Per
un altre costat, la dimensió exhaustiva de la lírica literària, que pretén re-ordenar
dins la unitat els fragments més dispersos de l?emoció humana, més aviat o més
tard ensopega amb el peu tranquil i la mà erta d?una idea de mort farcida de
motius fecunds : des del no-res materialista i militantment ateu (cal
molta fe per ser ateu ), fins l?espiritualitat que desenvolupa alguna
forma o altra de religiositat oficial, alternativa o específicament heterodoxa,
passant pel panteisme il·lustrat, sintètic i tolerantista. Hi ha molts
discursos narratius per a gestionar l?evident absència de l?hàlit vital: entre
totes les opcions, potser els poetes mediterranis europeus, estan especialment
habilitats per a reviure perpètuament el mite de la natura que tot ho abasta i
tot ho conté, com a joc de sil·logismes i d?imatges on la mort prospera
cíclicament. Molt probablement eixe és el camí perceptiu i argumental de Iorgos
Seferis en els seus darrers poemes, escrits des d?una veu on l?ego perd entitat
en benefici d?una visió més ampla del conjunt real: eixa mort previsualitzada com un prodigi
continua posseint els mateixos misteris de l?entorn mediambiental.
[ l’article i el recull de poemes continuen a l’interior…]
XI
La mar que anomenen calma
Bastiments i veles blanques
Brisa de pins i del mont d?Egina
Alé exhaust;
La teua pell lliscava per la
d?ella
Fàcil i càlida,
Pensament apenes conclòs i tot
seguit oblidat.
Però
en les aigües somes
Un polp arponat llançà tinta
I en el fons
—
si pensasses que inclús les illes boniques
S?acaben.
Et
mirava amb tota la llum i la foscúria que tinc.
XII
Ara la sang es regira
Quan puja la febre
A les venes del cel corromput.
Tempta
de passar per la mort
Per a trobar la joia.
La llum és un batec
Cada volta més i més lent,
Diries que va a aturar-se.
XIII
Un poc més encara i s?aturarà
el sol.
Els espectres de l?aurora
Van bufar als caragols eixuts;
L?ocell cantà tres vegades,
tres vegades només,
El llangardaix restà immòbil
Sobre la pedra blanca
Guaitant l?herba abrusada
Allí on va lliscar la colobra.
Ala negra que arrossega a un
solc profund
Amunt a la volta del blau;
Mira-la, que s?obri.
Dolor de part de ressurrecció.
XIV
Ara,
Amb el plom fos del vaticini
El centelleig de la mar
estiuenca,
La nuesa de la vida sencera;
Passar i aturar-se, repós i
sotrac,
Els llavis, l?acaronat velló,
Tot cerca de cremar-se.
Com el pi al bell migdia
Guanyat per la resina
S?apressa a engendrar la flama
I no suporta ja el turment;
Crida els xiquets perquè
apleguen la cendra
I l?escampen.
El que ha passat ha passat ben
justament.
I encara el que no ha passat
Ha de cremar-se
Aquest migdia que s?ha clavat
el sol
Al cor de la rosa de cent
pètals.
——————————————————
versos extrets de Iorgos Seferis, Tres poemes secrets, versió de Jesús
Cabezas i Rubén J. Montañés, València: Edicions de la Guerra, 1993.
imatge: natura grega
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!