El film és una investigació personal del director gal·lès sobre la conspiració i assassinat que s’amaguen darrere d’un conegut quadre de Rembrandt. Greenaway hi fa, doncs, d’historiador de l’art, de detectiu, de fiscal, de jutge, de narrador, i de realitzador cinematogràfic. Fascinant ! (…)
El director dissecciona totes i cadascuna de les parts del quadre; hi posa actors per representar-ne escenes; en dissecciona, prestant la seva imatge i veu, les contradiccions i n’exposa les tesis que hi fan al cas.
Pel gal·lès, el quadre “La ronda de nit”, hi conté les pistes, ben clares, d’un assassinat perpetrat per persones importants de la societat holandesa del moment. El cas, conclou Greenaway, que la gosadia li costarà força cara, a Rembrandt, els seus encàrrecs pictòrics hi minvaran i acabarà pobre i arruïnat.
Artista total, Greenaway, trencador i fascinant en aquesta pel·lícula d’extraordinària perfecció formal i tècnica, de narració coral, de gosadia interpretativa…, ha fet de comissari d’art, pintor, ha escrit llibres, escrit teatre i òpera.
Chapeau.
. Rembrandt’s J’Accuse. Dir. Peter Greenaway. 90 minuts. Països Baixos. 2008.
BRAUN, memòries d’una fàbrica / BRAUN, memorias de una fábrica
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!