El bloc de Pere Macias

Esbossos per a la construcció d’una Catalunya rica i plena

21 de febrer de 2011
Sense categoria
5 comentaris

Ryanair: la prova del nou per Aena

Assistim a un nou episodi en l’estratègia aeroportuària. Ara, ens trobem que Aena fa el joc a Ryanair en la seva política d’abandonament de l’aeroport de Girona i ocupació progressiva de l’aeroport del Prat. Totes dues qüestions són molt negatives pels interessos catalans.

 

Per Girona, pel seu aeroport, per la seva economia i pel seu sector turístic, és una mala notícia que la companyia de baix cost irlandesa elimini vols amb origen o destí a l’aeroport de Vilobí d’Onyar. El gran esforç que porta a terme el Govern de la Generalitat, la Diputació de Girona i les Cambres de Comerç d’aquesta demarcació i que ha fet possible, els darrers anys, la consolidació de l’aeroport gironí entre els deu primers d’Espanya, podria veure’s abocat al fracàs.

 

D’altra banda, a Barcelona, l’estratègia d’Aena de convertir el Prat en un aeroport especialitzat en vols Low Cost, amenaça greument el seu hipotètic paper de hub intercontinental.

 

Si els aeroports catalans fossin gestionats, des de Catalunya, i només responguessin a interessos catalans, ningú no dubta que aquesta operació Ryanair no seria possible. Els gestors aeroportuaris, d’un i altre aeroport, lluitarien per aconseguir la permanència  a Girona i per evitar la implantació a Barcelona.

 

Quan sembla que el nou model aeroportuari es comença a moure i podria evolucionar cap a una real gestió individualitzada dels aeroports espanyols, aquest episodi esdevé una autèntica prova del nou per avaluar la sinceritat dels plantejaments del ministre de Foment.

 

Si, fruït del nou decret de tarifes, s’aconsegueix que aquestes contribueixin a convèncer l’aerolínia irlandesa a mantenir-se a Girona, és que anem pel bon camí. Si, en cas contrari, Girona no pot aplicar un règim tarifari que fomenti els vols de Ryanair i aquests fugen cap a Barcelona, vol dir que Aena continua defensant la seva tradicional estratègia aliena als interessos de Catalunya.

 

El mercat aeri europeu liberalitzat comporta que les companyies aèries tinguin un gran marge d’actuació per ocupar mercat. Però també, les autoritats aeronàutiques juguen, a cada país, un paper de defensa dels respectius interessos territorials.

 

Veurem si els interessos territorials d’Aena acaben a Madrid-Barajas o si, per una vegada, aposten per Catalunya.

  1. Benvolgut Pere,

    Aquests dies he estat llegint a la premsa que han donat a la teva dona un càrrec al govern de ‘els millors’. És així? M’agradaria que me’n fessis 5 cèntims. Gràcies.

  2. Ante todo buenos días, que la educación es lo primero.

    Como GALLEGO que soy mostre inquietud en vuestra persona despues de leer un articulo en “la voz de Galicia” en donde se hablaba de cierto comentario desafortunado. Esto desencadeno en que acabara en su blog intentando entender que tipo de persona es usted y si era una mala interpretacion por parte de la prensa o simplemente es que usted no es una persona digna del cargo social y politico que desempeña.

    Siento estar comentando un articulo que no tiene nada que ver con el tema al que yo me refiero pero, la verdad es que he intentado cargar su blog en otro idioma que no sea catalan y por estraño que parezca no funciona, y puesto que no se catalan me resigno a comentar un articulo cualquiera de su blog. A gradeceria por su parte que arreglara este problema en el caso de que sea suyo, puesto que no descarto que sea culpa de mi navegador o otroos problemas que usted pueda achacar como por ejemplo y otros.

    Como no he sido capaz de hacerme una idea clara de usted me gustaria que justificase, mas alla de las banas escusas politicas, porque cree usted que no se deberia seguir con el proyecto del AVE a Galicia y/o el AVE a Estremadura.

    Galicia y Extremadura no estan, ni van, “a ninguna parte” sino que estan en la peninsula Iberica y van hacia una economia de futuro exactamente igual que la de las demas comunidades Autonomas. No solo es venir a Galicia a por percebes y corriente y luego no invertir en mejorar sus infrestructuras.

    Puedo entender que este no es momento de abrir la cartera mas de lo que se puede, pero ante todo, estos temas hay que tratarlos con un poco mas de sentido porque cierta gente como yo puede pensar que despues de estar esperando años por un ave que no llega mientras otras zonas no solo disfrutan de el sino que se llevan e l dinero que esta determinado para estas obras cuando llegan las vacas flacas se sienten apretados y deciden que a los pobres galleguitos no les hace falta un tren que todavia van a caballo.

    Saludos y le agradeceria una justificación, sobretodo por las formas.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!