ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

La música al carrer (I)

Publicat el 9 de maig de 2010 per rockviu

11a Fira de Música al Carrer, Vila-Seca, 7 de maig de 2010

L’ABDOMINABLE GALLINA NAUSEABUNDA

IX!

RAYNALD COLOM QUARTET

SANJOSEX

MARIA RODÉS

Demà i demà passat seguiré penjant fotos de la Fira. Només un petit apunt: aprofito per cagar-me en tots aquells tècnics de llum que creuen que omplint-ho tot de vermells i magentes el concert queda més molón. I d’aquest n’hi havia una bona pila a la Fira de Vila-seca!
Quantes bones imatges desaprofitades per una saturació sensesentit…

Publicat dins de Festivals | Deixa un comentari

La recerca contínua

Publicat el 8 de maig de 2010 per rockviu

Gossos, sala Razzmatazz (Barcelona), 6 de maig de 2010

És una pena que alguns tècnics d’il·luminació estiguin tan pendents dels efectes globals de l’espectacle oblidant-se del més imporant en un concert: que als músics se’ls hi vegi la cara i poder vuere si riuen o ploren, si estan emocionats o si la pífien. Que en definitiva és el que el públic vol veure.

Crònica publicada al diari El Punt el dia 8 de maig de 2010

La recerca contínua


08/05/10 02:00



// <![CDATA[

var prefix = 'mailto:';
var suffix = '';
var attribs = '';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy57387 = 'gvidal' + '@';
addy57387 = addy57387 + 'elpunt' + '.' + 'info';
var addy_text57387 = 'xavier mercadé';
document.write( '‘ );
document.write( addy_text57387 );
document.write( ‘
‘ );
// ]]>
xavier mercadé

A Gossos, els ha
costat Déu i ajuda deixar de ser catalogats com un grup acústic. Des que
van augmentar la formació en afegir el bateria Santi Serratosa, han
necessitat tres discos (El jardí del temps, 8 i Oxigen)
en vuit anys –més de la meitat de la seva carrera– per intentar
convèncer que ja no són uns Crosby, Stills & Nash de Manresa fent
cançons de foc de camp, sinó una banda de rock amb tots els seus
components, virtuts i defectes. Amb Oxigen (2007) per fi es va
fer aquest canvi en la concepció del grup. Un pas endavant que els va
fer augmentar la repercussió de les seves cançons, van aconseguir que hi
hagués un relleu generacional en el seu públic i que ja fossin
considerats un referent dins de la música cantada en català. El seu nou
disc, Dia 1, marca el principi d’una etapa en la banda, una època
de maduresa meditada. En aquests temps en què una nova generació
efervescent del pop català puja amb molta força, Gossos lluiten
per mantenir l’espai que generacionalment els pertoca. I ho fan amb les
millors armes que tenen: les seves cançons i un acurat directe com el
que van presentar dijous passat a la sala Razzmatazz de Barcelona.

Era
tot un risc assumir la presentació d’un nou treball que feia pocs dies
que era al carrer, en una sala amb la capacitat de Razzmatazz. Però se’n
van sortir força bé i el seu públic va saber respondre sense estretors
però tampoc sense grans clarianes a la platea de la sala. L’espectacle
que Gossos porten per presentar aquest estiu les cançons de Dia 1
requereix de grans espais amb un aparatós joc luminotècnic, una
esforçada escenografia amb projeccions i un so contundent amb el qual
buscaven aclaparar el públic. Que els Gossos d’ara poc tenen a veure amb
els que van tocar a la mateixa sala fa catorze anys en un concurs de
maquetes, va quedar clar en el repertori: vuit cançons del nou disc i
vuit més d’Oxigen van omplir la major part del concert, amanit
amb petites repassades dels discos anteriors i només un parell de
records del repertori més pretèrit amb Condemnats i Quan et
sentis de marbre
per mirar el passat sense ira però també sense
nostàlgia.


Lloc i dia: Sala Razzmatazz (Barcelona), 6 de maig del 2010

El set-list de Gossos

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Sota una col

Publicat el 7 de maig de 2010 per rockviu

La Troba Kung-Fú, sala Apolo (Barcelona), 5 de maig de 2010

Crònica publicada a El Punt el dia 7 de maig de 2010

Sota una col


07/05/10 02:00



// <![CDATA[

var prefix = 'mailto:';
var suffix = '';
var attribs = '';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy41800 = 'gvidal' + '@';
addy41800 = addy41800 + 'elpunt' + '.' + 'info';
var addy_text41800 = 'la troba kung-fú / xavier mercadé';
document.write( '‘ );
document.write( addy_text41800 );
document.write( ‘
‘ );
// ]]>
la troba kung-fú / xavier
mercadé

Un bon dia en
Patufet es va posar la barretina i les espardenyes, un clavell morenet a
la solapa, va agafar l’acordió i va anar voltant per tot el planeta
omplint el sarró de cançons i tornades que sentia per les contrades més
llunyanes. I després d’un periple de més de tres-cents concerts i tres
anys rodant pel món, va tornar al Born (o a la Garriga), allà on no neva
ni plou, per buidar l’equipatge i empaquetar-lo en un CD anomenat, com
no podia ser de cap altra manera, La panxa del bou. Amb aquest
segon treball en estudi, La Troba Kung-Fú aconsegueix mantenir viva una
fusió d’estils enriquint-la amb les mil i una rumbes de les que canten
en la darrera cançó del disc. I allà on molts grups de l’escena mestissa
es troben ara en un carreró sense sortida, repetint esquemes i amb
sequera creativa, La Troba ha obert un nou camí fresc i optimista.

Sense
que el disc hagi arribat al carrer (tot i que a l’Apolo se’n venia una
versió prèvia per 5 euros) i amb l’únic avançament a la seva web de la
cançó Flor de primavera i un joc amb samplers sonors, el
públic no va fallar. Si del que es tracta és de fer-la grossa i començar
la festa des del primer acord, aquest garriguencs tenen la fórmula
màgica a la butxaca, una poció a base de rumba, cúmbia, hip-hop o
ranxeres ben farcides de percussions, amb la guitarra elèctrica més
accentuada que mai i amb l’omnipresent acordió de Joan Garriga.

El
gruix del concert el van dedicar a presentar íntegrament les noves
cançons, algunes de les quals es van definir tot d’una com a potencials
èxits: els aires colombians de María Hernández, la mediterrània
que es respira a la ja citada Flor de primavera, el hip-hop
trilingüe de Subway walk o Yo soy, una ranxera amb la
capacitat d’aixecar els ànims més decaiguts. Tot amanit amb alguns temes
del seu primer disc, Clavell morenet, com Loco & Motora,
Bufa el vent, Cumbia infierno o una versió d’El
fugitiu
dels Xerramequ Tiquis Miquis i acompanyats per bons amics
com Sicus (Sabor de Gràcia), Rafaelito Salazar (Ai, Ai, Ai), Marc
Serrats (Xerramequ) i espectadores espontànies que pujaven a l’escenari
en plena eufòria i ballaruga. Per als bisos van quedar els temes més
clàssics i eficients com ara Rock rumberu,
Calor Calor, Volant o una versió de La cançó del
lladre
que va acabar amb tota una festa gitana a sobre l’escenari.
Dues hores i mitja de festa i rumba, possiblement excessiu encara que no
ho semblava pel públic que va ballar-les fins l’infinit.


Lloc i dia: Sala Apolo (Barcelona), 5 de maig de 2010

El set list de La Troba Kung-Fú (hi falta la tanda de bisos)

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Bons temps per a la lírica

Publicat el 3 de maig de 2010 per rockviu

Cançons a la vora del pop, Teatre Atlàntida (Vic), 1 de maig de 2010

ELS AMICS DE LES ARTS

ANNA ROIG I L’OMBRE DE TON CHIEN

EL PETIT DE CAL ERIL

Crònica publicada a El Punt el dia 3 de maig de 2010

Bons temps per a la lírica


03/05/10 02:00



// <![CDATA[

var prefix = 'mailto:';
var suffix = '';
var attribs = '';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy40369 = 'gvidal' + '@';
addy40369 = addy40369 + 'elpunt' + '.' + 'info';
var addy_text40369 = 'Xavier Mercadé';
document.write( '‘ );
document.write( addy_text40369 );
document.write( ‘
‘ );
//
]]>
Xavier Mercadé

Sens dubte estem
vivint uns bons temps per a la lírica, almenys en allò que es refereix
al pop cantat en català gràcies a una nova generació de músics que
aporten una actitud propera, una relació directa amb el oients i unes
cançons escrites en primera persona. A tot això, cal afegir-li un fet
important: hi ha un públic disposat a escoltar-los, omplir sales i
auditoris i fer seves aquestes cançons. Dissabte es va viure una bona
mostra en el primer concert pop que va acollir el flamant i fastuós
auditori de L’Atlàntida de Vic. Es tractava de la presentació del
documental Cançons a la vora del pop, que reflecteix la vida de
quatre d’aquests grups, i com creixen dia a dia, incloent-hi un
audiovisual en el número d’abril de la revista Enderrock.
Finalment Maria Coma no hi va poder anar per culpa d’una afonia. Sí que
hi van ser els altres representants d’aquesta realitat suggeridora del
nou pop català: Anna Roig i l’Ombre de Ton Chien, El Petit de Cal Eril i
Els Amics de les Arts. Tresllenguatges diferents, tres propostes
artesanes i gens localistes vingudes dels quatre punts cardinals del
país que van confluir en la mateixa vetllada. Casualment, aquests tres
grups feia un any que s’havien presentat a la Fira de Música al Carrer
de Vila-seca com a projectes. Ara recullen un èxit que ha deixat a
tothom sorprès.

Els penedesencs Anna Roig i l’Ombre de Ton Chien
van saber mostrar la seva mescla de cançó francesa amb pop anglosaxó amb
una cantant que sap jugar amb la política dels petits gestos per
metamorfosar-se en una noia vergonyosa o en una assassina en sèrie
segons dicti la cançó. Des de Guissona va arribar la proposta d’El Petit
de Cal Eril, un folk amb arrels i ressons tradicionals gairebé
tel·lúrics que en la seva actuació va aprofitar per presentar noves
cançons com Partícules de Déu o l’adaptació musicadadel poema La
seva divina cara
de Foix.

Els Amics de les Arts venien com
clars caps de cartell en una ciutat on ja van esgotar fa un parell de
mesos totes les entrades pel concert que van oferir a la sala Pasternak.
El seu pop acústic dirigit a tots els públics desprèn una dosi
d’optimisme que ha encomanat un sector de públic que tenia ja les oïdes
motivades gràcies al fenomen de Manel. Un dels majors defectes que fins
ara tenia el directe d’Els Amics de les Arts era l’ús de bases
pregravades per enfrontar-se als seus directes. Un problema que van
solucionar just aquella nit ja que es van presentar amb una formació
ampliada per un baixista i un bateria. Gràcies a aquest canvi van poder
presentar per primer cop en viu temes com Liverpool i donar un so
més orgànic i real a unes cançons que ho reclamaven com un dret propi.
El grup va saber mostrar-se loquaç i sorprenent en els comentaris entre
cançó i cançó (gairebé un espectacle dins de l’espectacle), i van cloure
la seva actuació amb una versió del Quelqu’un m’a dit de Carla
Bruni traduïda com I no se què m’ha dit.


Lloc i dia: Teatre L’Atlàntida (Vic), dissabte, 1 de maig

 
 

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Vinga que ens en hi anem!

Publicat el 1 de maig de 2010 per rockviu

Muchachito Bombo Infierno, sala Razzmatazz (Barcelona), 30 d’abril de 2010
 

—”Esteu disposats a sentit un bon grapat de cançons noves????” diu només començar el concert, en referència al seu nou disc “La noche de los gatos” que encara no ha sortir a la venda.
—”Si!!!!” criden tota la sala plena de gom a gom.
—”No notareu gaire la diferència, sonen igual que les antigues!”, els hi respon el de Santako.

Així és el Muchachito i així és el seu públic.

  

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari