Tot això són pel·lícules

bloc sobre cinema en català, dvd i coses...

12 de juny de 2008
0 comentaris

Les multinacionals malvades i ‘Michael Clayton’

Fa uns dies que es pot llogar el DVD de Michael Clayton (DeAPlaneta, 2007), la penúltima pel·licula com a intèrpret del cineasta Sidney Pollack, qui formà part d’un repartiment encapçalat per George Clooney.

Michael Clayton és un advocat encasellat en la tasca d’arreglador de situacions brutes a un bufet de grans dimensions. En el sou li van les maniobres dubtoses, les relacions privilegiades amb policies de confiança… i la recompensa per haver de conviure amb unes activitats tan poc gratificants a la consciència. Arthur Edens és un altre company de bufet, un esquizofrènic addicte al treball que, de sobte, sent la necessitat de rebelar-se. Aquesta rebel·lió, en el marc d’una importantíssima demanda civil arran d’un pesticida tòxic, posarà en qüestió la seguretat d’Edens i, de retruc, la del mateix Clayton.

Tony Gilroy, un dels guionistes de l’explosiva (i bastant memorable) trilogia sobre l’agent amnèsic Jason Bourne, s’ho pren amb més calma en el seu debut com a director. Amb el recolzament d’un actor carismàtic i conegut per implicar-se periòdicament en drames amb aire progressista, Gilroy intenta una jugada difícil: una intriga dramàtica pausada, freda, dinamitzada per mesurats i puntuals esclats de violència. Als consumidors de blockbusters els va semblar avorrida, i als cinèfils més exquisits els va semblar un drama amb masses concesions a la comercialitat. Una llàstima, perquè el film està destinat a ser revaloritzat: un intens monòleg inicial copsa l’atenció mitjançant la paraula, i un memorable final ho fa primer mitjançant veu i imatge i després mitjaçant la imatge pura.

Fàcilment el nucli central de la pel·lícula pot semblar mancat d’empenta, però compensa: Gilroy es pren el seu temps per resoldre la trama, i per visualitzar els conflictes i les greus insatisfaccions existencials dels seus personatges, servs d’uns poders que els sobrepassen. El món representat, regit únicament per les transaccions comercials, és adeqüadament fred, prou com perquè fins i tot un assassinat resulti esfereïdorament asèptic, esterilitzat. Atenció al paper de Tilda Swinson (Constantine), guanyadora de l’únic Oscar que es va endur la pel·lícula d’entre set nominacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!