Mandat 1-O: Edificar la República Catalana Independent

2.044.038 VOTANTS, EL 90% A FAVOR DEL REFERÈNDUM D'AUTODETERMINACIÓ DE CATALUNYA ( 1r octubre 2017 ). Objectius: Completar la DUI, assegurar la Llengua, institucionalitzar la República i el territori.

24 de març de 2007
Sense categoria
0 comentaris

491 – Preludi de la Independència. Capítol V. “Batista i Roca, autèntic independentista!”

Preludi de la Independència de Carles M. Espinalt, 1992

CAPÍTOL   V

EL CÍNIC ESBORRAR

ELS INDEPENDENTISTES  DE LA HISTÒRIA

Quan un país pateix una crisi de dignitat

patriòtica el civisme dels seus millors homes  és silenciat, mal vist i fa nosa a tots aquells  que no suporten la conducta exemplar i se’n  mofen dient que és candidesa. Ells, voldrien  que habilitat política equivalgués a tripijocs  entre bastidors i talent directiu fos sinònim  d’embolicar la troca. Talment com si tot fos  una ensarronada.
     
No ens enganyem, persones així no podentenir de gent independentista com Josep Ma.Batista i Roca ?i novament em valdré d’una  figura paradigmàtica? una idea gaire millor

que la declarada per Josep Pla, quan en un

cert racó de les seves Obres Completes, hom

hi pot llegir: «El Sr. Batista i Roca que fou

com a separatista i catalanista, militarista.

Família rica ?negoci de bacallà?.

Universitat de Cambridge ?Anglaterra?. No

crec que tingués mai cap adepte. Decadència

inevitable del cognom.»

Per fortuna a Josep Ma. Batista i Roca no

el preocupaven gaire els judicis que d’ell es

poguessin fer. Tot el seu patir era la situació

del nostre poble. Tota la seva vida va ser un

preludi de la Independència de Catalunya. I

sabia que això seria possible, quan ja no hi

hagués una majoria de catalans que van pels

carrers amb la mirada esporuguida. Ens

conexia molt bé Batista i Roca. Justament, ell,

és el primer que va fer-nos el diagnòstic exac-

te sobre les peculiaritats del nostre caràcter

esclavitzat. No discutirem ara si després va

encertar o no el remei, però no va fallar gens

ni mica en dir-nos el mal que patíem. L’any

1928 escrivia: «Un senzill cop d’ull al caràcter

actual de la nostra gent no ens dóna gaires

motius per a ésser optimistes.» Ens veu ja

amb unes inhibicions i una manca de gosadia

que crea en el nostre ànim una situació que

Batista i Roca defineix així: «Ens fa donar

irreflexivament per descomptada la derrota

abans d’intentar l’atac.» Això sí, ens molesta

que se’ns ho retregui però cal encarar-s’hi si

d’una vegada volem enfortir el nostre caràcter

atuït i espantadís. «Davant d’una dificultat ?

prossegueix Batista i Roca?, tenim mil

maneres de vorejar-la, d’aclucar els ulls per

no veure-la o de fer mostra de la nostra iro-

nia, pensant vèncer-la, però l’obstacle resta.»

En els últims anys de la seva vida, Batista i

Roca recordava el seu diagnòstic ?formulat

gairebé cinquanta anys abans? amb la

nostàlgia i amb la recança de no haver pogut

fer tot el que hauria volgut per ajudar-nos a

refer el nostre caràcter. Jo li assegurava que,

per a mi, va ésser una llàstima no haver

conegut el seu diagnòstic cap allà l’any 1955,

quan polemitzava jo amb Vicens Vives i amb

vehemència no m’estava d’engaltar-li que era

un error que pagaríem molt car, afirmar que

els catalans anem del seny a la rauxa. En tot

cas, el català és l’home que va del seny a la

xerinola, com si amb rialles pogués esvair les

angoixes. No ens vanagloriem d’ésser la gent

que es riu del mort i de qui el vetlla?

Confessions així, motivaven que Batista i

Roca posés una cara consirosa on s’hi podia

veure com havia patit aquell home des de

l’exili, per no haver pogut estar a prop

d’aquells sobre qui, ell, hauria volgut exercir

un mestratge. Per a mi, representa un incal-  culable capital de saber, l’haver tingut el privi-

legi de mantenir amb Batista i Roca una

trentena de llargues converses, la major part

d’elles a casa meva. Les altres anant-lo a

veure jo a ell, ja malalt de mort. Parlàvem i

tornàvem a parlar de la situació de Catalunya;

del tema mai no se’n cansava.

En alguns moments semblava indignar-se

quan jo referia que, a Catalunya, el problema

més que cenyir-se a la preparació del poble,

rau en la forta inconsciència dels qui es diuen

dirigents. «Mireu si en són de curts i despreo-

cupats ?recordo que un dia li relatava? que

ni han comprès les peculiaritats del feixisme

espanyol ni en coneixen les quimeres dels

seus principals animadors i teòrics.»

Com fent una pausa, vaig cercar papers

del meu arxiu i amb major èmfasi vaig afegir:

«Qui s’ha preocupat de què deia Ledesma

Ramos que, l’any 1931, exclamava amb

ràbia: "Por muy pocas ideas que se tenga a

cerca de las características regionales de

nuestro país, aparece de modo diàfano que la

unidad nacional peligra tan solo en Cataluña,

donde la opinión autonómica es un separatis-

mo solapado que espera cobardemente su

hora."»

Volia posar de manifest a Batista i Roca

que, els polítics catalans actuals, ni a tocar

del nas flairen les obsessions, els deliris i els

prejudicis que són l’essència dels espanyols,

tinguin la ideologia que tinguin. Li citava de

nou Ledesma Ramos, amb l’afany de veure

quines consideracions en trauria. La frase,

també del 1931, portava cua: «El pueblo

vasco es de una nobleza y de una lealtad tan

notorias que convierten su pleito regional en

una reclamación inofensiva e ingenua.»

Escoltada la lectura, Batista i Roca va que-

dar pensarós un instant, per comentar

després de forma contundent: «I, aquesta

concepció continua igual, encara que els

mateixos polítics catalans no vulguin que

sigui dit. Ben mirat, els Adolfo Suàrez i els

Felipe Gonzàlez han estat "mandos" més

importants o menys de les organitzacions fei-

xistes. D’on els vindria ara desmentir els

dogmes espanyolistes redactats pels seus

antics mestres? Així, els bascos seguiran

essent "nobles, inofensivos e ingenuos" per

més guàrdies civils que els matin i nosaltres

uns "separatistas solapados que esperan

cobardemente su hora", per més que els fem

bona cara quan ens escuren les butxaques.»

«A Catalunya ?vaig respondre-li- només

podrem sortir-nos de tot això formant uns diri-

gents amb tremp, replantejant-nos totes les

idees de nou i mirant-nos les coses des d’un

altre angle de visió, capaç d’animar els apo-

cats i de retornar l’esperança als decebuts.»

Unes setmanes més tard d’aquesta conver-

sa ?parlo de l’any 1977?, Batista i Roca

publicava al diari Avui un article que porta per

títol Tornar a començar. Sens dubte, una

mena de compendi del seu pensament els

darrers anys de la seva vida. El títol no pot

ésser més significatiu: Tomar a començar.

L’article s’inicia amb una frase d’allò més

característica de l’estil de Batista i Roca, ja

que els seus pensaments més originals,

sovint portaven un contrapunt que subratllava

amb el to de la veu. Fins i tot solia remarcar-

ho amb un guió quan escrivia. I, aquell dia,

escrivia: «Ens varen robar la cartera. Ara

diuen que ens la volen tornar ?però buida.»

Observi’s que després de «tornar», posa el

guió, recurs que li permetia, àdhuc quan par-

lava, augmentar el to cantellut i càustic.

Llavors, queien com un cop de massa expres-

sions com: «però buida».

Crec que Batista i Roca és un dels homes

més eminents que ha donat la nació catalana

i el seu millor professor de civisme tal com

recordava jo mateix en l’angoixosa hora del

seu enterrament al Cementiri Nou de

Barcelona. Encara ara us confesso que el

trobo a faltar. La seva sola presència segur

que hauria accelerat el preludi de la

Independència de Catalunya. No anem més

lluny, quan aquest estol de joves deixebles

meus van per ciutats i viles del nostre país a

propagar la pregunta: «Serà el 1992 l’any de

la Independència de Catalunya?», però no

perquè la gent la contesti amb un «sí» confiat

o amb un «no» poruc, sinó des de la creació

de noves imatges motivadores que renovin

les argumentacions dels nostres drets amb un

vigor psíquic que sigui capaç de fondre els

obstacles. 0 ja no és veritat allò que la fe fa

moure muntanyes? Doncs bé: quan els meus

deixebles tornen a Barcelona i m’expliquen

les trifulgues que han passat, sovint, allò que

faig primer que res és preguntar-me a mi

mateix: «Sobre això, què hauria dit Batista i

Roca?»

Algú pot pensar si tan operants eren les

maneres de fer i la forma de veure’ns a tots

nosaltres, quan Batista i Roca retornà de

l’exili, per què no va trobar molt més escalf i

acollida a la Catalunya de I? nova restauració

borbònica? Per un costat ell tenia ja vuitanta

anys i el país, per altra banda, vivia uns

moments de considerable confusió política.

Recordo que quan l’any 1976 jo recomanava

a molts homes amb neguit polític que caldria

donar suport a Batista i Roca per a formular el

preludi de la Independència de Catalunya, la

proposta no encaixava. Uns em deien que era

massa de dretes, cosa que després no els ha

fet pas arrufar el nas i cofois han figurat a les

candidatures electorals del nacionalisme més

dretà. Altres, que hom sospitava si s’afaitaven

cada matí tot cantant «La Internacional»,

apuntaven que, Batista i Roca, era un exaltat

extremista i que, Lenin, ja havia sentenciat

que l’esquerranisme era la malaltia infantil del

comunisme. Etc.

Tot plegat, ens retornaria a parlar de nou

d’aquells que deliberadament confonen capa-

citat política amb embolicar la troca.

Tanmateix, en el fonament de tot això hi tro-

bem un mal pitjor. Parlem-ne: Encara que

només fos per rentar-nos la cara amb un drap

brut ?i amb la plena benedicció de l’«impe-

rio»?, en les darreres dècades s’imposà una

versió falsa sobre la manera d’ésser els cata-

lans, que tranquil?litzava el complex de

culpabilitat de molts conservadors i, alhora,

seduïa els progressistes perquè confiaven

que ens faria superar el romanticisme.

D’aquesta versió de conveniència, amb

l’afany de fer-ne un elogi, Raimon Galí, n’ha

donat una síntesi que resulta clarificador de

transcriure: «Un dels mèrits d’en Vicens Vives

i la seva escola és que va saber utilitzar

correctament tot el que l’escola marxista té

d’aprofitable. L’altre mèrit, el de la seva visió

de la nostra extrapolació entre seny i rauxa,

em sembla la sola explicació psicològica amb

certa coherència sobre la nostra personalitat.

Totes les altres són pura literatura de fum.»

Així, ja sabríem a què atenir-nos. Les inter-

pretacions de la gent catalana, com la de

Batista i Roca, que no tenien res a veure amb

el joc de disbarats del seny i la rauxa, eren

«literatura de fum». I, el fum, no té cap con-

sistència i l’esvaeix el vent. En resum, de no

haver estat per mitja dotzena d’amics que

hem maldat per mantenir-ne viva la figura,

podríem pensar si Batista i Roca no havia

existit mai o si era un bandoler del segle XVII,

o si ara l’inventàvem, talment com qui crea un

personatge de novel·la per passar l’estona. I,

tot plegat, una altra interpretació del preludi

de la Independència de Catalunya ens l’hau-

rien escamotejat.

Carles M. Espinalt
(Preludi de la independència, 1992)

——————————————————————–

No us oblideu de llegir a En Carles M. Espinalt "Preludi de la Independència" post 479 (IV) – post 475 (III) – post 463 (II) – post 461 (I)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!