miozz mirades

un bloc de maceració lenta (el bloc de la Dolors )

la classe d’avui:optativa aps temps lliure

Avui que organitzo la seqüència didàctica des de casa i que l’aula quedarà sota la responsabilitat del professorat de guàrdia, decideixo que ja és hora de fer-ho des del Moodle, que això afavorirà l’autonomia en la gestió de l’aula, i donarà millor encaix a l’eina 1×1, més enllà de les aplicacions usades fins ara (cerques,  blocs, googledocs, presentacions i processadors de text clàssics). Aquesta és una optativa creada a partir de zero, i encara hi ha espai per a l’assaig error. I espai per adaptar a la realitat del dia a dia de l’aula uns continguts i metodologia pensats quan l’alumnat encara era un nom sense rostre ni paraules.
                                                                                                               (segueix)



En síntesi, la matèria optativa
que cursen els meus alumnes de 2n d’ESO, vinculada al Departament de Socials aplica com a metodologia base l’ Aprenentatge
Servei, i el contingut i programació, de collita pròpia, es refereix al temps lliure, en general, i a les propostes de lleure educatiu i associatiu en particular.

Tant l’Aprenentatge Servei com l’Educació en el Lleure són temes que van
omplir de significat la meva feina el temps que treballava al
Departament. El poc % de la feina que es dedicava a temes conceptuals,
de contingut i orientació pedagògica, on podia abocar-hi una mica de
creativitat. També aquest pas per la “cuina” dels Plans educatiu d’entorn em va apropar al coneixement de dades de diagnòstic ben significatives respecte els índex de participació de l’alumnat en activitats d’educació en el lleure o altres de lleure educatiu. ïndex significativament baixos!
Ha estat un detall per part de l’institut on he
aterrat després d’aquests anys fora de l’aula, oferir-me la possibilitat
de dur a terme alguna cosa que ho vinculi.

Constato altra vegada que la feinada feta allà dalt no arriba als centres educatius, a les aules, que aquests són mons que funcionen en paral·lel i triguen molt a trobar-se. El document d’orientacions Aprenentatge Servei i Ciutadania en el marc dels Plans educatius d’entorn no és encara una referència ni per al professorat ni per la xarxa comunitària. Però jo el rescato sabent que em servirà de molt per bastir i conceptualitzar la meva proposta, i per ajudar a avançar amb passos petits però ferms en aquest itinerari ineludible del treball i aprenentatge en xarxa.

El propòsit d’aquesta optativa és clar: conèixer i reflexionar entorn el paper que juga i ha jugat el
temps lliure – conceptualment i com a motor de vida social i cultural –
en diferents etapes històriques i a diferents lloc del món, conèixer
i analitzar els interessos i usos dels joves actuals durant el temps lliure,
conèixer i valorar les diferents possibilitats i ofertes d’oci que aporta l’entorn
més proper, analitzar i valorar els pros i contres de diferents opcions d’oci i ús
del temps lliure, descobrir les virtuts del lleure associatiu, descobrir
les mancances en aquest àmbit, construir un argumentari a favor de la
participació en propostes de lleure educatiu i associatiu, i col·laborar
en la seva difusió anant a fer campanya a favor de la participació en
entitats associatives del barri als més joves, als alumnes de Cicle Superior
de Primària de les escoles de la zona.

De moment l’aprenentatge més gran -des del repte – per a mi ha estat apropar un món desconegut a un alumnat carregat de prejudicis contra qualsevol proposta d’oci que no sigui totalment lliure i majoritàriament individualitzada. Fer-los descobrir i donar valor a l’ocupació del temps lliure en activitats col·lectives, i l’ús del temps lliure per a finalitats comunitàries sense que perdin las seva funció lúdica i de gaudi personal ha estat el més difícil i reconfortant alhora. Estem en el camí. Un camí que per a mi també és, en certa manera, d’aprenentatge servei: mentre faig el meu servei propi de la docència, amb aquesta matèria experimento i aprenc respecte un tema que m’interessa.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.