Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Esterilització i persones transsexuals: decisió sorprenent del govern suec

0
El govern suec va anunciar ahir dijous que no revisaria els requisits actuals que exigeixen que les persones transsexuals siguin esterilitzades abans que l’Estat els reconegui la seva identitat. En tant que vicepresident de l’Intergrup pro-Drets LGBT he manifestat la meva sorpresa i he instat les autoritats sueques a modificar d’actitud i de normes.

The Swedish government announced Thursday that it would not seek to review current requirements for transgender people to be sterilised before the state recognises their identity. Members of the European Parliament call on Sweden to press ahead with these changes.

The move has surprised policymakers, who normally regard Sweden as a progressive Member State. It previously pushed for positive human rights and transgender policies within the European Union, the Council of Europe and the United Nations.

Forced sterilisation breaches Article 3 of the Charter of Fundamental Rights, which protects the right to physical integrity. The European Parliament had already called for the World Health Organization to stop classifying transgender people as mentally ill.

Raül Romeva i Rueda MEP, Vice-President of the European Parliament’s Intergroup on LGBT Rights, commented: “The government’s decision is rather surprising: forcibly sterilising transgender people is one issue recognised as inhumane across the political spectrum. It’s barbaric, outdated and highly unnecessary—not to mention against Sweden’s human rights commitments.”

Sirpa Pietikäinen MEP, another Vice-President of the LGBT Intergroup, added that “Mr Reinfeldt’s government should remember that a person’s dignity and integrity are cornerstone values for Christian Democrats. For transgender people, this means being free to undergo the changes they wish to, no more and no less. I see no reason to postpone such a crucial legal reform… The current laws wreaks lives!”

In Germany and Austria, courts have already ruled that state-enforced sterilisation was a breach of fundamental right, and struck off the procedure.

Font foto: The Local
Publicat dins de LGBT | Deixa un comentari

Què és el Semestre Europeu i què supervisa?

0

Sovint, quan parlem de la situació econòmica actual en clau europea fem servir un argot que no sempre és conegut per part de tothom. Una de les preguntes que sovint em fan quan en parlo és a què ens referim exactament quan parlem de l’anomenat Semestre Europeu.

 

En aquest apunt em limitaré a explicar què és i què supervisa aquest Semestre (en els termes en què ho explica la Comissió Europea) i apuntaré alguns dels problemes que planteja per desenvolupar-los ulteriorment en properes notes.

 

Què és?

 

Bàsicament es tracta d’un cicle anual de coordinació de les polítiques econòmiques i fiscals.

El cicle de sis mesos del Semestre Europeu s’inicia al gener, quan la Comissió presenta la seva Enquesta Anual sobre el Creixement, que va acompanyada d’un estudi i previsions i en la qual s’integra la supervisió macroeconòmica, temàtica i fiscal.

Partint de la base de l’Enquesta de Creixement Anual, en la reunió de primavera del Consell Europeu s’analitzen: la situació macroeconòmica general; els avenços en la consecució dels cinc objectius per a tota la UE; i els avenços en les iniciatives emblemàtiques.

El Consell Europeu ofereix orientacions sobre els aspectes pressupostaris i macroeconòmics i sobre les qüestions relacionades amb la reforma estructural i el creixement, i dóna consells sobre les connexions entre tots ells.

Els Estats membres presenten llavors les seves estratègies pressupostàries a mig termini en els Programes d’Estabilitat i Convergència i estableixen les mesures que s’han d’emprendre (en àmbits com l’ocupació, la recerca, la innovació, l’energia o la inclusió social) en els seus Programes Nacionals de reforma. A l’abril, aquests dos documents s’envien a la Comissió per a la seva avaluació.

Basant-se en l’avaluació de la Comissió, el Consell emet les orientacions específiques per a cada país en els mesos de juny i juliol. D’aquesta manera els Estats membres disposen d’aquestes orientacions abans de donar els últims tocs als seus projectes de pressupost per a l’any següent.

Si els Estats membres ignoren les recomanacions i no prenen mesures en el termini establert, poden rebre advertències. En cas que hi hagi desequilibris macroeconòmics i pressupostaris excessius, també es pot recórrer a incentius i sancions.

Les reunions ministerials sobre qüestions específiques són crucials per a la revisió inter pares i el seguiment dels progressos en la consecució dels objectius principals de la UE i per l’avanç de les iniciatives emblemàtiques d’Europa 2020.

Per aplicar les polítiques requerides i garantir un ampli suport, es manté una estreta cooperació amb el Parlament Europeu i altres òrgans consultius de la UE (Comitè de les Regions i Comitè Econòmic i Social Europeu) i es persegueix la participació activa dels parlaments nacionals, els interlocutors socials, les regions i altres parts interessades.

 

 

I què és el que es supervisa?

La UE supervisa els avenços en tres fronts:

Factors macroeconòmics: És l’entorn macroeconòmic estable i propici al creixement i la creació d’ocupació? S’apliquen polítiques contra els desequilibris macroeconòmics, els riscos macrofinancers i els problemes de competitivitat amb repercussions macroeconòmiques? Hi ha efectes de contagi, tant positius com negatius, entre les economies, sobretot a l’eurozona?

Reformes per afavorir el creixement: De quina manera les reformes estructurals impulsen la R + D i la innovació, l’ús eficient dels recursos, un entorn empresarial sa, l’ocupació, l’educació i la inclusió social? Com s’avança cap als cinc objectius principals per a tota la UE i els seus corresponents objectius nacionals?

 

Finances públiques (supervisió pressupostària més estreta dins del Pacte d’Estabilitat i Creixement): Què es fa per reduir el deute públic i els dèficits pressupostaris (consolidació pressupostària) de cara a garantir unes finances públiques sostenibles? A què restriccions pressupostàries s’enfronten les polítiques públiques d’estímul al creixement? (saber quins són permetrà a la UE aconsellar mesures coherents).

 

En què deriva tot plegat?

 

Si un Estat Membre té un dèficit públic superior al 3% del PIB i no l’ha disminuït de manera substancial cap a aquesta xifra o bé té un deute superior al 60% del PIB i aquest no s’ha reduït significativament, llavors s’inicia el procés de supervisió previst en l’article 126 del TFUE i especificat en la el Reglament 1466/97 tal i com va ser revisat l’any 2011 en el paquet de governança econòmica (Informe Feio) el qual, per cert, vaig votar en contra.

 

Més concretament, tal i com especifica l’article 126.3: ‘si un estat membre no compleix els requeriments d’algun d’aquests criteris, la Comissió ha de preparar un informe. No obstant, la Comissió pot adoptar aquest informe fins i tot en el cas que els dèficits o les ratio deute/PIB d’un Estat Membre es trobi per sota de les xifres de referència esmentades si considera que existeix el risc que aquest Estat membre entri en situació de dèficit excessiu.

 

 

Quin és el problema?

 

Per a mi la qüestió no és tan caire econòmic, o almenys no només, com polític. D’entrada caldria explicar molt millor a què ens referim quan diem ‘Europa ordena que…’. Qui és realment Europa? Qui és qui realment ordena? Com es prenen les decisions en aquest eufemisme anomenat ‘Europa’? Quina és la veritable influència de països com Alemanya o França en tot aquest debat? Com funcionen els mecanismes de control polítics i democràtics a escala europea? En futurs apunts procuraré donar respostes a aquestes i d’altres preguntes. En qualsevol cas, caldrà seguir amatents a les noves decisions i continus canvis que la volatilitat de la situació ens ofereix.

Font foto: EC

Gas d’esquist: nova i arriscada enganyifa

1
Se’n parla massa poc, encara, però és un dels temes energètics que cal seguir amb més cura. Parlo del gas d’esquist.

A diferència del gas convencional, aquest gas no forma grans bosses sinó que està impregnat als porus de les roques. Per extreure’l, com que no flueix lliurement quan es perfora un pou, allò que cal fer és fracturar artificialment la roca, cosa que es fa injectant-hi a alta pressió una barreja d’aigua i sorra a la qual cal afegir diversos productes químics com antiescumants i anticorrossius entre d’altre (aquesta operació es coneix com hydraulic fracturing o fracking). Aquesta pràctica suposa una enorme amenaça per a les fonts d’abastament d’aigua, ja sigui subterrànies o superficials, ja que a més de suposar un elevat consum hídric molts d’aquests productes químics usats en el procés són coneguts carcinògens així com contaminants atmosfèrics altament nocius.
A França ja fa temps que aquest assumpte ha movilitzat força moviments i a alguns dels meus col.legues verds al Parlament europeu, com Michèle Rivasi. A l’Estat espanyol aquest tema és incipient, però ja hem tingut alguna situació que exigeix reaccionar. Aquest és el cas, per exemple, del projecte que té previst iniciar prospeccions a Euskadi.

 

El passat mes de novembre, el govern de l’Estat va adoptar una Resolució a proposta de la Secretaria d’Estat de Canvi Climàtic relativa a l’avaluació d’impacte ambiental del projecte de perforació d’un pou per a l’exploració d’hidrocarburs (sondeig ENAR-4, permís ENAR) al terme municipal de Vitoria-Gasteiz, Araba / Álava.

 

El text deia que no es preveia que la perforació d’un pou d’aquestes característiques, complint els requisits ambientals que es desprenien de l’esmentada resolució, hagués de produir impactes adversos significatius. Basant-se en aquesta percepció consideraven que no era necessària la tramitació prevista a la secció 1.ª de la Llei relativa al Reial Decret Legislatiu 1/2008, d’11 de gener, per la qual s’aprovava el text refós de la Llei d’Avaluació d’Impacte ambiental de projectes.

 

Dit en paraules més planeres: consideraven que un projecte que consisteix a construir un pou de 4864 metres de profunditat destinat a l’extracció d’hidrocarburs no necessitava cap estudi d’avaluació sobre possibles impactes ambientals.

 

En resposta a una pregunta que jo mateix vaig formular a la Comissió fa unes setmanes també referent als riscos que suposava l’explotació del gas d’esquist (pregunta E-007627/2011) aquesta afirmava que “els projectes de prospecció i explotació de gas d’esquist estan regulats per la Directiva d’Impacte Ambiental (EIA), la qual cosa obliga als Estats membres la responsabilitat de sotmetre aquest tipus de projectes (siguin públics o privats) a avaluació abans d’autoritzar la seva execució, aplicant, si és necessari, el principi de precaució”.      
 
La decisió adoptada per l’executiu espanyol vulnera de totes totes aquesta premisa, de manera que m’he vist obligat a portar novament l’assumpte davant la Comissió Europea, en forma de pregunta.

 

Veurem com responen ara uns (Comissió) i altres (govern espanyol).

Font: El lehendekari Patxi López va ser fa uns mesos a Dallas estudiant algunes explotacions d’aquestes caracterìstiques. Font: Público.

Tauromaquia i societat: després de l?abolició a Catalunya / Tauromaquia y sociedad: tras la abolición en Catalunya

2
Publicat el 7 de gener de 2012

Vídeo de la FFW sobre l’abolició de les curses de braus a Catalunya: el que va passar abans, durant i després, amb les opinions del Diputat al Parlament de Catalunya Josep Rull Andreu, el Diputat al Parlament Europeu Raül Romeva i Rueda, el regidor a Ajuntament de Barcelona Jordi Portabella, i activistes de l’Equador, Veneçuela, Mèxic, Perú … tots treballant per aconseguir l’abolició total d’aquest espectacle cruel.

*****

Video de la FFW sobre la abolición de las corridas de toros en Catalunya: lo que pasó antes, durante y después, con las opiniones del Diputado en el Parlament de Catalunya Josep Rull Andreu, el Diputado en el Parlamento Europeo Raül Romeva i Rueda, el regidor en Ajuntament de Barcelona Jordi Portabella, y activistas de Ecuador, Venezuela, México, Perú… todos trabajando para conseguir la abolición total de este espectáculo cruel.