La principal novetat ferroviària ,a casa nostra, d’ aquest cap de setmana no és pas només que València s’ hagi connectat depressa amb la capital de la Corona de Castella i menys encara que Barcelona s’ hagi connectat a mitja velocitat amb la capital de la república veïna,no, per nosaltres l’enrenou,és la connexió occtiano-catalana que això genera de bell nou.
El tren,el trin pels gascons, que sortirà de l’ estació de l’ Alt Empordà a més a més rejuntar Figueres i Perpinyà amb menys de mitj’hora s’ aturarà a Narbona des d’on podem anar a Carcassona,Castell Nou d’Ari, Tolosa,Albí,Pau,Lorda,Baiona o Bòrdeu,sense oblidar Cominges.El tren s’ aturarà a Montpeller,ciutat de Jaume I, Nimes,ciutat romana,i seguirà cap al Nord fins Lió( Lyon pels franchimans) des de la capital franco-provençal podem enllaçar amb la Saboia i amb l’ Estat de Ginebra ,a la confederació helvètica, i amb el nord de l’Occitanía,Vichéi,Clarmont,Menda…..no us perdeu Menda,si hi podeu anar.
Amb això recuperem uns enllaços que ,fins ara facilitats amb l’ autopista,la Catalana , la Llenguadociana o l’Entre dos Mars, sempre hi ha hagut alguns malparits del nord o del sud qu’ han volgut trencar.
Per un montpellerenc,com fora Jaume I, ara seria més fàcil anar de Montpeller a València o a Alacant,tot i que el Gran Rei Jaume,fòu un gran viatger, feu 17 estades i llargues a la capital occitàna,i no l’ aturava res ni ningú,ara segurament n’ hagués fet dos-cents de viatges entre la ciutat que el va veure neixer i la que el va veure occir.
Per vos Jaume Rei. In Memòriam.
Montpelhièr 1208-Ciutat de València 1276.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!