MARCÚS

(@marcroca)

24 de desembre de 2006
1 comentari

YOU: Personatge de l’any 2006 segons TIME

Títol: YOU.

Mitjà: AVUI, 24/12/2006.

Autor: Santi Nolla, periodista.

YOU

?És evident que hi
ha una nova forma de comunicar

La revista Time és una de les publicacions més
prestigioses del món, un exemple de rigor i de periodisme intel·ligent. La seva
portada amb el personatge de l’any fa temps que s’ha convertit en un autèntic
esdeveniment informatiu mundial. La persona escollida any rere any acaba sent
un referent o bé és seleccionada precisament per aquest motiu. Així, per la
portada de Time han anat passant els personatges que han canviat i
influït en el món durant pràcticament un segle.

[Segueix amb la transcripció complerta de l?article]

L’any 1928 apareix a la primera pàgina de Time el concepte de personatge de l’any. Al llarg
de tot aquest temps han desfilat per la seva portada gent de tota mena. I no
tan sols han fet portada persones. En tres ocasions la portada s’ha dedicat a
diferents homenatges, com l’any 1957 quan els protagonistes van ser els
patriotes hongaresos; deu anys després, el 1967, quan ho van ser els joves de
25 i menys anys, i l’any 2003 quan van ser els soldats americans els qui van
ocupar la primera plana. En tres ocasions més el protagonista no ha estat un
sol individu. El 1983 va dedicar la plana principal a un ordinador i van
titular: L’ordinador marca la pauta. L’any 1989 tampoc no va ser una
persona la protagonista de l’any, sinó la Terra, que, segons Time, es veia
amenaçada. I la tercera ha estat aquest any, en què a la portada hi veiem un
ordinador amb un títol a dins: "You".

‘Times’ ha col·locat la societat digital, els internautes, l’aplicació Web 2.0, com els personatges
de l’any. En el seu editorial destacava "la implicació entre societat i
ordinador". El 1983 ja va dir qui marcava el terreny, ara posa els usuaris
d’aquell aparell com els més importants de l’any. En els últims 25 anys Time
ha portat dues vegades l’ordinador a la primera pàgina com a personatge de
l’any.

Enguany, la revista està premiant
el concepte
de Web 2.0. El fundador d’Amazon,
Jeff Bezos, ofereix potser la definició més encertada de l’objectiu de Web 2.0:
"Fer útil Internet". La idea bàsica és que l’aplicació original de la
xarxa, Web 1.0, funcionava segons el model proposat per l’editor, que posava
informació a una pàgina web a disposició dels consumidors. Web 2.0 no és encara
un concepte conclús, però difereix de l’aplicació Web 1.0 en tres qüestions: 1)
el públic s’està convertint en l’editor de la informació; 2) són ells qui defineixen
com volen veure la informació, i 3) està constituint comunitats en aquest
procés. L’aplicació Web 2.0, doncs, reforçarà la idea de l’usuari com a creador
i no només com a consumidor de mitjans. És evident que hi ha una nova forma de
comunicar. Les vies tradicionals conviuen amb els blogs i els mòbils, i
Internet ha permès expressar opinions que no trobaven el lloc on deixar-se
sentir.

El món, avui, té xarxa i gent que la utilitza, com reflecteix Time a la seva portada. En la
indústria periodística mundial la portada de l’any tampoc no tindria una cara
concreta. La tendència prioritària del 2007 han estat les fusions i les
adquisicions. Per millorar la situació financera, els editors s’han mostrat més
actius en el propi negoci que no pas en les activitats editorials,
publicitàries o de producció. Diferents analistes de tres continents,
consultats per la revista Tècniques de Premsa, es posen d’acord a
afirmar que en l’any 2006, per primera vegada des de l’ultima dècada, les
fusions i adquisicions han eclipsat qualsevol altre aspecte econòmic de la
indústria de premsa. Els mateixos experts creuen que aquesta tendència no
pararà, sinó que s’allargarà, i fins i tot es pot accelerar en el 2007, quan la
pressió del mercat pugi i els editors busquin fórmules per reduir despeses.

Rodolfo Álvarez, vicepresident
d’operacions
del diari xilè El Mercurio,
ha comentat: "Ja que els diaris estan sotmesos a una gran pressió per part
de diferents sectors del mercat, les nostres empreses s’han vist forçades a
replantejar el model de negoci tradicional. Han hagut d’idear una forma
d’adaptar-se o tornar a definir-se per abordar els nous processos i tendències
de mercat amb la finalitat de mantenir i augmentar les seves audiències. Els
diaris estan tornant a fer-se".

També val la pena reproduir
l’opinió
de Mike Coleman, president de Cape
Publicacions Melbourne: "Espero que el 2006 sigui recordat com un període
en el qual les direccions dels diaris s’han adonat per fi que han de donar
servei a les nostres audiències i mercats mitjançant diverses formes
d’informació -diaris, on line, mòbils, etc.- i que això implica tant
productes de pagament com mètodes de distribució gratuïts".

Els editors, les grans empreses periodístiques, han guanyat diners aquest any i s’estan
produint canvis. La tendència prioritària del 2006 ha estat el que s’ha
batejat com F&A (Fusions i Adquisicions). I serà la norma del pròxim any.
Però que ningú no oblidi que darrere de qualsevol projecte el més important, a
la fi, és el títol de la portada de Time: "You".
?

[Notícia a La vanguardia, <a href="” title=””>aquí]

[Notícia a El Mundo, aquí]

[Notícia a El País, aquí]

Salut i
llibertat!

Marcús Media

  1. No és aquesta l’explicació, que donen les males llengues, del motiu d’aquesta portada.
    Com cada any el Times havia fet una enquesta entre els lectors, i com que havia sortit en Chavez, s’han autocensurat treient-se de la maniga aquesta portada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!