No han trigat gaire els grans “tour-operadors” europeus a reaccionar davant l’anunci de la taxa turística als establiments catalans. De moment ha sigut Thomas Cook -un dels més importants, que transporta anualment 140.000 turistes a Catalunya- el que s’ha dirigit per e-mail a responsables hotelers catalans per mostrar el seu desacord amb la mesura i deixar clar que els seus clients preferiran altres destins, però no es descarta que el segueixin altres grans operadors. Els hotelers gironins, que ja advertien del perjudici que podia suposar la mesura per als seus negocis -si bé potser no esperaven que les reaccions fossin tan ràpides- estan traient foc pels queixals, fins al punt que el seu president, Antoni Escudero, va ser així de clar en conversa amb Diari de Girona: “si la taxa ha de servir per tenir diners per fer promoció turística, preferim que no es faci promoció”.
Beate Stahle, contract manager per a l’Estat espanyol de Thomas Cook ha escrit un correu electrònic -que reproduïm aquí al costat- que més que crítica, sembla tota una advertència al Govern de la Generalitat. Stahle no amenaça en cap moment, però les seves frases són ben entenedores: “Esperem que els servirà d’experiència Balears/Mallorca amb l’ecotaxa fracassada, per no cometre un error semblant”, i sobretot, que la taxa turística “crearà molt mala imatge de Catalunya al països emissors” i una “pèrdua notable de clients que es dirigiran a destinacions més econòmiques”. No és un brindis, ja que la possibilitat que els seus clients vagin a altres llocs a passar les vacances està a les mans de la pròpia Thomas Cook.
I Thomas Cook -com la resta d’operadors- està molt enfadat amb el Govern català. Com també esmenta la carta, tot i mantenir programes que porten a Catalunya centenars de milers de turistes, mai han rebut cap suport institucional, i saben que n’hi ha que sí que en reben: “per exemple el suport que reben algunes compa?nyies de baix cost”, en clara referència als acords amb Ryanair.
Els preus ja pactats
El problema amb què es troben els “touroperadors” ja el van advertir alguns empresaris hotelers quan es va anunciar la taxa, i el recorda el representant de Thomas Cook a l’e-mail: en treballar amb paquets de turistes, ja tenen pactats amb els hotels els preus d’estada dels seus clients -i així els han venut o els estan anunciant als seus països d’origen- per als anys 2012 i inclús 2013, i ara es neguen lògicament a modificar-los a l’alça. Si s’aplica la taxa, per tant, els hotelers que treballen amb els “toruoperadors” es trobaran davant la disjuntiva de perdre els clients o de pagar ells la taxa que en teoria haurien de pagar-los els turistes a ells. Les dues solucions són perjudicials econòmicament, ja que amb els grans operadors es treballa en preus el màxim d’ajustats i la més petita modificació es tradueix en pèrdues.
De moment ha sigut Thomas Cook qui primer ha posat en solfa la idea de la taxa -i més, com recorda la pròpia carta, quan a la resta de l’Estat no s’aplica i per tant els clients poden anar-hi a un preu més baix-, però amb tota seguretat altres grans grups no trigaran a expressar opinions semblants.
Antoni Escudero, president de la Federació d’Hostaleria de les Comarques de Girona, desconeixia que Thomas Cook hagués enviat aquestes cartes, però no se’n sorprenia.
“No volem promoció”
Indignat des que es va saber que la Generalitat imposava la taxa, Escudero va manifestar ahir a Diari de Girona: “Volen posar una taxa per tenir diners per fer promoció turística? Doncs no volem promoció, que se la guardin”. No només aixó, sinó que en relació a la notícia que ahir publicava Diari de Girona, segons la qual sense la taxa turística difícilment el Govern podria fer front al pagament del contracte amb Ryanair perquè l’aerolínia continuï a Girona, va indicar de manera similar: “doncs que marxi Ryanair, és preferible a la imposició de la taxa”. Tanmateix, respecte a això darrer, va afegir que “sembla que per altres compa?nyies sí que hi ha diners”. Els representant dels hotelers gironins troba lògic que els grans operados no vulguin variar els ?preus que ja han pactat amb els hotelers. “I nosaltres què hem de fer? Perdre els clients o pagar la taxa de la nostra butxaca?”, es pregunta. Segons Escudero, el dany per a la imatge de la marca turística Catalunya ja està fet des que es va anunciar la taxa, com ho demostra la reacció de Thomas Cook “i d’altres que el seguiran”.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
França té una taxa turística que els hi funciona molt bé. La llàstima és que en les “nostres” (?) contrades, ademés de dependre d’una administració aliena, d’una cosa bona dels demés en fem una còpia dolenta… Segurament és qüestió de mentalitat i del tipus de turisme desitjat.
Atentament
Els comerços per si sols no representen cap font d’ingressos, perque depenen dels cèntims provenents dels altres sectors.