És un fet que a casa nostra els infants i joves nominalment catalanoparlants estan sotmesos en la seva vida quotidiana, sense que se n’adonin, a una allau d’interferències i escombraries lingüistiques . Veuen “teles” en “catanyol” o directament en espanyol -de vegades “sud-americà”-, i no paren de sentir “cançons” estúpides i estereotipades en llengua aliena. Estan submergits en un món virtual, bàsicament en espanyol amb algunes engrunes en “catanyol”, unes engrunes, a més, que són a anys llum de la nostra llengua tal com realment hauria de ser i es conserva en alguns llocs… És una situació desatrosa que l’ambient no afavoreix gens, especialment a les zones urbanes… Penseu en les botigues de llaminadures, normalment regentades per xinesos o paquistanesos que no parlen català… Com es pot mantenir una llengua viva en aquesta situació? El català cada cop és més un decadent i embastardit llatí acadèmic sense atractiu per als joves. Es així, per molt que ens pesi, i hem de reconèixer que pares i ensenyants es veuen superats per aquesta situació… Pensem-hi i anallitzem-ne les causes i els possibles remeis…. A manca de solucions “definitives”, però, encara podem recòrrer al recurs “rural”: els pagesos que queden -ja pocs- són la nostra reserva lingüística, i no s’adonen del potencial que representen. Caldria que els nostres infants -sense “teles”, evidentment- fessin estades de recuperació lingüistica a la ruralia….Tots hi sortiríem guanyant. Malgrat tot, hem de tenir clar que amb això sol no n’hi hauria prou per guarir la malaltia, únicament n’alleugeraríem alguns símptomes….
Joaquim Torrent
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!