Aquestes nominacions han confirmat l’aposta del món del cinema nord-americà per les ficcions, especialment les que no tenen un lligam directe amb el conflicte bèl·lic a l’Orient Mitjà. S’abona obres que toquen temes important —amb menys profunditat o més—; però res d’encimbellar ni Redacted, de Brian de Palma, ni In the Valley of Elah / A la vall d’Elah, de Paul Haggis, etc. En canvi —i molt significativament—, en la categoria de Millor Pel·lícula Documental, allà sí, allà s’han nominat treballs sobre aquella guerra i clarament contraris a l’Administració Bush. És a dir, ben acadèmicament, cada cosa la volen al seu lloc i poc disposats estan a prendre en consideració les pel·lícules que estan trencant barreres entre ficció i documental —això ho deixen, pel que es veu, als festivals!—.
Hi ha absències notables, com cada any. Ja deia, ran dels Globus d’Or, que Sweeney Todd, de Tim Burton, pintava malament cara als Oscar; que, si als Globus, que hi ha categoria específica de “musical” va sortir-ne amb pocs guardons, als Oscar, que no hi ha cap apartat especialment dedicat al gènere, malament! I així ha estat. Sorprèn que Into the Wild, de Sean Penn, s’hagi hagut de conformar amb poques nominacions i de les considerades secundàries. Especialment empipa que no n’hagin nominat cap cançó; però, si mirem la llista de nominacions, ens adonem ràpidament del pes tan fort que Disney té a Hollywood: no tan sols tres temes d’ Enchanted acaparen la categoria de Cançó Original; sinó que Ratatouille se les campa entre les diverses categories.
No puc acabar aquesta entradeta sense fer esment del que en podem anomenar “el cas d’ El orfanato“ Fa uns dies va haver-hi la filtració que havia caigut en una de les fases eliminatòries. A dir-ne res, he preferit esperar que hi hagués confirmació oficial. En primer lloc, és l’hora de recordar aquells titulars, articles o notícies que afirmaven: El orfanato va als Oscar! Doncs, no. El Orfanato no va als Oscar. El matís pot semblar no-res, però és important: fa uns mesos, el que passà fou que l’Acadèmia Espanyola decidí proposar-la als col·legues de Hollywood, per si tenien a bé prendre’ls-la-hi en consideració. I no: el comité encarregat de fer la tria, l’ha rebutjada. En segon lloc, ara que alguns diuen que fou polèmic el procés d’eliminació, convé recordar que les regles de joc ja se sabien quines eren, d’antuvi. Se sap i és gairebé un clam, que la tria dels films de parla no-anglesa segueix uns procediments discutits, de manera que sempre surten alguns títols que resulten prou estranys. Ara bé, això ja era així quan l’Almodóvar provocà que Penélope Cruz gairebé quedés afònica de cridar “Pedroooo!”. A més…, i en tercer lloc —i com podeu comprovar anant a l’apartat de nominacions en aquesta categoria, de la llista que he editat en aquest mateix article—, un respecte si us plau! S’ha començat a dir que les que han nominat, res; doncs resulta que una és de Mikhalkov i va ser rebuda amb atenció a Venècia; una altra és de Wajda, que la projectarà a Berlín 2008, i dues més van anar a competició a Berlín 2007. I la cinquena… és de Sergei Bodrov. Dit això, s’imposa veure-les totes —esperem que ens ho permetin— i, amb coneixement de causa, opinar. Ara bé, el que em sembla lamentable és la desinformació, la manipulació i aquesta mena de “hooliganisme futbolístic” de caràcter “patriòtic” que alguns practiquen. Sort que ens queden les pel·lícules! Deixeu-me encara afegir-hi un quart punt. Com a despit perquè no han seleccionat El Orfanato —Tan bé que ha anat la taquilla á l’Estat Espanyol!… Com si el rendiment a taquilla hi tingués res a veure amb els criteris de tria!—, s’ha començat a retreure que quatre de les nominades siguin del Kazakhstan, de Polònia, d’Àustria i d’Israel, com volent dir: ja em diràs… d’aquests països! Ai, refot! Primer, que s’ho facin mirar, perquè la comparació entre el cinema en castellà d’Espanya i el que s’ha fet i es fa amb les llengües d’aquells països… I, a més, quina mena de prepotència és, aquesta?
Per cert, de la mateixa manera que parlem del “cas El Orfanato“, podríem fer-ho del “Cas Persèpolis“; que, quan als mitjans francesos es va publicar Persèpolis als Oscar era just quan l’Acadèmia Francesa va sotmetre-la a consideració dels homòlegs de Hollywood. I, com es pot comprovar: No, no hi va. Tampoc. Si Persèpolis està nominada és en categories que no tenen a veure res amb la de “Parla no anglesa”.
ATONEMENT / Expiació / Expiación. Más allá de la pasión / Reviens-moi / Espiazione
Director: Joe Wright [FV] [C] [AV]
JUNO
Director: Jason Reitman [WEsp] [WIt]
MICHAEL CLAYTON
Director: Tony Gilroy [WFr] [WEsp] [AV]
NO COUNTRY FOR OLD MEN / No es país para viejos / Non é un paesi per vecchi
Directors: Ethan i Joel Coen [FC] [FC 2]
THERE WILL BE BLOOD / Hi haurà sang / Pozos de ambición / Il Petroliere
Director: Paul Thomas Anderson
DIE FÄLSCHER / The Counterfeiters (parlada en alemany, presentada per l’Ac. d’Àustria)
Director: Stefan Ruzowitzky [IMDB] [Berlín 2007]
KATYN (parla en polonès, presentada per l’Acadèmia de Cinema de Polònia)
Director: Andrzej Wajda [IMDB] [Berlín 2008]
MONGOL (parlada en mongol, presentada per l’Acadèmia de Cinema del Kazakhstan)
Director: Sergei Bodrov [Picturehouse] [IMDB]
12 (parla en rus, presentada per l’Acadèmica de Cinema de Rússia)
Director: Nikita Mikhalkov [64a Mostra de Venècia] [FV 1] [FV 2]
RATATOUILLE
Directors: Brad Bird i Jan Pinkava [Totcinema.cat]
SURFS UP / Bojos pel surf / Locos por el surf / Les rois de la glisse / Surf’s Up. I re delle onde
Directors: Ash Brannon, Chris Buck
OPERATION HOMECOMING: WRITING THE WARTIME EXPERIENCE
Director: Richard Robbins [IMDB]
SICKO
Director: Michael Moore [IMDB] [TFM Fr] [FC 1] [FC 2]
TAXI TO THE DARK CITY
Director: Alex Gibney [IMDB]
WAR/DANCE
Director: Sean Fine [IMDB]
GEORGE CLOONEY — MICHAEL CLAYTON
DANIEL DAY-LEWIS — THERE WILL BE BLOOD
JOHNNY DEPP — SWEENEY TODD
TOMMY LEE JONES — IN THE VALLEY OF ELAH / A la vall d’Elah / En el Valle de Elah / Dans la Vallée d’ Elah
VIGGO MORTENSEN — EASTERN PROMISES
CATE BLANCHETT — ELIZABETH: THE GOLDEN AGE
JULIE CHRISTIE — AWAY FROM HER / Lluny seu / Lejos de ella / Loin d’elle / Lontano di lei
MARION COTILLARD – LA VIE EN ROSE / La Môme
LAURA LINNEY — THE SAVAGES
ELLEN PAGE – JUNO
CASEY AFFLECK — THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
JAVIER BARDEM — NO COUNTRY FOR OLD MEN
PHILIP SEYMOUR HOFFMAN — CHARLIE WILSON’S WAR / La guerra de Charlie Wilson / La guerre selon Charlie Wilson
HAL HOLBROOK — INTO THE WILD / Hacia rutas salvajes [Pathé Fr]
TOM WILKINSON — MICHAEL CLAYTON
DARIO MARIANELLI — ATONEMENT
ALBERTO IGLESIAS — THE KITE RUNNER / El caçador d’estels / Cometas en el cielo / Les cerfs-volants de Kaboul / Il cacciatore di aquiloni
JAMES NEWTON HOWARD — MICHAEL CLAYTON
MICHAEL GIACCHINO — RATATOUILLE
MARCO BELTRAMI — 3:10 TO YUMA
“FALLING SLOWLY” — ONCE Lletra i música de Glen Hansard i Marketa Irglova
“HAPPY WORKING SONG” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken
“RAISE IT UP” —AUGUST RUSH. Nominats , pendents de concretar, per l’organització (!)
“SO CLOSE” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken
“THAT’S HOW YOU KNOW” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken
Karen Baker Landers i Per Hallberg — THE BOURNE ULTIMATUM
Skip Lievsay — NO COUNTRY FOR OLD MEN
Randy Thom i Michael Silvers — RATATOUILLE
Matthew Wood — THERE WILL BE BLOOD
Ethan Van der Ryn i Mike Hopkins — TRANSFORMERS
Scott Millan, David Parker i Kirk Francis — THE BOURNE ULTIMATUM
Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff i Peter Kurland — NO COUNTRY FOR OLD MEN
Randy Thom, Michael Semanick i Doc Kane — RATATOUILLE
Paul Massey, David Giammarco i Jim Stuebe — 3:10 TO YUMA
Kevin O’Connell, Greg P. Russell i Peter J. Devlin — TRANSFORMERS
Art Direction: Arthur Max; Set Decoration: Beth A. Rubino — AMERICAN GANGSTER
Art Direction: Sarah Greenwood; Set Decoration: Katie Spencer — ATONEMENT
Art Direction: Dennis Gassner; Set Decoration: Anna Pinnock — THE GOLDEN COMPASS
Art Direction: Dante Ferretti; Set Decoration: Francesca Lo Schiavo — SWEENEY TODD
Art Direction: Jack Fisk; Set Decoration: Jim Erickson — THERE WILL BE BLOOD
ALBERT WOLSKY — ACROSS THE UNIVERSE
JACQUELINE DURRAN — ATONEMENT
ALEXANDRA BYRNE — ELIZABETH: THE GOLDEN AGE
MARIT ALLEN — LA VIE EN ROSE
COLLEEN ATWOOD — SWEENEY TODD
LA CORONA
Directores: Amanda Micheli i Isabel Vega [IMDB]
SALIM BABA
Directors: Tim Sternberg [IMDB]
SARI’S MOTHER
Director: James Longley [IMDB]
MADAME TUTLI-PUTLI
Directors: Chris Lavis i Maciek Szczerbowski [IMDB]
MÊME LES PIGEONS VONT AU PARADIS
Director: Samuel Tourneux [IMDB]
MOYA LYUBOV / My love
Director: Aleksandr Petrov [IMDB]
PETER & THE WOLF
Director: Suzie Templeton [IMDB]
IL SUPPLENTE
Director: Andera Jublin [IMDB]
LE MOZART DES PICKPOCKETS
Director: Philippe Pollet-Villard [IMDB]
TANGHI ARGENTINI
Director: Guy This [IMDB]
THE TONTO WOMAN
Director: ?[IMDB]
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!