Josep Pinyol

Declaració Unilateral d'Independència

6 d'agost de 2007
Sense categoria
3 comentaris

Estònia

      És emocionant visitar Tallinn amb una guia turística jove, d’uns 25 anys, amb un profund sentit patriòtic. Cada torre de la muralla, cada monument històric de la capital serveix per explicar les successives ocupacions del país per suecs, alemanys i, sobre tot, russos, disfressats de soviètics. La visita a una església luterana permet entendre com la insistència de Luter en l’obligació dels cristians de llegir la Bíblia en la seva llengua materna ha estat decisiva en la conservació d’aquest idioma que parlen menys d’un milió de persones. La referència al Festival d’Eurovisió que es va celebrar fa un parell d’anys entronca amb la centenària tradició de cant coral del poble estonià que reuneix cada any en un estadi a trenta mil cantaires i més de cent mil espectadors. El Festival nacional de la Cançó es remunta a 1869 i es va mantenir, fins i tot amb l’ocupació soviètica, tot i que es va prohibir cantar en estonià i les cançons es van haver de traduir al rus. Ja m’agradaria que els guies turístics de Barcelona transmetessin als visitants de la ciutat comtal una versió equivalent de la nostra història i una emoció igual.

     Estònia va recuperar la independència el 20 d’agost de 1991. Però no va ser un procés fàcil com a vegades es pensa des d’aquí. Stalin va deportar 60.000 estonians entre 1945 i 1949, que representaven un percentatge superior al 10% de la població, que va respondre amb la guerrilla dels ?Germans del Bosc?. Després va portar a terme una política de russificació amb la immigració planificada de mig milió de russos destinats a bases i industries militars. L’any 1980 les regates de les Olimpíades de Moscú es van celebrar a Tallinn i van ser aprofitades pels grups nacionalistes per a protestar. El 1986 la perestroika va permetre la multiplicació dels moviments democràtics nacionals fins aleshores reprimits. L’any 1988 un Front Popular guanya les eleccions al darrer Soviet de la URSS. L’any següent es produeix l’anomenada ?Revolució Cantada? una cadena humana de dos milions de persones que van unir Tallinn fins a Vilna (Lituània). L’agost de 1990 el Parlament de Tallin va fer una declaració d’independència unilateral que va ser declarada il·legal per Gorbachov. Però l’agost de 1991 quan fracassa el cop militar comunista i Boris Ieltsin arriba el poder els estonis, juntament amb totes les altres nacions de l’URSS aprofiten la crisi del règim soviètic per fer efectiva la seva independència. El setembre de 1991 Rússia va acceptar una independència que ningú els havia regalat.

     A la tarda donàvem voltes per la ciutat sense la guia, quan vam veure una noia d’uns vint anys amb vestits tradicionals i un pentinat al cap amb moltes flors. Una colla de japonesos li feien fotos i ella els deixava fer molt amablement; al final li van donar les gràcies en la paraula estoniana corresponent: ?aita?. Ella els va respondre molt enfadada en anglès: ? You must say ?aspasiva? (gràcies en rus); I am russian, not estonian.?.

La immigració russa de l’època soviètica, que representa el 30% de la població, és un dels problemes més greus de la jove república estoniana. Les lleis de nacionalitat d’Estònia neguen la nacionalitat i amb ella el dret a votar i el treball en institucions i empreses públiques als qui no parlin l’estonià. Això fa que una part dels ciutadans mantinguin la nacionalitat russa i d’altres no en tinguin cap, contradient el dret humà bàsic a una nacionalitat, reconegut per la Declaració Universal. Amnistia Internacional ha instat diverses vegades al govern estonià a atorgar l’estatut de minoria nacional als ciutadans russos.

     El març d’aquest any Estònia va entrar a l’OTAN i el més següent el govern estonià va traslladar el monument al Soldat Llibertador (rus) des del centre de la ciutat a un cementiri. Aquest fet va provocar una gran manifestació dels immigrants russos, en la que hi va haver un mort, 44 ferits i més de mil detinguts. Les protestes de Rússia van ser immediates, però el fet de pertànyer a la OTAN va fer que no tinguessin més conseqüències. L’any 1993 amb motiu de la llei sobre la nacionalitat Rússia va tallar el subministrament de petroli.

    Al matí vaig preguntar a la nostra guia el perquè d’aquestes relacions tant enfrontades entre dues comunitats. A Finlàndia, país que comparteix la mateixa llengua i religió, també hi ha una minoria sueca que té reconeguts tots els seus drets i que conviu de manera exemplar amb la majoria finesa. La resposta va ser: "és que els russos sostenen que Estònia és Rússia". És a dir pretenen que els estonians siguin ells la minoria nacional al seu propi territori històric. La convivència democràtica exigeix reconèixer els drets històrics sobre  un territori, alhora que els drets democràtics de les minories nacionals que per circumstàncies polítiques o econòmiques s’han assentat en el territori. També ens va explicar que els seus pares eren bilingües (estonià i rus) i ella en canvi no havia volgut aprendre el rus. Era una actitud de rebuig als ocupants, comuna a la generació que havia crescut amb la lluita per la independència. L’any en que la van proclamar devia tenir uns 10 anys o menys. Però ara lamentava no parlar una llengua com la russa, important a nivell mundial.

  1. Desconec la història d’Estònia, de manera que no sé quines eren les seves condicions en començar el seu procés cap a la independència, però crec que nosaltres ho tenim impossible per independitzar-nos, perquè, d’una banda, tenim un empresariat anacional o directament botifler molt poderós i influent que ja en té prou amb el mercat espanyol i, de l’altra, hi ha un percentatge elevadíssim d’immigrants espanyols que no senten per Catalunya el que hi sentim els catalans; per als empresaris catalans, Catalunya pot ser una realitat diferenciada de la resta de l’Estat per a la qual poden sentir una certa estimació, però la prioritat del negoci la fa esvair; per als immigrants espanyols, que actuen com uns autèntics colons (els pieds noirs de Catalunya), Catalunya és una comunitat autònoma d’Espanya, que és el seu país, pel qual vibren i s’emocionen. Sóc descendent d’immigrants espanyols arribats a Barcelona al començament de 1920. En aquella època la immigració s’integrava, però a partir de 1960 la situació política i el nombre descomunal dels espanyols arribats van impossibilitar la seva catalanització. L’única cosa que tenen de catalans és la partida de naixement. Això al Principat, i a la resta de la nació la situació és molt pitjor. És inútil. Estem condemnats a desaparèixer. Al cap i a la fi, no serem pas el primer poble que desapareixerà. Si no m’erro, la major part de pobles indis d’Amèrica ja han desaparegut; ¿per què nosaltres hem de tenir una sort diferent? Llegeixes la història de Catalunya i t’adones que des del final de l’edat mitjana hem tingut el destí en contra; s’han anat esdevenint tot un seguit de fets que no han estat res més que factors amb els quals s’ha construït la nostra tomba. La làpida ha estat l’arribada de immigració espanyola a partir dels anys seixanta del segle passat i l’epitafi serà la nova immigració. El que va començar Franco amb la indiferència o la col·laboració dels empresaris catalans ho remataran els immigrants espanyols i els d’altres països. Jo continuaré lluitant per Catalunya per coherència amb els meus ideals, però sóc conscient que és una causa perduda.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!