Mitra, divinitat solar d’origen persa, clava el punyal al toro, tot simbolitzant l’entrada del Sol a Taure. Lògicament, és protector de la vegetació revifada per la sang de la víctima celestial. (continua)
Osiris, déu de la vegetació, ensenya l’agricultura i fomenta la civilització. Se’l simbolitza pel bou i és identificat amb el Sol en tant que força generatriu. És mort per Set, esquarterat i els seus membres escampats, però ressuscita.
Orfeu, poeta, músic i teòleg, encanta éssers animats i inanimats (vents, rius, arbres) amb la seva cítara o lira, que ha rebut d’Apol·lo, déu solar. Duu d’Egipte a Grècia els misteris anomenats “òrfics”, esclar. Quan la seva estimada Eurídice mor, baixa sense vacil·lar a l’Infern a reclamar-la. Hades i Persèfone, les divinitats infernals, commogudes per la seva música trista i bellíssima, accedeixen a que ella pugui tornar, però incomplint ell la promesa de no mirar enrere, la perd per a sempre. Vaga pels boscos i és especejat per les Mènades o per dones tràcies, despitades per la seva indiferència amorosa.
Adonis neix dels amors incestuosos d’una mare/arbre: Mirra. És acollit i criat per les nimfes i es dedica a caçar. Com que fa patxoca a Afrodita, el gelós Ares es transforma en senglar i destrossa Adonis. Afrodita aconsegueix de Zeus que el deixi sortir de l’infern, però Persèfone, esposa d’Hades, el vol per a ella. Se li permet passar sis mesos a la terra i sis mesos a l’infern. És clarament un déu/símbol de la vegetació i el seu nom (el Senyor) ens “sona” força a un tal Adonai, eh?
Attis és un jove pastor frigi estimat per Cíbele. Aquesta (que li havia confiat el seu culte, a condició que es mantingui celibatari) gelosa, mata la rival (una nimfa), el fa embogir i a ell, doncs, no se li acut res més que castrar-se. Per a que deixi de sofrir, és transformat per Zeus en un pi, a precs de la deessa, ja penedida.
En resum, el toro celestial i els déus que moren i ressusciten o són esquarterats i escampats, simbolitzen la fecundació, la creació, el ressorgiment de la primavera. Són l’evolució natural de l’empenta d’Àries. Del sacrifici d’aquests déus ambigus i celibataris neix la vegetació.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!