Terra i llibertat

Autodeterminació - Països Catalans

7 de gener de 2014
2 comentaris

ELS MAGS D?ORIENT, ENTRE LA TRADICIÓ i L?ESPECTACLE DE LA CIUTAT EN VENDA

Ahir al vespre (5 de gener) vèiem amb unes amigues el fabulós i fastuós espectacle de la Cavalcada dels “Reis Mags d’Orient” als carrers de Barcelona. Increïble espectacle, i magnífica posada en escena de dansa, teatre i altres expressions artístiques. Sobretot espectacle per a un públic “espectador”, encantat per l’ofrena de “pa i circ” de les nostres autoritats municipals.

(un article del nostre col.laborador Josep Mª Navarro)

CONTINUA

Una de les amigues, francesa per més senyes, cercava  una tradició i una màgia que havia escoltat descriure, feia anys, en un programa de Ràdio Art França. Feia temps que volia veure la gran cavalcada de Barcelona. Va quedar astorada i perplexa per un espectacle que no acabava d’entendre des de la perspectiva de trobar quelcom espiritual i autèntic; una festa arrelada al poble, una festa de participació i de màgia…..

Vàrem fer un gran debat, fortes discussions, i una reflexió sobre el poder de la institucionalització i de la teatralització de la tradició per part dels poders passats i presents. Un poder que podem observar en altres festes i tradicions de molt arrelament popular però que romanen segrestades pels diferents poders reals i instituïts, des del Cant de la Sibil.la, al Misteri d’Elx, passant pels Carnestoltes, i les Corrides de Bous…

La festa dels Mags, més mags que reis, ha estat però quelcom segrestat des de fa segles pels poderosos. Les adoracions pintades al llarg dels anys i dels segles per pintors pagats pel poder, representen uns reis adoradors que volen ser una mena de reflexe i senyal dels reis terrenals, i de llur apropiació (d’un segrest…diríem) de la tradició per part d’aquestes monarquies, primer, feudals, i més tard, absolutistes….,és a dir, del poder envers llurs subdits….

Aquests éssers fabulosos que provenint d’un Orient mític (quin Orient, per cert, és aquest?)…. arriben a Betlhem, Palestina, per venerar el “rei” dels pobres, nascut en un pessebre, oferint-li uns tributs més aviat espirituals que no pas materials, ja que l’or, representa l’eternitat, l’incens, allò immaterial i preuat, i la mirra una mena de relació i lligam amb el cel, és a dir, amb el més enllà, transcendent….

Aquests mags viatgen guiats per un estel, en una nit on els estels es creu (o es creia..) que tenen propietats i facultats diferents de la resta de l’any, com diu el Costumari català d’en Joan Amades, “El dia dels Reis, al migdia es veuen els estels; El dia dels Reis, parlen els estels…” Viatgen, i viatjar ja és en sí mateix quelcom transformador, és un procés, una aventura, un projecte.., una transformació…És una mena de viatge “científic”, en el que la il.luminació que faciliten els estels ens assenyala una certa intencionalitat per arribar a la veritat a través de la recerca….; però, quina veritat?

Viatgen per trobar un lloc insignificant, un pessebre, que representa la humilitat, representa el poble en la seva essència, un poble treballador, empobrit per l’opressió de llurs propis reis (Herodes) i per l’imperi Romà…Aquesta seria la veritat? humilitat, pobresa, una família del poble, un nen nascut en condicions difícils..; aquests són els que han de ser honorats i venerats i no els poderosos?

Aquestes tradicions espirituals i màgiques, amb significacions profundes, romanen encara en algun lloc del inconscient col.lectiu, perquè la tradició es reprodueix, reconstrueix, i redefineix constantment….És evident que la Institució=poder, abans en nom de les monarquies i de la dominació de senyors envers els serfs, i ara en nom del senyor mercat, del consum, i la venda de tot, a tot preu, envers uns ciutadans convertits en consumidors, tracta, com és evident, d’apropiar-se i quasi bé segrestar novament, un cop més, i seguint la tradició del poder…, de reutilitzar la festa, teatralitzar-la, per assegurar encara més llurs objectius…..

L’espectacle de la Cavalcada Barcelonesa (la institucionalitzada per l’Ajuntament, no les cavalcades dels barris), és evidentment un nou i gran cop d’efecte de màrketing de la Barcelona “botiga mundial”, gràcies de nou a l’apropiació de l‘espai públic com a element significatiu, reinterpretant la tradició, i transformant-la en un espectacle increïble (de gran qualitat, per cert), però que no té res a veure amb cap mena de producció de la cultura popular que voldríem transformadora, crítica, profunda, també espiritual, autèntica…..

Al igual que hem fet amb altres festes i tradicions, tenim l’obligació de recuperar la festa dels Mags d’Orient, restituint els seus significats més transformadors i profunds, inclosos els espirituals i màgics, reinterpretant-los a la llum de l’actualitat. Reorientar les tradicions segrestades pels poders és part d’un projecte també per canviar-ho tot, i per avançar cap a una veritable independència total, independència del consumisme i de l’obsessió del mercat total i global….

  1. Comparteixo amb tu el poc entusiasme per les cavalcades, i el gust per l’autèntica màgia de la nit de reis, he pensat que et pot interessar llegir aquests articles del meu bloc que parlen del costum de cridar els reis a Badalona i altres vivències al voltant…llegint-los, i llegint també els molts comentaris que alguns van generar, crec que trobaràs una mica d’aquesta essència que trobàveu a faltar. Gràcies per l’article!
    Bé, no he pogut enllaçar l’article, no m’ho permet… el meu bloc es diu MIOZZ MIRADES, també és de mesvilaweb, i l’article on hi ha el recull de tota la sèrie sobre cridar els reis a Badalona es diu ELS REIS VÉNEN, sort.

  2. La tradició o festa dels “Reis”, des dels seus principis, ha estat segrestada pels poders. Mai ha estat una festa “espiritual”, ja que les coses espirituals acostumen a ser poc fastuoses, són una cosa més intima. Una cosa no és bona pel fet de ser “tradicional”.

    Amb les vostres amigues podrieu haver anat a la Gran Via (un carrer més amunt d’on passava la Cavalcada). Allà, al costat de les tendes de joguines, hi havien “parades” furgonetes i cotxes d’ONGs diverses (entre elles, ADRA) on reculliem (fins a quarts de 3 del matí, o més tard i tot) joguines de gent per repartir a infants amb dificultats de qualsevol tipus. Aquestes joguines es van repartir al matí, desprès de classificar-les per edat i sexe (si fòra el cas).

    Podrien, aleshores, haver encetat un gran debat i fortes discussions sobre si això és “caritat” o no… No penso a entrar-hi en aquest [fals] debat; sols afegir que, en el cas d’ADRA, “la cosa” és cristiana (i amb molta honra!).

    Atentament

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!