Cinc característiques bàsiques a què haurien d’aspirar totes les organitzacions empresarials catalanes:
- Representatives – Doblement: perquè se sap quantes empreses els donen suport i perquè la seva veu és el reflex de l’opinió majoritària de les empreses que en formen part.
- Propositives – A banda de les grans definicions sobre el model econòmic, haurien de contribuir en un diàleg fluid amb el govern i els altres agents socials a definir objectius concrets i eines per a assolir-los.
- Transparents – La seva governança ha de respondre als mateixos criteris d’exigència que s’estan implantant en les administracions públiques, en els partits i en moltes entitats cíviques.
- Solidàries – Més enllà de la defensa genèrica de l’empresa i del mercat, han de ser conscients que la societat compta amb altres elements que no poden subordinar-se a l’interès empresarial. Han de ser solidàries amb l’interès general o el bé comú.
- Independents – Han de poder prendre posicions i opinar sense condicionants de grups polítics, de grups econòmics o d’altres grups de pressió. I, en el cas de Catalunya, haurien de tenir una veu que no estigués subordinada a decisions foranes. Catalunya necessita patronals pròpies i no filials de patronals espanyoles.
Bastir un món patronal que compti amb aquestes característiques també forma part de la construcció d’un país nou.