SAMFAINA VALLESANA

Bloc d'en Sebastià Ribes i Garolera

21 de març de 2012
0 comentaris

NOVA CONCESSIONARIA O LA SIMULACIÓ DEL CANVI

Amb la proposta definitiva del plec de clàusules per contractar el “Servei de neteja i escombrat de carrers” i el “Servei de recollida de residus sòlids urbans” és tanquen els temes dedicats a l’Espai Públic. Tal com vam comentar a “Una proposta revolucionària” estem davant d’un contracte llaminer perquè l’empresa que rebi l’adjudicació facturarà cada any un mínim de 19.000.000 d’euros. El 12% del pressupost anual de l’Ajuntament, poca broma.

El ponent explica i justifica com s’han resol les al·legacions presentades per CiU i PP, les quals fan propostes sobre el sistema de puntuació per a valorar l’oferta, els terminis d’amortització i la vigència de la contracta. Finalment la durada del nou servei s’ha reduït de 20 a 15 anys, fet que satisfà a l’Entesa per Sabadell conjuntament amb la garantia de mantenir els llocs i les condicions de treball de la plantilla actual.

 

En Carles Marlés, d’ICV, però destapa una altra ampolla. A banda de qüestionar els terminis d’amortització de la flota, destaca el cost anual explicitat en el plec de condicions per a vuit directius, que arribaran a cobrar conjuntament a l’entorn de mig milió d’euros catalogats de “sou comú”. No sabem que fan i ens faria il·lusió saber la seva ocupació, diu, perquè van signar el seu valuós contracte indefinit l’any passat per un import superior a 50.000 euros.

 

Des d’EUiA, el Juan M. Mena insisteix en la postura política del ple anterior, retornar la gestió del servei a l’Ajuntament: “La situació actual ha canviat radicalment des de l’última concessió d’aquest servei. La tresoreria dels ajuntaments, ajudada per la incapacitat del Govern actual de la Generalitat de complir els seus compromisos pressupostaris, ens està portant a una situació complicada i de difícil gestió del dia a dia dels serveis bàsics del món municipal. Per tant, els moments són uns altres i les solucions han de ser noves.”

 

El seu discurs és simple i d’una lògica contundent, diria algú, però compte! Embolcat d’una càrrega ideològica sense realitat on apuntalar-se. Els paràmetres que determinen una nova adjudicació són avui tan encarcarats que redueixen la seva proposta a un seguit de paraules vàcues que malauradament no poden anar més enllà de ser transcrites a l’acta del Ple.  

 

La magnitud del servei i la regulació administrativa condicionen extremadament la possible renovació. Si per renovació entenem comptar amb prous possibilitats reals per un canvi d’empresa, davant de la millor oferta econòmica i de servei, o senzillament que el servei retorni a mans municipals, fet que significaria estalviar-se el lògic guany comercial que han de rendir els milions esmentats i la inversió corresponent.

 

La capacitat de gestió necessària per assolir de cop i volta un servei d’aquesta amplitud, l’enorme cost d’inversió per a garantir-ne la continuïtat sense interrupció, el fet d’estar obligat a assumir el mateix personal actual sense possibilitat de reestructurar en el canvi (el precedent el tenim en la primera adjudicació de la TUS, l’obligació de subrogar a tot el personal de la concessió anterior quasi acaba amb el projecte de la cooperativa) són, entre altres, factors limitadors del nombre d’empreses possibles i alhora, la majoria de vegades, transformem el concurs per a la renovació de la contractació, dins de la més escrupolosa legalitat, en una simulació de canvi. Tot plegat és un llast per a fer més eficient l’administració local.

 

El PP es mostra satisfet amb la reducció de la durada de  la contracta i CiU no accepta la desestimació que sigui el Col·legit d’Enginyers Industrials qui faci la valoració de les ofertes. El ponent justifica els sous dels directius com un afer intern de l’empresa a banda de l’Ajuntament (sembla clara una picaresca de l’empresa davant la renovació) i el Carles Marlés li fa observar com és un “afer intern” que paguem entre tots, sigui quina sigui l’empresa concessionària.

 

Després d’una polèmica més detallada, entre PSC, CiU i ICV, sobre el període d’amortització dels vehicles i els cost del servei comparat amb altres poblacions, tanca el debat en nom del govern el Sr.Bustos. Exposa les expectatives obertes, dins del sector, per un concurs d’aquesta magnitud en una època escassa d’activitat empresarial. Anuncia, en consideració a la transparència, la intenció de fer una comissió de seguiment extern, com es va fer durant la gestió del fons extraordinaris, i recorda que l’empresa adjudicatària haurà d’assolir la neteja de les dues noves zones aviat incorporades a la ciutat: Sant Pau de Riu Sec i Can Gambús.


Finalment el plec de condicions queda aprovat amb l’abstenció del PP i de l’Entesa, i els vots en contra de CiU, ICV i EUiA.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!