1 d'abril de 2011
0 comentaris

EL JOC HEURÍSTIC

 

EL JOC HEURÍSTIC AMB OBJECTES

Què és?

El joc heurístic és una activitat de joc, destinada als infants entre 12 i 20/24 mesos, com a continuació de la panera dels tresors.

El joc heurístic es desenvolupa a l’escola en una sèrie de sessions el nombre de les quals és variable.

Per a la realització del joc cal:

Disposar un material concret, inespecífic.
Un espai convenientment preparat.
Un temps exclusiu i exempt d’interrupcions.
La disponibilitat absoluta d’un mestre.
Una atmosfera de calma i de tranquil·litat en el grup.

El joc heurístic amb objectes és una activitat que aprofita les accions espontànies dels petits i les potencia. Contribueix a estructurar el pensament, el llenguatge, la relació personal i les accions dels infants. Té dues fases: durant la primera, exploren el material i combinen uns objectes amb els altres; durant la segona fase, orientats per l’adult i de manera organitzada, recullen el material.

Equipament

L’espai: l’activitat es fa a la sala de joc habitual del grup d’infants. Cal preparar-lo traient de l’abast dels infants tots els objectes que poden distreure la seva atenció.

El material: N’hi ha de tres tipus: els objectes, els contenidors i les bosses.

Els objectes. S’utilitzen objectes que no tenen una finalitat lúdica preestablerta, però que són fàcilment combinables entre ells: recuperats de la natura; recollits de casa, etc…
Han de ser fàcilment manejables i convé que es conservin en bon estat.
N’hi ha d’haver en quantitat suficient; com a mínim s’han de tenir en estoc de quinze a vint objectes diferents. De cada tipus d’objectes cal que hi hagin 50 unitats amb la corresponent bossa per guardar-les.

Veiem ara alguns exemple d’objectes i la seva procedència:

De la natura: Petxines, pinyes.
Comprats: Anelles de cortina, cadenes fines, trossos de mànega, pilotes de ping-pong, boles de suro, rulos de perruqueria, bigudins, agulles d’estendre, cèrcols de goma (cafetera).
Confeccionats: Trossos de roba, pompons de llana.
Recollits arreu: petites ampolles o pots de vidre gruixuts, cilindres de cartró, tapadores de pot de melmelada, cintes, vetes i cordons, capsetes de fusta, cartró i metall, claus de pany, altres objectes procedents de magatzems, fabriques, etc…

Els contenidors:

Els contenidors són un material amb unes característiques que els fan susceptibles de contenir altres objectes. Per fer de contenidor s’aconsellen cilindres durs, foradats per les dues bases o per una sola, pots de metall sense tapa, etc…
L’objectiu dels contenidors és servir de receptacle a un objecte o més, facilitar tot tipus d’activitats amb el material de joc i afavorir les consegüents experiències d’explotació.

Les bosses

Són de roba, aproximadament de 50 x 50 cm. Cal una bossa per a cada tipus d’objectes. Tenen un objectiu doble: conservar el material del joc ben classificat quan no s’utilitza i permetre la recollida dels objectes durant l’activitat de joc. Aquestes bosses no formen part del material d’exploració dels infants.

 

  Desenllaç d’una sessió

En iniciar-se cada sessió, el mestre prepara la sala on es desenvoluparà el joc. Separa tres o quatre tipus d’objectes, segons el nombre de nens; treu de la bossa les 50 unitats de cada tipus d’objectes, prepara els contenidors. Al terra de la sala, en 4 o 5 punts equidistants, col·loca “focus de materials”. Cada focus està constituït per un grapat d’objectes dels tres o quatre tipus seleccionats i alguns contenidors. Retira les bosses. S’asseu en una cadira i resta assegut tot observant l’activitat, preparat per intervenir quan sigui convenient, i donant seguretat a l’infant. La col·locació física mentre els infants desenvolupen l’activitat és important; s’han d’asseure en una cadira alta i situar-se estratègicament en punts de la sala des d’on pugui veure i ser vistos pels infants. S’han de moure el menys possible, només en els casos imprescindibles.

El joc té dues parts ben diferenciades: la primera és la exploració i combinació d’objectes i la segona, la recollida.

 Què aconsegueix el joc?

Amb l’exercici continuat del joc heurístic s’arriba a aconseguir que els infants:

-Facin un gran pas en l’estructuració del seu pensament.
-Augmentin la capacitat de comprensió verbal pel fet de relacionar fets i esdeveniments concrets amb el llenguatge.
-Concentrin l’atenció en la pròpia activitat amb els objectes i en les orientacions que dóna el mestre.
-Coneguin algunes propietats dels materials que manipulen i el seu comportament en entrar en contacte els uns amb els altres.
-Treballin autònomament, cada u al seu ritme, i amb llibertats d’elecció de materials, dins l’oferta feta pel mestre.
-Experimentin sentiments d’èxit i satisfacció en la pròpia activitat.
-Valorin el material, el conservin i el respectin.
-Acceptin i respectin la presencia activa d’altres infants.
-Posin en pràctica un tipus d’activitat que estimula la col·laboració amb l’adult.
-Mantinguin una atmosfera de calma i de silenci, positiva per al correcte desenvolupament de l’activitat.

 Amb l’exercici del joc, l’adult té ocasió d’observar amb tranquil·litat l’actuació dels infants i, com a conseqüència, de conèixer-los millor; pot tenir una visió global del grup i alhora mantenir un cert distanciament, fets que li faciliten la reflexió.

L’equip de mestres.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!