FOTO Las 13 rosas, d’Emílio Martínez-Lázaro
Anunciades les nominacions als Goya, en podeu consultar la llista sencera anant a Vull llegir la resta de l’article. Al llarg dels propers dies, aniré posant-hi els enllaços i completant-ne algunes informacions, en aquest mateix apunt. Tanmateix, deixeume’n fer una primera reflexió. De fet, una proposta per a la reflexió: decanteu El orfanato i l’enlluernament que provoca i mireu el que queda: l’autèntic perfil que els acadèmics espanyols tracen del seu cinema. Al meu parer, d’un tuf de resclosit que embasca, llevat d’alguna excepció que confirma la regla. I pensem: artísticament, què aporta? Comercialment, a qui ha interessat i interessa? Quants calés ens ha costat tot això (perquè bona part d’aquesta grisor la financem directa i indirectament els contribuents, amb els catalans força avançats en la tasca pagadora…)?
El orfanato, de Juan Antonio Bayona [AV] [WFr]
La soledad, de Jaime Rosales [AV]
Las trece rosas, d’Emílio Martínez-Lázaro
Siete mesas de billar francés, de Gracia Querejeta [FiP]
Millor director/a
Icíar Bollaín, per Mataharis [AV] [FiP]
Emilio Martínez Lázaro, per Las trece rosas
Gracia Querejeta, per Siete mesas de billar francés
Jaime Rosales, per La soledad
Millor director/a novell/a
Juan Antonio Bayona, per El orfanato
Tom Fernández, per La Torre de Suso
David Ulloa i Tristán Ulloa, per Pudor
Félix Viscarret, per Bajo las estrellas [AV]
Millor actor
Alfredo Landa, per Luz de domingo
Álvaro de Luna, per El prado de las estrellas
Alberto San Juan, per Bajo las estrellas
Tristán Ulloa, per Mataharis
Millor actriu
Blanca Portillo, per Siete mesas de billar francés
Belén Rueda, per El orfanato
Emma Suárez, per Bajo las estrellas
Maribel Verdú, per Siete mesas de billar francés
Millor actor en paper secundari
Raúl Arévalo, per Siete mesas de billar francés
José Manuel Cerviño, per Las trece rosas
Emilio Gutiérrez Caba, per La Torre de Suso
Carlos Larrañaga, per Luz de domingo
Julián Villagrán, per Bajo las estrellas
Millor actriu en paper secundari
Amparo Baró, per Siete mesas de billar francés
Geraldine Chaplin, per El orfanato
Núria González, per Mataharis
María Vázquez, per Mataharis
Millor actor revelació
Óscar Abad, per El prado de las estrellas
Gonzalo de Castro, per La Torre de Suso
Roger Príncep, per El orfanato
José Luis Torrijo, per La soledad
Millor actriu revelació
Gala Evora, per Lola. La película
Bárbara Goenaga, per Oviedo Express
Nadia de Santiago, per Las trece rosas
Manuela Velasco, per ·REC [AV]
Millor guió original
Icíar Bollaín i Tatiana Rodríguez, per Mataharis
Ignacio Martínez de Pisón, per Las trece rosas
Gracia Querejeta i David Planell, per Siete mesas de billar francés
Sergio G. Sánchez, per El orfanato
Gonzalo Suárez, per Oviedo Express
Millor guió adaptat
Ventura Pons, per Barcelona, un mapa [AV]
Laura Santullo, per La zona
Tristán Ulloa, per Pudor
Imanol Uribe, per La carta esférica
Félix Viscarret, per Bajo las estrellas
Millor música original
Roque Baños, per Las trece rosas
Carles Cases, per Oviedo Express
Mikel Salas, per Bajo las estrellas
Fernando Velázquez, per El orfanato
Millor cançó original
“Esa luz” (Mataharis) Retirada
“Fado da saudade“ (Fados)
“Glommy Sunday” (La caja Kovak) Retirada
“Happy, happy Chueca“ (Chuecatown)
Millor direcció de producció
Juan Carmona i Salvador Gómez, per Luz de domingo
Martín Cabañas, per Las trece rosas
Teresa Cepeda, per Oviedo Express
Sandra Hermida, per El orfanato
Millor fotografia
José Luis Alcaine, per Las trece rosas
Álvaro Gutiérrez, per Bajo las estrellas
Ángel Iguacell, per Siete mesas de billar francés
Carlos Suárez, per Oviedo Express
Millor muntatge
David Gallart, per ·REC
Fernando Pardo, per Las trece rosas
Elena Ruiz, per El orfanato
Nacho Ruiz Capillas, per Siete mesas de billar francés
Millor direcció artística
Wofgang Burmann, per Oviedo Express
Edu Hidalgo, per Las trece rosas
Gil Parrondo, per Luz de domingo
Josep Rosell, per El orfanato
Millor disseny de vestuari
Sonia Grande, per Lola. La película
Lena Mossum, per Las trece rosas
Lourdes de Orduña, per Luz de domingo
María Reyes, per El orfanato
Millor maquillatge i perruqueria
Lourdes Priones i Fermín Galán, per Oviedo Express
Lola López i Itziar Arrieta, per El orfanato
Mariló Osuna, Almudena Fonseca i José Juez, per Las trece rosas
Jose Quetglas i Blanca Sánchez, per El corazón de la tierra
Millor só
Carlos Bonmatí, Alfonso Pino i Carlos Faruolo, per Las trece rosas
Licio Marcos de Oliveira i Bernat Aragonès, per Tuya siempre
Iván Marín, José Antonio Bermúdez i Leopoldo Aledo, per Siete mesas de billar francés
Xavi Mas, Marc Orts i Oriol Tárrago, per El orfanato
Millors efectes especials
Reyes Abades i Alex G. Ortoll, per El corazón de la tierra
David Àmbit, Enric Masip i Àlex Villagrasa, per ·REC
Pau Costa, Raúl Romanillos i Carlos Lozano, per Las trece rosas
David Martí, Montse Ribé, Pau Costa, Enric Masip, Lluís Castells i Jordi San Agustín, per El orfanato
Millor pel·lícula d’animació
Azur i Asmar, de Michel Ocelot
Betizu eta Urrezco Zintzarria, d’Egoitz Rodríguez Olea
En busca de la piedra mágica, de Lenard F. Krawinkel i Holger Tappe
Nocturna: Una aventura màgica, d’ Adrià Garcia i Víctor Maldonado
Millor pel·lícula documental
El productor, de Fernando Méndez-Leite
Fados, de Carlos Saura [FiP]
Invisibles, de M. Barrosso, I. Coixet, J. Corcuera, F. León de Aranoa, W. Wenders
Lucio, d’Aitor Arregi i José Ma Goenaga
Millor pel·lícula hispanoamericana
La edad de la peseta, de Pavel Giroud
Mariposa negra, de Francisco J. Lombardi
Padre Nuestro, de Christopher Zalla [FiP]
XXY, de Lucía Puenzo
Millor curtmetratge de ficció
El pan nuestro, d’ Aitor Merino Unzueta
Padam, de José Manuel Carrasco Fuentes
Paseo, d’ Arturo Ruiz Serrano
Proverbio chino, de Javier San Román
Salvador (historia de un milagro cotidiano), d’ Abdelatif Hwidar
Millor curtmetratge d’animació
Atención al cliente, de Marcos Valin i David Alonso
O bufón e a infanta, de Juan Ramón Galiñanes García
La flor más grande del mundo, de Juan Pablo Etcheverry
Perpetuum Mobile, de Raquel García-Ajofrín Virtus i Enrique García Rodríguez
Tadeo Jones y el sótano maldito, d’ Enrique Gato Borregán
Millor curtmetratge documental
Carabanchel, un barrio de cine, de Juan Carlos Zambrana
El anónimo caronte, de Toni Bestad
El hombre feliz, d’ Isabel Lucina Gil Márquez
Valkirias, d’Eduardo Soler
Goya d’Honor
Alfredo Landa, actor.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
No confio massa en el premis d’aquest tipus. Més que res perquè no es fonamenten en qüestions cinematogràfiques, sinó en qüestions de mercat.
Un exemple el vam tenir l’any passat. Hi va haver una pel·lícula que va rebre els premis al millor guió, millor fotografia, millor muntatge, millor maquillatge, millor so, millors efectes especials, entre d’altres premis. La lògica cinematogràfica portaria a deduir que aquesta pel·lícula havia de guanyar també el premi a la millor pel·lícula, perquè, de no ser així, resultaria que la millor pel·lícula seria un film sense el millor guió, sense la millor fotografia, sense el millor muntatge, sense el millor so, etc.
Però es va imposar la lògica comercial i va guanyar qui havia de guanyar: Pedro Almodóvar amb la pel·lícula "Volver".
El que és sorprenent és que ningú, ni del món del cinema, faci aquest tipus de reflexions.