Etziba Balutxo...

Bartomeu Mestre i Sureda

MIQUEL BAUÇÀ i MIQUEL BARCELÓ; HOMENOTS FELANITXERS

Deixa un comentari
El mes de febrer de 2002 l’Ajuntament de Felanitx aprovà, per unanimitat, el nomenament de Miquel Barceló com a fill predilecte de la ciutat.

Catalina Soler
(PP) i qui la rellevà a la batlia, Gabriel Tauler (PP), han esquivat executar l’acord. Estultícia? Incompetència? Sectarisme? Prevaricació?

*   *   *

UNA HISTÒRIA ESPERPÈNTICA

En Miquel Cordella o, si ho preferiu, en Miquel de Sa Fonda, poc abans de morir el novembre de 2001, havia parlat amb Miquel Riera, regidor de l’ajuntament que abans havia estat batle. Riera l’informà que tenia en tràmit la proclamació, com a fill predilecte, de Miquel Barceló Artigues. Quan el gran Cordella (o, si ho preferiu, el Cordella gran) informà de la intenció de l’Ajuntament al seu fill, aquest va replicar que, abans d’ell, ni que fos per qüestió de cronologia o de biologia, calia nomenar el poeta Miquel Bauçà, Meravell. Això no obstant, el tràmit va continuar i, una vegada instruït l’expedient, dia 29 de gener de 2002 es va presentar a la Comissió Informativa de Cultura, la qual va emetre el dictamen favorable a l’aprovació i així se superà el pertinent requisit previ per dur la proposta a votació.

Dia 4 de febrer, el punt de l’ordre del dia era prou entenedor: “Nomenament de Miquel Barceló fill predilecte de Felanitx”. Just encetat el tema, el regidor Joan Rosselló, Saboner, de Coloms a la Sala, tal com figura a l’acta de la sessió, va presentar la següent esmena: “Sabem del desig de Miquel Cordella de compartir l’honor del nomenament de fill predilecte amb el reconegut i mai trobat escriptor felanitxer Miquel Meravell, home de reconeguda vàlua dins el món literari dels Països Catalans, la qual cosa va avalada pels més distingits premis literaris. Per això, proposam que el nomenin fill predilecte juntament amb en Miquel Cordella i, en el cas que no volgués venir, el nomenaríem fill pròdig“.

L’esmena va motivar distintes intervencions, gairebé totes formalistes, però que en el fons delataven una gran contrarietat i oposició (1). Tot i això, l’autor de l’esmena no la va retirar i es va passar a votació amb el resultat d’un vot a favor (el del regidor de CALS), una abstenció (la d’una de les regidores del PSM) i 14 vots en contra. D’aquesta manera, es rebutjava el nomenament de Miquel Bauçà com a fill predilecte, però continuava obert el punt de l’ordre del dia.

El batle va llegir un escrit de la presidenta del Consell de Mallorca en suport a la proposta i, a continuació, va obrir un torn d’intervencions, amb aportació documental dels mèrits del pintor felanitxer. Tots els grups polítics es mostraren favorables al nomenament de Miquel Barceló com a fill predilecte i la proposta es va sotmetre a votació. La redacció de l’acta no pot ser més clara: “…se sotmet l’assumpte a votació i per unanimitat s’acorda nomenar el senyor Miquel Barceló i Artigues fill predilecte de Felanitx, atesa la seva magnitud i universalitat, tant com a pintor com també com a persona, i atès que la seva obra ha fet i farà història, i ben segur que les futures generacions podran apreciar a la història de l’art un abans i un després de Miquel Barceló“. Acabada la sessió, els membres del consistori varen partir cap a cases… i tal dia farà un any! El fet és que l’acord va romandre (i roman!) enterrat dins l’arena com la flor romanial.

LA MORT DE MIQUEL BAUÇÀ

Dia 3 de gener de 2005 trobaren mort Miquel Bauçà a ca seva, a Barcelona. Aleshores, tot varen ser fues! Tothom, de cop, va ser “bauçanista” de tota la vida (2) i es multiplicaren els actes d’homenatge i publicacions a l’entorn de la seva obra, sobretot de la poesia. Va ser en el curs de la desfermada eufòria col·lectiva (tanmateix efímera) que vaig rebre, per escrit, una convidada a fer una aportació literària i adherir-me al nomenament de Bauçà com a fill predilecte de la Vila. La proposta l’havia presentat a votació Miquel Julià (UM), curiosament el qui era batle quan es rebutjà la proposició de CALS. La nova batlessa, Catalina Soler (PP), va nomenar instructor de l’expedient Jaume Binimelis (PSM) i tots els grups polítics s’apuntaren a la iniciativa amb fervor i entusiasme. Vaig defugir públicament (3) d’apuntar-me al carro de la ignomínia hipòcrita dels mateixos que, només tres anys abans, en vida de l’escriptor, havien rebutjat la proposta i ara, després de mort, en feien bandera.

Tot plegat, s’entrava en una actuació purament política i polèmica (potser la combinació hauria de determinar l’expressió poliomielítica?). La paradoxa del desbarat que s’arribaria a consumar feia que el qui no volien fos i el que volien no fos. Que el qui havien proscrit i a qui havien negat ser fill predilecte ara ho seria i al qui encara li devien seria oblidat. Deliris destil·lats! A l’imprescindible El Canvi (4), Miquel Bauçà escriu: “Felanitx. Sembla un nom actual com telecom, fax… I, per contra, és el nom del meu poble”. I al no més prescindible llibre Els estats de connivència, amolla una opinió prou expressiva del seu pensament:
Els polítics catalans

els d’avui, tots a l’uníson
donen la impressió
que no són d’aquesta Terra,
tot i estar molt enfeinats.
Per aquest meravella,
de vegades, sent enclí
a mirar-los, escoltar-los,
però no ho puc fer, no puc:
fent aquesta valentia,
ni el món, ni jo, ni ells
no en traiem cap benefici:
just desesperació
i l’augment de la misèria.

Desesperació i misèria! Exactament això! El mes de març de 2005 la premsa informava que tots els partits polítics donaven suport al nomenament (5). Una desfilada gran d’institucions (amb l’Institut d’Estudis Catalans, la Universitat de les illes Balears i l’Obra Cultural Balear al capdavant) i de persones de l’àmbit de la cultura, s’adheriren mimèticament com a xotets de cordeta a la proposta. Finalment, dia 10 de desembre de 2006 es va formalitzar el nomenament amb un acte públic que presidiren la batlessa Catalina Soler (PP) i Miquel Julià (UM), aleshores Director de Cultura del Consell de Mallorca. Com a cirereta del pastís un grup de nins i nines recitaren poemes de Bauçà que la majoria d’assistents a l’acte no varen entendre.

UNA SITUACIÓ KAFKIANA

L’acte de nomenament, com a fill predilecte, de Miquel Bauçà posava en evidència el desordre i la incoherència del consistori. Resultava que un nomenament anterior aprovat, el de Miquel Barceló, romania oblidat, amb la curiosa i irònica circumstancia que s’havia produït fora voler la condició del pintor: que abans del seu nomenament es procedís al del seu amic poeta que, finalment, s’havia fet efectiu encara que post mortem.

El temps passa, però la cosa no acaba aquí. Miquel Barceló ha continuat i multiplicat la seva projecció internacional en el món de l’art amb fites com la capella de la Seu de Palma, la cúpula de la sala de les Nacions Unides de Ginebra, la magna exposició al Palau dels Papes d’Avinyó… Precisament a Avinyó s’exposà l’original escultura de l’elefant que se sosté sobre la trompa (6) i, a requeriment d’alguns periodistes, l’autor va dir que podria anar al seu poble nadiu.

L’ESTULTÍCIA DELS GOVERNANTS

No hi ha dubte que Miquel Barceló ha esdevingut una icona, amb un prestigi que és gran i creix dia a dia. El seu nom, en part gràcies al compromís que manté en la defensa de la llengua i del territori, està clarament associat a Felanitx, a Mallorca i a Catalunya. El seu gest, estrafent el protocol, de parlar en català a l’acte d’inauguració de la Sala dels Drets Humans de Ginebra, va ser un crit d’atenció a favor dels drets lingüístics. Miquel Barceló és un gens onerós ambaixador que projecta, de franc, el nom del seu poble i de la seva illa arreu del món.

Mentre els distints governs de les illes Balears han destinat, amb doblers públics!, imports multimilionaris a personatges com l’actor Michael Douglas, resident temporal, o al tennista Rafel Nadal per difondre i promoure el coneixement de la nostra terra, Miquel Barceló difon arreu el nom de Mallorca de manera altruista, amb un què afegit. Les persones moren, les obres sobreviuen. A mesura que passin els anys, quan hagi transcorregut una generació, l’actor i el tennista seran un record del passat, mentre l’obra del pintor prevaldrà. Les actuacions teatrals i les gestes esportives tenen data de caducitat; la pintura roman viva i augmenta la notorietat amb els segles.

FELANITX EN MANS D’IGNORANTS

Per davallar a un terreny més domèstic i concret, tinc constància que són molts els turistes que van a la Casa de Cultura de Felanitx interessats per veure obra de Miquel Barceló, cosa que, ara per ara, no és possible. Com així no s’ha fet res? Ara mateix (2012), Felanitx és un poble governat per ignorants, gent sense estudis ni cultura, amb un perfil més apte per fer feina a un billar de barriada o una barra americana de carretera. L’intent de controlar les festes, primer ruixant amb gas els qui, en comptes d’aplaudir les autoritats, varen escridassar la comitiva i, després, iniciant una caça de bruixes amb denúncies i multes contra els dissidents, delata una conducta molt més que sectària i clarament feixista. Tot això és fruit d’un complex d’inferioritat comprensible i justificat. El problema és que, com tothom sap, la ignorància es pot vacunar amb la cultura i l’estudi, però allò que no té cura ni remei és l’estultícia de qui no vol rectificar i persevera en polítiques errònies que, lluny de fer poble, el desfan.

Ara, Gabriel Tauler vol promoure la designació de Cristòfol Colom com a fill predilecte o, si més no, adoptiu de Felanitx. La raó d’aquesta colossal estupidesa és, segons declaracions del batle, que això faria prosperar el poble. Deu pensar que els mateixos que, quan van per La Mancha, demanen veure els molins del Quixot, vindran carregats d’euros a omplir-nos les butxaques. En definitiva, l’actual màxima autoritat felanitxera, membre de l’executiva de Joserra Bauzán, líder de l’etnocidi contra el nostre patrimoni cultural (amb la llengua catalana al capdavant), es dedica a moure abelles, gratar ronya i perseguir joves ideològicament adversos, perquè no són submissos. Aquesta línia d’actuació s’embolica amb el delirium tremens de creure que, un hipotètic origen felanitxer del navegant que propiciaria el major genocidi de la història de la humanitat, l’entabanat que volia anar a un lloc i va anar a pegar a un altre, serà productiu i rendible econòmicament. I mentre somia truites, el batle manté amagat el nom del vertader Colom felanitxer: Joanot, Instador del Poble i del Bé Comú, a qui l’any 1936 els feixistes furtaren el seu nom que retolava la plaça de La Torre i imposaren el de la família Pax, contrària a la Germania de Mallorca i alineada amb els mascarats i els opressors.

Tot aquest cretinisme d’inventar fills il·lustres es combina amb l’incompliment del deure, amb un acte de prevaricació fefaent (7) que esquiva executar un acord aprovat fa 10 anys i que podria determinar una major presència, reconeixement i aprofitament a Felanitx de Miquel Barceló. Tanmateix la història és molt més tenaç que la feblesa mental dels mediocres polítics de torn. D’haver estat de la mateixa quinta, els dos Miquels, en Barceló i en Bauçà, per raons alfabètiques haurien compartit pupitre a l’escola i, molt possiblement, també haurien compartit lectures i converses, ateses les seves inquietuds paral·leles. En tot cas, més prest o més tard, els seus retrats estan predestinats a trobar-se, un al costat de l’altre, com a fills predilectes de Felanitx.

Tot és qüestió de temps. ¿Fins quan haurem d’esperar a corregir les endemeses i ignomínies pendents de reparació (Joanot Colom, Miquel Barceló…), en comptes d’inventar noves bajanades improductives (persecució ideològica, Cristòfol Colom fill adoptiu…) que només atempten contra la cohesió social? (i 8)

(1) Vg. arxiu adjunt amb la còpia de l’acta de la sessió referida al punt aprovat.

(2) És de justícia reconèixer i agrair la tasca d’Antoni Artigues i Bonet, més de mig felanitxer, catedràtic de la UIB i impulsor de difondre en vida l’obra de Miquel Bauçà i molts d’altres poetes (Blai Bonet, Palau i Fabra, Jaume Vidal Alcover, Guillem d’Efak…). Vg.- http://www.mallorcaweb.com/magteatre/
(3) Vaig publicar al Diari de Balears i al Felanitx l’article que trobareu a: http://www.normalitzacio.cat/testimonis/index.php?sec=testimonis&n=1589
(4) L’any 1999 l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana em va designar membre del jurat per donar el premi a la millor obra publicada l’any anterior. Vaig proposar El Canvi de Bauçà i, amb una excusa formal, no es va prendre en consideració la meva proposta. Ho vaig explicar, en vida de l’escriptor, a «La narrativa catalana; llums i ombres», Quatre Illes, Abril 2000, pàg. 2 i 3. També li furtaren la distinció a Jesús Moncada per Calaveres atònites. Ho explicaré un altre dia.
(5) Coloms a la Sala, el partit que havia fet la proposta anys abans, ja s’havia dissolt. De fet, ja no s’havien presentat a les darreres eleccions municipals.
(6) En el pregó popular de Sa Quica de 2010 Mateu Xurí va fer esment a l’elefant així:
Emperò per torejar
no vaig de coses barates,
més valdria posar en Matas,
n’Areal o na Munar.
Això sí, no hi ha d’entrar
n’Antich ni es Bloc, per favor,
que ja han fet demostració
de com putes es congrien,
que aquests ni torejarien
s’elefant d’en Barceló.
Li heu de dir an es bergant,
ell que és un homo valent,
que vos faci un monument
amb sa quica i s’elefant,
i una estelada penjant
que mostri d’avon venim
i es que mos donin ventim
que posin es cul amb pompa
i veuran entrar una trompa
pes forat que tots tenim.

I en el pregó de 2012 Miquel Àngel Llonovoy també fa ver fer esment a l’esperada instal·lació de l’elefant al poble:
Per atreure visitants
una idea molt moderna
i també molt elegant
si hem de posar un elefant
que es vegi bé de per tot
que el posin en Es Picot
o a la punta del Calvari,
Tot serà que el vegi el rei
i que vingui de safari!


(7) Prevaricar: mancar a l’obligació del càrrec que s’exerceix.

(8) Aquesta seria una bona pregunta per traslladar a una propera plenària municipal. Abans seria convenient proveir el grup municipal del PP felanitxer d’un tassó, un llapis i un paper. I, evidentment, que sorgís un regidor que fes un clam contra la negligència col·lectiva. Plourà d’aquest tro? No esperaré de dret.

Aquesta entrada s'ha publicat en Sense categoria el 30 d'agost de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

JOANOT COLOM DEGOLLAT (cada dia) AL SEU POBLE

Deixa un comentari
En el seu poble nadiu, el felanitxer Joanot Colom, Instador del Bé Comú, és com si no hagués existit mai, tot i haver estat un líder que defensà la Justícia i lluità fins a la mort en defensa de les llibertats.
JOANOT COLOM DEGOLLAT (cada dia) AL SEU POBLE
La il·lustració, de l’historiador Guillem Morro (autoritat de les Revoltes Foranes i la Germania), idealitza el gest de Simó “lo Tort” Ballester, líder de la Revolta de 1450, fent la crida a l’aixecament popular.
***

 


Pere Oliver i Domenge
, el novembre de 1929, publicava a les pàgines de la revista La Nostra Terra un llarg i excel·lent treball: Joanot Colom i Cifre, Instador del Poble. Oliver corregeix una de les pàgines més manipulades de la història, sobretot per Quadrado (1), i descriu la vida de l’heroi felanitxer, la tràgica mort i l’injust i intencionat oblit.
JOANOT COLOM DEGOLLAT (cada dia) AL SEU POBLE
Joanot Colom lliurà Palma el 1523, després dels dos anys que la Germania governà Mallorca, amb un majoritari suport popular, contra la fam i la misèria derivades de la corrupció i l’abús dels senyors. Els qui asseguren que “paraula de rei no pot mentir” han de deixar de creure en les rondalles, perquè el perdó reial promès va ser una traïció i Joanot va patir un sàdic martiri. Fermat dalt d’un carro a Bellver, va fer l’itinerari macabre de davallada, mentre els botxins li aplicaven ferros roents a la carn, l’esquarteraven, penjaven els seus trossos als pilars de la ciutat per escalivar el poble i, finalment, el degollaren i penjaren el seu cap, dins d’una llanterna de ferro a la Porta Pintada, “vigilat de nit, perquè no parli”. Allà va estar fins a l’any 1822.
El cap engabiat de Joanot Colom
El cap engabiat de Joanot Colom
Esbaldregaren i enrunaren ca seva i sembraren el solar de sal per extirpar qualsevol record, amb el cinisme de fer-ho “para borrarles para siempre de la memoria”.

Tot i que la història l’escriuen els vencedors, el temps a vegades imposa el rigor de la veritat. A la segona meitat del s. XIX els poetes romàntics i els historiadors repararen el deshonor. L’any 1862 l’Ajuntament de Palma va tomar unes cases velles i dedicaren el nou carrer de davant la Sala, que anava fins a la plaça Major, a Joanot Colom. Dia 7 de febrer de 1870 (dia de la Germania) es va fer una manifestació contra els imposts que va acabar a la plaça del Roser, coneguda per tradició oral com “la placeta d’en Colom”. Els regidors hi posaren la placa que podeu llegir: “A los primeros iniciadores de la idea democrática en Mallorca, que congregados en este sitio resolvieron vindicar los derechos del pueblo, levantándose en armas para defenderlos con sus vidas”. El maig de 1892, l’Ajuntament de Palma encara va voler enaltir més Joanot Colom i, tot i la plena consciència que era felanitxer, el va fer fill il·lustre de Palma i li dedicà la plaça on s’exhibí el seu cap (2).

Galeria de fills il·lustres de Palma
Galeria de fills il·lustres de Palma

 

 

 

 

 

 

 

Anys després, a Felanitx, es posà el seu nom a la plaça de la Torre (o de Ses Torretes).

Pere Oliver i Domenge parla a la plaça de Joanot Colom
Pere Oliver i Domenge parla a la plaça de Joanot Colom

L’any 1936, arran de la insurrecció militar feixista, tant a Palma com a Felanitx es va retirar el nom de les dues places. Les dues es retolaren amb noms oprobiosos. La de Palma va passar a ser plaça d’Espanya i la de Felanitx, per a més afronta i humiliació, plaça Pax, però no amb referència a la pau, sinó a Pere de Pacs, un dels majors enemics de la Germania. Es tractava d’humiliar Joanot Colom. L’any 2005 l’Ajuntament de Palma inaugurà una escultura de Joanot Colom, feta per Jaume Mir, que presideix un parc infantil a la barriada de Son Gotleu. L’octubre de 2009, arran d’una polèmica encetada en el Diari de Balears, l’Ajuntament de Palma s’acovardí i, en comptes de retornar el nom de Joanot Colom a la plaça d’Espanya, la de la Porta Pintada, va reposar el seu nom al primer carrer que li havien dedicat més d’un segle abans; el que va de Cort a la plaça Major, molts d’anys reconegut com a carrer Colon, en referència al descobridor d’Amèrica.

Escultura de Joanot Colom a Palma del felanitxer Jaume Mir
Escultura de Joanot Colom a Palma del felanitxer Jaume Mir

I a Felanitx? A Felanitx, res de res. Encara ara no s’ha fet justícia i, fins ara, cap partit polític no ha gosat proposar la deguda reparació de la malifeta que la història reclama. Resulta paradoxal que Joanot Colom tingui carrers dedicats a Palma, Esporles, Inca, Montuïri i altres pobles i no al seu.

Passa d’hora de reparar la ignomínia. Per a major escarni, el batle mascarat (3), Onofre Ferrandell, alineat amb els opressors i traïdor als seus conciutadans, té un carrer a la Vila, obert naturalment pels feixistes durant la incivil Guerra dels Tres Anys i encara és l’hora que cap Ajuntament hipotèticament democràtic hagi retirat. Al port del mateix municipi, hi ha carrers dedicats a contemporanis forans de Joanot Colom: als navegants que portaren la mort, la desolació i la desfeta de cultures i pobles d’Amèrica, retolen els caps de cantons. És el cas de Cristòfol Colon a qui, a diferència de Joanot Colom, un insensat i inculte equip de govern municipal (4) volia fer fill il·lustre, contra la raonada opinió dels historiadors locals. El navegant, que va obrir camí a un dels genocidis més gegantins de la història de la humanitat, no era de la Vila, perquè mai a la història un felanitxer que vol anar a un lloc ha anat a pegar a un altre. No era d’aquí, perquè el seu nom hauria sortit a rotlle amb els Coloms agermanats que patiren la repressió i no hi ha cap referència. Però fins i tot si, en contra del que diuen els historiadors de prestigi, el navegant hagués nascut a Felanitx, no l’hem d’enaltir, perquè ell, de manera conscient i reiterada, va proclamar-se d’una altra terra i hauríem de ser molt curts de gambals i d’enteniment per honorar a qui s’avergonyeix i renega del seu poble, cosa gens felanitxera. Retre homenatges a qui no vol ser dels teus, és voler fer ganes de riure. Bona vela i barca nova!

Així i tot, el cas de Cristòfol Colon és dels menys criticables. Feis una volta per Portocolom i veureu com és de necessari elaborar una nova nomenclatura dels carrers. Genocides, assassins, lladres i violadors, cínicament contemporanis de Joanot Colom, donen nom a carrers del nostre poble. Hernán Cortés, genocida de Mèxic, i el seu cosí Francisco Pizarro, destructor del Perú, només són dos exemples. Hem perdut la xaveta? Els pobles que, en comptes d’honorar la seva gent, enalteix els opressors estan condemnats a viure esclaus, una actitud que no és gens felanitxera.

Què fan els altres pobles? Contemporània a la Germania, Castella va viure una revolta similar, la de Las Comunidades i el desenllaç va ser idèntic. Si els nostres caps foren Joanot Colom, JoanCrespí Pau Casasnoves (al qual, per cert, a Inca li varen dedicar un Institut), a Castella els líders executats varen ser Padilla, Bravo i Maldonado. També allà manipularen la història fins a finals del s. XIX quan els investigadors fiables i els historiadors solvents destaparen les justes i poderoses raons de la revolta popular. Sabeu què han fet a Castella? Doncs, Padilla, Bravo i Maldonado donen nom a multitud de places, escoles i monuments, són reconeguts com a herois populars i la data escollida com a dia de la Comunidad Autónoma de Castilla y León és el 23 d’abril, dia dels Comuneros. A València, una de les vies més importants de la ciutat està dedicada a la Germania.

Una mostra dels monuments dedicas a Padilla, Bravo i Maldonado
Una mostra dels monuments dedicats a Padilla, Bravo i Maldonado

 

 

 

 

 

 

Hauríem de provocar vergonya aliena. Al seu poble i al conjunt de Mallorca, Joanot Colom va ser degollat de nou l’any 1936 i, d’ençà de la Restauració Borbònica de 1975, no s’ha corregit l’endemesa. Així que, sense altre mèrit que el de ser fill del mateix poble que l’agermanat, vull convidar la bona gent felanitxera, molt majoritària al poble, a reclamar que es faci efectiva una doble proposta reparadora.

En primer lloc, cal restituir el nom que l’Ajuntament de Felanitx, per acord democràtic, va donar a la plaça de la Torre i que, per la força de les armes, va ser usurpat il·legal i il·legítimament l’any 1936 i conferit a un opressor. És evident que reposar la plaça de Joanot Colom és un acte simple de justícia reparadora que no requereix arguments, perquè és el reconeixement de la Democràcia i, tàcitament, el rebuig a la imposició i la condemna a la Dictadura franquista que va eliminar el seu nom dels carrers i dels llibres.

En segon lloc, en aplicació rigorosa, en plenitud i sense restriccions, de la Llei de la Memòria Històrica que reclama eliminar els noms que recordin matances i fereixen la dignitat de les víctimes i la sensibilitat de les persones, atesa la circumstància insòlita, incomprensible i intolerable, que a Portocolom un dels carrers més emblemàtics, encara porta el nom del Crucero Baleares, el vaixell que el mes de febrer de 1937 va protagonitzar una de les pitjors massacres de la guerra incivil, coneguda com “la desbandada”, cal esmenar la malifeta.

JOANOT COLOM DEGOLLAT (cada dia) AL SEU POBLE

“La desbandada” va ser un crim de guerra planificat que va deixar un riu de sang entre la població civil, majoritàriament gent vella, dones i infants que fugien del bombardeig dels avions nazis alemanys i feixistes italians sobre Màlaga, per la carretera de la costa que va a Almeria, on esperaven a punt els canons del Canarias i del Baleares, els quals provocaren entre cinc mil i quinze mil víctimes innocents. Passa d’hora de reclamar la retirada de l’abominable nom de tal màquina assassina i que, en el seu lloc, s’estampi amb tots els honors el del felanitxer que s’aixecà contra l’abús, defensà la justícia, lluità per la llibertat i governà Mallorca: Ronda de Joanot Colom, Instador del Bé Comú.

Si la primera proposta, la de reparar el nom furtat de la plaça de la Vila, és de pur sentit comú, la segona és un acte que qualsevol demòcrata acceptarà ulls clucs. El crit principal de la Germania de Mallorca era pag qui deu! i Felanitx està en deute. Com a gent condreta, no hem de consentir que passi un dia més sense corregir la vergonya. Si la gent que governa les institucions negligeix i, en comptes de retre testimoni de reconeixement i gratitud als bons fills de Felanitx, manté els caps de cantons amb noms de genocides, criminals de guerra o màquines de matar, caldrà plantar cara fins que els responsables reparin la ignomínia i deixin d’una vegada d’amagar-nos la història i de sembrar-nos de sal la memòria. No és de rebut que Felanitx amagui el nom de Joanot Colom, perquè això és degollar i esquarterar de nou a un dels seus fills més il·lustres i valents que ha donat el poble al món, com a símbol del valor de la Justícia i de la Llibertat.

PAG QUI DEU! MORI EL MAL GOVERN! VISCA LA TERRA!

(1) L’aportació de Quadrado és important, perquè va publicar dades profitoses extretes dels l’arxius. Això no obstant, defuig la tasca d’historiador per bastir una crònica, carregada de judicis de valor i qualificatius, que delata una submissió absoluta al discurs oficial.

(2) Així, varen quedar tres places en el mateix entorn: la de la Porta Pintada (*), a l’actual indret del mateix nom, la d’Eusebi Estada (*) que definia l’espai entre les estacions de tren (que obriria el carrer del mateix nom) i  la de Joanot Colom (*), d’ençà de la Guerra dels Tres Anys Plaça d’Espanya, on hi ha l’estàtua del rei en Jaume. L’Ajuntament de Palma, tot i retornar el nom del carrer Colom a l’agermanat (*), no va tenir prou coratge per retirar el de la plaça d’Espanya, imposat pels feixistes.

Plaça de Joanot Colom a Palma
Plaça de Joanot Colom a Palma
Plaça d'Eusebi Estada (a les estacions)
Plaça d’Eusebi Estada (a les estacions)
La Porta Pintada
La Porta Pintada

 

(3) Amb el nom de mascarats es coneixien els contraris a la Germania.

(4) Gabriel Tauler, batle de Felanitx i membre de l’executiva de Joseramón Bauzá, lluny de mirar d’atendre els greus problemes socials que pateix el poble, és el principal protagonista d’una campanya de persecució ideològica, tudant doblers públics, en una caça de bruixes mai vista des de 1936, contra els joves que defensen la festa, la llengua, la cultura i la llibertat. No va assumir les seves responsabilitats, arran d’un greu incident, quan la policia local va ruixar amb gas la població civil que feia bulla com cada any. En comptes d’obrir l’oportú expedient contra els qui varen exercir la violència, va instar la mateixa policia local autora de la irracional actuació a elaborar un informe i, posteriorment, atiar denúncies contra 12 persones i reclamant multes injustes, abusives i arbitràries. Des del primer moment, va mentir en tot el que ha fet referència a aquesta qüestió. Afirmà que els responsables de l’incident eren gent de fora poble i que el seu equip de govern s’inhibiria i no s’implicaria en la qüestió. Mentides com la Seu! El resultat del seu guerracivilisme ha obert una esquerda social de primer ordre a la comunitat felanitxera i, com mai s’havia vist, un atac frontal del seu equip al més important patrimoni cultural del poble: la llengua de Joanot Colom i de Nadal Batle. Per a saber-ne més: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/204700
JOANOT COLOM DEGOLLAT (cada dia) AL SEU POBLE

 

RECOMANACIONS FINALS:
* L’Ajuntament de Felanitx hauria d’obrir una ponència per revisar la nomenclatura dels carrers del poble i de Portocolom. Hi ha prou historiadors i investigadors solvents a la Vila per dur a terme aquestra feina i elaborar una proposta rigorosa i documentada. Per raons de dignitat i sensatesa, tenim noms pendents d’honorar i altres que reclamen ser retirats.

* Podeu accedir a les excel·lents pàgines de Llorenç Buades i de Josep Vilchez. A la del primer, http://www.ixent.org/germania.html, hi trobareu informació sobre la Germania de Mallorca. A la del segon, http://www.fideus.com/, hi trobareu informació sobre la República i la Guerra dels Tres Anys.

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES AMAGADES el 21 d'agost de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda

L’HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES

Deixa un comentari

 

L'HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES

El Tesorillo. Mallorquins rere les passes de Joan March és un llibre apassionant d’Honorat Bauçà i Margalida Juan que desenteranyina les peripècies d’unes famílies mallorquines que feren feina per Joan March a un latifundi andalús.

Dia 18 d’agost a Ses Salines, amb els autors i Biel Majoral, vaig fer de padrí jove il·lustrant la intervenció amb una presentació en power-point. Aquí teniu, mínimanent retocat i ampliat, el text que vaig llegir.

* * *


 

Qualsevol activitat literària ha d’aportar a la gent qualque cosa que no sap o, almenys, no ha d’avorrir. Amb aquest axioma, podria concloure que la recerca d’Honorat Bauçà i Margalida Juan ens lliura una informació desconeguda que té la virtut d’enganxar-nos a una lectura farcida d’intriga i passió. Aquest fet d’ampliar-nos el coneixement i de fer-ho amb un llenguatge viu és poc freqüent en aquestes saons, on la gent es repeteix o diu les coses sense traça. N’Honorat i na Margalida ens brinden un llibre veraç, ben escrit, molt interessant i absolutament recomanable.

Arran d’una trobada de documents, els autors iniciaren una recerca que els ha permès destapar un episodi, callat pels protagonistes i llurs descendents, que analitza uns anys de la vida d’un latifundi. El Tesorillo escampava 24.000 quarterades per Màlaga i Cadis, amb 12 km de costa i més de 300 cortijos. L’any 1928, Joan March comprà la finca i la societat que l’explotava al Marquès de Larios, amb l’aparent intenció de parcel·lar-la, i n’encarregà l’explotació agrària a persones de la seva confiança que havien dirigit sa Vall. És bo d’imaginar el rebombori dels jornaleros en veure comparèixer uns majorals mallorquins, als qui difícilment entenien i als qui haurien d’obeir, i veure com arribaven amb màquines agrícoles que posarien en risc la seva feina. Bastit sobre els retrats dels protagonistes, bàsicament saliners i campaners, la narració explica el poder dels homes d’en Verga i les peripècies que varen patir. Es posa èmfasi en la proximitat de la finca amb Gibraltar, la qual cosa a més d’afavorir el contraban, va servir a Joan March com a via d’evasió, després de, com ell sabia fer, corrompre i subornar els directius del penal d’Alcalà d’Henares i, tot seguit, fer-los xantatge per fugir.

Els autors han estructurat el llibre conferint un tracte personalitzat a cada protagonista. Aquesta tècnica els permet contrastar versions i resoldre l’embull de llinatges duplicats. Esvaeixen enigmes, però avisen que hi ha més coses que, de moment, han estotjat. No fan sang amb els descobriments i circumscriuen la recerca a fets provats. El llibre és dens, però es llegeix en dues fues, amb l’impuls d’unes il·lustracions que canten santa clara. El resultat és un complet compendi de l’univers de Joan March: contraban, amors furtius, explotació, negocis bruts, guerra, especulació, assassinats, secrets… Com a les novel·les d’aventures, hi trobareu passió, amor, odi, venjança, traïció, intriga i, encara que els autors defugen l’especulació, si patiu la funesta mania de pensar o la malaltia crònica de destapar amagatalls, rebreu una calabruixada d’evocacions.

Trobareu estremidors alguns passatges d’aquesta història, millor dit, d’aquestes històries. Per exemple, arran de la mort de Miquel Perelló, detingut i afusellat per les milícies republicanes per no haver partit com els altres en no voler abandonar la maquinària agrícola, Raimundo Burguera, secretari de confiança de March, escriu una carta als familiars per informar de la tragèdia i els recorda el deute que Perelló tenia contret i que superava els deu mil duros. D’això se’n diu aprofitar el sobre i el segell, però delata la manca d’escrúpols d’en Verga.

Un altre relat que inquieta i fa pensar és la mort de l’amo Antoni de sa Vall i el seu cunyat, Miquel Felia. A qui beneficiaven les morts? Com així es va tapar el crim? Com així no perseguiren els assassins? Amb l’ascendent que tenia March sobre Franco, com així ni es va investigar? Podria ser que els dos encarregats fessin negocis particulars? Potser l’estraperlo que va dur a la presó Antoni Burguera es feia d’amagat d’en Verga? Feia ostentació de riquesa en aquells anys de misèria? O va fer allò que no agradava al senyor: cridar l’atenció amb el parament de la casa i un combregament sumptuós? Potser la parcel·lació tan anunciada a Madrid sis dies abans, a les noces de Bartomeu March, anava endarrerida, tot i les instruccions rebudes? De fet, fins un any i mig després d’aquelles morts de maig de 1943, no comença a aparèixer publicitat en premsa de la parcel·lació del Tesorillo. El primer anunci és de dia 10 d’octubre de 1944: Parcelamiento de San Pablo, la mejor finca del grupo Tesorillo; dia 24 d’octubre s’anuncia el de La Herradura, el mejor cortijo del patrimonio; dia 28 de novembre el de La Dehesa de Guadalquitón, la mejor de las que posee la Sociedad. La cosa no devia anar com volien, perquè el 31 d’octubre publicaven un anunci gegant per advertir que “Habiendo circulado rumores de que se han parcelado todas las tierras y casas, la Sociedad Industrial y Agrícola de Guadiaro hace público por el presente que los únicos cultivos completamente vendidos son los olivares de riego y secano.” Les coses no anaven com s’havien pensat i, fos per la malfiança de la gent de la contrada o per la misèria del moment, la publicitada promoció s’allargaria més de sis anys. També sobta l’actuació de March, després dels assassinats, fent aixecar un monòlit dedicat als morts, a la sortida del poble de San Martín, i patrocinant la tornada dels cadàvers a Campos, com havia fet amb Rafel Garau a Santa Margalida.

L'HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES        L'HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES

Sorprèn igualment l’interès personal d’en Verga a distribuir les comissions als hereus dels morts i, fins i tot, a destinar una quantitat important a l’amant clandestina d’Antoni Burguera que haurien de pagar per força els familiars que no l’acceptaven. Tot plegat, fa part de la vida secreta de Joan March, però el seu currículum i la litúrgia que envolta els fets conviden a no descartar la seva implicació en el doble assassinat.

El llibre té el rigor que exigeix una investigació. Només hi he trobat un punt obscur derivat del criteri dels autors a orientar la recerca cap a les persones. Potser aquesta orientació els fa passar de puntetes sobre una qüestió, al meu entendre transcendental, que no hauria ocupat gaire pàgines més de la publicació: la Reforma Agrària, aprovada l’any 1932 i aplicada anys després, alteraria el curs de la història i, específicament, la vida dels protagonistes. Dia 19 d’abril de 1936, just dos mesos després de la victòria del Front Popular, el diari ABC publica: “El director del Instituto de Reforma Agraria ha recibido hoy el siguiente telegrama del jefe del servicio en la provincia de Cádiz: Ayer, cumpliendo acuerdo Junta provincial, ocupóse finca «El Tesorillo», propiedad de Juan March, donde podrán asentarse aproximadamente mil familias.” Dos dies després, el 21 d’abril, La Vanguardia confirma l’ocupació que, com és sabut, va afectar altres latifundis de l’estat: “Comunican de La Línea que han sido incautados para la Reforma Agraria los terrenos del lugar conocido por «El Tesorillo», propiedad de don Juan March, y se ha procedido al reparto de tierras.” Ja podeu imaginar la pujada de sang d’en Verga! Una raó més per animar i patrocinar la insurrecció feixista contra la República, un cop d’estat fet a grapades que provocaria la mort de més de mig milió de persones. No havien passat tres mesos d’ençà de l’ocupació de la finca quan, el juliol de 1936, s’aixecà l’exèrcit i només en passaren dos mes fins que, l’octubre del mateix any, les tropes revoltades, a instància de Raimundo Burguera, recobraren el domini de la finca per reincorporar-hi els mallorquins, que s’havien amagat a la mateixa finca o s’havien refugiat a Gibraltar.

Com deveu endevinar, el llibre apassiona, commou i manté un ritme frenètic. Provoca l’interès dels lectors i obliga a fer preguntes. La primera que m’he fet és: què en sé jo, d’en Verga? A més de les sentències populars (cada dia neix un beneit, l’important és saber-lo trobar), de les seves tècniques per fer negocis (no m’interessa el projecte, només qui el dirigirà. Si teniu l’home que el dugui, m’interessa el projecte.) i de les seves malifetes, escoltades a l’àmbit discret i familiar, l’any 1976 vaig comprar i llegir el llibre de Manuel Domínguez Benavides, El último pirata del mediterráneo, on hi ha informació incorrecta, esbiaixada i encriptada, però que situa l’atmosfera i l’univers de Joan March, transvestit de Juan Albert, a qui presenta com “el ladrón del dinero y de la conciencia de su país”. Un altre referent important per a mi sobre en Verga el vaig descobrir gràcies al treball que vaig fer sobre el llibre L’illa de la cara girada d’Albert Vigoleis Thelen, un escriptor alemany que l’any 1954 publicà les memòries novel·lades sobre la seva estada a Mallorca entre 1931 i 1936. Vigoleis no juga amb eufemismes i qualifica Joan March d’assassí sense escrúpols, descriu els negocis bruts durant la guerra, el tràfic de drogues, el suport a Franco a canvi d’una permanent immunitat i destapa un assassinat concret: el del gerent del club Venta Eritaña de Palma. Tot això ara ja ho sap tothom, sobretot d’ençà de la cabdal contribució de Pere Ferrer Guasp, autor d’excel·lents aportacions sobre l’sponsor de Franco i prologuista del llibre que avui presentam. Aleshores, la pregunta s’ha de concretar més: què en sé jo, d’en Verga, que no s’hagi divulgat? Dues coses. Sé on s’amagà a Felanitx: a la Travessa d’en Riera, a Can Bono, on encara hi ha el zulo. I sé també de la cisterna condemnada del magatzem de Can Balutxo al carrer de la Mar. La segona cosa és més sucosa. L’any 1979, un llibreter de vell m’explicà la tècnica que seguia per comprar biblioteques familiars per, després, vendre els llibres a la menuda: parar esment a les esqueles. En veure noms de casa bona, principalment botifarres i millor si tenien molts de fills, es plantava a la casa mortuòria carregat de targetes que repartia als familiars als quals, en un sentit condol, deixava caure que, anys enrere, havia tractat sobre la gestió de la biblioteca amb la persona morta. El llibreter definia la tècnica al detall: “El mort ha de ser calent quan fas la visita, però has d’esperar que sigui fred per fer el negoci i, sobretot, esperar que siguin els hereus que et vénguin a cercar. La visita només és l’esca.” El llibreter sabia que, passats uns dies, els hereus tindrien problemes per xapar la biblioteca i algú en suggeriria la venda. L’èxit estava garantit i l’avalava una teringa d’operacions comercials fetes a Mallorca prou conegudes. Doncs bé, el llibreter m’explicà que va aprendre la tècnica arran d’una conversa amb Joan March, amb qui havia mantingut petits tractes. En Verga li va ensenyar a comprar a l’engròs i vendre a la menuda (deia que un peix gros no té tantes espines com una dotzena de petits), però sobretot li va fer veure que les esqueles eren una immillorable oportunitat de negoci.

Així com els pagesos miren les estelles i els somiadors les estrelles, Joan March era l’home que mirava les esqueles! En posaré un exemple, relacionat amb El Tesorillo. L’1 d’abril de 1926 Joan March crea la Banca March, una catapulta més d’enriquiment. A la setmana de seure al nou despatx, va veure l’ostentosa esquela de la Marquesa de Larios, amb informació de les dotzenes de misses que es dedicarien a la morta a moltes esglésies de Madrid i Màlaga i a totes les de l’entorn de la finca El Tesorillo. La direcció de la Banca March, a més d’accentuar el caciquisme, brindava al fundador el millor i més barat actiu: informació! Així va saber que el Marquès, just en morir la dona, disposà traslladar la residència de la finca andalusa a la seva segona possessió: La Dehesa de los Llanos a Albacete. Segur que March també va saber que l’economia del marquèsestava en una situació precària, perquè feia pocs mesos havia comprat les bodegues de Pedro Giménez, descapitalitzades i necessitades d’inversió. L’esquela, efectivament, era una oportunitat clara de negoci.

Quina carta de condol degué enviar Joan March? El fet és que, en dos anys, es va fer la compravenda. Larios va atendre el caprici de rellançar les bodegues per exportar els brandys 1866 i Príncipe i crear, l’any 1933, la ginebra que porta el seu nom. El negoci de March va ser més eficient i lucratiu, perquè no suposava cap risc nou. Feia anys que, a Mallorca, ja actuava com una llebre, d’esquela en esquela, per comprar als botifarres foradades finques per parcel·lar o, com presumia amb molt de cinisme, per socialitzar la propietat, amb préstecs als compradors a llarg termini que fidelitzaven per sempre la relació entre els petits propietaris i el seu banc.

Una segona evocació que m’ha suggerit el llibre d’Honorat i Margalida pertany a l’àmbit familiar. Al llarg dels anys 20 i fins a la guerra incivil, una empresa mallorquina era líder en la fabricació de maquinària agrícola. És una fita desconeguda a reivindicar, perquè desmenteix la tesi, escampada amb insistència pels acadèmics des de les trones universitàries i llurs cretines publicacions, que a les Balears no hi havia indústria. Allò que no hi havia, i ara a poc a poc corregim, eren cronistes i historiadors solvents per descriure la realitat. A Felanitx, el meu padrí patern, contrabandista, conegut com en Verga petit, l’any 1921 va patentar i fabricar diverses màquines, entre les quals destacaven les premses de raïm, les cossetxadores i la revolucionària batedora La Mallorquina que va tenir una gran acollida (de fet, a la Ribera Baixa les batedores són conegudes com mallorquines).

L'HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES

N’exportaren arreu: Albacete, Barcelona, Burgos, Conca, Guadalajara, Madrid, Múrcia, Saragossa, Sevilla, Sòria, Terol, València i, fins i tot, a França i a Itàlia, on, aprofitant la inexistència de protecció de les patents i l’inici de la guerra espanyola, l’any 1938 copiaren la màquina i l’abaratiren, amb la consegüent liquidació de l’empresa felanitxera, que no va superar les dues dècades d’existència. D’aquella aventura industrial, el que interessa palesar avui és que varen ser aquestes les màquines diabòliques que veren arribar els treballadors de les finques que integraven El Tesorillo. Les persones que anaven a instal·lar i, quan calia, a arreglar les màquines eren Andreu Mestre, germà del meu avi, i Mestre Jaume (Jaume Vaquer, Rosselló).

L'HOME QUE MIRAVA LES ESQUELES

I encara una tercera gran evocació que sura damunt les planes del llibre és la reflexió sobre la nostra identitat cultural. Els mallorquins, fills i part de la cultura catalana, fenera, austera, estalviadora, restringim la manifestació de les emocions a l’àmbit discret de la privacitat personal i familiar. No som gent d’escandalosa rialla i preferim plorar tots sols. Defugim l’exhibicionisme i protegim l’anonimat. Sovint s’ha volgut establir la semblança entre els contrabandistes i l’estructura de la màfia siciliana, quan aquesta és ostentosa i cridanera. La diferència és abismal tot i que hi ha qualque punt de coincidència com el pacte de silenci. L’omertà, paraula que significa humilitat o discreció, sí que fa part de la nostra cultura. De fet, fins fa no res, no hi havia entre la nostra gent bocamolls disposats a actuar com a únic element d’imputacions judicials, ni tan sols per exonerar i eximir els propis delictes. Això pertany a una altra societat cultural empeltada de nova planta, capaç de trair, matar i regalar Viriato a Roma. L’escola franquista ens definia com allò que no som i ens feia combregar amb rodes de molí. És per això que apareixen pregoners de lloguer per divulgar que els mallorquins som covards. És la mateixa gent que aplaudeix la delació i, com solen fer els qui cerquen exculpar la mala consciència, no els importa si no hi ha proves ni si les acusacions són certes o falses. No hem de confondre silenci i covardia; no són sinònims. En canvi, excepte els qui acusen sota tortura, tots els delators són covards. Hem vist, ara i aquí, com la justícia espanyola recompensa els cuetes si esdevenen l’únic argument de l’acusació. La delació no és cosa nostra. Vaig aprendre de la meva nissaga, com la majoria de gent condreta d’aquesta terra, que és preferible rebre un càstig injust per una acció aliena que revelar-ne l’autoria.

El llibre de na Margalida Juan i n’Honorat Bauçà mostra com el silenci ha mantingut la història anestesiada, però també com a garantia de protecció familiar. Un pacte, tàcit i sense papers, que fa part d’una conducta assumida per la gent al marge de la llei, siguin agermanats o contrabandistes, col·lectius estimats pels seus contemporanis per defensar la llibertat o la supervivència del seu poble. En el cas dels segons, a costa d’un estat depredador i en benefici econòmic de la població illenca i, en més d’un cas, com el tràfic de l’estreptomicina i la penicil·lina, amb repercussions positives per a la salut de la ciutadania. El contraban va ser durant un segle a Mallorca, principalment als pobles de llevant i de migjorn, un modus vivendi. Els qui el practicaven sabien que si eren detinguts no havien de passar pena per la família; no patiria fam ni calamitats. La discreció de no profanar l’anonimat dels superiors esdevenia un quid pro quo, la moneda de canvi, amb un compromís que segellava una mútua i simbiòtica lleialtat. Els qui s’han adherit al discurs dominant i n’han fet una lectura políticament correcta no han sabut discernir entre les causes derivades de l’abús i els efectes beneficiosos del silenci.

Aquesta recerca és una nova contribució al coneixement de Joan March, venerat i temut, ocult i llegendari, i, més que això, al reconeixement dels seus subordinats i, molt sovint, víctimes. Na Margalida i n’Honorat ens ajuden a esbaldregar mentides, esvair la por, denunciar l’esclavatge, desfer el concepte equívoc d’un hipotètic respecte que, en realitat, és subjugació. Hem viscut una descripció falsa de com som els mallorquins. Ens han dit i repetit que això és l’illa de la calma, que som covards, que no sabem defensar els nostres drets. Això no és una definició, és una consigna per fer-nos por. El desembre de 1911, Miquel dels Sants Oliver publicava La evolución de un pueblo. L’article desfeia el discurs imposat. “Los pobladores de la isla no perdieron la aspereza de sus ascendientes. Por sus venas circulaba sangre de los barones de la conquista y sus almogávares. El carácter se puso de manifiesto en las conmociones civiles de los siglos XIV, XV y XVI contra la burguesía de la ciudad y contra los nobles y plutócratas en la terrible explosión de los agermanados. Estos dos siglos y medio de revolución social, a trechos latente y subterránea, a trechos manifiesta y violentísima, comunican a la historia mallorquina cierto carácter de increible tragedia en minúsculo escenario.”

Mig segle després, l’agost de 1966, aquell pensament d’Oliver desfent la mentida sobre la covardia dels mallorquins, troba un altre juglar. A La Vanguardia, Baltasar Porcel publica a tota pàgina El carácter mallorquínque ridiculitza l’illa de la calma, a partir dels nostres mites. A l’article no hi sobra res, però només en transcric un fragment: Fue el coraje, lo que resistió. Se dirá, en apoyo de la teoría calmista, que el único santo que ha producido la isla, era una ingenua libélula de prístina fragancia popular, la monja sor Tomasseta. Bueno. Pero igualmente era mallorquín don Valeriano Weyler, cuyo mando en Cuba fue de dureza frenética. O el peleón canónigo don Antoni Maria Alcover, cuya prosa polémica es de un incendiarismo contundente. Y nuestros dos grandes escritores clásicos, LIull y Turmeda, son dos rebeldes: genial y de derechas el uno, socarrón e izquierdista el otro. Lo mismo podría opinarse de nuestro mayor poeta moderno, Joan Alcover, pasional, y del prosista contemporáneo más racial, mossén Salvador Galmés, que da sus mejores páginas al retratar la payesia. Y es en esta ruralia donde se ve completamente el carácter luchador, la recia fibra del mallorquín. Las revueltas sociales han sido vastísimas. En 1391 ocurrieron dos sucesos que marcaron el primer gran estallido. Primero, el asalto y saqueo del call judio de Palma, que fue la víctima propiciatoria de la furia popular, desviándola así de la clase alta, verdaderamente responsable. El 1450 vio un enorme levantamiento foráneo, a las órdenes de Simó Tort Ballester y Pere Mascaró, al que se sumaba la baja menestralía. Por tres veces sitiaron la ciudad. Fue sangrientamente sofocado. En 1521 se alzaba otra vez la gente, harta de hambre, de pobreza, de opresión. La exasperación se agermanó a las órdenes de Joan Crespí y del legendario Joanot Colom. Se hicieron dueños de la isla. Y podríamos alargarnos con las peleas de Canamuns y Canavalls, Armadans y Espanyols, etcétera.

Todo lo cual no ha obstado para que los partidarios del coto fluix mallorquín se recrearan explicando lo contrario, como lo escrito en una ideografía balear reciente: «Las luchas sociales que, en pos de una reforma agraria, en todo el mundo han enfrentado al hombre del campo, en Baleares son desconocidas, pues, desde la Conquista, nobles y amos, propietarios y arrendatarios, colonos y jornaleros, han vivido una patriarcal colaboración».

Pese a este y otros propagandistas de la calma, el mallorquín es, a mi modesto entender, un trabajador obstinado, un luchador violento, un ser de interior apasionado y exterior muy compuesto y sonriente. Su apariencia pacífica le viene, como a toda diminuta comunidad en tiempos de paz y rutina, de la estrecha relación humana y diaria, que procura limar lo detonante y realizarse, en lo posible, por medio de la vaselina de la cortesía. Es, al fin y al cabo, una consecuencia de la civilización. Y los mallorquines somos civilizados: somos catalanes trasplantados en el siglo XIII, catalanes de la Cataluña Vieja, de la Europa carolingia, por tanto. Mejor patente de civilización, es difícil hallarla. No somos un islote al margen de la historia y del nervio del hombre, un roque sesteante, aislado. Lo de la calma queda como tópico de salón. En el transcurso de la existencia y sus circunstancias, hemos laborado y luchado como aquel pino de Costa y Llobera que quizá sea ciertamente un símbolo: “i lluita amb les ventades que atupen la ribera, com un gegant guerrer”.

Aquests pensaments d’Oliver i de Porcel, sobre qui som i d’on venim, amara el llibre de na Margalida i en Norat. En la seva modèstia han posat un sotstítol per enaltir el record dels protagonistes que no s’ajusta al que va passar. No eren “mallorquins rere les passes de Joan March”, perquè cap d’ells no el podia seguir. Simplement anaren on en Verga els envià a fer feina, fos darrera, fos davant, fos al costat; fos a Mallorca, fos a Andalusia. A quí sí que és d’aplicació, en justícia i rigor, el sotstítol és als dos autors. Tant una com l’altre, una mallorquina i un mallorquí, sí que han anat rere les passes de March per explicar-nos aquestes interessants biografies. Han captat el comportament dels protagonistes per contar-nos les històries d’unes persones, feneres i valentes, que no només varen saber lluitar per defensar la seva gent, sinó que també varen saber callar per protegir-la. Per això, ara, el llibre és un exorcisme de justícia reparadora; una finestra que s’obri de pinte en ample a la veritat. Raimon diu que “ens amaguen la història, diuen que no en tenim; que la nostra és la d’ells”. També diu que “venim d’un silenci”. Jo afegiria que no només hi venim, sinó que hi vivim i que, quan algú apel·la a enaltir els referents que ens han estat negats i amagats, patim la tendència malsana dels qui s’apresten a tancar finestres. Com diu Sant Pau, amb una frase que la CIA s’ha fet seva: “tan sols la veritat ens pot fer lliures”. Ni que fos només per això, a l’espera d’una futura i desitjable ampliació de la recerca, n’Honorat i na Margalida mereixen felicitació i gratitud.

(*) Vg. il·lustracions adjuntes

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES AMAGADES el 19 d'agost de 2012 per Bartomeu Mestre i Sureda