Impressions de New York

La setmana del 7 al 13 de desembre vaig ser a New York. Una ciutat que tot i ser el segon cop que hi era em va tornar a sorprendre. Aquest cop a més tenia l’al·licient de la proximitat de Nadal. Mentre aquí alguns s’entesten en obrir debats sobre si el Nadal és laic o religiós, sobre si cal substituir el pessebre pel paissatge d’hivern i l’arbre de Nadal per un “mamotreto ecopijo a pedals” a la ciutat més universal és deixen endur per una decoració exquisida de Nadal que ho envaeix tot. Allà la cursa és per veure qui fa l’aparador més espectacular (com el dels magatzems Macy’s) i la decoració de Nadal més atractiva (Rockefeller Center), evidentment per atreure clients. Però si a la ciutat més universal, amb gent de més procedències i religions no s’estan de romanços em pregunto: Que estem fent?.

A banda de la immensitat de la ciutat (amb cinc barris cadascun d’ells
és o menys de la mida de Barcelona), els edificis (Empire State -la imatge de sobre és des de dalt de l’Empire- el Flatiron Building conegut com la planxa o el Chrysler Building), el ponts (Pont de Booklin) o els espais com el Central Park o Times Square. Pots veure més imatges aquí.

Em va impressionar la xarxa de transport públic. New York té 1300 Km de vies de metro que estan obertes les 24 hores del dia i a un preu similar al de Barcelona. Per cert, és l’únic lloc on he pujat a un transport públic gratuït del tot!. El Ferry de Staten Island… i crec que això a la capital del capitalisme hauria de fer reflexionar a més d’un. Vaig preguntar el perquè?. Resposta és una via de conexió bàsica entre un dels barris de la ciutat!.

També em va agradar la
transformació de barris com Harlem o el carrer 42, no fa gaires anys
absolutaments degradats, transformats ara en nous espais guanyats per
la ciutat. Fins i tot l’antic carrer 42 -abans centre de la
prostitució- li han canviat la placa per New 42 i el carrer és un
espai més de la gran poma. 

Tot això segurament s’ha fet a base d’una sòlida presència policial iniciada amb Guliani i seguida per Bloomberg. Hi
havia policia arreu i diferents cossos especialitzats (trànsit…)
que podies veure a qualsevol cantonada de la ciutat. També baig tenir
l’ocasió de visitar una comissaria al Bronx on em van explicar que a
més d’especialitzar els cossos intentaven que els agents d’una zona
fossin de la mateixa raça que la zona que patrullaven. Del Bronx és la imatge del grafitti de sota que fa referència a la guerra
de l’Iraq.

Finalment, aquest cop vaig poder passejar per botigues!. Em va impressionar l’orientació del producte cap a servei dels comerços. Des de la botiga Apple de la 5a Avinguda o del SOHO on pots provar els producte si hi ha “monitors” que t’ensenyen trucs i un escenari per fer demos, fins a les tendes Jean & Deluca de comestibles amb productes d’arreu el món, fins a la tenda de nines American Girl on pots comprar una nina amb les teves característiques físiques, amb roba igual per a tu que per la nina i amb una perruqueria on et petinen a la nina com vols. Però aquesta orientació a la fidelització del client i la construcció de marca es notava en qualsevol racó.

New York també és un lloc on la convivència hi és en estat pur. Agafes un taxi i és un Indi, passejes per la 5a i et trobes un jueu ortodox amb vestit tradicional, gent de color, xinessos, hispans… però tots amb una característica: tots se senten, no sé si americans, però de New York segur!.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.