Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

Amagada Memòria (amb a d’Arnest i m de Mestre)

Deixa un comentari

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

Un lamentable episodi de censura, explicat a l’annex final, reclama esvair l’oprobi que pateix Arnest Mestre i Artigas (1884 – 1968). L’Enginyer, com era conegut a Felanitx, va ser un científic emprenedor que transformà la vida del poble i es va distingir per les conviccions i el compromís social. Serveixin aquestes pinzellades d’urgència com a aportació primerenca a la biografia reparadora que roman pendent.

* * *

Il·lustració: Carnet de la Junta Vitivinícola (1934)

* * *

Els orígens familiars

Els orígens familiars se localitzen a Occitània. D’allà, el segle XVII, la nissaga es traslladà i s’instal·là a Catalunya. Arnest va néixer l’any 1884 a Sant Pere de Ribas (el Garraf), a la casa pairal de Can Geló. que havia construït son pare, membre d’una família d’indians (els coneixien com “els americanos”) que havien anat a fer fortuna a meitat del segle XIX a Santiago de Cuba. La casa, amb dos pisos i sense grans ornaments, és d’estil neoclàssic, com s’usava aleshores, i va ser edificada l’any 1875. (1)
Josep Mestre i Mestre, son pare, va inculcar als seus fills (Josepa, Cristòfor, Arnest, Rosa i Josep) l’amor a la terra i al poble. A la primera calia estimar-la, perquè és font de subsistència i referència dels orígens. Al segon, calia brindar solidaritat, perquè el bé comú preval a l’individualisme. Aquesta doble concepció d’arrelament i de germania, abanderada per un emigrant retornat al país, avivà el sentiment catalanista i va incidir en l’orientació dels estudis dels fills.

.

El germà gran, símbol i referència

Cristòfor (1879-1969), cinc anys major, seria un far, una guia i un exemple per a Arnest, el qual seguiria les seves passes i n’obtindria suport i profit professional. Efectivament, Arnest va anar darrera l’estela del seu germà. No debades, Cristòfor havia estat un estudiant modèlic que, ja al Col·legi dels Escolapis de Vilanova i la Geltrú, de les 18 assignatures del batxiller, va obtenir 17 excel·lents i un notable. Després, va ser el número 1 de la promoció d’enginyers a Madrid amb la nota més alta obtinguda mai abans: un 9,41 de fi de carrera. Amb aquell expedient acadèmic, Cristòfor va accedir l’any 1907 a la plaça desitjada de director de l’estació enològica de Vilafranca del Penedès, on va posar en pràctica els seus alts coneixements i va incidir en la renovació i modernització dels processos vinícoles. D’aquesta manera, va optimitzar la producció de manera satisfactòria, va potenciar la qualitat dels vins i va multiplicar el prestigi del Penedès. L’èxit obtingut es va estendre arreu i, de part i banda, el reclamaven per a assessorar els cellers de les més importants zones vinícoles. Ell va ser l’artífex de les creacions dels cellers de Jumilla, Cariñena, Almendralejo i, com veurem, el de Felanitx. Malgrat aquesta activitat que podríem dir “exterior”, va mantenir un compromís polític, fins al punt de fer costat a les candidatures catalanistes. Aquesta estreta interrelació amb el catalanisme era general del sector i, més concretament, dels enginyers agrícoles (1).

En l’entretant, Arnest acabava el batxiller al mateix col·legi que havia anat el germà gran i, tot i no igualar els nivells de Cristòfor, també amb bones notes i com a alumne destacat. A La Vanguardia de dia 14 de març de 1900, es publica la crònica d’una vetllada poètico-literària celebrada en el Col·legi dels Escolapis de Vilanova i la Geltrú: “Las poesías que recitaron fueron muy celebradas, sobresaliendo la titulada «El sufrimiento de una madre», así como otra titulada «La Veu de Catalunya» que fue recibida en medio de grandes aplausos y que recitó muy bien el joven don Ernesto Mestre”. Acabat el batxiller, de nou rere les passes del germà gran, iniciaria la carrera d’enginyer agrònom. En acabar-la i després de finalitzar també la prestació militar, Arnest s’incorporà l’any 1909 a l’Estació Enològica de Reus com a enginyer agregat a la Direcció de Claudi Oliveres(3). Durant la seva estada a Reus, Arnest Mestre ja començarà a practicar una de les activitats que l’acompanyaran al llarg de la vida: la de conferenciant (4). Convidat per la Societat Agrícola i el Cercle Democràtic de les Borges Blanques, instrueix els pagesos sobre les malalties i el conreu de l’olivera. En el capítol personal, es casa amb Maria Assumpció Giral, amb qui tindrà quatre filles: Maria, Adelina, Josepa i Rosa.


Felanitx terra de vins

Mentre Arnest acabava la carrera, liquidava el servei militar, començava la seva tasca professional a Reus i iniciava un nou estadi familiar, Cristòfor continuava la seva gran tasca de divulgador i promotor de la cultura del vi. El mes d’agost de 1908 va fer una conferència a Felanitx, antiga terra de bons vins. A la memòria del poble romania viva encara la tragèdia que havia representat la fil·loxera. Només vint anys abans, el prestigi i la qualitat dels vins felanitxers eren reconeguts arreu, fins i tot i sobretot a terres occitanes i franceses de famoses vinyes.

La dècada dels anys 80 del segle XIX, Felanitx exportava vi, principalment a Espanya i a França. Des de Portocolom s’embarcaven molts més litres que des de tots els altres ports de Mallorca. Va ser aquesta prosperitat econòmica, feta des de la iniciativa privada i sense suport públic, la que va aprofitar la monarquia espanyola quan, l’any 1886, la reina regent conferí el títol de Ciutat a Felanitx; la tercera després de Palma i d’Alcúdia. Però aquella eufòria va viure el drama molt aviat. L’any 1892 a Son Artigues de Porreres va arribar la fil·loxera i en dos anys s’arrabassaren les vinyes ferides de mort. L’arribada de la plaga va afectar l’economia del poble i determinà la ruïna, la desgràcia i, en més d’un cas, la mort d’algunes persones. La demografia se’n ressentí com mig segle abans, amb la timba que enterrà 414 persones. La fil·loxera seria un nou enterrossall i famílies senceres emigraren a França, Alger i llocs amb noms retocats: Ses Bones Aires, Montifideu…

Els glosadors esmolaven la ironia:

Si aquest mal persevera

dins poc temps per missa dir

hauran d’anar a cercar el vi

a qualque nació estrangera.

Havia passat una quinzena d’anys d’ençà d’aquella malifeta que havia fet recular Felanitx. Massa poc temps per haver oblidat els anys d’esplendor i de riquesa que, ara, Cristòfor Mestre rememoraria als felanitxers amb una nova i optimista proposta orientada a desafiar el futur. Aquella conferència va resultar determinant per al futur social i econòmic del poble. Amb la seva experiència, amb els precedents d’altres zones vinícoles que, amb els seus bons consells, havien esdevingut pròsperes i productives, la conferència va sacsejar l’immobilisme de Felanitx i va activar una intensa i immensa activitat. Les reunions es multiplicaren per assolir els objectius que els havia proposat el Director de l’Estació Enològica de Vilafranca del Penedès. Sempre en contacte amb Cristòfor, els felanitxers varen seguir les pautes que els indicava. La primera va ser impulsar la creació, l’any 1910, de la Caixa Rural d’Estalvis i Préstecs de Felanitx, orientada a promoure l’estalvi i afavorir el crèdit a les classes populars i “al fomento de la agricultura y ganadería, adquiriendo máquina agrícolas, semillas, plantas y fertilizantes”. Al capdavant, s’hi va posar Mn. Miquel Caldentey, es capellà Sard. Ben aviat s’hi adscriviren molts dels pagesos de la contrada. Aquella iniciativa tenia l’objectiu de disposar del finançament futur necessari i va resultar cabdal.

A continuació, dia 10 d’octubre de 1910, l’Ajuntament i la Cambra Agrària s’adreçaren al Ministeri de Foment amb la proposta de poder crear una estació enològica. Amb rara diligència administrativa, dia 1 de desembre d’aquell any es va rebre l’autorització i, el febrer de 1911, es va constituir la junta rectora, amb presència de tots els partits polítics, la Cambra Agrària, el Banc de Felanitx, la Caixa Rural, alguns pagesos, comerciants i propietaris, representants de la Parròquia, membres de tots els partits polítics i s’anomena president el batle Joan Caldentey.

.

Una iniciativa ben reeixida

Hi havia una il·lusió col·lectiva mai vista. L’activitat era frenètica. Va signar el projecte Antoni Ballester, en qualitat d’enginyer agrònom provincial, però se sap que l’autoria corresponia als germans Cristòfor i Arnest. Es va procedir a convocar la subhasta de les obres i dia 8 de desembre de 1912 el nou batle, Guillem Puig, posava la primera pedra de la futura estació enològica amb un pergamí que transcrivia l’acta d’aprovació i destacava “l’esperança d’una nova era de producció vinícola que ha d’obrir-nos camins de riquesa i prosperitat”. Les obres es feren amb gran diligència i s’acabaren l’any 1913. Era imprescindible posar-hi al capdavant una persona preparada i els felanitxers s’adreçaren a qui els havia seduït i engrescat en el projecte. De fet, encara avui l’Enciclopèdia Catalana atribueix la fundació a Cristòfor. El cert és que aquest no dubtà gens en convèncer el seu germà d’assumir aquella responsabilitat. Tot i les expectatives laborals que Arnest s’havia creat a Reus, tenia la convicció que Felanitx reunia les millors condicions per a endegar un projecte ambiciós amb gran seguretat d’assolir els objectius. Dia 14 de gener de 1913, el corresponsal de Palma del diari La Vanguardia informa que “Ha sido nombrado director de la Estación Enológica de Felanitx Don Ernesto Mestre” (5).

Des de l’arribada a Mallorca, Arnest Mestre va merèixer interès i atenció. El 14 de maig de 1915, amb gran assistència de públic, va fer una conferència a Inca. El setembre d’aquell any, a El Cultivador Moderno, iniciava les seves col·laboracions amb la secció “Un consejo práctico mensual”. Comença a publicar articles a revistes especialitzades i butlletins de les cambres agràries. El 1916, editats per l’Estació Enològica de Felanitx, començaria a publicar opuscles orientats a la formació (Curso teórico-práctico de vinicultura, Curso intensivo de Enología, Las enfermedades de la vid…). En pocs anys, el prestigi d’Arnest va créixer i el va convertir en un personatge conegut i respectat per revolucionar i enriquir el poble de Felanitx.

L’impuls de la seva gestió va ser fulgurant. L’economia va millorar a les totes, es crearen molts de llocs de feina, directes i indirectes, i els termòmetres que mesuren la riquesa d’un poble s’enfilaren als nivells més alts. Comprovada la millora qualitativa dels vins, molt especialment el rosat de taula conegut popularment com a clarete, va activar les vendes i impulsà les exportacions a Espanya i, via una línia marítima creada expressament per tal funció, al port de Seta al Llenguadoc, des d’on es distribuïa a Europa. Tot plegat havia anat tan aviat que molts ho consideraven un miracle i, posats a dir a quin sant es devia, la gent, de manera unànime i col·lectiva, assenyalava la gestió intel·ligent d’Arnest Mestre a qui el poble ja coneixia com l’Enginyer.

Amb les previsions desbordades, es va fer imprescindible la creació d’una gran bodega com a centre de producció i magatzem. Així es va posar en marxa el Celler Cooperatiu que, aviat, seria conegut popularment com El Sindicat. L’any 1919 es va constituir la nova societat i, com a fundadors, signaren els senyors Bartomeu Vaquer Veny, president de la Cambra Agrícola, Miquel Caldentey Tallades, president de la Caixa Rural de Felanitx i, naturalment, l’Enginyer. La bodega cooperativa, a la sortida del poble cap a Campos, als peus de la Mola, va ser dissenyada conjuntament per Arnest Mestre, que va marcar i definir els espais interiors, i el jove arquitecte Guillem Forteza, deixeble i admirador d’Antoni Gaudí, que va dotar les edificacions d’una singular imatge modernista (6). Les obres s’iniciaren l’any 1920. Tothom estava admirat del canvi de rumb del poble.

Dia 22 de maig de 1920, l’Ajuntament de Felanitx declarava Arnest Mestre fill adoptiu de la ciutat. L’any 1922, una vegada enllestides les obres del Sindicat, amb el nom de Via Arnesto Mestre, se li dedicava un carrer important (7). El 3 de setembre d’aquell any, per acord de la Junta, a la sala de les tines, com a homenatge i agraïment, es destapava una placa de bronze dedicada a “Arnest Mestre, ànima i propulsor del celler cooperatiu” (8). Si tenim en compte que Arnest havia arribat al poble l’any 1913, ens trobarem amb un cas únic, tant a la història del poble com de la de Mallorca, d’una ascensió social amb tant d’impacte en menys d’una dècada.

.

Una aureola de popularitat

A partir del reconeixement públic com fill adoptiu i de la dedicatòria del carrer, l’Enginyer era cada vegada més reclamat com a assessor arreu de Mallorca per ajuntaments o particulars i desenvolupava una frenètica activitat en molts de camps. El prestigi d’Arnest s’expandeix arreu i es veu obligat a una intensa vida social: conferències, convencions, jornades, banquets, homenatges… Les notícies de premsa recullen nombroses activitats. Escriu a diverses revistes especialitzades i participa, com a ponent, a moltes de convencions i congressos. L’any 1925, Arnest Mestre tradueix al castellà el Tratado de Enología de l’italià Antonio Francesco Sannino, professor de les universitats de Peruggia i Torino, amb el qual mantindrà correspondència amb intercanvi de coneixements. D’ençà d’aquella relació professional, tot i la mort sobtada de l’autor l’any 1927, Arnest Mestre farà nombroses visites a Itàlia, on establirà importants llaços personals afectius. El llibre, de gairebé mil pàgines i ben il·lustrat, va esdevenir un manual de culte i un referent indispensable en el món dels vinicultors, i fou objecte de diverses edicions posteriors. (9)

La presència de l’Enginyer a la premsa local i, de forma habitual, a La Vanguàrdia de Barcelona, és constant. El setembre de 1921, a Logroño, se celebra la segona Asamblea Nacional de Viticultores. Entre els ponents, apareixen Claudi Oliveras i Cristòfor Mestre per Catalunya i Arnest Mestre per Balears. El 12 d’abril de 1922 es nomenat director de la Granja Agrícola. El maig del 1923 el Congrés de la Federació Agrícola Catalanobalear es va fer a Sóller, i s’inicià amb un discurs d’Arnest Mestre. Dia 16 de març de 1925 la societat Fomento de Civismo, destapà un retrat seu i se li va retre homenatge (10). El 15 d’abril de 1926 se li va concedir la “Encomienda de número al Mérito Agrícola” i, per brufar aquella distinció, dia 27 d’aquell mes se li va fer un sopar d’homenatge a Palma que tindria continuació a Felanitx, dia 6 de setembre de 1927, arran d’haver rebut la insígnia de “Comendador del Mérito Agrícola”.

L’any 1927 va participar directament en la fundació i edificació d’un celler cooperatiu a Manacor. Impulsor i defensor abrandat de les organitzacions agràries, també va estimular la creació de les cooperatives agrícoles de Muro i de Sa Pobla, la Tafona Cooperativa de Sóller o les noves instal·lacions de les Bodegues Ferrer de Binissalem. L’any 1928, amb motiu d’aparèixer la publicació Mallorca Agrícola se li dedicà la portada (11). El seu nom ultrapassà l’àmbit de Mallorca i, en el camp agrari, era prou reconegut a bona part d’Europa. El mes d’octubre de 1929, quan es va celebrar a Barcelona el II Congrés Internacional de la Vinya i del Vi, Arnest Mestre va fer la lliçó inaugural, amb la conferència “Lluita contra el frau i l’adulteració dels vins”.

Dia 11 de gener de 1931 va ser promogut a l’escalafó i nomenat inspector general del cos d’enginyers agrícoles. El maig de 1932, amb motiu de la diada anual, Arnest Mestre fa un discurs a la Cambra Oficial Agrària. El 28 de gener de 1933 fa una celebrada conferència en el Casal Català de Palma. L’any 1934 és designat president del Instituto Nacional del Vino de Baleares(12).

.

El compromís cívic

La seva tasca professional, anava completada i complementada per una actitud d’implicació social i cultural. Al costat dels seus amics Andreu Crespí, Pere Oliver i Domenge, Pere Reus o Miquel Massutí, en condició de membre de l’Associació per la Cultura de Mallorca, figura entre els organitzadors dels Jocs Florals que es faran a Felanitx. També col·labora i participa en un cicle de conferències. El juliol de 1923, a Capdepera, comparteix taula amb el seu amic i company ideològic Emili Darder. El qui serà batle de Palma, parla sobre malalties i l’Enginyer d’adobs. Aquest cicle de conferències es farà durant els estius i durarà anys. Ho certifica que l’Associació per la Cultura de Mallorca, l’any 1928 organitza unes jornades similars a La Protectora de Felanitx, amb un cicle de conferències: Emili Darder (Les malalties infeccioses), Andreu Crespí (Les Estacions Prehistòriques de Felanitx), Arnest Mestre (La llimonera i altres cítrics), Mateu Oliver Capó (L’ideal en l’art) i Pere Oliver i Domenge (La Germania). També, des de l’Associació, s’organitzaven activitats educatives i Francesc de Sales Aguiló o Maria Mayol, entre d’altres, anaven als pobles a impartir cursets bàsics de català.

Qui vulgui decantar del vessant científic la ideologia catalanista, republicana i d’esquerres d’Arnest Mestre comet, més que un error majúscul, una autèntica violació a la seva personalitat, perquè en aquesta ideologia rau precisament un dels principals factors d’èxit: el compromís social implícit a les cooperatives i, en igual mesura, el component de solidaritat que exigeix el món agrari.

En el número 6 de la revista La Nostra Terra del mes de juny de 1928, amb la signatura A. Mestre, publicà “Impressions d’un viatge a Sicília”. És un escrit breu de només dues planes, però que reflecteix la simbiosi entre la ideologia i el coneixement científic. L’article descriu el viatge que va fer el mes de febrer d’aquell any. Com a investigador, fa un retrat des del punt de vista agrícola, amb esment a l’orografia i a la climatologia del territori, però tanmateix delata aquell axioma tan conegut que assegura que “la ciència no és neutral”. Ell, almenys, no s’amagava de mostrar cara i deixar constància del seu pensament. En una pinzellada sobre la geografia humana dels llogarets de la gran illa mediterrània, diu que “traspuen misèria” i adverteix que, tot i que “la gent és poc xerradora”, també “és noble i hospitalària”. Afirma que quan parlen sicilià són mals d’entendre, però arrodoneix: “l’italià sols el parlen per compromís, quan s’hi veuen obligats”. No cal dir que, tot l’article, com qui no fa res, estableix una comparança permanent amb Mallorca. Gairebé al final, aporta un quadre estadístic sobre el repartiment de les terres a Sicília que conclou: “787 individus estan en possessió de quasi una tercera part de la superfície total d’una illa de més de tres milions i mig d’habitants. Afortunadament aquest estat de coses es va modificant, i això millora la qüestió social agrària”.

Com es veu, en un breu article i amb només dues referències, mostra amb tanta de subtilesa com claredat dos dels seus compromisos ètics: la defensa de l’ús habitual de la llengua del país contra la imposició sobrevinguda, d’una banda, i la justícia social, de l’altra. Dues qüestions, la defensa del català i el millor repartiment de la riquesa, sobre les quals Arnest Mestre tornarà a incidir-hi tres anys després, en participar a la redacció de l’Avantprojecte d’Estatut d’Autonomia.

.

El Manifest de Palma

Dia 29 de maig de 1929, Arnest Mestre, juntament amb Josep Casesnoves, Gabriel Carbonell, Sebastià Simó, Antoni Ferragut, Guillem Forteza, Antoni Ques i Jaume Lluís Pou, redacta un llarg manifest que serà lliurat en mà, en forma d’instància, al batle de Palma. De manera extractada diu: “En condició de representants de Palma a la Comissió Executiva del Comitè de l’Exposició de Barcelona, hem recollit oferiments i suports dels directius de l’esmentat òrgan per dur a terme a Palma activitats que permetin aprofitar l’esdeveniment. Volem fer constar que construir, renovar i millorar són, a més d’una aspiració legítima, l’encàrrec que els homes aportam a la vida. En concret, proposam la convocatòria d’un Congrés Internacional de Turisme i un Certamen d’Art i d’Història de les Nacions Mediterrànies. Mallorca reclama aquests projectes a favor del progrés, creixement i desenvolupament de Palma, perquè la ciutat, com a capital de l’illa que a la Mediterrània té més renom pel seu passat històric i el seu present ple de vida en expansió, ha de posar-se al davant d’aquests dos grans projectes. No fer-ho seria faltar al deure dels pobles moderns de superar-se i aixecar referències. En aquest desig no pot faltar l’empenta i el compromís de l’Ajuntament, sense el qual tots els suports que ens ofereix Barcelona minvaria la nostra responsabilitat moral. Per això, abans de concretar el pla, hem acudit a V. E. amb la sol·licitud que convoqui el ple d’aquest consistori i exposi la proposta d’aquest comitè, en la seguretat que s’adoptaran acords beneficiosos per a la ciutat i que l’Ajuntament assumeixi la construcció d’un edifici que abelleixi Palma dedicat a ser un Palau d’Exposicions d’Art i Història de les Nacions Mediterrànies. No existeix actualment falta de capacitat econòmica de l’Ajuntament. Al contrari, tenim uns grans recursos i només cal voluntat. Sense aquesta, passaran els anys i veurem amb dolor com els imposts dels mallorquins serveixen per transformar altres poblacions (Madrid, Barcelona, València, Màlaga, Cartagena…) que estan drenant els nostres capitals. Palma viu un moment decisiu en el seu desenvolupament. En la nostra exposició ens guia l’estima per la nostra ciutat i la confiança de caminar al compàs del progrés humà. Nosaltres, acostumats a la lluita, continuarem fent feina amb optimisme, segurs del triomf i amb la convicció del brillant futur de la nostra ciutat.” La proposta concreta de les infraestructures no amaga la crítica i la crida contra l’espoliació fiscal.

.

Redactor i firmant de l’Avantprojecte d’Estatut

No havia passat ni un mes, d’ençà de la proclamació de la República, quan dia 20 de maig de 1931, es procedeix a elaborar un projecte d’estatut per lliurar al President de la Diputació. Els redactors varen ser Francesc de Sales Aguiló, Emili Darder, Miquel Font i Gorostiza, Guillem Forteza, Joan Pons i Marquès i Elvir Sans, per l’Associació per la Cultura de Mallorca, Josep Casasnoves i Obrador i Guillem Roca Waring, per la Cambra d’Indústria, Comerç i Navegació i Arnest Mestre, per la Cambra Oficial Agrícola.

Les inquietuds d’Arnest Mestre, ja reflectides en l’article dedicat a Sicília o en el manifest de Palma, quant a la defensa de la llengua i la justícia social,amb manifest rebuig a l’espoliació fiscal, es veuran reflectides en dos aspectes claus. L’article 2 estableix que les llengües oficials són la materna i l’espanyola. A continuació aclareix que “el coneixement de la primera serà absolutament necessari als funcionaris, de qualsevol ordre i categoria, que prestin servei en el territori de la regió”. L’article 26, a la redacció original, establia que “La contribució del territori de la regió a l’Estat federal serà regulada per un concert econòmic semblant a l’actualment vigent per les províncies Bascongades i Navarra”. Després del debat que se celebrà en el Teatre Principal de Palma, aquest article es va modificar a la baixa i s’aprovà així: “La contribució del territori de les Illes a la República Espanyola serà regulada a cada una d’elles, pel règim econòmic que s’acordi entre elles i l’Estat.”

.

La implicació política

El compromís social i l’adscripció cultural d’Arnest Mestre, en companyia del seu cercle d’amics, el situen al costat d’Acció Republicana de Mallorca (13). Dia 11 de setembre de 1932, fa part de l’expedició mallorquina que viatja en el vaixell Ciutat de Barcelona, del qual penja una gran banderola amb el text: “Acció Republicana de Mallorca abraça Catalunya en recordar la llibertat”. A l’arribada al port de Barcelona, sonen les xeremies i, en manifestació, van a retre homenatge en el monument de Rafel Casanova. En representació dels mallorquins, Francesc de Sales Aguiló reclama l’ajut de Catalunya per tal d’aconseguir l’estatut d’autonomia i fa un clam per la retirada de l’article 13 de la Constitució que impedeix la lliure federació dels territoris catalans.

.

La guerra, la por i el silenci

El gener de 1935 torna a ser ascendit, per escalafó, a enginyer en cap de primera classe. El mateix any s’inaugura a Felanitx el nou escorxador que ell ha projectat. A nivell d’estat, es viu el bienni negre de les dretes, però aviat caurà i el febrer de 1936 hi haurà eleccions. Circulen rumors que, si guanyen les esquerres, ocuparà un alt càrrec a Madrid. També es diu del seu germà i, tot i que ni un ni l’altre en volen saber res, arriben noves que el seu nom figura com a possible Ministre d’Agricultura. El Front Popular guanya, just just, però en menys de mig any, els qui no saben respectar els resultats democràtics aixecaran les armes contra les urnes.

La repressió caurà damunt dels amics més propers d’Esquerra Republicana.Francesc de Sales Aguiló, Bernat Jofre o Pere Oliver i Domenge, patiran l’exili. D’altres no tindran tanta de sort: Pere Reus, Antoni Ques, Joan Mas i Emili Darder seran assassinats. El futur d’Arnest Mestre és incert i penja d’un fil. Seria molt gros que un fill adoptiu de Felanitx, un home a qui han dedicat un carrer en vida, una persona admirada i estimada, pateixi la persecució i l’escarni, però els feixistes no respecten ningú. Ell sap que potencialment és una víctima i no es resigna a esperar l’assalt d’un escamot assassí. Sap que arribaran de nit, emboscats en la covardia que contamina Mallorca. Per això, durant la guerra i, fins i tot, durant un parell d’anys després, dormirà amb una pistola al costat del llit. No ha fet mal a ningú mai, però té ben clar que la seva vida no els ha de sortir de franc. Els qui el vulguin prendre, no en sortiran indemnes. A la cambra del pis on viu, també té una anella a la paret i una corda per despenjar-se si sent remor de visites no desitjades.

Els anys més negres passaven lentament. Com altres tècnics i professionals qualificats d’esquerres, no serà molestat. Va veure com altres persones menys significades que ell patien la brutalitat de la repressió i, en més d’un cas, eren assassinades. Tot i salvar la vida, s’endinsà en un exili interior i s’embolicà en la més discreta vida. Retalla al màxim l’activitat pública. Gairebé es limita a cobrir l’expedient laboral, com a cap del Servei Agronòmic de Balears que exercirà fins a la jubilació oficial l’any 1948. Aquella intensa activitat esdevé màxima discreció. Els articles, les conferències, les ponències… tot s’acaba o es redueix als compromisos ineludibles. Les seves il·lusions pertanyen al passat. No hi ha somnis; hi ha malsons. La dictadura franquista és adversa al seu humanisme, perquè és l’antítesi del seu republicanisme i del seu compromís social. Comença una travessia del desert i té plena consciència que ell ja no arribarà a cap oasi. La seva esposa, diabètica, mor de la malaltia. Ell romandrà a la casa de la Rambla, amb una filla i la família, a Palma. Els darrers anys, encara aboca bonhomia i optimisme en els seus néts, gràcies a la riquesa interior que atresora i que no li va poder robar la guerra.

.

Un llumeneret blau just abans de morir

Quan la vida ja arriba a les darreries, amb motiu del 50è aniversari de la inauguració de l’Estació Enològica, dia 17 de juny de 1963 l’Ajuntament de Felanitx acorda concedir la medalla d’or de la ciutat a les tres persones que més rellevància varen tenir en l’impuls transformador de la indústria vinícola: Miquel Caldentey Tallades (1869-1936), Bartomeu Vaquer Veny (1875-1954) i Arnest Mestre Artigas. Als dos primers la distinció els arriba a misses dites. Arnest serà l’únic testimoni del reconeixement (14). La medalla li serà lliurada,  en un acte solemne, dins del marc de les festes de Sant Agustí, la darreria d’agost de 1963. Li farà l’elogi Jaume d’Albocàsser i ell correspondrà, agraït, en un breu discurs d’estima felanitxera. Serà com un estel enmig de la tenebra, però un bàlsam per a tantes de ferides de qui tenia plena consciència de pertànyer al bàndol dels vençuts.

Arnest Mestre havia estat director de l’Estació Enològica entre el 1913 i el 1932 i, formalment, només va dirigir la Bodega Cooperativa de Felanitx entre els anys 1919 i 1922, és a dir, entre que s’aprovà el projecte fins que s’inaugurà el celler. Tot i això, malgrat les altres feines que assumia, fins pràcticament a la seva mort, sempre hi va tenir un ull posat i, molt sovint, les dues mans. Des de Palma, amb els vuitanta anys fets, encara anava a Felanitx amb l’autocar de línia, per supervisar les bodegues. Els treballadors, quan el veien venir, feien sonar una sirena com a signe de salutació i benvinguda (i, possiblement, d’avís entre ells). No s’estava de donar instruccions i, sobretot, d’insistir en encalentir els cubs per “matar microbis” (15).

Tot i endevinar el declivi, no va haver de veure el lamentable final de la seva obra (16). Arnest Mestre va morir a la Rambla de Palma, on vivia, dia 29 de gener de 1968. Els diaris se’n feren ressò. En el BalearesJoan Jaume Miralles, pèrit agrícola i autor del llibre Contes, costums i escenes de la nostra pagesia, li dedica tota una plana In Memoriam que conclou amb un retrat de l’essència del compromís social de l’Enginyer: “Lo que Ud. hizo en beneficio del bien común en un mundo hambriento, representa el mayor de los méritos que pueden adornar a una persona.” 

Dia 3 de febrer, la notícia luctuosa ocupava la portada del setmanari Felanitx i, en el següent exemplar, abundaren els articles de reconeixement (17). Francisco Picó, recordava agraït quan va anar a demanar a l’Enginyer classes de Química i, com a resultat, els 10 anys que va fer feina a les seves ordres. Bartomeu Mestre i Mestre, un dels seus gendres, en nom de la família agraïa les mostres de solidaritat per afirmar que el dolor compartit és sempre molt menor. La Junta Rectora de la Bodega Cooperativa de Felanitx feia un gran elogi del seu impulsor. Volia deixar constància d’un fet poc conegut: “Arnest Mestre va dur l’amor al Sindicat fins a l’extrem de renunciar a tota casta d’honoraris”. Tant el projecte original, com la direcció de les obres, com l’ampliació de la nova bodega que es va fer 46 anys després (que, de nou, projectà i dirigí) va ser de franc. A la contracoberta, Miquel Pons fa una entrevista a Antoni Mesquida, Perdigó, que destaca: “L’Enginyer era amic de tots sense distinció de classes. Això és dir molt en aquell temps de tanta política”.

Al mateix exemplar, també apareixen dos escrits de fora poble. Un, de la Cooperativa Agrícola Poblera, recorda que va ser impulsada, creada i dirigida per Arnest Mestre, el qual també va dissenyar la construcció del local i del magatzem. L’altre, de Sóller, signat per M. Arbona, recorda l’impuls d’Arnest Mestre en la creació de la Tafona Cooperativa del seu poble. No obstant, el més sentit de tots els elogis és el llarg article que emplena la portada i una pàgina interior de Jaume Oliver, d’Albocàsser. Amb el seu particular domini de la prosa poètica costumista inicia l’elogi: “Com un arbre vell que s’esbranca, perquè no pot aguantar l’esplet dels seus fruits assaonats…”. L’article posa l’èmfasi sobre el compromís social d’Arnest: “els seus afanys a la causa del bé comú (…) per destriar les talles humanes i la vera significació social de la seva obra (…) “l’homo en funció del bé i dels interessos de la comunitat.” Una descripció justa d’un humanista feta per un altre humanista.

 

TRES APUNTS COMPLEMENTARIS

.
1.- Arnest, un nom singular

Fins a la seva mort, l’Enginyerutilitzà i reivindicà el nom d’Arnest, en català, i Arnesto en castellà. Així s’anuncien les seves conferències, així signa els articles i així apareix als documents oficials. Ell defensava que era la grafia correcta. Des de l’arribada a Felanitx, el 1913, fins a la irrupció violenta del franquisme, arran de la guerra incivil, Arnest serà el seu nom. Amb aquest nom signà les ponències, els llibres i l’Avantprojecte d’Estatut d’Autonomia. Aquest és el nom que figura a tota la documentació oficial i, com a prova irrefutable i definitiva, amb aquest nom s’estén avui el certificat de defunció. Com a membre actiu de l’Associació per la Cultura de Mallorca, era defensor de les normes i, per tant, cal descartar en ell un acte d’esnobisme o una boutade. En certa manera, establia un paral·lelisme amb la singularitat que, tot i provenir d’una argumentació molt diferent, també vindicava el seu germà gran que signava Cristòfor, una denominació absolutament correcta, fins i tot la més genuïna, però en ús regressiu front a Cristòfol (18).

.

2. Les Arts

La concepció d’una “cultura completa”, sense distinció entre les Lletres i les ciències, era abanderada per Arnest Mestre. Com a anècdota de les seves afeccions artístiques, el mes de desembre de 1932, s’inaugura a Barcelona l’exposició “Científics pintors”, on es presenta un quadre seu. Al final de la seva vida, ja jubilat, es va matricular per fer escultura a l’Escola d’Arts i Oficis de Palma, on el felanitxer Jaume Mir tenia la càtedra de modelatge (19). Però en el vessant artístic, on va destacar va ser en l’arquitectura. La seva mà, com s’ha dit, és present en el disseny dels cellers de Felanitx, Manacor, Binissalem i Sa Pobla, però hi ha moltes més petjades que ho certifiquen. L’any 1916, just tres anys després d’arribar al poble, va fer una primera intervenció arquitectònica a la fàbrica de gas i electricitat, sobre la qual, anys després i a petició de Pere Oliver i Domenge, preocupat per la salubritat i la higiene, va dissenyar l’adaptació de l’edifici com a nou escorxador (20). Ho va fer de franc i encarregà les obres que va dirigir personalment a la Cooperativa de Treballadors. També va aixecar cases particulars. A Felanitx, dins dels paràmetres de l’estil racionalista, va dissenyar i dirigir la casa de dos gendres: la del dentista Baltasar Bordoy i la del psiquiatre Bartomeu Mestre al carrer del Sol, on s’allotjà durant anys el Centre d’Art i Cultura, dissortadament esbaldregada com a fruit de l’especulació urbanística (21).

.

3. Paral·lelismes amb Cristòfor

Hi ha molts d’elements de coincidència, professionals i ideològics, que mostren els paral·lelismes d’Arnest i Cristòfor (22). Aquest, fins i tot en els anys difícils, va deixar constància del compromís amb Catalunya. Per exemple, quan el varen designar Inspector Nacional, va rebutjar l’oferiment amb excuses que, en el fons, delataven el seu interès de no abandonar el país. En canvi, proposà com a alternativa tenir cura de delegat la regió agronòmica catalano-balear que va ser acceptada.

Durant molts d’anys, va fer conferències i participà a convencions a Alemanya, Anglaterra, Argentina, Bèlgica, França, Itàlia i Suïssa. L’any 1937, ja iniciada la guerra, va encapçalar la delegació espanyola del legítim govern de la República al Congrés Internacional del Vi a París. Abans de dos anys, aquesta participació el faria objecte de represàlies. Segons la llei dictada el febrer de 1939 de depuració de funcionaris públics, el maig de 1939, just un mes després de donar per finalitzada la guerra (tot i que els crims franquistes perduraren durant dècades), va ser jutjat pel Tribunal Militar (el seu cas arribà fins al Suprem) i va ser depurat, sancionat (amb rebaixa de l’escalafó) i multat amb 15.000 pessetes com a desafecte. Malgrat tot, com també va succeir en el cas d’Arnest, va rebre recompenses oficials. Franco li va posar la medalla de membre d’honor del Instituto de Investigaciones Científicas i, l’any 1950, el ministre espanyol d’agricultura li va posar la Medalla del Mérito Agrícola, una condecoració que feia anys que li havia concedit França i que tenia el seu germà Arnest.

Una altra coincidència entre els dos germans, que defineix uns caràcters feners i emprenedors, és la seva pertinaç oposició a jubilar-se i de fer feina fins al darrer alè, com feren ambdós. Cristòfor considerava que els sèniors que gaudissin de bones condicions físiques i psíquiques tenien el deure de transmetre coneixement com a contribució social. L’edat de jubilació no havia de ser obligatòria.

Un altre punt de similitud entre els germans és la preocupació per l’estudi i la permanent innovació, amb l’objectiu d’estar sempre a l’avantguarda del progrés. Cristòfol, a punt de fer els 90 anys, a la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona va fer la conferència “Estudi de l’alimentació futura mitjançant les algues”. Exposava el desequilibri actual entre l’increment de la població mundial i, tot i els progressos de l’agricultura, l’augment molt menor dels aliments que abocarà més fam. Apel·lava al cultiu de les algues verdes, de màxima riquesa en proteïnes i vitamines, per complementar l’alimentació bàsica. Explicava que aquestes algues tenen una gran capacitat de multiplicar-se i que, gràcies a la clorofil·la amb la fotosíntesi, aprofiten el gas carbònic de l’atmosfera i les radiacions solars abundants a la nostra costa mediterrània. Relatava una experiència pilot feta a la Vineria de Vilafranca del Penedès, on es varen cultivar algues alimentàries propiciades per l’abundant gas carbònic de les fermentacions vinícoles. Defensava que, quan aquest progrés ecològic s’hagi generalitzat, s’obriran horitzons esperançadors per acabar amb la fam del món, perquè la producció d’algues verdes alimentàries serà pràctic i econòmic, però sobretot una gran acció humanitària.

Transcorregut gairebé mig segle, d’ençà d’aquella conferència, no s’ha avançat d’acord amb la premonició esperançadora que Cristòfol Mestre Artigas va exposar dia 19 de gener de l’any 1968. Només deu dies després, moria a Palma el seu germà Arnest. Ell ho faria l’any següent, dia 30 d’abril de 1969. Just dues setmanes abans, havia participat a Saragossa a la Conferencia Internacional de Mecanización Agrícola. Li dedicaren un carrer a Sant Pere de Ribes i, l’any 1983, posaren el seu nom a l’escola pública de Vilafranca. En inaugurar-la, editaren un opuscle que afirmava: “Quan algú escrigui la història de Vilafranca, la personalitat de Cristòfor Mestre i la seva obra feta des de l’Estació Enològica ocuparà un lloc destacat”. Exactament la mateixa frase que podria aplicar-se a Felanitx i a Arnest Mestre… si no fos per l’estultícia d’uns governants abjectes que perseveren en regar-nos la memòria de sal.

.

NOTES

(1) Vg. arxiu Can Geló, casa pairal on va néixer Arnest

Can Geló

(2) Resulta emblemàtic el cas de Manuel Raventós, el qual, l’any 1908, va ser diputat a Corts per Solidaritat Catalana i va presentar projectes de llei en defensa dels interessos agraris com la llei d’alcohols o la de plagues del camp. Cristòfor Mestre va publicar un opuscle biogràfic d’elogi dedicat al seu amic Raventós. A Mallorca també va existir aquesta vinculació entre el catalanisme i els enginyers agrícoles (Eugeni Aguiló, Bartomeu Forteza, Miquel Forteza, Arnest Mestre, Joan Salom…). En vaig parlar arran de l’estudi sobre la revista La Nostra Terra i la signatura de la Resposta als Catalans de juny de 1936.

(3) Vg. arxiu Milícia

Milícia
Milícia

(4) Fins a la guerra incivil, no tindria mai un no per a ningú, que era convocat a fer conferències. Arreu de Mallorca, en va fer a rompre. De la mateixa manera, tampoc deia que no mai quan li proposaven impartir cursets de formació a ajuntaments, casinos i agrupacions agràries. La majoria anaven destinats a pagesos i obrers i, en més d’un cas, en horaris vespertins per adaptar-se a les feines de foravila i afavorir l’assistència. Tot i que els quaderns, elaborats per ell mateix i editats per l’Estació Enològica de Felanitx, eren en castellà, les classes es feien exclusivament en català. També en aquesta funció s’assemblava a Cristòfor, el qual a una Memòria Anual de Vilafranca indica que “mai s’ha negat a fer una conferència, perquè les considera un deure cultural”.

Cursos de 1955
Cursos de 1955

(5) Vg. arxius adjunts Dues Postals i L’Estació Enològica.

Dues postals
Dues postals
Estació enològica
Estació enològica

(6) Vaig publicar un article que reflecteix la bona relació de Guillem Forteza i Antoni Gaudí: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/201859

(7) Dissortadament, quan es varen normalitzar en català els noms dels carrers de la Vila, el carrer que va de la plaça de les Palmeres fins al carrer de Guillem Timoner es va transformar en el passeig Ernest Mestre, alterant el nom legítim i profanant la voluntat del protagonista.

(8) Vg. arxiu adjunt Placa

Placa (retirada del lloc original i retinguda per un particular)
Placa (retirada del lloc original i retinguda per un particular)

(9) Vg. arxius adjunts Sannino, Portada 1925 i Edició 1954

Sanino
Sannino
Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(10) No he aclarit que s’ha pogut fer d’aquell retrat. La societat Fomento de Civismo aquells anys tenia com a secretari Joan Estelrich. En el seu si, es va constituir la Juventud Cívica que, l’any 1915, va acordar “confeccionar retratos de aquellas autoridades que por su gestión en el desempeño de su cargo se hallan (sic) hecho a ello acreedores”. La societat publicava La Vanguardia Balear que, anys després i progressivament, adoptà un caràcter ultraconservador contrari als moviments obrers i autonomistes. Dirigida per Jeroni Massanet, hi col·laboraren Andreu Barceló, Joan Estelrich i Francesc de B. Moll. En la darrera època, fins al 1938, optà per l’adhesió i exaltació de l’aixecament feixista-militar. Damià Ferrà-Ponç atribueix a Jeroni Massanet el paper d’un protofeixista.

(11) Vg. arxiu adjunt Mallorca Agrícola

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(12)vg. arxiu Carnet, amb la signatura amb a d’Arnest

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(13) Acció Republicana de Mallorca va ser un partit polític d’esquerres i republicà fundat l’any 1932. Tot i el component catalanista, estava vinculat al partit que, a nivell d’estat espanyol, presidia Azaña. L’any 1934 es fusionà amb el Partit Republicà Radical Socialista i, conjuntament, procediren a crear Esquerra Republicana Balear.

(14) Vg. arxiu 1963 (famílies de ca l’Enginyer i de can Balutxo) 

1963
1963

(15) Informació facilitada per Joan Adrover, Tascó, treballador del Sindicat. Per aprofitar millor el temps fins al darrer minut, es deixava acompanyar en moto a l’aturada dels autocars.

(16) Vg. arxiu Decadència. La composició fotogràfica de Llàtzer Méndez canta santa clara. A partir d’una imatge de 1959, possiblement de Francesc Bonnín, el Mut Maceta, certifica que no sempre la vida és en color i la mort en blanc i negre. Mentre la imatge antiga descriu activitat, l’acolorida reflecteix desolació. La iniciativa emprenedora d’Arnest Mestre versus la mala gestió dels darrers anys. (font: http://elmutmaceta.blogspot.com.es/). Una sospitosa administració econòmica amb nom i llinatges, primer, i una moció de censura amb trànsfugues, tan escandalosa com inoportuna, contra el batle socialista Miquel Riera que pretenia acudir a la subhasta del Sindicat, va deixar perdre la possible recuperació municipal de l’espai. Sortosament, la iniciativa de Bartomeu Obrador, Xamarrí, va propiciar que el maig de 2001 l’espai fos declarat Bé d’Interès Cultural i, si més no, s’evità l’enderrocament.

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(17) Vg. arxius Esquela i In Memoriam

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(18) He optat per respectar la voluntat del protagonista i, excepte algunes citacions de premsa transcrites on apareix el nom Ernest, he fet servir Arnest per a tot l’article, perquè he comprovat que era el seu nom legítim i, sobretot, el que defensava. En una recerca per internet, he trobat pocs indicis d’aquest nom, la majoria en portuguès. En castellà hi ha els coneguts poemes satírics A Arnesto de Jovellanos. He consultat amics filòlegs per veure si tenia qualque fonament l’aferrissada vindicació del nom amb a inicial. Entre les respostes rebudes, la més aclaridora és la del professor Joan Melià: «n’hi ha que defensen, però amb no gaire convicció, que aquest nom ve del germànic “Arin, Arn” que vol dir ‘àguila’, però sembla més probable que derivi del mot, també germànic, “Ernust”, que vol dir ‘combat’. Pot ser que en qualque document antic pugui aparèixer amb “a” i que s’hi aferràs perquè el feia més diferent del castellà». Una bona deducció. D’altra banda, com a vestigi de la singularitat que ell va reivindicar, en vida seva es va inscriure un nét seu, ara metge, amb el nom d’Arnest i, per tant, ni que fos l’únic del planeta, és un nom vigent i legal i, per això mateix, del tot respectable.

(19) Vg. arxius Crist i Escultor

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(20) Vg. arxiu Escorxador (font: http://costumaritradicional.wordpress.com/)

(21) Vg. arxiu CasDentista

Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

(22) Vg. arxiu Cristòfor

 Amagada Memòria (amb a d'Arnest i m de Mestre)

.

AGRAÏMENTS:

Elisabet Abeyà, Joan Adrover, Òscar Aguilera, Gabriel Bibiloni, Arnest Bordoy, Andreu Manresa, Xavier Margais, Joan Melià, Maria del Carme Mestre, Bartomeu Pou, Andreu Ramon, Maria Sureda, Antoni Vicens


.

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

J. Binimelis Sebastian L’estació enològica de Felanitx i la reconstrucció del cultiu de la vinya a Mallorca a la primera meitat del segle XXdins Giralt Vinyes i vins (pàgs. 225-244)
Giralt, Josep. Cristòfor Mestre i Artigas (1879-1969); l’home i el científic”. Dins Actas y comunicaciones del III Coloquio de Historia Agraria. (pàgs. 207-211) Vilafranca del Penedés.
Oliver, Jaume Fet per memòria. D. Arnest Mestre Artigas Felanitx 1557 1968

Ramon Rosselló Vaquer. Els Fills Il·lustres i Medalles de la Ciutat de Felanitx (Ajuntament de Felanitx, 2012)
Pere Xamena Història de Felanitx (Mallorca, 1975)
Hemeroteques de La Vanguardia, Diario de Mallorca, Felanitx,

Revista La Nostra Terra (1928-1936)

.

ANNEX FINAL

Estafa i escarni d’Arnest Mestre

El mes de març del 2013, Quindrop Produccions em va escriure: “Som una petita productora. Estem fent un reportatge sobre l’enginyer Ernest Mestre que va crear la Cooperativa Agrària de Felanitx i ens agradaria fer-te una entrevista.” La proposta em va satisfer. Amb Llorenç Capellà, Òscar Aguilera i d’altres, adesiara comentàvem que la personalitat d’Arnest Mestre, encara ara, romania emboirada deliberadament. Vaig acceptar la convidada i, abans de l’entrevista, vaig remetre a la productora referències biogràfiques sobre Arnest Mestre, així com els noms d’alguns investigadors (en concret, vaig donar els de David Ginard, Antoni Marimon, i Jaume Binimelis) que podrien aportar informació. De part meva, com tinc per costum, vaig preparar la intervenció sobre suports documentals, orientada a definir els trets més poc coneguts del qui havia de ser el protagonista del documental, amb dades que he anat recollint amb els anys i, molt concretament, arran de l’estudi de la revista La Nostra Terra.

Dia 15 d’octubre, amb anuncis previs televisius i sota el patrocini de l’Ajuntament de Felanitx, s’estrenà la projecció a IB3. El resultat va ser decebedor. Un programa pueril, blanc, descafeïnat, d’una frivolitat extrema i d’un folklore de baix nivell, em va fer sentir estafat vilment. No va ser un reportatge sobre Arnest Mestre, ni tan sols una crònica històrica sobre “el vi del Sindicat”, com varen titular l’episodi, sinó un conte de fades alienat i alienador; un documental sense vida i sense il·lusió.

El programa va ser una estafa i la meva intervenció (em consta que també d’altres) va ser retallada, sense avís ni permís, amb tota desvergonya. La meva cosina, Carme Mestre, diu en el programa que el seu avi tenia unes “conviccions molt profundes”, però els espectadors no sabran quines eren. I és que l’estafa no només ens ha afectat als censurats, sinó als espectadors d’un canal públic patrocinat per força. Els eixos més descriptius de la figura de l’Enginyer: la dignitat i el compromís social i ètic, inclosa la seva adscripció ideològica republicana, catalanista i d’esquerres, s’havia d’aigualir, perquè això és exactament allò que fa nosa als qui ens mal governen i aboquen la figura i l’obra d’Arnest Mestre a la censura.

A misses dites, arran de la meva protesta en una carta publicada dia 18 d’octubre al setmanari Felanitx, els de la productora s’excusaren. El programa pilot va ser capgirat com un calcetí. La direcció d’IB3 els comminà a canviar l’orientació del programa. No volien investigadors, sinó un relat populista. L’objectiu no era fer un bon documental informatiu i formatiu, sinó distreure la gent i res més. Es va despullar el relat de qualsevol contingut crític i, per omplir els buits, s’hi encabiren imatges d’època que no tenien res a veure amb el tema. Tot plegat, va ser una nova oportunitat perduda per a una reparació urgent que, novament, enterrava Arnest Mestre i el condemnava a l’oblit. Més enllà, tampoc no s’havia de furgar en les causes de la decadència i la desolació del Sindicat. Talment com si s’hagués mort d’un refredat i… què ha estat?, no res!

Tinc l’esperança que aquest article, elaborat amb dades d’urgència pendents de revisió i d’ampliació, servirà com a aportació a la reparació pública d’un injust i, en més d’un cas mal intencionat, oblit. Si més no, romandrà com a escrit de protesta pels segles dels segles. Ni que sigui per reclamar l’aproximació a una [altra] amagada memòria.

 

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES AMAGADES el 25 d'octubre de 2013 per Bartomeu Mestre i Sureda

GUILLEM D’EFAK RESSUSCITA

Deixa un comentari

Un adagi africà assegura que una persona no mor mentre hi hagi algú que la somia. Aquest és el cas de Guillem d’Efak. He escrit moltes de vegades que és viu i ben viu. Ara, transcorreguts 18 anys d’ençà de la seva mort física, ens arriba un nou llibre seu, del qual no en tenia ni la més remota referència. Curiosament, és el primer original seu en castellà si deixem al marge alguns poemes de joventut, publicats a la premsa local de Manacor, i les traduccions que va fer per a la col·lecció Historias de l’Editorial Bruguera.
*     *     *
Foto: caràtula del llibre. ASSITEJ Madrid (ISBN 975-84-616-2204-7)
*     *     *

 

 

Un llibre tècnic

El llibre en qüestió, editat per ASSITEJ (Asociación de Teatro para la Infancia y la Juventud), ens arriba a misses dites i envoltat d’un cert misteri. Amb una presentació signada per Itziar Pascual, “Guillem d’Efak, la flecha y la diana”, transcriu en 102 pàgines, un treball que l’editorial descriu així:

Teoría y práctica del taller de teatro es un método de ejercicios progresivos destinados a provocar la creatividad del niño. La parte práctica del libro se cierra con un apéndice que contiene consejos y sugerencias de títulos para la confección de guiones, prácticas de taller y una serie de ejercicios psicofísicos. Se indican también los temas del Cuento y las Marionetas. Al método práctico precede una parte teórica, imprescindible para la comprensión del punto de vista desde el cual el autor ha confeccionado este libro, que se cierra con una sucinta bibliografía.

D’on surt aquest llibre? L’editorial no ho aclareix. Només explica que és la transcripció d’un mecanoscrit de Guillem d’Efak i l’emmarca “en aquellos años” de vida teatral del poeta a Barcelona (darreria dels 60, primeria dels 70). Això no obstant, una bibliografia final aporta un llibre publicat l’any 1983, tres anys després del retorn de l’autor a Mallorca. Podria tractar-se d’un original enviat a qualque premi literari que, trenta anys després, l’editorial ha considerat d’interès? Podria ser que la bibliografia sigui posterior o que no sigui seva? Com diu la publicitat del llibre: “En el libro se descubre un autor sorprendente”. El misteri no s’esvaeix, tampoc, amb la lectura del manual. En qualsevol cas, tant si és de fa 40 anys com si en fa 20, és un treball interessant i útil per a la gent que vulgui treballar el teatre a les escoles.

Sigui quina sigui la procedència, hem de celebrar amb satisfacció una troballa d’un llibre desconegut que confirma el món polièdric de Guillem d’Efak, poeta, narrador, cantant, traductor i home de teatre, tant com a actor, com a autor i, tal com ara certifica aquesta publicació, teòric de l’art de l’escena. L’editorial va posar-se en contacte amb la família per a obtenir els permisos d’edició corresponents i per a la redacció d’una solapa amb una fotografia de l’autor de 1965 i aquesta breu nota biogràfica:

Guillem d’Efak nació en Guinea Ecuatorial en 1930 y falleció en Mallorca en 1995. Destacó en diversos ámbitos de la cultura: actor, poeta, narrador, traductor y cantautor de la “Nova Cançó”. Galardonado como cantante (premio “Sant Jordi” y “Artur Martorell”), como poeta (el prestigioso “Carles Ribas”) y como autor teatral (“Ultima Hora”, “Club de Joves de Tarragona”) editó seis discos y publicó veinte libros. Después de morir su figura ha sido reconocida con la Medalla de Oro de las Islas Baleares (2011), la máxima distinción que concede la Comunidad Autónoma, por su defensa de la cultura y el territorio.

La llegenda continua

A la segona edició de Balada d’en Guillem d’Efak ja vaig palesar que s’ha editat molta més obra de l’autor d’Erosfera d’ençà de la seva mort, enguany ha fet 18 anys, que en els 65 que va viure. Això ha passat amb les seves cançons (revisades i editades per Joan Manuel Serrat, Maria del Mar Bonet, Gom Teatre, Biel Majoral, Banda de Música de Manacor, Joan Pons, Projecte d’Efak, Pep Tosar, Joan Martorell, Òscar Mas, Núria Feliu, Els Valldemossa, Els Pescadors de l’Escala, Bib Mama, Agustí Baró, Josep Carreres, Joan Bibiloni, Refugi…), amb tota la seva obra teatral (Teatre. Guillem d’Efak) els seus poemaris inèdits (Tampoc el foc, Capellet de vidre, El darrer quadern) i amb nombroses segones edicions (Madona i l’arbre, Gimnèsies i Pitiüses…). Aquest fet aclaparador (molts més llibres i molts més discs en mort que en vida) va acompanyat del reconeixement pòstum de la medalla d’or de les illes Balears, concedida l’any 2011. Tot plegat té la valoració negativa d’incitar-nos a pensar que l’autor s’ha hagut de morir per a veure l’obra reconeguda, però també ens convida, en positiu, a concloure que l’obra de Guillem d’Efak és ben viva i que hi ha gent que el somia per fer verídica la dita africana de l’inici d’aquest escrit.

PS.- Vull aprofitar per afegir una fotografia molt interessant de l’arxiu familiar de Nicolau Pizà, pare de Queta i Teo. Justament darrera del popular duo mallorquí es veu Guillem d’Efak a la cloenda del I Festival de la Nova Cançó que es va fer a l’Hotel Jaume I de Palma (cantonada passeig Mallorca amb carrer Catalunya).

Aquesta entrada s'ha publicat en GENT NOSTRA el 9 d'octubre de 2013 per Bartomeu Mestre i Sureda

INSUBMISSIÓ!

Deixa un comentari
També publicat al Diari de Balears digital:http://dbalears.cat/actualitat/opinio/insubmissio.html

*     *     *
He volgut il·lustrar el comentari amb el cartell que, a Sa Calatrava de Palma, varen fer Joan Mas i Toni Rotger l’any 1977, mentre l’extrema dreta matava i condicionava una Constitució que esquivaria aspectes fonamentals com l’opció entre República i Monarquia o el Dret a l’Autodeterminació. Avui, com ahir, talment el Diguem no! de Raimon, el vers de Lluís Llach del cartell convida a la insubmissió!

*     *     *


La decisió de l’Assemblea de Docents i dels sindicats de l’ensenyamnet de fer un téntol transitori, una aturada estratègica, és una mesura de saviesa i un acte de responsabilitat que, a l’altra banda de la mesa negociadora, no existeix. Els mestres, una vegada més en aquest llarg conflicte que no sabem quan es tancarà, han demostrat voluntat d’entesa front a l’immobilisme i l’autoritarisme dels qui mantenen una imposició irracional. La suspensió cautelar de la vaga, lluny d’una desconvocatòria, representa un nou estadi que, a banda de mantenir el diàleg, permet analitzar futures accions, en els camps sindical, social i judicial, orientades a elaborar i analitzar propostes de millora a favor d’una educació de qualitat.

Entre d’altres possibilitats, ja fa dies que es parla d’una actuació molt concreta: la insubmissió. Les primeres referències a aquesta conducta les trobam a l’obra de Sócrates quan incita a prendre consciència personal de la injustícia com a primera passa per a desobeir-la. A partir d’aquella crida, la història ens alliçona amb exemples prou coneguts, com el cas de Galileu o, ja a la meitat del s. XIX, el cas paradigmàtic d’Henri David Thoreau, autor de “La Desobediència Civil”, on alimenta la resistència individual front a les injustícies dels governs. Tancat a la presó per negar-se a pagar imposts a un estat que mantenia l’esclavitud, la seva obra va influir durant molts d’anys i, entre molts d’altres, fou la referència de Tolstoi, Ghandi, Bertrand Russell i Luther King. La frase d’aquest darrer, és prou entenedora: “Una persona que infringeix qualsevol llei que la seva consciència li diu que és injusta, en el fons expressa un gran respecte per la Llei i la Justícia.”


La insubmissió té moltes de cares i manifestacions. El conegut “tancament de caixes” a Barcelona i a Mallorca va ser una insubmissió fiscal que ara, de nou, pren embranzida, atesa l’espoliació salvatge que practica l’estat espanyol sobre les nostres economies. La insubmissió, no fa ni dues dècades, contra el servei militar obligatori a l’estat espanyol és una de les nombroses proves de l’èxit d’aquesta manera d’actuar per plantar cara als abusos que atempten contra la llibertat individual. Ara mateix, la pretensió del govern del Partit Popular, amb la llei Wert, orientada a espanyolitzar-nos i, com a projecció ampliada, l’operació del TIL a les Balears que pretén ficar, per la força i amb calçador de pua de ferrer, un nou sistema educatiu, convida a una nova insubmissió; aquesta de color verd esperança.


El raonament ètic que pot argumentar qualsevol mestre, pare o alumne és prou socràtic i senzill com per establir el sil·logisme. És possible que el model actual sigui millorable. De fet, com la majoria de coses d’aquest món, és perfectible. Això no obstant, sabem que funciona i sabem que els mestres el coneixen i el dominen. En canvi, el model que vol imposar el govern no sabem si funciona, no ve avalat d’informes tècnics amb prou garanties, no ha rebut el vist-i-plau de la Universitat de les Illes Balears, única competent per fer-ho a l’empara de l’Estatut d’Autonomia, ha esquivat una resolució judicial mitjançant un decret que confirma la imposició, no s’ha elaborat de manera consensuada amb les persones que l’han de dur a la pràctica i fer-ne el seguiment, no té cap test d’èxit ni cap experiència positiva de contrast, sinó tot el contrari: pràctiques similars fracassades… Aleshores? Insubmissió!


Quin professional de l’ensenyament amb dos dits de seny vol fer experiments amb éssers humans? Quin mestre defugirà la responsabilitat de tenir cura de l’educació dels seus alumnes? Quin pare vol que els cervells dels seus fills facin de conillets d’índies a l’arbitrarietat d’uns polítics insensats? Així doncs, és molt possible justificar, fins i tot des del punt de vista jurídic, que la insubmissió té cabuda dins de l’actual marc legal educatiu. Segurament l’aplicació s’haurà de fer centre per centre. Qui dubta, però, de la seva eficàcia? Els acords, es poden adoptar en els Consells Escolars, els òrgans que, mentre no els sigui usurpada, tenen la competència d’aprovar els projectes del centre. Aquesta justificada i justificable insubmissió col·lectiva, podria anar acompanyada i reforçada amb l’objecció de consciència personal de cada mestre. Al cap i a la fi, l’ètica i la consciència no poden ser objecte de desestructuració a la força, perquè no som davant d’una política educativa, sinó tot el contrari: davant d’una educació política imposada. I les imposicions reclamen insubmissions!


Aquesta entrada s'ha publicat en IDENTITAT I LLENGUA el 7 d'octubre de 2013 per Bartomeu Mestre i Sureda

A L’ENTORN D’UN TÉNTOL (resposta a un desafiament)

Deixa un comentari

En agraïment a l’esforç i a la dignitat dels vaguistes.

*     *     *

La il·lustració de Pere Duran Bover sintetitza la situació: una aturada estratègica per a continuar la lluita.

*     *     *


1.- Una decisió valenta i responsable

Divendres vespre, a Porreres l’Assemblea de Docents va decidir la suspensió temporal de la vaga, sense desconvocar-la i com a mesura cautelar mentre es mantenia la negociació. Els sindicats varen assumir com a pròpia la proposta. Naturalment, va ser una decisió madura, després d’escoltar quina era la situació i amb una anàlisi detallada i completa.

Ponderant l’actitud numantinista i tancada del mal govern, considerant els intents de fomentar el divide et impera, amb alguns episodis que delataven que el Partit Popular feia feina a les totes per afuar els pares contra els mestres, dividir els nivells escolars amb distintes aplicacions del TIL, generar propostes divergents en funció d’imposicions a les diverses illes i, sobretot, considerant que aquesta lluita se sabia, des del primer moment, una marató i no un simple torça-braços, calia fer un pensament savi i responsable. Una saviesa i una responsabilitat que no demostraven els autors de la imposició política d’un nou model a les escoles.

Per més que aquesta revolta havia ultrapassat l’àmbit del món educatiu, amb una solidaritat social mai vista, després de la manifestació més nombrosa de la història de les illes Balears i Pitiüses, afectava directament a la dinàmica quotidiana dels mestres, els pares i els alumnes. Als primers, per afegitó, repercutia sobre els seus ja de per sí retallats salaris. La vaga indefinida queia únicament damunt de les seves espatlles i butxaques i, per tant, ells eren, ells són, els qui havien d’adoptar la decisió i així ho feren, en el benentès que tant la vaga com la lluita continuen!

Després de l’Assemblea, al Parc de n’Hereveta de Porreres, amb l’objectiu de recaptar més aportacions destinades a la caixa de resistència que, dia a dia, ha vist incrementar els suports solidaris, es va fer un concert solidari. Hi vaig anar. Vaig escoltar les explicacions que tant els membres de l’Assemblea de Docents com d’alguns sindicats varen donar a la gent. Vaig entendre molt bé les futures actuacions que podien desencadenar-se, tant en el si dels centres escolars, com a nivell social i judicial. Mentre escoltava les convincents explicacions, vaig rebre un correu d’una bona amiga de Sabadell, destacada activista de l’ANC, que em demanava què havia passat. La seva inquietud (manifestada, evidentment, en privat per no brindar armes als agressors) em va fer pensar que calia informar públicament de la situació. Certament, la manca d’informació dels docents i dels sindicats ha estat un dels dèficits importants en la difícil gestió de la vaga. De retorn a casa, vaig penjar al meu feisbuc, amb còpia als murs dels grups Amics de les Escoles, Grup de Suport a la Vaga de Docents de les Illes Balears, Assemblea de Docents i a Stei Ensenyament aquest comentari:

TÉNTOL! CONFIANÇA I SERENOR!
El català de Mallorca té una paraula màgica capaç de definir una situació estratègica. Es tracta d’un sol mot que defineix una aturada estratègica breu, un repòs crític, un espai per a l’anàlisi i la reflexió. Téntol! Aquesta paraula estableix clarament la resolució que ha adoptat avui l’Assemblea de Docents de fer una suspensió temporal. Enhorabona i gràcies per la feinada i l’esforç!
Ara mateix he tornat de Porreres. El parc de n’Hereveta, estibat de gent, ha exhaurit les cinc mil localitats que s’havien posat a la venda. Hi ha hagut gent que no ha pogut entrar al concert. Hi havia molt bon ambient. La gent ha captat molt bé el sentit d’aquesta resolució temporal. Això no ha acabat. Això és un téntol! I qui vulgui entendre més, que recordi el poema d’Ausiàs March:
Així com lo taur se’n va fuit pel desert
quan és sobrat per son semblant qui el força,
ne torna mai fins ha combrada força
per destruir aquell qui l’ha desert!
La vaga no s’ha desconvocat. Simplement s’ha suspès temporalment. Es manté la mesa negociadora i, de moment, es guarden les excel•lents propostes de futures accions, en el marc sindical, social i judicial. Tothom té clar quin és el comportament a seguir els propers dies:
CONFIANÇA i SERENOR!

LA LLUITA CONTINUA!

La meva nota deixava clar que es tractava d’una aturada estratègica i un repòs crític i reflexiu que, de cap de les maneres, no representava una capitulació; la lluita continuava. Instava tothom, això sí, a mantenir la confiança i la serenor. Els mestres, una vegada més, eren al seu lloc i no feien res a la babalà. No era una desconvocatòria, sinó un acte racional i intel·ligent que, sense renunciar als objectius inicials, permetia mantenir el diàleg i la negociació, d’una banda, i simultàniament elaborar noves propostes d’actuació.


2. Què seria d’una vaga sense qualque esquirol?

El meu comentari va rebre centenars de valoracions positives. Algunes persones, en correus privats, aportaven suggeriments de possibles accions, estratègies, sistemes de finançament… Entre d’altres reaccions a l’article, vaig rebre el dibuix que he escollit per il·lustrar aquest comentari. El va fer Pere Joan Bover i interpreta i sintetitza a la perfecció el sentit de l’acord dels mestres i dels sindicats. Era evident que tothom entenia molt bé què havia passat. L’endemà al matí, la premsa confirmava amb articles elogiosos l’actitud exemplar i alliçonadora dels docents. ARA/BALEARS , amb un destacat titular a la portada, escrivia: UNA LLIÇÓ MAGISTRAL! Tant Última Hora com Diario de Mallorca com el teletext de TV3, aclarien el caràcter estratègic i temporal de la suspensió, a més de destacar el consens que havia generat l’acordi i el gran èxit de participació del concert de Porreres. EL MUNDO delatava que també havia captat el sentit de la decisió quan plorinyava:Sólo una tregua temporal y nada más. El conflicto continua y se estudian nuevas estrategias de protesta”. El téntol s’havia entès molt bé!

Tothom ho tenia clar? Semblava que sí! L’evidència era massa eloqüent. Doncs… com passa qualque vegada, contra les decisions democràtiques (en aquest cas, gairebé unànime) dels comitès de vaga, dissortadament brolla qualque esquirol. Un actiu surfista de les pàgines on es tractava el tema de la vaga, Quico Romeu, es va despertar amb mal peu i, des del feisbuc, de bon matí ja va escampar aquest insòlit comentari:

La meva mes profunda indignació amb els i les que han brindat a Bauzá el titular que esperava i per cremar 3 (TRES) setmanes de lluita !!!

Aquella manifestació representava una demostració d’ignorància i d’autoodi supí, una demostració de ser un guerracivilista que ataca els qui defensen la dignitat de l’escola, una valoració destructiva (amb tendència al numantinisme suïcida) de l’esforç suprem de tres setmanes de vaga… Què volia aquest home? Mirar des del sofà la immolació dels mestres? Però no va acabar aquí la seva colitis verbal. Insensible amb els advertiments del que estava fent i insatisfet amb aquell atac públic a una decisió democràtica multitudinària, Quico Romeu encara va esmolar més la ploma amb verí, mentides i insídies greus:

Potser ara entenem perquè a la presentació de la Caixa de Resistència de l’Assemblea de Docents i l’OCB hi constava clarament a què es destinarien els diners i en quin ordre (*) de preferències:

1.- Per pagar totes les despeses que es generen de l’organització de la vaga.
2.- Per assumptes legals o de defensa jurídica.
3.- Per ajudes econòmiques a vaguistes que ho puguin necessitar. En aquests casos la sol•licitud de la persona afectada es respondrà des d’una actitud de confiança.

És a dir només en tercer lloc (*) es respondria a la demanda d’ajut econòmic de vaguistes. Per aquest motiu em va semblar oportú que Enllaçats per la Llengua col·laborés amb la Caixa de resistència que dos dies després va muntar l’STEI-i, sindicat convocant de la vaga juntament amb FE-CCOO (*) i compartint la tasca d’agitació amb l’Assemblea.

La Caixa STEI-i / ENLLAÇATS advertia un únic objectiu: Fons únicament destinats als treballadors i treballadores en vaga.

Comparteixo aquesta opinió. Per cobrir les despeses de gestió i jurídiques de les entitats que convoquen una acció reivindicativa, com una vaga per exemple, ja hi ha les quotes, els ajuts, les subvencions o els préstecs a què pot tenir accés l’entitat. (*)

Resulta que la primera de les caixes. segons els mitjans de comunicació, ha estat de prop de 300.000 €. Perfecte, endavant! I més quan bona part d’aquest diners ha vingut dels altres territoris del país. Una lliçó d’unitat i solidaritat.

Ara bé, caldrà mirar molt de prop què es fa amb aquests diners. Cal saber exactament quines despeses de gestió de la vaga inclouen, en quins assumptes legals s’han invertit i a quines persones han ajudat. Ara que de manera sorprenent, a mi em sembla infantil tot i no ser més que una opinió; ara, doncs, que han desconvocat la vaga (*) quan tenien el peu al coll del govern, eren portada a totes les televisions, havien aconseguit la solidaritat de la resta del país, de l’estat i internacional; ar, van i desconvoquen la vaga brindant amb safata de plata a Bauzá el titular que esperava (*) i per cremar 3 (TRES) setmanes de lluita. Ni el CNI ho hagués fet millor per desactivar futures protestes de la llei Wert. Ara, insisteixo, què es farà amb aquest diners? Que es reparteixin correctament amb llum i taquígrafs, o que ens tornin els diners.

El comentari, certament vomitiu i quintacolumnista, mereixeria tres vegades més d’espai per desfer les nombroses mentides que conté (assenyalades amb un asterisc), però com que fer-ho alimentaria la divisió entre els grans i heroics protagonistes de la vaga (cosa que fomenta l’irresponsable Quico Romeu), li vaig remetre un correu privat, instant a que retirés el comentari. Confiava, erròniament com veureu, que amb un toc d’atenció veuria el mal que estava fent a la lluita, el menyspreu als mestres i, sobretot, el joc brut de servir ganivetades de negres al PP. D’altra banda, com gosava aquest personatge. enmig d’una vaga encara en curs, exigir que “ens tornin els diners”? Com gosava reclamar una caixa de resistència contra la qual havia fet campanya en públic per instar a fer les aportacions a un sindicat concret? Una de les persones que coordina la Caixa de Resistència de l’Assemblea de Docents, Maria Coloma Gelabert, li va respondre:

No s’ha desconvocat la vaga!!! Tal vegada si ens dius la data de la teva transferència podem mirar de tornar-te els diners que ingressares. Afortunadament els tenim pràcticament intactes ja que només s’han pagat despeses logístiques (alguns passatges d’assamblearis, sabeu que la nostra terra és enmig de la mar) i materials (cartells, adhesius…). Els sindicats, tenen pressupost per a aquestes despeses i tenen assessors legals en plantilla. Ja seria gros que hi haguessin de dedicar fons de la caixa de resistència. Encara no s’han repartit entre els vaguistes que han vist com, a la nòmina de setembre, se’ls han aplicat els descomptes corresponents a les setmanes de vaga de setembre, i això ho hem assumit tots i cada un dels vaguistes perquè som conscients de que si avui ens repartíssim els doblers de la caixa de resistència entre tots els que hem fet vaga, ens tocarien prop de 100 dels 1500 euros que hem perdut.

Altres persones l’advertiren de la seva ignorància absoluta i del joc que estava fent a Bauzán i al Partit Popular amb aquell espectacle públic. Ell, caparrut com una somera sorda, va persistir en els seus comentaris insistint que la vaga era morta i només va admetre, sense disculpar-se ni rectificar, que “l’havia traït el subconscient” en dir que la vaga s’havia desconvocat i no suspès. Per defugir les reprovacions que va rebre i, en un intent de tancar el tema sense rectificar va concloure. “No penso respondre a res, ja que no té cap importancia la meva opinió, o almenys no ha de centre de res.” Posteriorment, insistia en aquest donar per tancat el tema: (…) no mantindré cap conversa al respecte doncs considero que només és una opinió, que no té més importància que això. Doncs, una altra mentida podrida! Sabeu què va fer el personatge? Doncs tant al seu mur com a altres va penjar això:

AMB QUINA MENA DE GENT ES BARREJA L’ASSEMBLEA DE DOCENTS?

Faig públic el comentari privat que he rebut de Bertomeu (sic), Bartomeu Mestre, en una pretesa resposta a unes reflexions fetes per mi a la decisió, per a mi equivocada, d’aturar la vaga, no pas de desconvocar-la (*). Admeto que jo podia cometre un, molts errors d’apreciació. En tot cas la meva reflexió estava argumentada.
Doncs aquesta persona, no sé si per iniciativa pròpia o a instàncies d’alguna altra persona
(*), m’ha fet arribar aquest comentari, com dic, al privat.
Vosaltres mateixos poseu-hi els adjectius:
“T’emplaço a retirar d’immediat els teus insidiosos comentaris, perquè no tens ni idea de la jugada que es prepara. En tot cas, puc perdinar-te la ignorància, però no et perdonaria la TRAÏCIÓ! L’has ben cagada i et convé rectificard’immediat si no vols veure el teu nom arrossegar-se per les clavagueres. No és una amenaça és un bon consell.”

Vertaderament, el meu correu privat pretenia fer obrir els ulls i l’enteniment a Quico Romeu. Era un bon consell i no una amenaça que no tenia altra intenció que la de retirar els seus comentaris que només afavorien la divisió dels docents i l’espectacle públic. Era una convidada, sincera i sencera, a una rectificació discreta, amb la simple retirada del seu atac (que ell concentra sospitosament sobre l’Assemblea de Docents) als mestres i el clam a reclamar les aportacions a la caixa de resistència. Tant li va ser! Ja se sap que si un savi assenyala la lluna l’idiota mira el dit. Sense pensar, sense la més mínima autocrítica, profana la lleialtat de la correspondència privada i l’escampa. Estableix, en una hipòcrita pregunta insidiosa, una fantasmagòrica relació personal meva amb l’Assemblea de Docents, la qual cosa (confirmada amb la seva defensa de fa setmanes) interpret que vol dir que ell està lligat a un sindicat concret. Curiosament, durant aquestes setmanes, he brindat el meu suport (i els meus correus privats i les respostes de gratitud que he rebut ho poden confirmar) tant a l’STEI com a l’Assemblea de Docents. Per alterar el sentit del meu correu, menteix de nou desbocadament (ara escriu “desconvocar i no aturar”, com havia dit), amagant a què responia el meu clam privat: a la seva criminalització dels docents (amaga que l’acord dels sindicats és idèntic) i a les seves insídies sobre l’ús dels fons recaptats per l’Assemblea de Docents (contra la seva campanya sectària). La seva intenció, agressiva i violenta, pretenia de situar-me als peus dels cavalls i afuar-me els cadells. No se n’amaga gens de fer-ho explícit amb una crida a la gent a que em posi adjectius. Quatre persones desinformades, davant d’un correu descontextualitzat, mossegaren el parany i s’esqueixaren la camisa. De part meva, li vaig tornar a escriure novament en privat:

Has rebutjat un consell privat i t’has tornat a equivocar. Aportes noves insídies especulant amb qui em faig o a qui faig servei. De tu no tenc cap dubte: fas el joc al PP. Com així no dius públicament a què corresponia el meu consell? Has intentat la divisió entre vaguistes. No te’n sortiràs.

Ell, naturalment, com a habitual manipulador ja no fa pública la meva rèplica privada, però comet un tercer error, aquesta vegada fatal, amb la resposta que em fa en dos missatges privats encadenats:

Ho considero una amenaça i a més faré públic el teu comentari. l pensament és lliure. Si no t’agrada argumenta i si ets valent fes-ho públicament com ho faig jo. Adéu Valent.

No intento res i se te’n va l’olla. Dic el que penso i prou. Si no t’agrada ho sento. La llibertat consisteix en l’opció d’equivocar-se. Si n’aprenc o no dels errors és cosa meva. En canvi m’abstindré del que penso d’aquests escrits teus per no ofndre’t. Cosa que tu sí que fas. Ja t’ho he dit abans: a´deu, valent!

Les errades delaten que els dits li tremolen més que el cap, però no sap què ha fet ni a qui. El meu lema és el d’Escòcia: Nemo me impune lacessit! Cap atac sense resposta! De les herbes molles, se’n torquen el cul! Em desafia (si sóc valent, diu ell) a argumentar en públic el meu pensament? Doncs, molt bé!, serà servit: Quico Romeu ets un cretí, un miserable, un esquirol i, com a deslleial amb una gent, valenta i abnegada, que mereix felicitació i agraïment per una llarga i esforçada lluita que, contra el que tu escampes, persisteix de manera indefinida i compromesa, ets sobretot un vil traïdor! Igual que tu instares la gent a posar adjectius a un escrit privat, jo també vull afegir una altra definició que t’has guanyat a pols: també ets un ploramiques! El teu darrer comentari d’ahir vespre al feisbuc, acompanyant una entranyable foto del capvespre, deia:

Sort de la posta d’un dia per oblidar…

I. com a resposta a una persona desenfeinada que et va veure desconsolat i trist i et va dir “ànims!”, afegires:

Gràcies… no passa res! només un d’aquells dies tontos que el millor que poden fer és acabar de passar…

Ai, ai, mamà! L’infant ploramiques de pell prima que ha tirat la pedra contra la vaga i contra els mestres, que ha criminalitzat una persona i ha instat que l’executin amb paraules de pedra a la plaça pública, ara, a l’hora de fer nones, amaga la mà i es fa la víctima! Així ets tu, Quico Romeu! Doncs, respira fons si vols, perquè el dia que tu qualifiques de “tonto” (no s’apleguen que no s’assemblin) ja ha passat, però la teva estultícia perdura avui i, si no captes el sentit de la saviesa que representa rectificar una cagada tan gegantina de ficar pals a les rodes d’una vaga en curs, t’acompanyarà fins a la tomba. Adéu, covard!


i 3.- La lluita continua!

Demà, dilluns, el comitè de vaga continuarà la seva feina: dialogar i negociar, sense abandonar la seva justa i noble causa, sense retre les seves reivindicacions, sense claudicar amb cap dels objectius marcats. De part meva i, com he pogut detectar aquests dies, estic segur que de la immensa majoria de persones que vàrem omplir la ciutat de Palma avui fa una setmana en clau, mantinc la serenor i la confiança. Mantinc, sense cap restricció, el meu agraïment per la lliçó de dignitat que, des del primer dia, ha dictat i dicta el col·lectiu escolar. Aquesta lluita és un referent històric i només els necis o els renegats poden sentir-se fracassats. ENDAVANT LES ATXES!

COM EL DIA QUE DÉU VA PERDRE PER UN VOT

Deixa un comentari

Dia 10 de desembre de 2013, per obra del Partit Popular les Balears seran declarades no pertanyents als Països Catalans, amb l’afegit que aquests no existeixen. El ridícul d’aquests guerracivilistes puja de grau cada dia. Si hi ha qualque just a la ciutat podrida, si hi ha qualque estadista, roman ben amagat.

*     *     *


Per la independència de les Illes Balears?

La portaveu del Grup Popular al Parlament de les illes Balears, Mabel Cabrer, en una de les seves habituals i extravagants remenades de cul, va anunciar que el seu partit presentarà a la cambra una proposició no de llei encaminada a definir que les Balears constitueixen un ens jurídic amb autonomia pròpia. Com que això, d’ençà de l’aprovació de l’Estatut, ja està establert, cal demanar-se on rau la novetat? Ah! Clar! La pretensió no és un acte d’afirmació en positiu, sinó que amaga un nou acte negatiu i eixelebrat. Amb un calçador de pua de ferrer, la proposició incorpora una declaració que afirma que “les Illes no fan part dels Països Catalans”. És bo d’endevinar que la proposició trobarà la indigència mental i moral, arrebossada amb la ignorància, la incultura i la mala fe manifesta, de 34 panxacontentes especialitzats en dir amén i tot m’ho bec a qualsevol desbarat cultural!

Na Cabrer s’ha cobert de glòria, per no dir d’aquella altra cosa que ara importen de Sabadell per cremar. S’ha desemmascarat tota soleta quan ha explicat el sentit de la proposta: “Rebutjam que s’atempti contra la nostra independència, així com que un Parlament que no sigui el de les Balears defensi els drets dels ciutadans d’aquesta terra”. Ostres! Ben analitzat, això podria anar contra el parlament espanyol, el gran espoliador de la nostra economia, destructor del territori, anorreador de la nostra cultura… Doncs, no! Això va, únicament i exclusiva, contra Catalunya! Amb aquesta desconsideració permanent dels espanyols (qui dubta del patriotisme abrandat de la diputada?) no s’ha adonat que, implícitament, certifica que Catalunya no és Espanya. Ho confirma el fet que, arran de la imposició del TIL, hi ha hagut protestes i actes solidaris amb els mestres illencs arreu de l’estat (Màlaga, Granada, Sevilla, València, Bilbao…), però cap d’aquestes no mereix la condemna del PP ni la declaració “institucional” que les Balears no són espanyoles. Coherència? El PP?

El PP i l’estratègia dels calamars

El rerefons de la creuada racista contra la llengua i la cultura de les illes Balears i Pitiüses, que practica el Partit Popular, és amagar la realitat política i distreure el personal activant els instints més baixos i primaris. On són els llocs de feina que va prometre? On és la voluntat de consens i de diàleg? On és el creixement econòmic en el millor any d’ocupació turística en dècades? On és la protecció a l’empresa autònoma? El fracàs és tan gegantí en tots els ordres que s’han d’aferrar com una pegellida a manipular la gent amb demagògia, entabanar-la, estimular el visceralisme i atiar l’odi ètnic, perquè creuen que això els hi serà rendible i la ciutadania els perdonarà la gran estafa electoral de governar sense eficàcia i a cops de decret.

Dins d’aquesta creuada, però, ja compten amb fracassos estrepitosos. El de Rafel Bosch, en l’intent fratricida d’esqueixar i dividir en dues comunitats la cohesió social a les escoles, ha continuat amb la imposició del TIL, desoint la veu dels experts, l’experiència dels mestres, els oferiments de consens, les crides a la negociació i les crides de la Universitat, l’Església i, sobretot, la societat civil. Per embullar la troca i mirar d’aixecar una cortina de fum, ara l’agressió anirà contra una comunitat cultural, la dels Països Catalans que, curiosament, el PP havia dit sempre que no existia. Té gràcia veure les seves contradiccions de cató de primària en voler sotmetre ara a votació que les Balears no fan part d’un ens que, segons ells, no existeix. Estan ben trabucats i enfilen ridículs històrics sense aturall. Ho saben i se’n foten, perquè l’objectiu és doble. D’una banda, amb la tàctica del calamar, volen tirar tinta negra per amagar el verd viu i llampant que, ara mateix i de manera transversal, entinta el mapa de la ciutadania. De l’altra, criminalitzar Catalunya, perquè ja veuen com l’independentisme creix a les totes a Mallorca i, en tocar soletes el Principat, fins i tot els hotelers (com feren els mercaders de Bergen a Noruega), s’escalivaran de ser patrocinadors a la força de la barbàrie i la mala gestió.

Països Catalans? Parlem-ne!

La primera vegada que apareix el terme que tan molesta al Partit Popular (a mi no m’agrada gaire per altres raons), és en castellà (“Paises catalanes”) a l’obra Historia del Derecho en Cataluña, Mallorca y Valencia. Código de las Costumbres de Tortosa, publicada a Madrid l’any 1873 i escrita per Benvingut Oliver i Esteller, un jurista i historiador que no era de Barcelona, sinó de Catarroja, a la comarca de l’Horta Sud de València. El felanitxer Joan Estelrich va recollir i usar el terme que, a poc a poc, va quallar fins a substituir o complementar la denominació Catalunya Gran, emprada amb normalitat a Mallorca per Miquel Ferrà o Pere Oliver i Domenge, per designar les terres que conformen, agradi o no, la nació catalana o, culturalment si més no, les terres de parla catalana. Ja ho sabeu: aquelles per on quan a un li diuen “bon dia!” respon “bon dia!”.

Els Països Catalans, amb aquest nom o amb qualsevol altre, són una realitat lingüística, cultural i històrica d’una comunitat que va ser (i és) esquarterada a partir de la caiguda de Mallorca, sotmesa l’any 1715 (encara no fa tres segles) per la força de les armes i objecte, amb la resta de terres catalanes, a la tasca depredadora i a les imposicions uniformitzadores de la dinastia borbònica. Negar l’existència d’aquesta realitat, és renegar de la llengua i dels avantpassats. Els espanyols sempre han tingut plena consciència d’aquest fet. El mapa polític que il·lustra aquest escrit és de 1854 i el podeu veure a la Biblioteca Nacional de Madrid. Mostra les quatre espanyes: la “foral”, integrada per les comunitats basques, la “colonial”, amb les províncies africanes, Filipines i Cuba (de les que només romanen Ceuta i Melilla), la “uniforme” i la… “incorporada o asimilada” (el nom ho diu tot), integrada per l’antiga Corona d’Aragó. Més clar?

I dels Países Hispanos, què?

Una altra de les contradiccions que precipita na Cabrer i tots quants votin l’extravagància en el pou del ridícul, que els delata com a manipuladors i que els fa mostrar el llautó és que, el mateix partit que combat els Països Catalans s’embolica amb la bandera dels Países Hispanos. Cada dos anys es fa la Cumbre de los Paises Hispanos. Quins són aquests països? Doncs, tant el govern espanyol com el Partit Popular ho tenen definit i publicat: Argentina, Bolívia, Colòmbia, Costa Rica, Cuba, República Dominicana, Equador, El Salvador, Espanya, Guinea Equatorial, Guatemala, Hondures, Mèxic, Nicaragua, Panamà, Paraguai, Perú, Veneçuela i Xile. Fins i tot deixen clara la diferència amb els Países Iberoamericanos, on inclouen Brasil i Portugal i exclouen la Guinea. Com poden existir i enaltir els países hispanos i, simultàniament, negar i renegar dels Països Catalans si no és des d’una clara i irracional animadversió racista?

Té gràcia que l’origen dels países hispanos se situï a finals del segle XV, gairebé tres segles després de les incorporacions de Mallorca i València al conjunt de la corona aragonesa. O potser l’antiguitat prescriu i esvaeix la pertinença? Tot el contrari. Els agradi o no, la nostra pertinença a la Cultura Catalana és molt més antiga i molt més arrelada. Necessiten més elements de contrast per tocar amb els dits el ridícul del seu negacionisme? Doncs, potser els ajudarà un fragment del discurs a Washington davant Georges Bush del seu líder polític, José María Aznar, quan va donar el vist-i-plau a una guerra que encara perdura gràcies a una mentida: “Hoy Estados Unidos es uno de los principales países hispanos del mundo y mañana será, probablemente, el primero”. Quanta hipocresia la seva i quanta, quanta, paciència, la nostra!

I si na Cabrer i en Bauzá fossin sud-americans?

Algú, a banda d’ell mateix, s’imagina l’argentí Bauzá diguent coses com: “Nosotros queremos hablar la lengua de nuestros abuelos y no la lengua de España”? Algú, a banda d’ella mateixa, s’imagina la colombiana Cabrer proclamant que la seva nació no fa part dels países hispanos? Doncs, mutatis mutandis, això és el que fan. És més, com s’emocionen i engreixen quan senten que qualque sud-americà parla de “la madre pátria”. Què diria el PP si qualque país castellanoparlant renegàs de parlar el mateix idioma i imposassin el nom de LAPAO?

Tot plegat, s’emmarca en la creuada irracional i guerracivilista dels seus referents ideològics. L’ínclit Carlos de Meer, governador franquista, ja va declarar que Espanya no era Europa i va afegir: “¡Que se metan el Mercado Común donde les quepa!”. Res de nou, doncs. Si varen dir que no eren Europa, com no han de dir ara que Mallorca no fa part dels Països Catalans? També poden dir, com els seus antecessors franquistes, que tampoc no som al món i repetir la consigna de l’anterior Cap d’Estat: “Todo obedece a una conspiración roja y a una confabulación judeo-masónica del contubernio internacional que, si a nosotros nos honra, a ellos les envilece. Si ellos tienen ONU, nosotros tenemos DOS!”. Na Cabrer i en Bauzá passaran a la història de les bajanades al costat de Franco. Com ell disposen d’un NO-DO exemplar, PP3, amb faristols barroers i telenotícies pamfletaris vergonyants que desqualifiquen la deontologia professional dels periodistes.

Eppur si muove!

És molt conegut l’episodi que, l’any 1936, va passar a l’Ateneo de Madrid, quan els seus membres varen tenir l’ocurrència de posar a votació l’existència de Déu i Déu va perdre per un vot. També és conegut que, en època dels reis caòtics (a l’escola els defineixen catòlics), d’haver-ho sotmès a referèndum, hauria resultat que el món era pla i que, a un punt indeterminat, s’acabava en sec i els vaixells es precipitaven. Dos segles després, la majoria hauria votat que el món era el centre de l’univers, a l’entorn del qual girava el sol i els planetes. Galileo Galilei va haver d’adjurar de la certesa que la terra es belluga. Els tres exemples il·lustren l’estultícia de sotmetre a votació qüestions que no són susceptibles de ser decidides per gent poc informada o, molt pitjor encara, intencionadament desinformada per la manipulació de qui fa la consulta.

Tanmateix, és poc probable i, sobretot, no és provable que Déu existeixi o no per la voluntat d’uns il·lustrats ateneistes. En canvi, que el món no és pla i que la terra es mou, s’ha pogut provar científicament. Com ben provada està la indiscutible unitat de la llengua catalana o la realitat de l’existència d’un àmbit lingüístic, cultural i històric que, en una denominació general prou estesa, configura el que s’anomena Països Catalans. Negar-ho és tal com dir que el món es pla i que la terra no es mou… eppur si mouve!

Som i serem gent catalana, tant si es vol com si no es vol!

No sé quina serà la següent acció del club agressor dels Jinetes de Alcalá. Són imprevisibles i les fan com la Seu! Potser prohibiran la premsa i els llibres en català? Potser declararan espanyol Jaume I (ai, “el infante don Jaime”)? Potser barataran la seva escultura per una d’en Franco? Potser votaran que Déu existeix i és del seu partit, com en Bárcenas o com el President del Tribunal Constitucional que retalla l’ús del català. Ens podem esperar qualsevol cosa, perquè no només són uns ignorants, uns mentiders i uns manipuladors. Són una cosa més repugnant: anticatalans, és a dir racistes!

Poden adoptar tots els acords que vulguin. A mi aquesta tropa d’ignorants no m’usurparà la meva identitat, perquè pertany a la meva consciència i no al seu afany d’imposicions. El problema que té el PP (i, amb ell, tot l’espanyolisme) és que a les illes Balears i Pitiüses, cada vegada hi ha més persones que sabem d’on venim, qui som i cap a on volem anar amb un gran orgull de pertinença a la Cultura Catalana. La majoria no som ni nacionalistes (almenys agressius com ells), ni catalanistes (almenys com ells espanyolistes), sinó simplement catalans. Jo mateix, nascut a Felanitx, sóc català. Tan català com Pere Oliver i Domenge, com Nadal Batle, com Miquel Bauçà o com Miquel Barceló. Ho som, talment l’algaidí Pere Capellà, en Mingo Revulgo, quan l’any 1935 escrivia: “Jo sóc mallorquí i és la meva glòria/ esser català per la meva història!”. Sóc català, perquè faig part de l’àmbit lingüístic, cultural i geogràfic que abasta la nació catalana (digueu-li el nom que vulgueu). El més divertit és que aquest govern baralladís i cerca-raons del PP està integrat per una gran quantitat de catalans que no ho saben, perquè com aquell home que no sabia que parlava en prosa no tenen consciència ni identitat. S’han estimat més perdre els orígens. No els coneixen o els coneixen i en reneguen, però Biel Company o na Carraixeta són tan catalans com jo i en Ramon Llull.

Dels dallons dels uns poden penjar els altres!

La glosa popular és categòrica:

Na Cirerota ho va dir:

tu que me vols tocar els ous?
Tant són els regidors nous

com els que varen sortir!

Potser no tots pensen igual i potser, segurament, no tots són iguals d’ignorants. En tot cas, estic en contra dels qui fan parts i quarts. Per a mi, tots quants avui militen en el PP mereixen el major dels menyspreus. Tant els qui manen i dicten abusos com els qui no abandonen la secta. Estic cansat d’escoltar que si el PP està dividit, que si tenen greus problemes, que si els batles de la Part Forana, que si en Segura o en Roig o en Soler o n’Huguet No alimentaré aquest discurs. Les ànimes-mees que aguanten, beneeixen la política del partit. Qui es manté en el Partit Popular, fa part d’un col·lectiu que s’ha negat a condemnar els crims del franquisme, que no permet exercitar el dret a decidir, que tolera en el seu si les exaltacions feixistes i neonazis, que vol dinamitar dècades de pacífica convivència lingüística a les escoles, que ara vol negar allò que, fa dos dies, deia que no existia… Jaume Font i Antoni Pastor varen haver de partir i no veig que hagin perdut gens de crèdit ni prestigi social. Qui vol alliberar-se de la ignomínia ho té fàcil.

Els qui es mantenen en el partit, mantenen el partit. Els qui es mantenen en el partit, sostenen i legitimen les actuacions dels qui ens mal governen. No hi valen excuses, perquè estalonen la irracionalitat i fan una cosa més greu: permeten que els seus enfollits dirigents racistes compixin els pits de les seves mares, des d’on els varen nodrir i alletar entre rondalles i vou-veri-vous! Si algú d’aquests “dissidents interns” del PP arriba a casa seva i es troba un familiar que s’arrossega, miula i diu que és un moixet, farà que s’incorpori i que recobri la dignitat humana per explicar-li que no és cap moixet; és una persona! Doncs, mentre els qui comanden el partit es defineixen com allò que no són i, per extensió, decreten que tots som uns moixets, tots els corifeus que els hi fan la cort i viuen amb ells tenen dues opcions: redreçar el trastorn esquizofrènic dels dirigents, cosa difícil ferm, o sortir del frenopàtic on conviuen. Al cap i a la fi, tothom sap el nom que mereix qui renega de la seva mare. Na Cabrer, en Delgado, en Bauzá i tots quants vulguin apostatar de la seva cultura i de la seva nissaga són ben lliures de fer-ho. La ignorància es pot curar amb l’estudi, però l’estultícia no té remei. Poden decretar tots els desbarats que vulguin i persistir en els ridículs que encadenen. Els seus néts (qui sap si abans ja els seus fills), davant l’evidència de la història, s’avergonyiran dels seus renecs. Tanmateix, bram d’ase no arriba ni als Països Catalans ni al cel! Sobretot en aquell cel del Déu que no existeix, perquè va perdre per un vot!

Aquesta entrada s'ha publicat en IDENTITAT I LLENGUA el 4 d'octubre de 2013 per Bartomeu Mestre i Sureda