Es reedita en DVD Sympathy for Mr. Vengeance (Manga Films, 2002), primera entrega d’una trilogia sobre venjances filmada pel cineasta de la República de Corea Park Chan-wook. No és gens habitual que la part intermitja d’una trilogia sigui la més popular, però en aquesta ocasió va ser així: la posterior Oldboy es va endur més elogis, en part per la seva atractiva premisa argumental. Aquest film va passar més desapercebut encara que, per a uns quants crítics i aficionats, és el millor de la saga. Potser qui signa aquestes línies s’afegiria a aquest corrent d’opinió.
El protagonista del film és un jove sordmut la germana del qual necessita urgentment un transplantament de ronyó. El noi, a més, està embolicat sentimentalment amb una membre d’una associació anarquista (aparentment unipersonal), que li proposa solucions radicals pels seus problemes. Dubtoses decisions estratègiques i considerables dosis de fatalitat faran que la vida de Ryu es vagi convertint en un malson: per poder pagar la cura de la seva germana només veurà l’opció de segrestar la filla d’un empresari, i les diverses situacions que se’n derivaran duràn a una xarxa de dobles i triples vengances encreuades que deixaran pel camí un reguitzell de cadàvers.
Assumint com a propi un tret molt característic de certa narrativa oriental com és la pausa contemplativa trencada per sobtats esclats de violència, aquest film inclou un bon número d’assassinats i tortures diverses narrades a mig gas, amb tempo narratiu pausat i un evident tarannà contemplatiu. Sense apostar per la major intensitat i per l’esteticisme més evident emprat a Oldboy, Park planteja una història que avança a batzegades combinant brutalitat, moments de tendresa i fortes dosis d’un humor negre que neutralitza les escenes on sembla haver certa compasió cap els personatges, usualment convertits en titelles de la seva pròpia irreflexió, d’un destí cruel i del mateix desig (entès pràcticament com una obligació, un deure) de venjança. No apte per a estòmacs febles, Sympathy for Mr. Vengeance acaba resultant un visionat estimulant, distanciadament emocionant, més àcid que dramàtic. A més, el director aprofita les limitacions perceptives i comunicatives del protagonista per apostar per l’estranyament, per enrarir la visualització de la trama amb una distància que juga a provocar perplexitat en un espectador atònit davant allò que contempla.
Per acabar, un apunt sobre l’edició en DVD: aquesta edició especial millora molt clarament l’anterior, comercialitzada l’any 2005 i encara disponible. Aquest salt endevant és a parts iguals mèrit de la nova presentació (d’imatge molt nítida, amb millora anafòrmica i l’inclusió d’un audiocomentari) i demèrit de l’anterior. Una deficient transferència de la pel·lícula del sistema NTSC a l’europeu sistema PAL donava com a resultat una manca de claredat d’imatge general i algun irritant efecte de ghosting (fantasmals auras al voltant de les figures en moviment). Tot plegat era assumible en equips i televisors de gama mitjana-baja, però un drama pel creixent número d’usuaris de televisors panoràmics de qualitat i de gran tamany. Així doncs recomanem als aficionats anar en compte i distingir entre l’edició de 2005 i l’edició especial: la diferència és substancial.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!