Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

22 de gener de 2008
0 comentaris

Vuitantens OSCAR: les nominacions

FOTO Daniel Day-Lewis, a There Will Be Blood, de Paul Thomas Anderson
Anant a Vull llegir la resta de l’article: la llista completa de les nominacions, amb enllaços als webs oficials, a pàgines informatives, a videos de les cançons,  a articles publicats en aquest bloc, etc.

No Country for Old Men
, dels germans Coen, i There Will Be Blood / Hi haurà sang / Pozos de ambición / Il Petroliere, de Paul Thomas Anderson, cadascuna amb 8 nominacions, encapçalen la llista de candidatures a la 8Oa edició dels Oscar de Hollywood. Estem, doncs, davant d’una altra d’aquelles edicions en què el cinema d’autor disposa de serioses possibilitats d’endur-se’n els màxims honors. Tanmateix, un producte més industrial com Michael Clayton, de Tony Gilroy, és en una bona posició a la graella de sortida, al costat de la pel·lícula “simpàtica” de l’any, Juno, de Jason Reitman, i —no la perdéssim de vista, mal que l’hagin deixada amb poques nominacions— Atonement / Expiació, de Joe Wright. Ja en farem de travesses, ja…

Aquestes nominacions han confirmat l’aposta del món del cinema nord-americà per les ficcions, especialment les que no tenen un lligam directe amb el conflicte bèl·lic a l’Orient Mitjà. S’abona obres que toquen temes important —amb menys profunditat o més—; però res d’encimbellar ni Redacted, de Brian de Palma, ni In the Valley of Elah / A la vall d’Elah, de Paul Haggis, etc. En canvi —i molt significativament—, en la categoria de Millor Pel·lícula Documental, allà sí, allà s’han nominat treballs sobre aquella guerra i clarament contraris a l’Administració Bush. És a dir, ben acadèmicament, cada cosa la volen al seu lloc i poc disposats estan a prendre en consideració les pel·lícules que estan trencant barreres entre ficció i documental —això ho deixen, pel que es veu, als festivals!—.

Hi ha absències notables, com cada any.  Ja deia, ran dels Globus d’Or, que Sweeney Todd, de Tim Burton, pintava malament cara als Oscar; que, si als Globus, que hi ha categoria específica de “musical” va sortir-ne amb pocs guardons, als Oscar, que no hi ha cap apartat especialment dedicat al gènere, malament! I així ha estat. Sorprèn que Into the Wild, de Sean Penn, s’hagi hagut de conformar amb poques nominacions i de les considerades secundàries. Especialment empipa que no n’hagin nominat cap cançó; però, si mirem la llista de nominacions, ens adonem ràpidament del pes tan fort que Disney té a Hollywood: no tan sols tres temes d’ Enchanted acaparen la categoria de Cançó Original; sinó que Ratatouille se les campa entre les diverses categories.

No puc acabar aquesta entradeta sense fer esment del que en podem anomenar “el cas d’ El orfanato Fa uns dies va haver-hi la filtració que havia caigut en una de les fases eliminatòries. A dir-ne res, he preferit esperar que hi hagués confirmació oficial. En primer lloc, és l’hora de recordar aquells titulars, articles o notícies que afirmaven: El orfanato va als Oscar! Doncs, no. El Orfanato no va als Oscar. El matís pot semblar no-res, però és important: fa uns mesos, el que passà fou que l’Acadèmia Espanyola decidí proposar-la als col·legues de Hollywood, per si tenien a bé prendre’ls-la-hi en consideració. I no: el comité encarregat de fer la tria, l’ha rebutjada. En segon lloc, ara que alguns diuen que fou polèmic el procés d’eliminació, convé recordar que les regles de joc ja se sabien quines eren, d’antuvi. Se sap i és gairebé un clam, que la tria dels films de parla no-anglesa segueix uns procediments discutits, de manera que sempre surten alguns títols que resulten prou estranys. Ara bé, això ja era així quan l’Almodóvar provocà que Penélope Cruz gairebé quedés afònica de cridar “Pedroooo!”. A més…, i en tercer lloc —i com podeu comprovar anant a l’apartat de nominacions en aquesta categoria, de la llista que he editat en aquest mateix article—, un respecte si us plau! S’ha començat a dir que les que han nominat, res; doncs resulta que una és de Mikhalkov i va ser rebuda amb atenció a Venècia; una altra és de Wajda, que la projectarà a Berlín 2008, i dues més van anar a competició a Berlín 2007. I la cinquena… és de Sergei Bodrov. Dit això, s’imposa veure-les totes —esperem que ens ho permetin— i, amb coneixement de causa, opinar. Ara bé, el que em sembla lamentable és la desinformació, la manipulació i aquesta mena de “hooliganisme futbolístic” de caràcter “patriòtic” que alguns practiquen. Sort que ens queden les pel·lícules!  Deixeu-me encara afegir-hi un quart punt. Com a despit perquè no han seleccionat El OrfanatoTan bé que ha anat la taquilla á l’Estat Espanyol!… Com si el rendiment a taquilla hi tingués res a veure amb els criteris de tria!—, s’ha començat a retreure que quatre de les nominades siguin del Kazakhstan, de Polònia, d’Àustria i d’Israel, com volent dir: ja em diràs… d’aquests països! Ai, refot! Primer, que s’ho facin mirar, perquè la comparació entre el cinema en castellà d’Espanya i el que s’ha fet i es fa amb les llengües d’aquells països… I, a més, quina mena de prepotència és, aquesta?

Per cert, de la mateixa manera que parlem del “cas El Orfanato“, podríem fer-ho del “Cas Persèpolis“; que, quan als mitjans francesos es va publicar Persèpolis als Oscar era just quan l’Acadèmia Francesa va sotmetre-la a consideració dels homòlegs de Hollywood. I, com es pot comprovar: No, no hi va. Tampoc. Si Persèpolis està nominada és en categories que no tenen a veure res amb la de “Parla no anglesa”.


Candidats als vuitantens premis OSCAR®


Milllor PEL·LÍCULA DE L’ANY

ATONEMENT / Expiació / Expiación. Más allá de la pasión / Reviens-moi / Espiazione
Director: Joe Wright [FV] [C] [AV]

JUNO
Director: Jason Reitman [WEsp] [WIt]

MICHAEL CLAYTON
Director: Tony Gilroy [WFr] [WEsp] [AV]

NO COUNTRY FOR OLD MEN / No es país para viejos / Non é un paesi per vecchi
Directors: Ethan i Joel Coen [FC] [FC 2]

THERE WILL BE BLOOD / Hi haurà sang / Pozos de ambición / Il Petroliere
Director: Paul Thomas Anderson


Millor PEL·LÍCULA DE LLENGUA ESTRANGERA (de parla no anglesa)

BEAUFORT   (parlada en hebreu, presentada per l’Acadèmia de Cinema d’Israel)
Director: Joseph Cedar [IMDB] [Berlín 2007]

DIE FÄLSCHER / The Counterfeiters  (parlada en alemany, presentada per l’Ac. d’Àustria)
Director: Stefan Ruzowitzky [IMDB] [Berlín 2007]

KATYN  (parla en polonès, presentada per l’Acadèmia de Cinema de Polònia)
Director: Andrzej Wajda [IMDB] [Berlín 2008]

MONGOL  (parlada en mongol, presentada per l’Acadèmia de Cinema del Kazakhstan)
Director: Sergei Bodrov [Picturehouse] [IMDB]

12   (parla en rus, presentada per l’Acadèmica de Cinema de Rússia)
Director: Nikita Mikhalkov [64a Mostra de Venècia] [FV 1] [FV 2]


Millor PEL·LÍCULA D’ANIMACIÓ DE L’ANY

PERSÈPOLIS
Directors: Marjane Satrapi i Vincent Paronnaud [A] [FC]

RATATOUILLE
Directors: Brad Bird i Jan Pinkava [Totcinema.cat]

SURFS UP / Bojos pel surf / Locos por el surf / Les rois de la glisse / Surf’s Up. I re delle onde
Directors: Ash Brannon, Chris Buck


Millor PEL·LÍCULA DOCUMENTAL

NO END IN SIGHT
Director: Charles Ferguson [IMDB] [FS 2007]

OPERATION HOMECOMING: WRITING THE WARTIME EXPERIENCE
Director: Richard Robbins [IMDB]

SICKO
Director: Michael Moore [IMDB] [TFM Fr] [FC 1] [FC 2]

TAXI TO THE DARK CITY
Director: Alex Gibney [IMDB]

WAR/DANCE
Director: Sean Fine [IMDB]
 


DIRECCIÓ

JULIAN SCHNABELL’ESCAFANDRE I LA PAPALLONA / Le scaphandre et le papillon / La escafandra y la mariposaLo scafandro e la farfalla
JASON REITMANJUNO
TONY GILROYMICHAEL CLAYTON
ETHAN COEN i JOEL COENNO COUNTRY FOR OLD MEN
PAUL THOMAS ANDERSONTHERE WILL BE BLOOD


INTERPRETACIÓ D’UN ACTOR EN UN PAPER PRINCIPAL

GEORGE CLOONEYMICHAEL CLAYTON
DANIEL DAY-LEWISTHERE WILL BE BLOOD
JOHNNY DEPPSWEENEY TODD
TOMMY LEE JONESIN THE VALLEY OF ELAH / A la vall d’Elah / En el Valle de Elah / Dans la Vallée d’ Elah
VIGGO MORTENSENEASTERN PROMISES
 


INTERPRETACIÓ D’UNA ACTRIU EN UN PAPER PRINCIPAL

CATE BLANCHETTELIZABETH: THE GOLDEN AGE
JULIE CHRISTIEAWAY FROM HER / Lluny seuLejos de ella / Loin d’elle / Lontano di lei
MARION COTILLARDLA VIE EN ROSE / La Môme
LAURA LINNEY — THE SAVAGES 
ELLEN PAGEJUNO


INTERPRETACIÓ D’UN ACTOR EN UN PAPER SECUNDARI

CASEY AFFLECKTHE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
JAVIER BARDEMNO COUNTRY FOR OLD MEN
PHILIP SEYMOUR HOFFMANCHARLIE WILSON’S WAR / La guerra de Charlie Wilson / La guerre selon Charlie Wilson
HAL HOLBROOKINTO THE WILD / Hacia rutas salvajes [Pathé Fr]
TOM WILKINSONMICHAEL CLAYTON


INTERPRETACIÓ D’UNA ACTRIU EN UN PAPER SECUNDARI

CATE BLANCHETTI’M NOT THERE / / Io non sono qui [Web Esp], [web Fr]
RUBY DEEAMERICAN GANGSTER
SAOIRSE RONANATONEMENT
AMY RYANGONE BABY GONE
TILDA SWINTONMICHAEL CLAYTON
 


GUIÓ ORIGINAL

DIABLO CODYJUNO
NANCY OLIVERLARS AND THE REAL GIRL
TONY GILROY — MICHAEL CLAYTON
BRAD BIRD. Història de JAN PINKAVA, JIM CAPOBIANCOBRAD BIRD — RATATOUILLE
TAMARA JENKINSTHE SAVAGES 
 


GUIÓ ADAPTAT

CHRISTOPHER HAMPTONATONEMENT 
SARAH POLLEYAWAY FROM HER
RONALD HARWOODL’ESCAFANDRE I LA PAPALLONA
ETHAN COEN i JOEL COENNO COUNTRY FOR OLD MEN
PAUL THOMAS ANDERSONTHERE WILL BE BLOOD
  


MÚSICA COMPOSTA PER A PEL·LÍCULES (BANDA SONORA ORIGINAL)

DARIO MARIANELLIATONEMENT  
ALBERTO IGLESIASTHE KITE RUNNER / El caçador d’estels / Cometas en el cielo / Les cerfs-volants de Kaboul / Il cacciatore di aquiloni
JAMES NEWTON HOWARD — MICHAEL CLAYTON
MICHAEL GIACCHINORATATOUILLE
MARCO BELTRAMI3:10 TO YUMA


MÚSICA COMPOSTA PER A PEL·LÍCULES (CANÇÓ ORIGINAL)

FALLING SLOWLY” — ONCE Lletra i música de Glen Hansard i Marketa Irglova
HAPPY WORKING SONG” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken 
RAISE IT UP” —AUGUST RUSH. Nominats , pendents de concretar, per l’organització (!)
SO CLOSE” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken 
THAT’S HOW YOU KNOW” — ENCHANTED. Lletra d’ Stephen Schwartz. Música d’ Alan Menken 
 


FOTOGRAFIA

ROGER DEAKINSTHE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD
SEAMUS McGARVEYATONEMENT
JANUSZ KAMINSKIL’ESCAFANDRE I LA PAPALLONA
ROGER DEAKINSNO COUNTRY FOR OLD MEN
ROBERT ELSWIT — THERE WILL BE BLOOD


MUNTATGE

CHRISTOPHER ROUSE — THE BOURNE ULTIMATUM
JULIETTE WELFLINGL’ESCAFANDRE I LA PAPALLONA
JAY CASSIDYINTO THE WILD 
RODERICK JAYNES (ETHAN COEN i JOEL COEN) — NO COUNTRY FOR OLD MEN 
DYLAN TICHENORTHERE WILL BE BLOOD 
 


MUNTATGE DE SO

Karen Baker Landers i Per Hallberg — THE BOURNE ULTIMATUM 
Skip LievsayNO COUNTRY FOR OLD MEN 
Randy Thom i Michael SilversRATATOUILLE
Matthew WoodTHERE WILL BE BLOOD
Ethan Van der Ryn i Mike HopkinsTRANSFORMERS


MESCLES DE SO

Scott Millan, David Parker i Kirk Francis — THE BOURNE ULTIMATUM  
Skip Lievsay, Craig Berkey, Greg Orloff i Peter KurlandNO COUNTRY FOR OLD MEN
Randy Thom, Michael Semanick i Doc KaneRATATOUILLE
Paul Massey, David Giammarco i Jim Stuebe3:10 TO YUMA
Kevin O’Connell, Greg P. Russell i Peter J. DevlinTRANSFORMERS 
 


EFECTES ESPECIALS VISUALS

Michael Fink, Bill Westenhofer, Ben Morris i Trevor WoodTHE GOLDEN COMPASS / La brúixola daurada
John Knoll, Hal Hickel, Charles Gibson i John FrazierPIRATES OF THE CARIBBEAN: AT WORLD’S END
Scott Farrar, Scott Benza, Russell Earl i John FrazierTRANSFORMERS 
  


DIRECCIÓ ARTÍSTICA

Art Direction: Arthur Max; Set Decoration: Beth A. Rubino  AMERICAN GANGSTER 
Art Direction: Sarah Greenwood; Set Decoration: Katie Spencer  ATONEMENT  
Art Direction: Dennis Gassner; Set Decoration: Anna Pinnock  THE GOLDEN COMPASS  
Art Direction: Dante Ferretti; Set Decoration: Francesca Lo Schiavo   SWEENEY TODD  
Art Direction: Jack Fisk; Set Decoration: Jim Erickson   THERE WILL BE BLOOD  
 


DISSENY DE VESTUARI (FIGURINS)

ALBERT WOLSKY — ACROSS THE UNIVERSE 
JACQUELINE DURRANATONEMENT 
ALEXANDRA BYRNEELIZABETH: THE GOLDEN AGE
MARIT ALLENLA VIE EN ROSE
COLLEEN ATWOOD — SWEENEY TODD 


MAQUILLATGE

Didier Lavergne i Jan Archibald  — LA VIE EN ROSE
Rick Baker i Kazuhiro Tsuji NORBIT
Ve Neill i Martin SamuelPIRATES OF THE CARIBBEAN: AT WORLD’S END


Millor CURTMETRATGE DOCUMENTAL

FREEHELD
Directora: Cynthia Wade [IMDB]

LA CORONA
Directores: Amanda Micheli i Isabel Vega [IMDB]

SALIM BABA
Directors: Tim Sternberg [IMDB]

SARI’S MOTHER
Director: James Longley [IMDB]
 


Millor CURTMETRATGE D’ANIMACIÓ

I MET THE WALRUS
Director: Josh Raskin [IMDB]

MADAME TUTLI-PUTLI
Directors: Chris Lavis i Maciek Szczerbowski [IMDB]

MÊME LES PIGEONS VONT AU PARADIS
Director: Samuel Tourneux [IMDB]

MOYA LYUBOV / My love
Director: Aleksandr Petrov [IMDB]

PETER & THE WOLF
Director: Suzie Templeton [IMDB]


Millor CURTMETRATGE

OM NATTEN / At Night
Director: Christian E. Christiansen [IMDB]

IL SUPPLENTE
Director: Andera Jublin [IMDB]

LE MOZART DES PICKPOCKETS
Director: Philippe Pollet-Villard [IMDB]

TANGHI ARGENTINI
Director: Guy This [IMDB]

THE TONTO WOMAN
Director: ?[IMDB]


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!