Laia Jurado i Canadell

Mestra de la República Catalana

11 de juliol de 2008
Sense categoria
3 comentaris

Espais de Benvinguda Educativa: Error o solució?

Avui s’han presentat en roda de premsa (el conseller d’Educació Maragall, l’alcalde de Vic i el de Reus) els anomenats espais de Benvinguda Educativa. Es un projecte que fa mesos el portaven entre mans amb moltes polèmiques, i que al final surt a la llum amb un altre nom però amb el mateix contingut del presentat inicialment per un acudit del conseller Maragall i que en definitiva poden ser Aules Segregadores per immigrants.

 

Què és el que m’ha sobtat més de la informació que s’ha donat sobre aquests espais? En concret que el previst a Vic  sigui un espai de cabuda per entre 60 i 80 alumnes  i que la durada de l’estada en aquest centre serà indeterminada o, altrament dit, a determinar pels serveis educatius. Amb això no s’està amagant que amb aquest número d’alumnes s’està obrint una segona escola al centre destinada únicament a immigrants?. No és això el que faria la PxC?

 

Penso que la proposta presentada avui no ha canviat res de la que es va fer inicialment i que va ser contestada des del món educatiu i social i des d’alguns grups politics, com la CUP. No han escoltat els professionals quan els hi han dit que aquesta no es la forma d’integrar a les persones que venen d’altres països. Sembla mentida que una Generalitat d’esquerres i un govern municipal on hi han dos partits també d’esquerres, opti per aquesta via que a la pràctica serà més segregadora que integradora, per molts esforços que hi facin els professionals que hi treballin.

 

Per mi, aquest projecte és indignant. Ens retorna al segle XIX on cada escola atenia un tipus d’alumnes, creant així divisions a tota la societat. No veuen el conseller Maragall i el nostre alcalde que la convivència i la integració a l’escola ajuda al benestar al barri i a la ciutat? Senyors que som persones i no es tracta d’un joc que si falla i no va bé ja el canviarem per un altra.

 

 

Penso que una mica més de reflexió i d’escoltar, faria que tots anéssim una mica més ben encaminats. Aules d’acollida si, però integrades en cada centre escolar.

Imatge: http://escolesenxarxa.vilaweb.cat/files/mans.JPG

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Quin serà el proper pas del ‘govern d’esquerres’?

    potser escoles segregades per sexe, amb els nens als capellans i les nenes a les monges?

    O potser escoles pels que caminen bé i escoles pels coixos?

  2. Tampoc no voldria semblar ara “ernestià”, i que s’entenga bé que subscric l’opinió tan ben expressada en aquest post. No obstant, després d’anys treballant -a la valenta, sense haver tingut cap preparació específica prèvia- amb alumnes immigrats i amb risc d’exclusió social, trobe que el sistema necessita reformes molt profundes. És evident que el sistema d’aules d’acollida fracassa en un bon nombre de casos. Sovint estan ateses per personal -com jo mateix al principi- inexpert (a quants “pollets” interins els aboquen a l’aula d’acollida perquè no hi ha al centre qui se’n vulga ocupar?). La limitació temporal de l’estada fa que després de passar-hi, molts alumnes hagen d’arrossegar, en conseqüència, un llast que els retarda en el seu camí acadèmic, perquè no han assolit un nivell de comprensió i expressió suficient.

    No sóc advocat dels ghettos, i trobe que la proposta de “confinament” és aberrant. Però queda clar que alguna cosa s’ha de fer, i amb urgència. Perquè al remat el que sí que està creant alumnes “de segona” és el sistema que tenim, amb els pocs recursos que tenim i amb les limitacions amb què topem. Encara més, si tenim en compte que és molt poc l’alumnat de les aules d’acollida que acaba incorporant-se a la llengua catalana, ja que en aquests casos (recordem que la majoria significativa d’alumnes nouvinguts es concentra a zones com el Barcelonès, el Baix Llobregat o el Maresme) la llengua es troba minoritzada per partida doble. Potser, amb garanties suficients, fóra positiu un pla d’acompanyament lingüístic per a aquests alumnes durant tota l’ESO -i el Batxillerat, si cal- que els proporcionàs una atenció personalitzada i separada durant les classes de llengua (no és cap barbaritat, per exemple, que uns quants alumnes per aula isquen de l’aula durant les hores de català i de castellà per assistir a una classe amb un altre professor, que els atenga  avalue separadament; el que sí que és una utopia pedagògica bonista és esperar que un professor puga atendre personalitzadament 25 alumnes en classes de 50 minuts, amb una distribució espacial de l’aula determinada i amb un programa fixat a impartir: quan un vol aplicar els súperguais principis pedagògics que inspiren la secundària actual en un espai, un temps i una legalitat napoleònica s’acaba sense remei en l’empastre).

  3. Per la meva feina conec molts professors/es i mestres de la zona del Baix Llobregat i estan literalment desesperats. Crec que subscriurien 100% el text d´en Raül.
    Sense voler ser frívol: us heu adonat que hi ha un espot publicitari de no recordo quin producte que ajuda a relaxar-se on el protagonista de l´anunci no és cap executiu agressiu ni res per l´estil sinó…una coordinadora de l´ESO?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.