Aquest debat va ser organitzat pel grup d’opinió “Fòrum Narcís Monturiol” amb el suport dels “Amics@amigues de la Violeta”.
Amb la presència de més de 30 persones,els ponents : L’Olga Margalef, de la Plataforma Ciutadana per la Qualitat de l’Aire, i en Xavier Querol, científic de l’IDAEA del CSIC, van parlar durant 45 minuts sobre la problemàtica de la contaminació atmosfèrica a Barcelona i el seu entorn metropolità; també van posar exemples pràctics sobre actuacions de mitigació d’aquesta anomalia, sobretot lligada a l’ ús de vehicles de motor alimentats per combustibles fòssils, a d’altres països tant del Nord com del Sud d’Europa.
Posteriorment va haver un bon debat , amb més de 15 intervencions, seguit de diàleg amb els ponents. L’acte que va començar a les set del vespre va finalitzar tocades les nou de la nit.
Aquesta trobada va posar de manifest que la gestió de la contaminació a Barcelona i els seus voltants és complexa i que requereix de mesures dràstiques per aconseguir-ne una disminució que millori la qualitat de vida i la salut de la nostra ciutadania.
El trànsit rodat és el principal deutor de la contaminació urbana ( NOx, PM 10, PM 2,5 , etc.), sense oblidar altres activitats com les portuàries o l’aviació comercial, o activitats industrials diverses.
Es van presentar força dades contrastades sobre els efectes socials i sobre la salut pública que aquests contaminats provoquen , fent especial menció dels col·lectius més vulnerables : la canalla, els ancians i les persones delicades dels pulmons. Es va parlar també de l’efecte del soroll sobre la salut psíquica i física de les persones .
Les alternatives a la situació actual passen per :
Implantar mesures per reduir l’entrada de vehicles a la ciutat, renovar-ne la flota, reduir els espais de circulació- illes de vianants i zones verdes- millorar i potenciar el transport públic.
Es va parlar també del tramvia de la Diagonal i de la necessitat d’implementar taxes de pagament per entrar a les ciutats ( amb exemples com els de les ciutats d’Estocolm o Milà).
L’augment de la flota de vehicles elèctrics,amb una referència molt clara a les motos, va ser també objecte de discussió.
Es va comentar que les ciutats de molts estats europeus no compleixen les recomanacions de l’OMS pel que fa als efectes de la contaminació atmosfèrica; que la UE no ha fet tampoc cap sanció, només Polònia ha estat advertida.
En Xavier Querol va fer una molt bona explicació en relació al problema de l’Ozó.
FNM , 13 de juny de 2016
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!