El dret del consum des de Girona

Reflexions de dret del consum d'en Josep Martí - el Cerverí (jurídic) de Girona -

17 d'abril de 2011
Sense categoria
0 comentaris

Itàlia: Nou sistema per impedir les trucades no-sol·licitades de telemàrqueting

Tots i totes n’estem farts de rebre constantment propostes comercials no desitjades a qualsevol hora del dia de qualsevol mena d’empresa de serveis (sobretot d’empreses de telefonia mòbil i d’Internet…). Aquest fenòmen, òbviament, es dóna arreu dels països del nostre entorn, però a diferència de l’Estat espanyol en el qual mitjançant tímides reformes introduïdes a la Llei 29/2009, de 30 de desembre, va intentar, sense èxit, regular el tema, alguns Estats ho tenen molt clar a l’hora de legislar per evitar aquesta constant agressió no destijada per part de les grans empreses prestadores de serveis.  Aquest és el cas d’Itàlia.

Mitjançant Decret del president de la República Italiana de 7 de setembre de 2010, núm. 178, s’aprovà el Reglament relatiu a la creació i la gestió del Registre públic dels abonats que s’oposen a la utilització del seu número telefònic per a realitzar vendes o promocions comercials.

Gràcies a les previsions incloses en aquest Decret, a partir de l’1 de febrer de 2011, tots els abonats inclosos a les guies telefòniques que no destigin rebre cap mena de trucada amb finalitats publicitàries o de venda directa, així com activitats de prospecció comercial, es poden inscriure gratuïtament a un Registre públic que gestiona el Ministeri italià de Desenvolupament Econòmic.

És interessant observar com la tutela que la normativa italiana ha volgut donar als abonats va més enllà de les persones consumidores considerades com a persones físiques i hi inclou, fins i tot, les persones jurídiques, entitats o associacions que disposin d’un contracte amb un prestador de serveis telefònic accessible al públic, sense oblidar aquells que disposen de targetes prepagament.

La impossibilitat d’ús per part dels operadors telefònics es refereix a les numeracions incloses a les guies telefòniques d’abonats ja siguin en forma escrita o bé en forma telefònica que es trobin a disposició del públic.

Així doncs, els abonats que no desitgin que se’ls perturbi més amb publicitat i propostes comercials per part dels operadors telefònics només s’han d’inscriure gratuïtament al Registre estatal i, a partir d’aquest moment, no podran rebre més trucades dels operadors telefònics amb finalitats comercials.

Un aspecte interessant que presenta el Decret és que les empreses de telemàrqueting que vulguin realitzar una campanya amb finalitats comercials, abans d’iniciar-la, hauran de sol·licitar al Registre – previ pagament de les taxes corresponents – i hauran de destriar, entre les persones que han sol·licitat expressament no ésser contactades d’aquelles que no s’han inscrit i, per tant, permeten que se’ls enviïn propostes comercials via telefònica.

Les sancions a les operadores pel fet d’incomplir les previons establertes al Decret i, en conseqüència, realitzar trucades a abonats que s’hagin inscrit al Registre són severes i van des dels 30.000 euros fins als 180.000 euros. Es tracta, sens dubte, d’un bon sistema per evitar que les operadores incompleixin amb llurs obligacions.

Malauradament, aquest excel·lent sistema de protecció i tutela dels abonats telefònics previst a la normativa italiana no el trobem pas a l’Estat espanyol que, en aquest sentit, es troba a la cua en aquesta matèria.

El legislador estatal va intentar posar fre a la indiscriminada i constant caça i cerca als abonats per part de les operadores a través de la Llei 29/2009, de 30 de desembre, que va modificar, entre d’altres, la Llei 3/1991, de 10 de gener, de competència deslleial. A banda que la tècnica legislativa utilitzada pel legislador estatal ha estat nefasta, en el sentit que la Llei 29/2009, de 30 de desembre, és un garbuix de modificacions de 5 lleis diferents: la Llei de competència deslleial, la Llei general de publicitat, el Text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, la Llei d’ordenació del comerç minorista i, fins i tot, la Llei d’enjudiciament civil, cosa que provoquen als operadors jurídics un desconcert absolut en l’apliació de fins a 5 normes diferents… no s’ha solucionat el problema de fons: evitar les trucades indiscriminades a qualsevol hora del dia (i fins i tot del vespre-nit) als abonats.

Primer, perquè la norma estatal estableix que les operadores no han de fer servir numeracions ocultes, és a dir, han de fer servir telèfons identificables, a fi que les persones consumidores puguin manifestar expressament a l’operador que els truca que no destija rebre més comunicacions comercials de l’operador. I aquí ve la bona nova per als operadors… i si ho fan amb números no indenticables com pot provar la persona consumidora que l’han trucat? No tindrà cap mena de prova possible.

Segon, carrega a les persones consumidores amb l’obligació d’anar comunicant a cadascun dels operadors que truquen de les diverses companyies que no vol seguir rebent trucades d’aquest tipus. Tenint en compte el nombre d’operadores de telecomunicacions que hi ha al mercat… el consumidor pot rebre trucades de fins a 20 operadors diferents. Ha de ser el consumidor – al qual ja se li ha acabat la paciència – d’informar, a cada operador que truca, que no vol rebre més trucades d’aquell operador?

Tercer, com pot el consumidor deixar constància fefaent que ha manifestat la seva oposició a rebre més trucades dels operadors que l’han trucat? De cap manera, el consumidor no tindrà cap mena de prova que acrediti que ha manifestat – telefònicament – a l’operador que el truca que no vol rebre més trucades amb finalitats comercials. D’aquesta manera, com que no hi ha cap mena de prova – ni tan sols l’Estat obliga a l’operador a gravar la voluntat del consumidor de no seguir rebent més trucades – de res serveix aquesta previsió legal.

Tot això, ens porta a entendre que, malauradament, la normativa estatal en aquest àmbit no està a l’alçada de les circumstàncies d’un Estat modern de l’Europa Occidental i, per tant, si no s’hi posa remei normatiu, – i tot sembla indicar que no es vol pas fer –  els consumidors haurem de seguir rebent indiscriminadament trucades a tort i a dret… això sí… sempre tenim la possibilitat de penjar!

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!