Saül Gordillo www.saul.cat

Bloc sense fulls

25 d'agost de 2007
3 comentaris

Oportunitat històrica (per al Maresme i tot el país)

Llegia ahir l’interessant article del conseller Joaquim Nadal a l’Avui titulat Preparant el futur i pensava que estava a mig camí de la carta als Reis al nou ciutadà barceloní Víctor Morlán i la petició preventiva de perdó per tot el que està caient. L’article era un llistat dels projectes d’inversió que el Departament de Política Terrritorial i Obres Públiques reclama al Ministeri de Foment després que el secretari d’Estat Morlán digués que el problema de la infrainversió a Catalunya era culpa de la manca d’impuls i planificació de la Generalitat. El conseller Nadal, murri com és, feia l’article a l’Avui (no trobo l’enllaç) en què recordava les grans infraestructures depenents de l’Estat que encara estan per fer. Amb un to optimista que evitava el victimisme tradicionalment atribuït als governs de Jordi Pujol ?dic "atribuït", no se m’escandalitzi ningú ara!?, el titular de les obres públiques del país s’avançava a allò que acabaria sent notícia el mateix dia a la tarda: que el President José Montilla li havia demanat un mapa de les infraestructures per convertir-lo en el full de ruta imminent. És a dir, un paper per anar a can Zapatero a demanar un canvi de rumb en la desinversió endèmica de l’Estat [Catalunya rep per habitant la meitat que Aragó i Astúries].

Entre els projectes esmentats en l’article en qüestió, Nadal citava tres que afecten la meva comarca. El desdoblament de la via del tren de la línia de la costa a partir d’Arenys de Mar ("perllongament desdoblat de la línia del Maresme", diu el conseller), els carrils laterals gratuïts paral·lels a l’autopista de peatge del Maresme ("com a alternativa a la N-II", afirma) i la nova N-II entre Tordera i Caldes de Malavella. La doble via de tren hauria de millorar el transport públic de l’Alt Maresme fins a Barcelona. Els laterals de l’autopista haurien de descongestionar una N-II convertida en via urbana en el seu tram costaner del Maresme. I les obres a l’N-II de Tordera cap a Girona haurien d’acabar amb la vergonya d’un tram insuficient i perillós i, de passada, connectar l’autopista del Maresme a Tordera amb l’autopista de la Jonquera a Maçanet de la Selva.

Vull pensar que el conseller Nadal pensa trencar-se la cara davant de Foment per aquests tres projectes que afecten el Maresme. No ho puc entendre d’altra manera. Però el meu dubte, i dubtar-ho em provoca unes suors fredes tremendes, és si els polítics i les administracions del Maresme tenen els deures fets o els agafarà aquesta oportunitat històrica amb els pixats al ventre. Perquè si el Maresme, i la resta del país també, no aprofita que Foment, i l’Estat en general, s’han de rentar la cara de la desinversió endèmica a pocs mesos d’unes eleccions espanyoles disputadíssimes per fer entrar projectes que acumulaven pols als calaixos ministerials més val que s’ho facin mirar tots plegats. O aprofitem ara ?i exigim que es fan bé les coses, amb uns estudis d’impacte raonables que en cap cas esdevinguin l’excusa habitual per postposar les licitacions d’obres?o llavors sí que haurem de donar la raó a Alberto Ruiz Gallardón quan diu que la culpa és nostra i només nostra. I comprendreu que, encara que sigui el menys dolent del PP espanyol, no em faci gaire gràcia haver de donar-li la raó.

Hem d’aprofitar la conjuntura, i comprendreu que aquesta crida ja denota prou tristesa per al nostre autogovern. El diputat d’ERC Joan Ridao [bloc] parla avui en aquest article a La Vanguardia d’unitat d’acció en matèria d’infraestructures, deixant de banda la picabaralla partidista en clau catalana.

Resulta sorprenent, al Maresme estant, llegir les declaracions que feia ahir l’expresident Pasqual Maragall a Prada, on va advocar per la política de peatges per compensar la desinversió estatal a Catalunya. El conseller Joan Puigcercós no ha trigat a replicar l’expresident i fer un toc a Montilla. Però dic que és sorprenent això de "la via privada" de Maragall perquè la prolongació de l’autopista del Maresme entre Mataró i Palafolls es va haver de fer amb peatge ?estava projectada una autovia gratuïta? precisament perquè l’Estat es va gastar tots els diners en la Barcelona olímpica. És a dir que el llavors alcalde de Barcelona va pesar més en la seva influència amb el PSOE i el govern espanyol i es va endur la inversió estatal cap a la seva ciutat deixant el Maresme en mans dels peatges, és a dir, en mans d’ACESA, en l’època de Josep Manuel Basáñez. Per què no contemplava "la via privada" per a la Barcelona del 92 quan era alcalde? O per què no s’arremangava més per negociar una millor fórmula de finançament en la reforma estatutària quan era president? M’ho pregunto com a maresmenc que sóc.

Més apunts a Infraestructures.

  1. La única oportunitat histórica real es desfernos d’aquesta remora que es Espanya. No publiquen les balances fiscals i sense aquets totils de polítics que tenim, uns i altres, només que tinguessim un tracte just cada any podriem desdoblar tots els nostres ferrocarrils amb el que ens foten o lliberar tots els peatjes, i d’aixó fa mínim 30 anys. Aprofitar la cojuntura, si, però per un referéndum no pas per un desdoblament.

  2.  Saül, tu que tens més llums que jo i una capacitat de prospecció similar a la que va tenir el vell Moises al separar les aïgues del Mar Roig per averiguar què hi havia sota. Tu que pots, pots esbrinar si la FAES (subvencionada pel PSOE), en el seu intent per anorrear Catalunya,  ha organitzat una trama per destruir l’Oleguer ?
    Ahir vaig observar molts comentaris a la web de l’Sport, signats per suposats culés de Venezuela i altres llocs de sudamèrica , on intentaven destruir l’Oleguer. També es pot constatar als mitjans de lórbita nacionalista española: Libertad Digital, Periodismo Digital i a blocs de peperos confessos: un tal Bonilla, per exemple.
    Penso que l’estratègia de la FAES, el PP i part del PSOE, a part de destruïr la nostra indústria, cultura, infrastructures…està dirigida, també, en destruïr els nostres simbols i referents públics. L’acarnissament contra l’Oleguer, no és part d´aquesta estratègia anti-catalana?.

  3. El tema de la N-II (especialment al Baix Maresme) és preocupant, accidents i més accidents, i per més que demanem que desaparegui ells només volen unes "millores", i ara surten que volen ampliar-la. Va home, va, que mirin el que hi ha abans de tornar a ficar la pota.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!