23 de març de 2008
Sense categoria
5 comentaris

Cristianisme i independència

Als fets del món veig bé tothom encès,

però als de Déu, grossers, ben ignorants.


(Ausiàs Marc)

L’anticlericalisme té raons justes, però
sovint és rabiüt, encegat i
indiscriminat: destructor, i, per tant, injust. I qui s’encega, no té eines de precisió, mentre que un procès d’independència requereix armes d’altíssima precisió (una revolta trencavidres o semblant no pas).


Aquestes armes, com a metodologia, vénen molt ben expressades al text bíblic. Que a les esglésies hi hagin hipòcrites, carques o el que vulgueu, fins i tot psicòpates religiosos de perill, d’acord. I també ateus que hi fan carrera, no ho dubteu. Però sempre cal dir a tots els independentistes: deixeu-vos de rabietes d’acnè jovenil i comproveu la Història i la macrosociologia: llavors comprendreu què és el cristianisme i què ha donat al món i copsareu que sense ser justs i respectuosos amb el text (no pas amb els bandarres “religiosos” que realment sien uns bandarres) no teniu
res a fer. Estarem, com sempre, encallats amb discusions bizantines, qüestions de noms babèlics, enemistats personalistes, utopies de boira i fum, disgregacions entre grupuscles gasosos, etc. Ja ho heu vist. Encara en voleu més? Doncs no ho dubteu, qui en vulgui, en tindrà. Continuarem essent els “catalinos”
progres dels quals tothom se’n riu i que produïm autoodi entre els catalanets més normalets. Els jueus és el cas més extraordinari no sols de longevitat (3500 anys) sinó de supervivència no sols sens Estat propi (2000 anys), sinó a més dispersats i perseguits. I fins i tot han ressuscitat una llengua pràcticament morta, l’hebreu. I això perquè no sols són una nació, una raça i una llengua sinó també una religió, i no pas qualsevol. Evidència de la força de la religió per a tots aquells que no es plantegen el tema. Mentre els independentistes catalans no sien creients no farem res: vuits i nous i cartes que no lliguen.
Ho hem vist durant cent anys i podem seguir així indefinidament. L’Estat català no ha de
ser ni confessional ni res, separació Estat-Església, però
està arxidemostrat històricament, en líders, en civilitzacions, decadències, imperis, etc. que sense argamassa religiosa no hi ha res: tots els dimonis hi passen. I si no teniu fe, informeu-vos- en, estudieu i moveu l’ànima interior, que és l’energia humana més potent i que teniu miserablement desaprofitada.

El nacionalisme català, caigut en la
superficialitat racionalista i mancat de real sentit d’Estat (català: l’únic que podria assegurar la supervivència de la llengua nacional, per suposat), fatalment, no sol copsar aquests paranys , fins al punt de ni plantejar-se’ls. Tanmateix, de ser conseqüent sí que se’ls acabaria plantejant a fons, car es tracta d’una qüestió de dignitat i esforç, i de supervivència nacional.

Hi ha dades ben evidents per a emplaçar històricament
i socialment el cristianisme: els estats de tradició cristiana (i sobretot els de tradició reformada o protestant) són els més forts, desenvolupats i relativament democràtics d’arreu el món. La “religió” (tradició institucional)
d’Occident no ens deixa entreveure el fons o la substància del cristianisme amb objectivitat, i no hi ha res pitjor après que allò après a mitges. Tanmateix, el marxisme o els drets humans són productes, conceptes, típicament judeo-cristians (els profetes que clamaven per la justícia social, la llibertat de consciència dels apologetes o de Luter), prou impensables en religions orientals i, fins i tot, en l’Islam.
Però sabut és que l’imperialisme castellà ha fet un ús sistemàtic de la colonització religiosa per a estovar les seves víctimes:

‘S’ha fet moltes vegades obra de l’antipentecostès […] el cristianisme no es dirigeix als Estats, sinó a les nacions… Extirpar la veu catalana és un crim contra la glòria del cel’
(Dr. Carles Cardó, 1919).

Cal un temperament cristià per a poder
suportar millor situacions difícils, embullades i relliscoses com l’actual,amb un màxim d’alegria i esperança i un mínim de violències.

Si volem un poder català que garantesca la
supervivència de la llengua i cultura catalanes ens caldrà no ser tan frívols ni còmodes en aquests temes. No hi ha res de més generador que la fondària de la fe transcendental, la qual és una gramàtica bàsica que, com planteja Toynbee, mou milions i milions de persones durant mil·lenis, molt per damunt de partits, filosofies, ideologies humanistes… Malgrat èpoques de decadència religiosa, la fe sempre acaba refent-se i soterrant els demagogs que auguraven sa fi. Els mateixos costums occidentals i llurs modernes democràcies són Cristianisme dissolt,
complexament, durant molts segles, en les nostres societats, les quals són ara les més
potents econòmicament, les que tenen les societats civils més formades de tot el món. I això a través de la lliure interpretació de la Bíblia (Luter, s. xvi), que és
el principi de la Modernitat: llibertat de consciència, llibertat religiosa i, per derivació, llibertats civils i democràtiques.

La independència dels Estats Units és la primera ocasió de la història en què Estat i religió romanen separats i on s’estableix una llibertat religiosa legal i estable, amb llibertats democràtiques formals, i això en una societat que pot ser considerada fortament calvinista. I ara és el model exportable arreu. Una altra dada objectiva: l’eclosió religiosa va unida amb el poder estatal-militar-econòmic. És el cas de la Catalunya dels ss. xiii-xiv, de l’imperi hispànic del s. xvi, i de l’Anglaterra victoriana o dels Estats Units actuals.

Catalunya -tradicionalment enfrontada al
Vaticà i a la seva valedora medieval (França) durant els segles gloriosos- fou concedida com a dot a Castella, a canvi del seu paper de braç militar de la Contrareforma. Aquesta triple aliança o Eix anticatalà (França-Vaticà-Castella) ha conduït Catalunya, al llarg dels segles, vers un racionalisme mecànic i a un agnosticisme creixents.


Si a ca nostra fóssim protestants en comptes de cristians de compra-venda, en mans de la Cúria Vaticana i dels seus tripijocs d’alta diplomàcia (fet que, evidentment, genera gran malfiança entre catalans
patriotes i despavilats), els lligams que ens enreden a l’Estaca no existirien.

  1. Em sembla que vas una mica massa enllà. No crce que el coratge i l’empenta, la capacitat de sacrifici o la no-violència estiguin necessàriament relacionades amb una religió.

    El que passa és que tenim molt pocs referents d’això, de tot el contrari i en general de totes les situacions perqupe històricament les religions sempre han tingut un paper preeminent.

    Ara bé. Les institucions democràtiques s’han desenvolupat just a partir que s’han alliberat del poder eclesiàstic i s’han ajustat a un laicisme en la moralitat. Igual pel que fa al dret i la igualtat de les persones.

    Ja hi haurà temps de fixar a la història els resultats d’una ètica i una moral atees. Ciutadania sense devinitat. Compromís amb les persones sense necessitat de transcendència. Raó, sentit comú, no “veritats” revelades. Dubte, diàleg, tolerància, evolució, respecte a la diversitat de parers, no valors absoluts, veritats totals, certeses inamovibles moral única. Refiem-nos del sentit comú i de l’equitat, no en un suposat “dret natural” interpretat al caprici dels sacerdots.

  2. Ell llibre “Història espiritual de les Espanyes. Les dues tradicions i el Gran Refús” del Dr. i capellà Carles Cardó s’hauria de fer llegir a les escoles catalanes.

    Resulta curiós comprovar i  s’hauria de reflexionar sobre el fet que el 1919  i quan l’Estatut del 1932 es deia el mateix que s’ha escoltat  l’any 2006…..entre els testimoniaxors de l’ànima catalana i  els defensors de la constitució espanyola

    La frase seleccionada és molt interessant:

    ‘S’ha fet moltes vegades obra de l’antipentecostès […] el cristianisme no es dirigeix als Estats, sinó a les nacions… Extirpar la veu catalana és un crim contra la glòria del cel’
    (Dr. Carles Cardó, 1919).

    Pentecostès és el dia que els cristians celebrem el “do de llengües”.
     Jesucrist va dir : Reconeixeran que sou els Meus deixebles perquè a tot arreu on anireu, l’Esperti Sant us infondrà el do de llengües i a tot arreu que aneu a predicar en nom Meu parlaren en la llengua pròpia del lloc.

    Els espanyols només ho fan i ho volen fer en castellà.  Vet aqui la seva falsedat cristiana.

    On s’ha quedat l’esperit cristià del Concili Vaticà II que va retornar el cristianisme i les misses en llengües vernacles?

    http://vernaclistes.blogspot.com/2007/05/jordi-pujol-el-pensament-del-segle-xxi.html

    http://vernaclistes.blogspot.com/2007/04/la-qesti-de-les-identitatits-nacionals.html

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!