El crim fundacional d’Orxata va una necessària ofensiva d’heterodòxia en un món, el dels moviments socials i l’independentisme, amb massa tendència a l’hagiografia. Paco Pil potser no ha escrit grans assajos, però és innegable que la seua influència social és igual o major que la de Joan Fuster; la ruta del bakalao no és tan romàntica, amable ni reivindicable en determinats cercles com la Nova Cançó, però ha marcat de manera indiscutible diverses generacions i trencat no menys esquemes. La proposta política i cultural -dos mons, per a ells, totalment indestriables- d’Orxata Sound System fou clara: no podem pretendre convèncer una població acostumada als tempos i mitjans de la societat de l’espectacle en base a pamflets acadèmics homologables al segle dinou. No es poden plantar calçots a l’Albufera ni conrear arròs a Valls: de res servix obviar la realitat i fer política (o música) en base a apriorismes o desitjos implícits. Assumim sense tabús què som i on estem; i a partir d’aquí posem-nos a treballar: l’aparició d’Orxata el 2003 esdevé en aquell moment i possiblement sense voler-ho una reivindicació (interna) necessària.
Les raons d’este creixement són moltes, i la qualitat de la proposta n’és indubtablement una. Però allò més interessant és com, picant pedra, els de València han aconseguit començar a materialitzar la lògica cultural que defensen des dels inicis: que la barrera entre públic i artista és face cada vegada més fina i que la creació sigue fruit d’un tot. No és només la redacció de lletres via wiki o xarxes socials ni la distribució lliure: és el fet que les crides a fer dels seus concerts moments especials (despullar-se o seguir determinades coreografies en moments específics del concert, per exemple) o les iniciatives per a fer gran la “família orxatera” han vingut del públic. El col·lectiu musical Orxata no són Palau, Biano, Guerra, Andreu, Natxo i, ara, Diana; Orxata és el 99% dels seus seguidors.
I arriba el 3.0
Curiosament és en este moment de popularitat -i tornem al sentit més ampli de popular- del projecte que arriba el que és el seu disc més dur. Algun moment del 2.0, amb cançons com Violència, ja ho avançava bastant, i el 3.0 ho ha acabat fer palpable: el temps dels sàmplers d’Street Fighter ha passat i arribat el moment del rapejat dur i del dubstep. No és una qüestió musical -moments com La folia, Orgasme o Coopera contradirien la tesi-, sinó de discurs i actitud. La situació social ho demana: ja no són temps per a decidir entre cançó denúncia o cançó renúncia (Feliu Ventura dixit) sinó que cal anar cap a la post-denúncia: la mobilització i la vaga mundial indefinida. Les versions del disc, la tradicional Cançó del vetlatori i el clàssic London Calling no fan sinó confirmar-ho. I el volcà i la coneguda referència política d’Islàndia, on han enregistrat part del disc, ho simbolitza de manera perfecta. A Orxata se’ls pot objectar que la proposta del 3.0 és més fosca i quasi ghetto en alguns moments, però han trencat ja prous esquemes com per poder-s’ho permetre. El mèrit i la qualitat són, en qualsevol cas, indiscutibles: caldrà veure la resposta del públic.
[text publicat al número 301 de La Directa]
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!