El Penedès diu NO a la instal·lació d’una planta asfàltica a Pacs

Deixa un comentari

Veïnes i veïns del Penedès manifesten la total oposició i rebuig al projecte d’implantació d’una planta de fabricació d’aglomerat asfàltic a la cantera de Cales de Pachs, SA., a explotar per la empresa J.A. Romero Polo, SAU, al terme municipal de Pacs del Penedès.

L’Ajuntament de Pacs del Penedès, tot i seguir els procediments establerts legalment, no va informar adequadament d’aquest projecte a la població ni de l‘impacte tan negatiu per les persones i pel territori. Això no va permetre que es poguessin fer les al·legacions dins el termini legalment establert, deixant sense veu la ciutadania. Tot i així, l’Ajuntament de Pacs ha deixat molt clar en un Ple posterior que està en contra d’aquest projecte de fabricació d’aglomerat asfàltic.

Aquests text és una mostra de l’absoluta disconformitat de la ciutadania afectada per la possible implantació d’aquesta planta de fabricació d’aglomerat asfàltic ,  per:

• Proximitat als nuclis de població: en el projecte bàsic s’esmenta que no hi ha masies ni habitatges propers i que està lluny de centres urbans i punts habitats. Aquesta dada no es correspon amb la realitat ja que hi ha diversos habitatges molt propers i l’emplaçament proposat està situat a 320 metres de Les Cabanyes, a 920 metres de Pacs del Penedès, a 1.000 metres de la Bleda, a 1.200 metres de Vilafranca del Penedès i a 3.000 metres de Vilobí del Penedès i la Granada.

• Impactes ambientals i sobre la salut: El projecte no disposa d’un estudi ambiental específic que determini el moviment atmosfèric ni les males olors dels gasos difosos generats a la planta ni l’afectació tant a les persones que hi vivim com a tots els cultius i ecosistema de flora i fauna autòctones. Tampoc no especifica com es mesuraran les COV derivades del betum asfàltic. Són de gran transcendència els gasos difosos generats en la producció d’aglomerat asfàltic, especialment en el moment de la barreja d’àrids i betum asfàltic i filler així com en els dipòsits de betum i en la càrrega de camions. Els gasos difosos de les plantes asfàltiques emeten a l’atmosfera components altament nocius com arsènic, sulfur d’hidrogen, benzè, crom, cadmi, formaldehid i hidrocarburs policíclics aromàtics, entre d’altres, que s’han demostrat altament perjudicials per la salut, fins i tot cancerígens. Segons un document signat per Louis A. Zeller, científic i Director Científic del Blue Ridge Environmental Defense League (fundació sense ànim de lucre dels Estats Units) es produeixen 160 tones /any d’emissions difoses per cada 300.000 tones d’asfalt produïdes a l’any (xifres estimades de producció a Cales de Pachs).

• Contaminació de sòls: pel que fa a contaminació dels sòls i potencial creació de lixiviats, no s’esmenta com es preveu evitar aquest tipus de situacions.

• Lloc inadequat per a l’activitat: la planta asfàltica s’instal.la suposadament a la pedrera de Cales de Pachs per apropar la producció als àrids que necessiten. Però els àrids disponibles a la pedrera no arriben ni al 50% de la producció anual prevista d’asfalt i, per altra banda, també cal tenir en compte que l’altre component que és el Betum i el combustible necessaris caldrà també transportar-los.
Atès que la pedrera en aquests moments es troba en fase de semi esgotament de manera que cal transportar més del 70% de la pedra de fora, cal que s’avalui de totalment exhaustiva la situació en què es troba i el termini d’explotació minera.

• Projecte anti-ecològic: cal afegir que el projecte no precisa prou l’impacte ambiental segons el tipus de combustible utilitzat. Es menciona l’ús d’una caldera de 700KW que pot funcionar amb gas natural liquat o amb gasoli, essent l’impacte ambiental molt diferent segons el cas. Cal afegir que el mateix forn assecador funciona amb el combustible de pitjor qualitat i que més impacte té sobre el medi ambient i la salut de les persones, el fuel-oil pesat, cosa que demostra que el mateix procés original ja per ell mateix és totalment anti-ecològic.

• Problemes de mobilitat: cal realitzar un acurat estudi de mobilitat i de trànsit de vehicles, fent necessària la construcció de nous vials d’accés. La nova planta pot generar un sobredimensionament del nombre de vehicles pesats en forma de grans camions, que haurien de passar per uns camins asfaltats que actualment ja són deficients pel trànsit actual i que afectaria tant a la connexió amb el Municipi de Les Cabanyes com al Barri de L’Agrícola de Pacs per accedir a les carreteres BV-2127 i la BP-2121 respectivament. Segons el projecte, i amb 225 dies feiners, la producció implicaria 4,4 camions/dia de betum i 69 camions/dia d’asfalt sense tenir en compte els possibles camions d’aportació d’àrid ni de combustible per a les calderes.

• Incompatibilitat amb el cultiu ecològic: a Pacs del Penedès i a tota la comarca es porten molts anys i esforços treballant per aconseguir uns cultius vitivinícoles ecològics que produeixen vins i caves d’altíssima qualitat reconeguts a tot el món. Aquesta producció ecològica és possible tant amb la utilització de tractaments ecològics com d’una cura exquisida del medi ambient que envolta tot el Penedès. Cellers com Torres, Pares Baltà, Colet, La Xarmada, Bundó, Vinyes Singulars, Vallformosa, Loxarel, COVIDES i altres són empreses elaboradores que estan molt pròximes a la instal·lació de la pretesa planta asfàltica, i com s’ha dit, exporten i són reconegudes a tot el món i formen part del teixit cultural, industrial i d’ocupació laboral bàsic del Penedès. Els productes tòxics que emeten les plantes asfàltiques abans citades són totalment incompatibles amb una producció vitivinícola o agrària ecològica, i poden generar una destrucció de llocs de treball difícilment calculables en aquest moment .

• En contra de la promoció turística: el projecte plantejat va en la línia oposada quant a la voluntat de potenciar el turisme a la comarca, posant més traves a la captació de turisme rural i ecològic. La carretera del vi, per posar un exemple, és una iniciativa fortament lligada a la sostenibilitat ambiental basada en l’ús de vehicles elèctrics compartits i que travessa aquestes contrades, que topa frontalment amb l’impacte que tindria una activitat d’aquest tipus.

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 30 de novembre de 2019 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.