Les presidencials franceses

Bloc de seguiment de les eleccions a l'Elisi

18 d'abril de 2007
Sense categoria
0 comentaris

La victòria de Le Pen

París. El líder ultradretà Jean-Marie Le Pen ja ha guanyat. Més enllà que aquest diumenge obtingui el bitllet per disputar la segona volta, el candidat del Front Nacional ha aconseguit que tota la campanya electoral girés al voltant dels seus temes predilectes: l’inseguretat, l’immigració i l’identitat francesa. Són les tres "is" de Le Pen amb les quals va aconseguir fa cinc anys situar-se com la segona opció més votada. Llavors la recepta li va servir; el que pugui passar ara segueix sent un misteri. Però l’escurament de Nicolas Sarkosy cap a posicions de dreta (amb la confessió pública que busca l’electoral del FN) o propostes de Ségolène Royal com l’obligació que tothom s’hagi de saber la Marsellesa, indiquen fins a quin punt el ritme de campanya l’ha marcat l’equip de Le Pen.

Una França deprimida i sense un horitzó clar, i amb una majoria de ciutadans sense saber-se avenir que el ritme mundial ja no gravita a partir de París, és un camp abonat perquè les idees d’ultradreta puguin calar. En una estratègia de campanya arriscada i de resultat incert, la dreta i l’esquerra (l’UMP i el PS) lluny d’ignorar les sortides de to constants de Le Pen (que ha arribat a qüestionar que Sarkosy pugui ser president perquè és de pare hongarès), s’han abocat a parlar de les qüestions típiques de l’extrema dreta. Així, qüestions com l’accés a l’habitatge, l’ecologia o l’educació (ítems destacats de les presidencials de 2002) han perdut espai davant el debat de la seguretat o l’entrada d’immigrants, tot amanit amb un teló de fons identitari.

Aquest dimecres al matí, un especial de France Info (el Catalunya Informació gal) recollia l’opinió de molts joves sobre la campanya que lamentaven, precisament, que la temàtica social hagi quedat relegada en un segon lloc. "Respecte, severitat i autoritat" són les paraules clau dels tríptics que els seguidors de Sarkosy reparteixen a les sortides del metro. Un missatge clarament dretà que fins i tot ha portat Le Pen a demanar als electors que si volen votar aquestes idees, que el votin a ell que és l’original i no una còpia.

Però a qui més sembla perjudicar aquesta manca de propostes socials és a Ségolène Royal. Una enquesta publicada ahir pel Libération (diari que manté una pugna pública amb Sarkosy), rebel·lava que només el 46% dels electors consideren que el PS està fent una bona campanya, enfront del 39% que creuen que Ségolène no ho està fent bé. Unes xifres de rebuig pitjors, fins i tot, a la campanya de Le Pen (47% creuen que l’està fent bé). Més ben situat està Sarkosy, amb un 65% d’enquestats que valoren bé com condueix la campanya. Novament, el més beneficiat d’aquesta pugna – i qui més s’ha escapat d’aquestes tres "is" de Le Pen- és el líder centrista Bayrou, que obté un 67% d’acceptació de la campanya.

Molts francesos s’han conjurat per evitar el que alguns mitjans anomenen com "el malson del 21 d’abril de 2002" (data de la primera volta dels últims comicis, en què Le Pen va aconseguir la nominació), però el cert és que durant aquestes setmanes – mesos- de debat electoral, França s’ha tornat a mirar el melic. I com adverteix el líder ultradretà, l’expert i l’original és ell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!