ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

ODIO OBEDECER

“Odio Obeceder. La escena alternativa en los 80: punk, rock y hardcore”

PREU 16€  AUTOR Xavier Mercadé FORMAT 210mm. x 297mm. ENQUADERNACIÓ Rústica amb solapes PÀGINES 112 ISBN 978-84-15191-12-4

El vols comprar? aquí pots fer-ho

CATALÀ:
Érem joves, no volíem ni a Reagan ni entrar a l’OTAN, volíam tancs però de cervesa; la mili era una KK i Nicaragua seria sandinista o no seria. Fèiem fanzines, ens divertíem i anàvem als concerts de L’Odi Social, bebíem cerveses a cabassos al Kafé Volter i el pogo era l’únic ball que coneixíem. Entràvem al Zeleste de Plateria sempre que el porter baixava la guàrdia, això si, passant abans pel Rodri a omplir els dipòsits amb els seus combinats. El xino era el xino i la policia fotia canya de la bona a la Plaça Reial. La heroïna matava de veritat i la sida era una amenaça llunyana en una Barcelona que tampoc tenia ni idea del que eren uns Jocs Olímpcs. Ni falta que li feia.

“ODIO OBEDECER” és una crònica en imatges i vivències d’un temps, un país i una ciutat. Un recorregut per una música i una forma de vida lligada al punk, el rock i el hardcore a Barcelona durant els anys 80 captat per la càmera de Xavier Mercadé. Un repàs als grups que van posar-li la banda sonora i un record als que van ajudar a construir uns anys intensos.



CASTELLANO:
Éramos
jóvenes, no queríamos a Reagan ni entrar en la OTAN, queríamos tanques
pero de cerveza; la mili era una KK y Nicaragua sería sandinista o no
sería. Hacíamos fanzines, nos divertíamos e íbamos a los conciertos de
L’Odi Social,tomábamos birras a montones en el Kafé Volter y el pogo era
el único baile que conocíamos. Entrábamos en el Zeleste de Platería
siempre que el portero bajaba la guardia, eso sí, pasando antes por
Rodri a llenar los depósitos con sus combinados. El chino era el chino y
la policía metía caña de la buena en la Plaza Real. La heroína mataba
de verdad y el sida era una amenaza lejana en una Barcelona que tampoco
tenía ni idea de lo que eran unos Juegos Olímpicos. Ni falta que le
hacía.

”ODIO OBEDECER” es una crónica en imágenes y vivencias de
un tiempo, un país y una ciudad. Un recorrido por una música y una
forma de vida ligada al punk, el rock y el hardcore en Barcelona durante
los años 80 captado por la cámara de Xavier Mercadé. Un repaso a los
grupos que pusieron la banda sonora a aquellos años convulsos y un
recuerdo a los que ayudaron a construir unos años intensos.

Vols anar a la presentació?

La vida que ens hem perdut, simplement no existeix

Manel, Teatre Bartrina (Reus), 26 de març de 2011

Crònica publicada a l’Avui i a El Punt el dia 27 de març de 2011

Manel fan el gran salt a Reus

El grup inicia l’esperada gira, amb totes les entrades venudes, al teatre Bartrina de la capital del Baix Camp

Amb els motors ja en marxa, el grup
va començar a Reus una gira que està penjant el cartell de “tot venut” a
cadascun dels concerts previstos –entre els més destacats, cinc
vetllades al Teatre Romea de Barcelona i dues més al Teatro Lara de
Madrid–. També han previst actuar en alguns dels principals festivals
d’estiu com ara el Pop Arb d’Arbúcies, el South Pop de Sevilla i el SOS
4.8 de Múrcia.

Van encetar el primer concert oficial d’aquesta
gira amb petits moments de dubtes i afinacions. “Gràcies; aquests trenta
segons incòmodes formen part de l’espectacle”, va reconèixer Guillem
Gisbert, abans de començar el concert amb El Miquel i l’Olga tornen.
“Aquest és el primer concert de la gira; esperem que la part positiva
superi els problemes de rodatge”, va confessar, abans de tocar El gran
salt i Boomerang, dos temes del nou disc que van enllaçar amb el ja
clàssic Pla quinquennal del seu treball de debut.

Ja des de la
primera cançó, el públic els va acompanyar picant de mans i seguint les
lletres de les cançons amb un somriure de complicitat. Amb La bola de
cristall es van posar més transcendents amb aquell vers que acaba amb
“la vida que ens hem perdut, simplement no existeix.” La cançó del
soldadet va servir per destapar els característics monòlegs de Gisbert.
En aquest cas va situar el seu company Roger Padilla al vaixell Nautilus
de l’Estartit, seduït per la vista del fons marí. Conscients de la
màgia que hi ha amagada a Aniversari, van saber crear una atmosfera
especial al principi de la cançó, sens dubte un esperat instant (“Que
demani un desig!”) que marcarà els concerts d’aquesta gira. Tota la
exuberància musical de l’original queda suplerta amb cors i guitarres
intenses. Sense cap més element escenogràfic que els quatre músics a
l’escenari, Captatio venevolentiae va continuar amb la mateixa
intensitat emocional marcant el clímax del concert.

Benach, a la platea

Al
Mar, dedicada al músic tarragoní Espaldamaceta, va mostrar els músics
més distesos, i va ser rebuda amb forts aplaudiments mentre
l’expresident del Parlament Ernest Benach penjava fotos i comentaris al
Twitter des d’una butaca de platea: “Impressionant, la gent ja se sap
les cançons!”. Ai, Dolors transformada en una cançó més meditada va
donar pas a Benvingut que va ser rebuda amb un “guapos i
collonuts”, floretes llançades per les primeres fileres i que va servir
per tancar el gros del concert una hora després d’haver-lo començat.
L’èpica casolana de Criticarem les noves modes de pentinats va obrir la
tanda de bisos. Tot i que la gent demanava El bròquil (la versió de La
tortura de Shakira), el grup es va decantar per la versió del Common people (Gent normal)
de Pulp, precedida per un altre monòleg a propòsit d’una cervesa presa
al bar El Carrilet de Reus. Amb En la que el Bernat se’t troba el públic
va intentar fer el joc de veus que la va popularitzar en la gira de
l’any passat, però els Manel han buscat no caure en els vells costums i
vicis de la mateixa manera que també han eliminat del repertori les
cèlebres Corrandes de la parella estable. En canvi, sí que van demanar la col·laboració del públic per acomiadar el concert amb Deixa-la, Toni, deixa-la, accentuant més la melodia d’havanera amb els cors del públic.

Manel
és un grup que està arrelant en l’imaginari popular del país i que, amb
concerts senzills, sense pirotècnia ni més efectes especials que la
il·luminació, aconseguiran fer una de les gires més comentades i amb més
èxit de la temporada. El directe sona molt més compacte. Són conscients
de les seves limitacions, i d’això en fan virtut. Aconsegueixen un
públic fidel i expectant. Això no ha fet més que començar.

Podeu veure més fotos aquí
El set list de Manel

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Què passa amb els duros?

Eurogrup, Auditori de Les Corts (Barcelona), 25 de març de 2011

Certament emotiu, un retorn a l’eterna joventut, anys desterrats a l’oblit i ara reivindicats per una nova generació modernista. Per una nit els Eurogrup van tornar a recordar quan eren joves, ensenyant als seus nets que ells tenien una banda de rock and roll i que feien ballar a les xicotes. Pot petit i bona confitura. Un luxe per una nit de divendres.


Els Trons, Auditori de Les Corts (Barcelona), 25 de març de 2011

El set list d’Els Trons

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

La conxorxa dels enzes

Piorreah!, La Bàscula (Barcelona), 5 de març de 2011

I a continuació els Piorreah fa gairebé un quart de segle. Sorpenentment l’actitud i les ganes de donar canya són les mateixes però com passen els anys:

Piorreah!, Ateneu de 9 Barris (Barcelona), 30 de maig de 1986

D’aquí a molt poc podreu veure aquesta mateixa foto en la portada del llibre “Odio Obedecer” (Quarentena Ediciones). El llibre que no ha de faltar a les vostres prestatgeries aquest Sant Jordi. Estigueu atents a aquest bloc!


Rock Bastards, La Bàscula (Barcelona), 5 de març de 2011

Bourbon Society, La Bàscula (Barcelona), 5 de març de 2011

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Tones de carisma

Morfi Grei & Electroputas, sala Sidecar (Barcelona), 18 de març de 2011

Crònica publicada a El Punt i l’Avui el dia 20 de març de 2011

Molt carisma

Morfi Grei podia haver-ho fet fàcil muntant una banda de mercenaris i
vivint de les rendes de La Banda Trapera del Río, però ha volgut buscar
una via més arriscada: s’ha envoltat del duet d’electrònica punk
Electroputas —no confondre amb la històrica banda punk de l’Hospitalet— i de la guitarra de Betty Love (alumna avantatjada del
sempre enyorat Tio Modes) per parir un disc fosc i espès com és Cielos movedizos.
I com a bon gat vell ha sabut caure amb les quatre potes i sobreviure
amb la dignitat dels veterans. Un disc amb una temàtica que no deixa a ningú
indiferent amb un retrat cru de destrucció, tortura i, sobretot, mort.
Un tema que Morfi ha viscut de prop a la seva pròpia banda: portava un
penjoll amb cendres del desaparegut bateria Raf Pulido.

Que en un
concert de Morfi Grei hi hagi caos, descoordinació i perill, és gairebé
marca de la casa. Que fallin les màquines, que les guitarres es
desafinin a la primera o que els nervis de l’estrena provoquin errors,
són petites engrunes que se solucionen amb tones de carisma, i d’això en
Morfi en va ben sobrat. Els errors queden minimitzats quan ell es deixa
literalment la pell i converteix el caos en un exercici de provocació i
perill d’essència punk on l’única sortida és tirar endavant
sense por al ridícul, arrasant-ho tot. I tot amanit amb un repertori
basat en les cançons noves, àcides, corrosives i amb un cert toc gòtic i
glam com a Rebelde light, la cruesa d’Amor sucio o una estremidora lectura del Te recuerdo Amanda de Víctor Jara. I per al final va deixar un record a la seva carrera en solitari dels anys 80 amb La losa i les píndoles traperes No dais la cara, Curriqui de barrio i l’emblemàtica Ciutat podrida.

Morfi Grei & Electroputas
Sidecar (Barcelona), 17 de març


El set list de Morfi Grei & Elecroputas

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Alpinista samurai

Miyavi, sala Apolo (Barcelona), 16 de març de 2011

Al país del sol naixent és tota una estrella del Visual Key i el J-Rock, però aquí només ens ha arribat com un fenòmen aïllat de fans que criden a cada moviment o cada cop que es tira el cabell enrera. Moltes van voler passar la nit al carrer Nou de Rambla, però la sala estava mig buida. En escena aquest senyor és sorprenent, només acompanyat d’un bateria es mostra com un virtuós de la guitarra, samplejant-la i extraient-li tots els sons possibles de la completa pedalera que hi ha als seus peus. Un estilista de les sis cordes que faria caure la baba a un seguidor de Joe Satriani o Steve Vai, però en canvi si fas una recerca del seu nom al Google Images només veuràs un esperpèntic catàleg de vistosos pentinats. I molts més peròs i uns quants potsers…

Potser tota la informació que rebem no és la més fiable, potser no ens
hem de refiar de les aparences, potser no és cert tot allò que ens volen
fer creure.

El set list de Miyavi

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Criticarem les noves modes de pentinats

Manel, FNAC El Triangle (Barcelona), 15 de març de 2011

Article publicat a El Punt i l’Avui en data 15 de març de 2011

Manel continuen sent Manel

Durant les festes de la Mercè de l’any 2008, poc abans del concert
que oferien Antònia Font i Primal Scream al carrer Rosselló, als
jardinets de Gràcia hi tocava un grup petit, gairebé desconegut, que
acabava de quedar segon classificat al concurs de maquetes Sona 9. En
aquella època pre-Facebook, el boca-orella encara funcionava, i
una colla de gent encuriosida escoltava aquell grup que explicava
històries sobre la dependenta de la botiga de mobles de la cantonada. La
resta… és història: Manel han acabat obtenint una repercussió
mediàtica i social com no es recorda en la música catalana partint d’una
base ben simple: quatre nois de carrer que, si destaquen per alguna
cosa, és per la seva normalitat.

Després d’un any de calma
absoluta, el nom de Manel torna a estar en boca de tothom. Avui, quan
s’alliberi la descàrrega de l’Itunes que molts han reservat des de fa
mig mes (capdavanter en vendes d’aquesta plataforma a tot l’Estat) o la
gent trepitgi ansiosa una botiga de discos, tots ens trobarem amb una
grata sorpresa o, si més no, un gran alleugeriment: Manel continuen sent
Manel. 10 milles per veure una bona armadura no defraudarà als que van caure rendits fa una mica més de dos anys amb Els millors professors europeus,
i fins i tot arrossegarà a la causa més d’un murri que, encara ara,
lluita contra corrent fent tot el possible per negar les evidències
d’aquest gran fenomen. Les comparacions entre els dos treballs, és clar,
seran inevitables, però no hi ha cap mena de dubte que les noves
cançons es complementaran ben aviat i de forma natural amb Pla quinquennal, Dona estrangera i Corrandes de la parella estable. El públic se les anirà fent seves i acabarà perllongant el caràcter altament popular de la
música de Manel.

Els primers acords de Benvolgut
faran esbossar a l’oient el somriure del qui es retroba amb un vell
amic amb la premonició d’una llarga vetllada plena de records. 10 milles per veure
una bona armadura no incideix en moments costumistes ni en cançons acudit que remeten a La Trinca, però el missatge antimilitarista de La cançó del soldadet i El Miquel i l’Olga tornen sí que ens transmeten el caire folk senzill i humà d’Ara Va de Bo. En aquesta armadura hi ha també la màgia immensa d’Aniversari, els records d’infantesa de Boomerang i l’èpica de Criticarem les noves modes de pentinats o Deixa-la, Toni, Deixa-la, una havanera aventurera que comença a l’Escala i navega fins a Nova Orleans. Amb El gran salt recordarem
que amb Manel funcionen les coses petites, i que si ens han seduït és
per la simplicitat del banjo, el bon joc de veus, la bateria i el teclat
evocador de cançons com aquesta. Cançons que ens recorden que Manel
continuen sent quatre nois de carrer que fan cançons. Ni més ni menys.

El set list del showcase de Manel


Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari