurar Walter Benjamin.

Per tot això suposa un luxe innecessari prescindir d?aquest volum, escrit i editat només pel nostre gaudi personal.

(Publicat al Diari de Tarragona)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!